Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-276/11/KW
z 23 maja 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-276/11/KW
Data
2011.05.23



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
kształcenie
placówka oświatowa
podatek od towarów i usług
usługi szkoleniowe
zwolnienie


Istota interpretacji
Zwolnienie od podatku VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług szkoleniowych kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego w ramach jednostki objętej systemem oświaty



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 7 lutego 2011r. (data wpływu 10 lutego 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 maja 2011r. (data wpływu 11 maja 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT od dnia 1 stycznia 2011r. świadczonych przez Wnioskodawcę usług szkoleniowych kształcenia zawodowego oraz przekwalifikowania zawodowego w ramach jednostki objętej systemem oświaty – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 lutego 2011r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT od dnia 1 stycznia 2011r. usług szkoleniowych kształcenia zawodowego oraz przekwalifikowania zawodowego w ramach jednostki objętej systemem oświaty świadczonych na podstawie rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006r. oraz w formie kursów nie stanowiących usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 9 maja 2011r. (data wpływu 11 maja 2011r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 29 kwietnia 2011r. znak: IBPP1/443-276/11/KW.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie usług szkoleniowych (85.59.B pozostałe formy pozaszkolne edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane). Wnioskodawca posiada także wpis do rejestru instytucji szkoleniowych na podstawie art. 82 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty. Wpis ten stwierdza, że placówka jest niepubliczną placówką kształcenia ustawicznego działającą w oparciu o statut. Wnioskodawca prowadzi kształcenie zawodowe oraz kursy przekwalifikowania zawodowego na podstawie rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych. Zgodnie z tym aktem prawnym opublikowanym w Dz. U. Nr 31, poz. 216 Wnioskodawca organizuje: kursy w zakresie krawiectwa, bukieciarstwa, wizażu i stylizacji oraz charakteryzacji mających na celu zdobycie przez kursantów nowego zawodu. Po zakończeniu kursu Wnioskodawca wydaje zaświadczenia na druku MEN-lll/1 na podstawie par. 6 rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z 3 lutego 2006r.

Placówka znajduje się pod kontrolą kuratorium oświaty i Wnioskodawcę obowiązuje prowadzenie dokumentacji przebiegu organizowanego szkolenia jak np. opracowanie programu nauczania prowadzenie dzienników zajęć edukacyjnych, protokołów z egzaminów oraz rejestru wydanych zaświadczeń.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 9 maja 2011r. Wnioskodawca wskazał, iż:

  1. Jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem od 1995r. z tytułu wynajmu, handlu i usług szkoleniowych.
  2. Nie wszystkie szkolenia są świadczone w ramach jednostki objętej systemem oświaty. Krótkotrwałe kursy niestanowiące usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego opodatkowane są stawką 23%.
  3. Wnioskodawca posiada zaświadczenie Prezydenta Miasta z dnia 9 sierpnia 2005r., w którym stwierdzono, że na podstawie art. 82 ust. 1 i 3 ustawy o systemie oświaty (Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572) dokonano wpisu do ewidencji w pkt 2 "Placówka jest niepubliczną placówką kształcenia ustawicznego". Przepisy tej ustawy nie wymagały akredytacji dla wówczas tworzonych niepublicznych placówek oświatowych.
  4. Tylko niektóre (wyjątkowo) szkolenia są finansowane ze środków publicznych. Szkolenia Wnioskodawca te traktuje jako zwolnione z VAT, gdyż przepisy te są jednoznaczne.
  5. Usługi w zakresie kształcenia i przekwalifikowania zawodowego organizowane dla dorosłych Wnioskodawca świadczy na podstawie rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z 3 lutego 2006r. (Dz. U. Nr 31, poz. 216) a w szczególności:
    1. par. 2.1 – Wnioskodawca organizuje kursy i szkolenia zgodnie z wymienionymi tu definicjami,
    2. par. 3 jako organizator szkoleń Wnioskodawca zapewnia wymagania określone w pkt 1-5,
    3. par. 4.1, par. 5, par. 6 Wnioskodawca prowadzi wymaganą dokumentację, opracowuje program nauczania oraz wydaje zaświadczenia określone w załączniku nr 1,
    4. par. 7 i par. 8.1 po zakończeniu szkolenia kończącego się egzaminem, Wnioskodawca wydaje zaświadczenia określone wzorem nr 2 ww. rozporządzenia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

W związku ze zmianą ustawy o podatku od towarów i usług od 2011r., czy nadal usługi które Wnioskodawca wykonuje w zakresie szkoleń są zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a w stanie faktycznym powyżej przedstawionym...

Zdaniem Wnioskodawcy, może on nadal korzystać ze zwolnienia na prowadzone usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, gdyż Wnioskodawca prowadzi je w formach i na zasadach przewidzianych w "odrębnych przepisach" art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a tj. na podstawie rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z 3 lutego 2006r. Placówka szkolna jest wpisana do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonej przez Prezydenta Miasta.

Wnioskodawca ponadto prowadzi niezbędną dokumentację wraz z opracowanym programem nauczania, spełniając wszelkie wymogi przewidziane w cytowanym wyżej rozporządzeniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT – obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Z dniem 1 stycznia 2011r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji (ex 80) i przenoszą uregulowania w tym zakresie do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ustawy punktów 26-29, regulujących zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej.

Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.

Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 s. 1 ze zm.).

Zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. i ww. Dyrektywy, państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo – rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

-oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

-oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca posiada zaświadczenie Prezydenta Miasta z dnia 9 sierpnia 2005r., w którym stwierdzono, że na podstawie art. 82 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (t. j. z 2004r. Dz. U. Nr 256, poz. 2572 ze zm.) dokonano wpisu Placówki Wnioskodawcy do ewidencji niepublicznych placówek kształcenia ustawicznego. Wnioskodawca prowadzi kształcenie zawodowe oraz kursy przekwalifikowania zawodowego na podstawie rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006r. w sprawie uzyskiwania uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz. U. Nr 31, poz. 216). Zgodnie z tym rozporządzeniem Wnioskodawca organizuje kursy w zakresie krawiectwa, bukieciarstwa, wizażu i stylizacji oraz charakteryzacji mające na celu zdobycie przez kursantów nowego zawodu.

Na pytanie tut. organu: „Czy wszystkie szkolenia wymienione we wniosku są świadczone w ramach jednostki objętej systemem oświaty w oparciu o posiadany wpis do rejestru niepublicznych placówek kształcenia ustawicznego (…)” Wnioskodawca wskazał, iż nie wszystkie szkolenia są świadczone w ramach jednostki objętej systemem oświaty, co oznacza, że część szkoleń jest świadczona w ramach jednostki objętej systemem oświaty.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, że zwolnienie z podatku od towarów i usług obejmuje usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania.

Stosownie do art. 2 pkt 3a ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.) system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

Zgodnie z art. 82 ust. 1 ww. ustawy o systemie oświaty, osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.

W myśl § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz. U. Nr 31, poz. 216) uzyskiwanie i uzupełnianie przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych odbywa się w następujących pozaszkolnych formach kształcenia: kurs, kurs zawodowy, seminarium oraz praktyka zawodowa.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, że zwolnienie z podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Ograniczenie umożliwiające skorzystanie z niniejszego zwolnienia ma zatem charakter podmiotowo-przedmiotowy. Zatem aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia, przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit a) ustawy, nie wystarcza, by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca prowadzi niepubliczną placówkę kształcenia ustawicznego, która funkcjonuje w ramach systemu oświaty. Wnioskodawca świadczy usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego w ramach jednostki objętej systemem oświaty.

Odnosząc zatem przedstawiony wyżej stan faktyczny do powołanych w sprawie przepisów prawa stwierdzić należy, iż wymienione przez Wnioskodawcę we wniosku szkolenia w zakresie kształcenia świadczone przez Wnioskodawcę jako przez jednostkę objętą systemem oświaty, od dnia 1 stycznia 2011r. korzystają ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy odnośnie świadczonych przez niego usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego w ramach jednostki objętej systemem oświaty, że usługi te korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o VAT należało uznać za nieprawidłowe. Usługi te nie korzystają bowiem ze zwolnienia od podatku, jak wskazał Wnioskodawca, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o VAT, tylko korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Przedmiotem niniejszej interpretacji była tylko i wyłącznie kwesta zwolnienia od podatku VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług szkoleniowych kształcenia zawodowego oraz przekwalifikowania zawodowego w ramach jednostki objętej systemem oświaty, gdyż w tym zakresie Wnioskodawca opisał wyczerpująco stan faktyczny, zadał pytanie i przedstawił własne stanowisko. Przedmiotem niniejszej interpretacji nie była natomiast kwestia zwolnienia od podatku świadczonych przez Wnioskodawcę usług szkoleniowych w formie kursów krótkotrwałych niestanowiących usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, ani kwestia zwolnienia od podatku szkoleń finansowanych ze środków publicznych, gdyż w tym zakresie Wnioskodawca nie zadał pytania i nie przedstawił własnego stanowiska w tych sprawach. Kwestie te mogą być natomiast przedmiotem odrębnego wniosku o interpretację.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj