Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-306/11/KW
z 25 maja 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-306/11/KW
Data
2011.05.25



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
stawki podatku
usługi szkoleniowe
zarządca nieruchomości
zwolnienie


Istota interpretacji
Opodatkowanie prawidłową stawką podatku VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług szkoleniowych obowiązkowych warsztatów dla kandydatów chcących uzyskać licencję zawodową dla zarządców nieruchomości.



Wniosek ORD-IN 4 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 9 lutego 2011r. (data wpływu 14 lutego 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 17 maja 2011r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania prawidłową stawką podatku VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług szkoleniowych obowiązkowych warsztatów dla kandydatów chcących uzyskać licencję zawodową dla zarządców nieruchomości – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 lutego 2011r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania prawidłową stawką podatku VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług szkoleniowych obowiązkowych warsztatów dla kandydatów chcących uzyskać licencję zawodową dla zarządców nieruchomości.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 17 maja 2011r. (data wpływu), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 4 maja 2011r. znak: IBPP1/443-306 i 307/11/KW.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Stowarzyszenie Z. działa na rynku od 1996 roku.

Celem stowarzyszenia jest m.in.: dążenie do stałego podnoszenia kwalifikacji zawodowych swoich członków, stwarzanie jednolitych reguł działalności i postępowania zarządców poprzez ustalenie, a następnie nadzór nad przestrzeganiem standardów i zasad etyki zawodowej. Cele te realizowane są głównie poprzez organizowanie szkoleń.

Obowiązkowe warsztaty (półroczne) dla kandydatów chcących uzyskać licencję zawodową dla zarządców nieruchomości. Każdy ubiegający się o licencję zawodową zarządcy nieruchomości ma obowiązek ukończenia studiów magisterskich lub podyplomowych w zakresie gospodarowania nieruchomościami oraz ukończenia półrocznej praktyki w formie warsztatów szkoleniowych. Zakres i program organizowanych warsztatów określony jest w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 30 lipca 2010r. w sprawie doskonalenia kwalifikacji zawodowych przez rzeczoznawców majątkowych, pośredników w obrocie nieruchomościami oraz zarządców nieruchomości. Półroczna praktyka warsztatowa udokumentowana jest w tzw. dzienniczku praktyk. Każdy z uczestników, po uprzedniej rejestracji w Ministerstwie Infrastruktury otrzymuje imienny dzienniczek praktyk, z indywidualnie nadanym numerem. Każdy kandydat ubiegający się o licencję zarządcy nieruchomości, w ślad za wymogami rozporządzenia i ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami, musi udokumentować przebieg swoich warsztatów ściśle zgodnie z wymaganiami ww. przepisów. Wymogi określają nie tylko czas ogólny trwania, ale też dokładny program szkoleń i zajęć, wraz z podaniem ilości godzin szkoleniowych poświęconych poszczególnym tematom szkoleń.

W uzupełnieniu z dnia 17 maja 2011r. (data wpływu) Wnioskodawca wyjaśnił, że:

  1. Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT z tyt. świadczenia usług doradztwa w zakresie zarządzania nieruchomościami.
  2. Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.
  3. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi w zakresie kształcenia i przekwalifikowania zawodowego stanowią inne usługi niż wymienione w art. 43. ust. 1 pkt 26.
  4. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi w zakresie kształcenia i przekwalifikowania zawodowego organizowane dla dorosłych realizowane są w formach i na zasadach przewidywanych w odrębnych przepisach.
  5. Podstawowym czynnikiem, dla którego Wnioskodawca organizuje praktyki zawodowe dla kandydatów na zarządców nieruchomości jest zapis ustawy o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. 1997 nr 115 poz. 741 z późn. zm.), który stanowi, że osoba która zechce uzyskać licencję zawodową zarządcy nieruchomości oraz wykonywać ten zawód, musi spełnić określone warunki, w tym odbyć praktykę zawodową w zakresie zarządzania nieruchomościami (art. 187 pkt 5).
  6. Sposób i warunki odbywania praktyk zawodowych określa rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie nadawania uprawnień i licencji zawodowych w dziedzinie gospodarowania nieruchomościami (Dz. U. 2008 nr 31, poz. 189).
  7. I na podstawie przepisów tego rozporządzenia Wnioskodawca przeprowadza praktyki w formie warsztatów grupowych dla kandydatów na zarządców nieruchomości.
  8. Praktyki trwają sześć miesięcy. Podczas praktyk Wnioskodawca zapewnia zrealizowanie wymaganego programu w wymiarze minimum 200 godzin, i w tym czasie kandydat na zarządcę nieruchomości:
    1. sporządza plan zarządzania nieruchomościami,
    2. zapoznaje się ze sposobami korzystania z rejestrów i ewidencji
    3. zapoznaje się z formami organizacyjno - prawnymi w jakich zarządca nieruchomości może prowadzić działalność gospodarczą,
    4. dokonuje oględzin nieruchomości, przygotowuje projekt umowy o zarządzanie,
    5. zapoznaje się z obsługą techniczną budynku,
    6. poznaje zasady sprawozdawczości firm zarządzających,
    7. zapoznaje się z zasadami zarządzania nieruchomościami różnego rodzaju w tym z nieruchomościami publicznymi, mieszkaniowymi i przeznaczonymi pod usługi (dział II rozdz. 1 § 6.1 -3)

Swoim praktykantom Wnioskodawca zapewnia prawidłowy przebieg praktyk zgodnie z działem II rozdział 1 § 6.4 oraz pozostałym zapisom zawartym w rozporządzeniu.

  1. Wnioskodawca nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.
  2. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi kształcenia zawodowego nie są finansowane w całości ani w co najmniej 70% środkami publicznymi.
  3. Praktyki zawodowe dla kandydatów na zarządców nieruchomości w formie warsztatów grupowych, realizowane są w oparciu o stosowne przepisy tak, aby zapewnić każdemu uczestnikowi możliwość uzyskania licencji zawodowej zarządcy. W czasie trwania praktyk spełnione zostają wymogi dotyczące czasu trwania praktyk (sześć miesięcy, minimum 200 godzin) oraz programu praktyk. W czasie zajęć praktykanci mają możliwość zapoznania się zasadami zarządzania różnego rodzaju nieruchomościami, dokonania oględzin tych nieruchomości.
    Uczestnicy zajęć otrzymują materiały szkoleniowe zgodne z daną tematyką, wzory umów, formularzy a także dodatkowe konsultacje.
    Po zakończonych praktykach mogą skorzystać z pomocy przy kompletowaniu dokumentacji składanej na postępowanie kwalifikacyjne.
  4. Uczestnicy warsztatów będą mogli zdobyć nowe uprawnienia zawodowe w postaci licencji zarządcy nieruchomości. Warsztaty są warunkiem koniecznym do uzyskania licencji, a tym samym do uzyskania uprawnień wykonywania zawodu zarządcy nieruchomości.
    Warsztaty są formą nauczania pozostającą w bezpośrednim związku z branżą. Warunkiem uzyskania państwowej licencji uprawniającej do wykonywania zawodu jest m.in. odbycie półrocznych warsztatów zawodowych. Nadmienić należy, iż wykonywanie zawodu zarządcy nieruchomości bez licencji jest niezgodne z prawem polskim.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca organizując warsztaty dla kandydatów dla zarządców nieruchomości, w myśl art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT może korzystać ze zwolnienia z podatku VAT w zakresie organizowanych warsztatów...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z brzmieniem art. 14 Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1777/2005 z 17 października 2005r. (Dz. Urz. UE L Nr 288, str. 1) usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. "i" dyrektywy 77/386/EWG, obejmują pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie aktualnych lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Na gruncie przepisów prawa polskiego obowiązek uczestniczenia w szkoleniach zawodowych dla zarządców nieruchomości uregulowany jest w ustawie o Gospodarce Nieruchomościami art. 186, 186a (Dz. U. 1997 nr 115 poz. 741) - zwanej dalej UGN. Z przepisów tych wynika, iż zarządca nieruchomości jest zobowiązany do wykonywania czynności zarządzania nieruchomościami zgodnie z zasadami wynikającymi z przepisów prawa i standardami zawodowymi, ze szczególną starannością właściwą dla zawodowego charakteru tej czynności. Art. 186 pkt 2 UGN wskazuje bezpośrednio, iż zarządca nieruchomości jest zobowiązany do stałego doskonalenia kwalifikacji zawodowych.

Szczegółowe warunki szkolenia zawodowego określone są w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 30 lipca 2010r. w sprawie doskonalenia kwalifikacji zawodowych przez rzeczoznawców majątkowych, pośredników w obrocie nieruchomościami oraz zarządców nieruchomości. Rozporządzenie to określa w § 1 m.in.:

  • sposoby doskonalenia kwalifikacji zawodowych,
  • formy i zasady zgłaszania przez organizatorów doskonalenia programów seminariów, szkoleń lub kursów specjalistycznych, mających na celu doskonalenie kwalifikacji zawodowych oraz potwierdzania przez nich aktualności,
  • formy i zasady prowadzenia i publikacji rejestru zgłoszonych programów seminariów, szkoleń lub kursów specjalistycznych, mających na celu doskonalenie kwalifikacji zawodowych,
  • wzory dokumentów stosowanych w postępowaniu dotyczącym doskonalenia kwalifikacji zawodowych.

Sposoby doskonalenia kwalifikacji zawodowych.

Stałe doskonalenie kwalifikacji zawodowych odbywa się przez udział osoby uprawnionej w charakterze słuchacza w seminariach, szkoleniach lub kursach specjalistycznych, w zakresie uprawnień lub licencji zawodowych posiadanych przez osobę uprawnioną. Udział ww. osoby może odbywać się poprzez uczestnictwo w organizowanych seminariach, szkoleniach czy kursach specjalistycznych w formie kształcenia na odległość z wykorzystaniem sieci internet.

Formy i zasady zgłaszania przez organizatorów doskonalenia programów seminariów, szkoleń lub kursów specjalistycznych.

Dokumentacje przebiegu doskonalenia stanowią m.in.: program kształcenia, lista obecności uczestników kształcenia, rejestr wydanych zaświadczeń o ukończeniu seminarium, szkolenia lub kursu specjalistycznego, protokół z egzaminu, jeżeli taki został przeprowadzony. Dokumentem potwierdzającym doskonalenie kwalifikacji zawodowych jest zaświadczenie o ukończonym seminarium, szkoleniu lub kursu specjalistycznego. Wzór takiego zaświadczenia określony jest w załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie doskonalenia kwalifikacji zawodowych.

Formy i zasady prowadzenia i publikacji rejestru zgłoszonych programów seminariów, szkoleń lub kursów specjalistycznych.

Program kształcenia podlega wpisowi do rejestru zgłoszonych programów kształcenia, prowadzonego przez ministerstwo w systemie teleinformatycznym. Wpisowi podlegają m.in.: data zgłoszenia programu kształcenia, data ukończenia szkolenia, numer programu kształcenia. Dane z rejestru zgłoszonych programów kształcenia podlegają publikacji w postaci elektronicznej na stronie internetowej ministerstwa.

Mając powyższe na uwadze, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż organizując warsztaty szkoleniowe dla kandydatów na zarządców nieruchomości, spełniając przy tym wszystkie wymogi wynikające z rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie doskonalenia kwalifikacji zawodowych przez rzeczoznawców majątkowych, pośredników w obrocie nieruchomościami oraz zarządców nieruchomości, spełnia równocześnie wymogi art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT i może korzystać ze zwolnienia z podatku VAT w zakresie organizowanych warsztatów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, podstawowa stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT – obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, podstawowa stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Z dniem 1 stycznia 2011r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji (ex 80) i przenoszą uregulowania w tym zakresie do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ustawy punktów 26-29, regulujących zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej.

Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.

Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L NR 347, s. 1 ze zm.).

Zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. i ww. Dyrektywy, państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo – rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

-oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

-oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 5 kwietnia 2011r rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649), zwalnia się od podatku:

  • usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane oraz
  • usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), zwalnia się od podatku:

  • usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,
  • usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 288 s. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych – Wspólny system podatku wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EEC ze zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz. U. L Nr 347, s. 1 ze zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, iż Wnioskodawca organizuje obowiązkowe warsztaty (półroczne) dla kandydatów chcących uzyskać licencję zawodową dla zarządców nieruchomości. Każdy ubiegający się o licencję zawodową zarządcy nieruchomości ma obowiązek ukończenia studiów magisterskich lub podyplomowych w zakresie gospodarowania nieruchomościami oraz ukończenia półrocznej praktyki w formie warsztatów szkoleniowych. Zakres i program organizowanych warsztatów określony jest w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 30 lipca 2010r. w sprawie doskonalenia kwalifikacji zawodowych przez rzeczoznawców majątkowych, pośredników w obrocie nieruchomościami oraz zarządców nieruchomości. Półroczna praktyka warsztatowa udokumentowana jest w tzw. dzienniczku praktyk. Każdy z uczestników, po uprzedniej rejestracji w Ministerstwie Infrastruktury otrzymuje imienny dzienniczek praktyk, z indywidualnie nadanym numerem. Każdy kandydat ubiegający się o licencję zarządcy nieruchomości, w ślad za wymogami rozporządzenia i ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami, musi udokumentować przebieg swoich warsztatów ściśle zgodnie z wymaganiami ww. przepisów. Wymogi określają nie tylko czas ogólny trwania, ale też dokładny program szkoleń i zajęć, wraz z podaniem ilości godzin szkoleniowych poświęconych poszczególnym tematom szkoleń.

Podstawowym czynnikiem, dla którego Wnioskodawca organizuje praktyki zawodowe dla kandydatów na zarządców nieruchomości jest zapis ustawy o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. 1997 nr 115 poz. 741 z późn. zm.), który stanowi, że osoba która zechce uzyskać licencję zawodową zarządcy nieruchomości oraz wykonywać ten zawód, musi spełnić określone warunki, w tym odbyć praktykę zawodową w zakresie zarządzania nieruchomościami (art. 187 pkt 5).

Sposób i warunki odbywania praktyk zawodowych określa rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie nadawania uprawnień i licencji zawodowych w dziedzinie gospodarowania nieruchomościami (Dz. U. 2008 nr 31, poz. 189).
I na podstawie przepisów tego rozporządzenia Wnioskodawca przeprowadza praktyki w formie warsztatów grupowych dla kandydatów na zarządców nieruchomości.

Praktyki trwają sześć miesięcy. Podczas praktyk Wnioskodawca zapewnia zrealizowanie wymaganego programu w wymiarze minimum 200 godzin, i w tym czasie kandydat na zarządcę nieruchomości:

  • sporządza plan zarządzania nieruchomościami,
  • zapoznaje się ze sposobami korzystania z rejestrów i ewidencji,
  • zapoznaje się z formami organizacyjno - prawnymi w jakich zarządca nieruchomości może prowadzić działalność gospodarczą,
  • dokonuje oględzin nieruchomości, przygotowuje projekt umowy o zarządzanie,
  • zapoznaje się z obsługą techniczną budynku,
  • poznaje zasady sprawozdawczości firm zarządzających,
  • zapoznaje się z zasadami zarządzania nieruchomościami różnego rodzaju w tym z nieruchomościami publicznymi, mieszkaniowymi i przeznaczonymi pod usługi (dział II rozdz. 1 § 6.1 -3).

Swoim praktykantom Wnioskodawca zapewnia prawidłowy przebieg praktyk zgodnie z działem II rozdział 1 § 6.4. oraz pozostałym zapisom zawartym w rozporządzeniu.

Praktyki zawodowe dla kandydatów na zarządców nieruchomości w formie warsztatów grupowych, realizowane są w oparciu o stosowne przepisy tak, aby zapewnić każdemu uczestnikowi możliwość uzyskania licencji zawodowej zarządcy. W czasie trwania praktyk spełnione zostają wymogi dotyczące czasu trwania praktyk (sześć miesięcy, minimum 200 godzin) oraz programu praktyk. W czasie zajęć praktykanci mają możliwość zapoznania się zasadami zarządzania różnego rodzaju nieruchomościami, dokonania oględzin tych nieruchomości.

Uczestnicy zajęć otrzymują materiały szkoleniowe zgodne z daną tematyką, wzory umów, formularzy a także dodatkowe konsultacje. Po zakończonych praktykach mogą skorzystać z pomocy przy kompletowaniu dokumentacji składanej na postępowanie kwalifikacyjne.

Uczestnicy warsztatów będą mogli zdobyć nowe uprawnienia zawodowe w postaci licencji zarządcy nieruchomości. Warsztaty są warunkiem koniecznym do uzyskania licencji, a tym samym do uzyskania uprawnień wykonywania zawodu zarządcy nieruchomości.

Warsztaty są formą nauczania pozostającą w bezpośrednim związku z branżą. Warunkiem uzyskania państwowej licencji uprawniającej do wykonywania zawodu jest m.in. odbycie półrocznych warsztatów zawodowych. Nadmienić należy, iż wykonywanie zawodu zarządcy nieruchomości bez licencji jest niezgodne z prawem polskim.

Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi kształcenia zawodowego nie są finansowane w całości ani w co najmniej 70% środkami publicznymi.

Zgodnie z art. 184 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami (t.j. Dz. U. z 2010r., Nr 102, poz. 651 ze zm.) zarządzanie nieruchomościami jest działalnością zawodową wykonywaną przez zarządców nieruchomości na zasadach określonych w niniejszej ustawie.

Zarządcą nieruchomości jest osoba fizyczna posiadająca licencję zawodową nadaną w trybie przepisów rozdziału 4 niniejszego działu (ust. 2).

Prowadzenie działalności w zakresie zarządzania nieruchomościami na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest możliwe, w przypadku gdy czynności z zakresu zarządzania nieruchomościami będą wykonywane przez zarządców nieruchomości (ust. 3).

Z dniem wpisu do centralnego rejestru zarządców nieruchomości osoba, o której mowa w ust. 2, nabywa prawo wykonywania zawodu oraz używania tytułu zawodowego "zarządca nieruchomości". Tytuł zawodowy "zarządca nieruchomości" podlega ochronie prawnej (ust. 4).

Stosownie do art. 186 ust. 2 ww. ustawy zarządca nieruchomości jest zobowiązany do stałego doskonalenia kwalifikacji zawodowych.

Zgodnie z art. 187 ust. 1 ww. ustawy licencję zawodową w zakresie zarządzania nieruchomościami nadaje się osobie fizycznej, która:

  1. posiada pełną zdolność do czynności prawnych;
  2. nie była karana za przestępstwa przeciwko mieniu, dokumentom, za przestępstwa gospodarcze, za fałszowanie pieniędzy, papierów wartościowych, znaków urzędowych, za składanie fałszywych zeznań oraz za przestępstwa skarbowe;
  3. posiada wyższe wykształcenie;
  4. ukończyła studia podyplomowe w zakresie zarządzania nieruchomościami;
  5. odbyła praktykę zawodową w zakresie zarządzania nieruchomościami.

W myśl art. 197 pkt 1 – 5 ww. ustawy Minister właściwy do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej, mając na względzie zapewnienie obiektywnego, rzetelnego i sprawnego sprawdzenia przygotowania kandydatów na rzeczoznawców majątkowych, pośredników w obrocie nieruchomościami i zarządców nieruchomości oraz zapewnienie obiektywnej oceny skarg na działalność osób, którym nadano uprawnienia i licencje zawodowe, a także uwzględniając rzeczywiste koszty postępowania z tytułu odpowiedzialności zawodowej określi, w drodze rozporządzenia:

  1. sposób i warunki odbywania praktyk zawodowych w zakresie szacowania nieruchomości, pośrednictwa w obrocie nieruchomościami i zarządzania nieruchomościami, regulamin organizacji tych praktyk, ich program oraz sposób dokumentowania odbycia praktyki zawodowej, w tym wzór dziennika praktyk i koszt jego wydania;
  2. sposób i tryb przeprowadzania postępowania kwalifikacyjnego, sposób ustalania i rodzaje kosztów tego postępowania, organizację Państwowej Komisji Kwalifikacyjnej oraz regulamin jej działania;
  3. wzory świadectw uprawnień zawodowych w zakresie szacowania nieruchomości oraz licencji zawodowych w zakresie pośrednictwa w obrocie nieruchomościami i zarządzania nieruchomościami;
  4. sposób prowadzenia centralnych rejestrów rzeczoznawców majątkowych, pośredników w obrocie nieruchomościami oraz zarządców nieruchomości;
  5. sposób postępowania przy wydawaniu duplikatów świadectw i licencji zawodowych w przypadku ich utraty.

W związku z powyższym zostało wydane rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 15 lutego 2008r. w sprawie nadawania uprawnień i licencji zawodowych w dziedzinie gospodarowania nieruchomościami (Dz. U. Nr 31, poz. 189 ze zm.), które zgodnie z § 1 i 3 określa:

  • sposób i warunki odbywania praktyk zawodowych w zakresie szacowania nieruchomości, pośrednictwa w obrocie nieruchomościami i zarządzania nieruchomościami, regulamin organizacji tych praktyk, ich program oraz sposób dokumentowania odbycia praktyki zawodowej, w tym wzór dziennika praktyki oraz koszt jego wydania;
  • sposób i tryb przeprowadzania postępowania kwalifikacyjnego, sposób ustalania i rodzaje kosztów tego postępowania, organizację Państwowej Komisji Kwalifikacyjnej oraz regulamin jej działania;
  • wzory świadectw nadania uprawnień zawodowych w zakresie szacowania nieruchomości, licencji zawodowej w zakresie pośrednictwa w obrocie nieruchomościami i licencji zawodowej w zakresie zarządzania nieruchomościami oraz sposób postępowania przy wydawaniu duplikatów tych świadectw i licencji w przypadku ich utraty;
  • sposób prowadzenia centralnych rejestrów rzeczoznawców majątkowych, pośredników w obrocie nieruchomościami oraz zarządców nieruchomości.

Kandydaci odbywają praktyki zawodowe w celu przygotowania do prowadzenia działalności zawodowej w zakresie szacowania nieruchomości, pośrednictwa w obrocie nieruchomościami lub zarządzania nieruchomościami.

Jak stanowi § 2 pkt 4 i 5 ww. rozporządzenia ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:

  • organizatorze praktyki zawodowej - należy przez to rozumieć związki stowarzyszeń rzeczoznawców majątkowych, pośredników w obrocie nieruchomościami albo zarządców nieruchomości;
  • prowadzącym praktykę zawodową - należy przez to rozumieć osobę uprawnioną, organizację zawodową rzeczoznawców majątkowych, pośredników w obrocie nieruchomościami lub zarządców nieruchomości albo przedsiębiorcę, wpisanych na listę prowadzących praktykę zawodową, prowadzoną przez organizatora praktyki zawodowej.

Zgodnie z § 6 ust. 1-4 ww. rozporządzenia praktyka zawodowa dla kandydatów na zarządców nieruchomości nie może trwać krócej niż sześć miesięcy, z tym że liczba godzin przeznaczona na realizację programu praktyki nie może być mniejsza niż dwieście.

W ramach praktyki zawodowej, o której mowa w ust. 1, kandydat na zarządcę nieruchomości:

  1. uczestniczy w wykonywaniu czynności wymienionych w art. 185 ust. 1 i 1a ustawy;
  2. samodzielnie sporządza plan zarządzania nieruchomością;
  3. zapoznaje się ze sposobem korzystania z rejestrów i ewidencji prowadzonych przez sądy, gminy oraz starostów, a także z innych dokumentów znajdujących się w posiadaniu urzędów i instytucji, zawierających niezbędne informacje wykorzystywane w zarządzaniu nieruchomościami, o których mowa w art. 186 ust. 6 ustawy (ust. 2).

W ramach praktyki zawodowej kandydat na zarządcę nieruchomości zapoznaje się w szczególności:

  1. z formami organizacyjno-prawnymi, w jakich zarządca nieruchomości może prowadzić działalność zawodową zarządzania nieruchomościami, oraz z organizacją i metodami ich pracy;
  2. z czynnościami zarządcy nieruchomości przed podpisaniem umowy, w tym:
    1. dokonuje oględzin nieruchomości oraz jej otoczenia, ocenia jej stan techniczny, potrzeby w zakresie remontów i konserwacji, a także możliwości dokonania zmian w celu poprawy efektywności gospodarowania,
    2. przygotowuje projekt umowy o zarządzanie nieruchomością;
  3. z zakresem czynności zarządzania wybraną nieruchomością, a także z obsługą techniczną budynku;
  4. ze sprawozdawczością sporządzaną przez zarządcę nieruchomości;
  5. z zarządzaniem różnego rodzaju nieruchomościami, w tym publicznymi, mieszkaniowymi i przeznaczonymi pod usługi (ust. 3).


W ramach praktyki zawodowej prowadzący praktykę zawodową:

  1. zapewnia właściwą organizację i prawidłowy przebieg praktyki zawodowej;
  2. ustala harmonogram praktyki zawodowej, zapewniający kandydatowi na zarządcę nieruchomości zrealizowanie programu praktyki, o którym mowa w ust. 2 i 3;
  3. zapewnia kandydatowi na zarządcę nieruchomości możliwość wykonywania czynności wchodzących w zakres programu praktyki zawodowej, w tym umożliwia kandydatowi zapoznanie się ze sposobem korzystania z rejestrów i ewidencji wymienionych w ust. 2 pkt 3 oraz dokonanie oględzin, o których mowa w ust. 3 pkt 2 lit. a.

Regulamin organizacji praktyki zawodowej, sposób i warunki jej odbywania oraz sposób dokumentowania jej odbycia określono w Rozdziale 2 Działu II ww. rozporządzenia.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, iż organizowane przez Wnioskodawcę warsztaty dla kandydatów dla zarządców nieruchomości spełniają definicję usług kształcenia zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług. Warsztaty te mają na celu uzyskanie państwowej licencji uprawniającej do wykonywania zawodu jakim jest zarządca nieruchomości.

Zasady i formy przeprowadzania ww. szkolenia zostały ściśle uregulowane w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 15 lutego 2008r. w sprawie nadawania uprawnień i licencji zawodowych w dziedzinie gospodarowania nieruchomościami (Dz. U. Nr 31, poz.189 ze zm.). Oznacza to, że spełniona jest też druga przesłanka umożliwiająca korzystanie ze zwolnienia od podatku tzn. warsztaty prowadzone są w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż organizowane przez Wnioskodawcę warsztaty dla kandydatów dla zarządców nieruchomości od dnia 1 stycznia 2011r. korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

W pozostałym zakresie zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj