Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP1/443-452/11-4/MW
z 10 października 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPP1/443-452/11-4/MW
Data
2011.10.10



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
odczynniki chemiczne
stawki podatku


Istota interpretacji
Czy dla testów laboratoryjnych prawidłową stawką podatku jest stawka podstawowa, tj. zgodnie z przepisami obowiązującymi od dnia 1 stycznia 2011 r. - 23%, natomiast zgodnie z przepisami obowiązującymi przed dniem 1 stycznia 2011 r. - 22%?



Wniosek ORD-IN 189 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Sp. z o.o. przedstawione we wniosku z dnia 1 lipca 2011 r. (data wpływu 6 lipca 2011 r.), uzupełnionym w dniu 19 września 2011 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej do dostawy testów laboratoryjnych –jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 lipca 2011 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 19 września 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej do dostawy testów laboratoryjnych.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione: następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:

Spółka prowadzi działalność w zakresie dystrybucji surowców chemicznych stosowanych w różnych sektorach przemysłu. Jednym z tych sektorów jest przemysł spożywczy, na potrzeby którego Spółka dystrybuuje na terenie kraju testy służące do badania żywności, w tym do badania mleka spożywczego. Są to testy do wykrywania obecności antybiotyków, antybiotyków beta-laktamowych, sulfonamidów i dapsonu oraz przeciwbakteryjnych dodatków do paszy w mleku surowym (testy laboratoryjne). Testy laboratoryjne są zatem przeznaczone wyłącznie dla celów szeroko pojętego przemysłu spożywczego. Spółka dystrybuuje je do firm zajmujących się przetwórstwem mleka, jak również do firm kooperujących z przemysłem mleczarskim, jak np. sanitarne laboratoria kontrolne, instytuty weterynaryjne, skupy mleka, uczelnie.

Spółka wystąpiła do Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego z wnioskiem o wydanie opinii klasyfikacyjnej dla testów laboratoryjnych. W dniu 31 maja 2011 r. Urząd Statystyczny wydał Spółce opinię klasyfikacyjną, w której wskazał, że zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.), testy laboratoryjne mieszczą się w grupowaniu PKWiU 20.59.52.0 „Pasty modelarskie; wosk dentystyczny i pozostałe preparaty dentystyczne na bazie gipsu; preparaty i ładunki do gaśnic przeciwpożarowych; gotowe pożywki do hodowli mikroorganizmów; złożone odczynniki diagnostyczne i laboratoryjne, gdzie indziej niesklasyfikowane”. Jednocześnie w treści ww. opinii klasyfikacyjnej podano, iż zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.), testy laboratoryjne mieściły się w grupowaniu PKWiU 24.66.42-10 „Odczynniki złożone diagnostycznie lub laboratoryjnie, gdzie indziej niewymienione”.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy dla ww. testów laboratoryjnych prawidłową stawką podatku jest stawka podstawowa, tj. zgodnie z przepisami obowiązującymi od dnia 1 stycznia 2011 r. - 23%, natomiast zgodnie z przepisami obowiązującymi przed dniem 1 stycznia 2011 r. - 22%...

Zdaniem Wnioskodawcy, dla testów laboratoryjnych prawidłową stawką podatku jest stawka podstawowa, tj. w świetle przepisów obowiązujących od dnia 1 stycznia 2011 r. - 23%, a przed dniem 1 stycznia 2011 r. - 22%.

Spółka wskazała, że zgodnie z komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS nr 1, poz. 11), przyjmuje się, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania może zwrócić się o klasyfikację do Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego, który udziela informacji (opinii) w zakresie stosowanych standardów klasyfikacyjnych.

Mając na uwadze charakterystykę przedmiotowych wyrobów oraz ich zastosowanie, Spółka stoi na stanowisku, że testy laboratoryjne do wykrywania antybiotyków w mleku oraz innych substancji bakteriobójczych o wskazanych powyżej nazwach handlowych, wg PKWiU z 1997 r. stosowanego dla celów podatkowych do dnia 31 grudnia 2010 r. mieściły się w grupowaniu 24.66.42-10.90 „Odczynniki złożone diagnostyczne lub laboratoryjne, pozostałe gdzie indziej niewymienione”.

Zdaniem Spółki, decydujące dla odpowiedniej klasyfikacji testów laboratoryjnych jest ich przeznaczenie i sposób wykorzystania. Towary przez nią dystrybuowane mają zastosowanie tylko i wyłącznie w przemyśle spożywczym, a zatem nie mogły być zaklasyfikowane do grupowania PKWiU z 1997 r. 24.66.42-10.60 „Testy i odczynniki diagnostyczne, medyczne”. To grupowanie nie mogło zatem obejmować testów i odczynników o zastosowaniu pozamedycznym, a takie pozamedyczne przeznaczenie mają wyroby opisane we wniosku. Wskazała, że w poz. 82 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2011 r. podano, iż stawka w wysokości 7% znajduje zastosowanie dla towarów o kodzie PKWiU 24.66.42-10.60 „Testy i odczynniki diagnostyczne, medyczne”. Wobec powyższego testy o przeznaczeniu spożywczym dystrybuowane przez Spółkę, powinny podlegać opodatkowaniu stawką 22%.

Spółka zauważyła, że rozporządzenie w sprawie PKWiU z 2008 r. w załączniku nr 3 zawiera klucze powiązań pomiędzy kodami PKWiU z 2008 r. oraz kodami PKWiU z 2004 r. Ponadto na stronie internetowej Głównego Urzędu Statystycznego został umieszczony klucz powiązań pomiędzy PKWiU z 1997 r., a PKWiU z 2004 r. Wprowadzenie kluczy powiązań pomiędzy poszczególnymi klasyfikacjami PKWiU miało na celu ułatwienie podmiotom dokonania prawidłowej klasyfikacji wyrobów i usług.

W ocenie Spółki, biorąc pod uwagę zastosowanie kluczy powiązań, wg PKWiU 2008 opisane towary powinny zostać zaklasyfikowane do grupowania 20.59.52.0 - pasty modelarskie; wosk dentystyczny i pozostałe preparaty dentystyczne na bazie gipsu; preparaty i ładunki do gaśnic przeciwpożarowych; gotowe pożywki do hodowli mikroorganizmów; złożone odczynniki diagnostyczne i laboratoryjne, gdzie indziej niesklasyfikowane. Zgodnie z kluczami przejścia, do tego grupowania zostały zakwalifikowane zarówno testy i odczynniki o zastosowaniu medycznym (dawniej 24.66.42-10.60 w PKWiU z 1997 r.), jak również testy i odczynniki niemedyczne (dawniej 24.66.42-10.90 w PKWiU z 1997 r.). Dodała, że prawidłowość zastosowanej przez nią klasyfikacji testów do wykrywania antybiotyków do grupowania PKWiU 24.66.42-10 z 1997 r. oraz do grupowania PKWiU 20.59.52.0 z 2008 r. została potwierdzona opinią Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Spółka nadmieniła, że w poz. 86 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. podano, iż stawka w wysokości 8% znajduje zastosowanie dla towarów o kodzie PKWiU z 2008 r. ex 20.59.52.0. Użycie „ex” przed numerem grupowania PKWiU oznacza, iż obniżona stawka podatku ma zastosowanie wyłącznie do ściśle określonych towarów lub usług z danego grupowania PKWiU. Zatem 8% stawka podatku ma zastosowanie wyłącznie do następujących wyrobów znajdujących się w grupowaniu PKWiU 20.59.52.0 „Pasty modelarskie; wosk dentystyczny i pozostałe preparaty dentystyczne na bazie gipsu; preparaty i ładunki do gaśnic przeciwpożarowych; gotowe pożywki do hodowli mikroorganizmów; złożone odczynniki diagnostyczne i laboratoryjne, gdzie indziej niesklasyfikowane - wyłącznie testy i odczynniki diagnostyczne, medyczne, materiały formierskie dentystyczne na bazie wosku, w opakowaniach do sprzedaży detalicznej, materiały formierskie dentystyczne na bazie gipsu, pasty modelarskie i pozostałe preparaty; preparaty do stosowania w dentystyce na bazie gipsu, pozostałe, gotowe pożywki do hodowli mikroorganizmów - wyłącznie dla farmacji”.

Spółka podniosła, że zgodnie z kluczami przejścia, grupowanie PKWiU 20.59.52.0 z 2008 r. obejmuje zarówno testy i odczynniki o zastosowaniu medycznym, jak również testy i odczynniki o zastosowaniu pozamedycznym. Podkreśliła, iż testy laboratoryjne, o których mowa we wniosku, mają zastosowanie pozamedyczne - stosowane są w przemyśle spożywczym. Mając na uwadze opis zakresu poz. 86 załącznika 3 do ustawy, testy laboratoryjne o zastosowaniu pozamedycznym, o których mowa we wniosku, są wyłączone z poz. 86 załącznika 3. Ponadto stwierdziła, że w żadnym innym przepisie ustawy o podatku od towarów i usług, jak również w żadnym rozporządzeniu wykonawczym, nie została przewidziana możliwość zastosowania obniżonej stawki dla testów laboratoryjnych o zastosowaniu pozamedycznym.

Mając na uwadze powyższe okoliczności, zdaniem Spółki, prawidłową, stawką podatku jest podstawowa stawka - od dnia 1 stycznia 2011 r. 23%, a wcześniej 22%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie informuje się, że analiza prawidłowości dokonanej przez Spółkę klasyfikacji towarów do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa. Minister Finansów nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów i usług do grupowania klasyfikacyjnego, w związku z czym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o grupowania przyjęte przez Spółkę i wskazane w złożonym wniosku. Zgodnie bowiem z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia, a w przypadku zdarzenia przyszłego - w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj