Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPB2/436-15/11-2/KK
z 26 sierpnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPB2/436-15/11-2/KK
Data
2011.08.26



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek od czynności cywilnoprawnych --> Zwolnienia od podatku --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
czynności cywilnoprawne
jednostka samorządu terytorialnego
kapitał
podatek od czynności cywilnoprawnych
podwyższenie
spółka kapitałowa
spółki
świadczenie usług
umowa spółki
umowa zamiany
użyteczność publiczna


Istota interpretacji
Czy zmiana umowy spółki, związana z podniesieniem kapitału zakładowego spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, prowadzącą działalność w zakresie zaopatrzenia ludności w wodę oraz zbiorowego odprowadzania ścieków korzysta ze zwolnienia wymienionego w art. 9 pkt 11 lit. d ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.



Wniosek ORD-IN 192 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przedstawione we wniosku z dnia 26 maja 2011 r. (wpływ 2 czerwca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania zmiany umowy spółki :

  • w części dotyczącej podwyższenia kapitału Spółki w dniu 28 grudnia 2009 r. i w dniu 27 grudnia 2010 r. jest prawidłowe,
  • w części dotyczącej podwyższenia kapitału Spółki w 2008 r. jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 czerwca 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania podwyższenia kapitału spółki.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca, jako Spółka z o.o., została zawiązana dnia 22 stycznia 1992 r. aktem notarialnym sporządzonym w Kancelarii Notarialnej. Postanowieniem Sądu Rejonowego z dnia 11 grudnia 2001 r. Spółka została wpisana do KRS.

Przedmiotem działalność Wnioskodawcy jest m.in:

  • pobór, uzdatnianie i dostawa wody,
  • odbiór, odprowadzenie i oczyszczanie ścieków, w tym również ścieków deszczowych,
  • prowadzenie gospodarki konserwacyjno - remontowej sieci i urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych, w celu utrzymania ich w stałej zdolności eksploatacyjnej,
  • programowanie kierunków rozwoju branży wodociągowo - kanalizacyjnej,
  • wykonawstwo inwestycyjne w zakresie rozbudowy technicznej infrastruktury wodociągowo - kanalizacyjnej,
  • działalność usługowa w zakresie ochrony środowiska,
  • eksploatacja urządzeń wodno - melioracyjnych, w szczególności w zakresie kanalizacji deszczowej, przepompowni wód deszczowych, wpustów ulicznych, rowów komunalnych i innych,
  • handel hurtowy i detaliczny w obrocie krajowym i zagranicznym,
  • wytwarzanie ciepła w procesie produkcji ciepła i energii elektrycznej w skojarzeniu w kotłach i układzie kogeneracyjnym zasilanych biogazem oczyszczalni ścieków,
  • wytwarzanie energii elektrycznej w procesie produkcji ciepła i energii elektrycznej w skojarzeniu w układzie kogeneracyjnym zasilanym biogazem oczyszczalni ścieków,
  • handel energią elektryczną poprzez sprzedaż nadwyżek energii do sieci lokalnego dystrybutora,
  • zbywanie praw majątkowych do świadectw pochodzenia wyprodukowanej energii elektrycznej.

Do 2008 r. jedynym wspólnikiem (100 % udziałowcem) Wnioskodawcy była Gmina O.

W 2008 r. do Spółki przystąpiły:

  • Gmina I. - obejmując 3 udziały o łącznej, wartości 3.000 zł poprzez wniesienie wkładów pieniężnych,
  • Gmina K. - obejmując 9 udziałów o łącznej wartości 9.000 zł poprzez wniesienie wkładów pieniężnych,
  • Gmina P. - obejmując 6 udziałów o łącznej wartości 6.000 zł poprzez wniesienie wkładów pieniężnych,
  • Gmina T. - obejmując 9 udziałów o łącznej wartości 9.000 zł poprzez wniesienie wkładów pieniężnych.

W dniu 28 grudnia 2009 r. kapitał podstawowy został podwyższony o kwotę 8.890.000 zł poprzez utworzenie nowych udziałów w wartości nominalnej 1.000 zł każdy, które to udziały objęte zostały w zamian za wkład gotówkowy przez: Gminę O. – 2.975.000 zł, Gminę I.- 690.000 zł, Gminę K. – 2.061.000 zł, Gminę P. – 1.076.000 zł, Gminę T. – 2.088.000 zł.

W dniu 27 grudnia 2010 r. kapitał podstawowy został podwyższony o kwotę 5.915.000 zł poprzez utworzenie 5.915 nowych udziałów w wartości nominalnej 1.000 zł każdy, które to udziały objęte zostały w zamian za wkład gotówkowy przez: Gminę I. – 690.000 zł, Gminę K. – 2.061.000 zł, Gminę P. – 1.076.000 zł, Gminę T. – 2.088.000 zł.

Struktura własnościowa kapitału podstawowego, wg stanu na 31 grudnia 2010 r., przedstawiała się następująco :

  • Gmina O. - 260.085 udziałów- 260.085.000 zł,
  • Gmina I. - 1.383 udziałów - 1.383.000 zł,
  • Gmina K. - 4.131 udziałów - 4.131.000zł,
  • Gmina P. - 2.158 udziałów - 2.158.000 zł,
  • Gmina T. - 4.185 udziałów - 4.185.000 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wniesione przez udziałowców - Gminy (jednostki samorządu terytorialnego) wkłady pieniężne tytułem podwyższenia kapitału zakładowego Spółki z o.o. są zwolnione z podatku od czynności cywilnoprawnych ...

Zdaniem Wnioskodawcy, artykuł 9 punkt 11 lit. d ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych, zwalnia od podatku umowy spółki i ich zmiany, jeżeli przedmiotem działalności spółki kapitałowej jest świadczenie usług użyteczności publicznej w zakresie transportu publicznego, zarządzania portami i przystaniami morskimi, zaopatrzenia ludności w wodę, gaz, energię cieplną lub zbiorowego odprowadzania ścieków i w wyniku zawarcia umowy spółki Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego obejmuje co najmniej połowę udziałów lub akcji w tej spółce albo w chwili zmiany umowy spółki Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego posiada już co najmniej połowę udziałów lub akcji w tej spółce.

Wnioskodawca świadczy usługi użyteczności publicznej w zakresie zaopatrzenia ludności w wodę i zbiorowego odprowadzenia ścieków. Działa na obszarze miasta O. w zakresie usług wodociągowo - kanalizacyjnych, a od 2007 r., w związku z wprowadzeniem programu ISPA, rozszerzyła obszar działalności w zakresie odbioru ścieków o gminy D. , Ł., C., K., P. i T. Wspólnikami Spółki są jednostki samorządu terytorialnego tj. Gmina O., Gmina I., Gmina K., Gmina P. i Gmina T.

Wniesiony przez nich wkład gotówkowy tytułem podwyższenia kapitału zakładowego jest zwolniony z podatku od czynności cywilnoprawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

  • prawidłowe w części dotyczącej podwyższenia kapitału Spółki w dniu 28 grudnia 2009 r. i w dniu 27 grudnia 2010 r.,
  • nieprawidłowe w części dotyczącej podwyższenia kapitału Spółki w 2008 r.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 ze zm.), podatkowi podlegają m. in. umowy spółki.

Ponadto w myśl art. 1 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają też zmiany umów wymienionych w pkt 1, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 4. Przepisy ustawy o umowie spółki i jej zmianie stosuje się odpowiednio do aktów założycielskich spółek, statutów spółek i ich zmiany (art. 1 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy).

W przepisach ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych zostały ponadto wskazane czynności, które na gruncie tej ustawy traktowane są jako zmiana umowy spółki. Przy spółce kapitałowej za zmianę umowy uważa się podwyższenie kapitału zakładowego z wkładów lub ze środków spółki oraz dopłaty (art. 1 ust. 3 pkt 2 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, w przypadku podwyższenia kapitału zakładowego spółki kapitałowej, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą podjęcia uchwały o podwyższeniu kapitału spółki mającej osobowość prawną, zaś podstawę opodatkowania stanowi w tym przypadku wartość, o którą podwyższono kapitał zakładowy (art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. b) ww. ustawy).

Jednakże w myśl art. 9 pkt 11 lit. d) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnej, zwalnia się od podatku od czynności cywilnoprawnych umowy spółki i ich zmiany, jeżeli przedmiotem działalności spółki kapitałowej jest świadczenie usług użyteczności publicznej w zakresie transportu publicznego, zarządzania portami i przystaniami morskimi, zaopatrzenia ludności w wodę, gaz, energię elektryczną, energię cieplną lub zbiorowego odprowadzania ścieków i w wyniku zawarcia umowy spółki Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego obejmuje co najmniej połowę udziałów lub akcji w tej spółce albo w chwili zmiany umowy spółki Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego posiada już co najmniej połowę udziałów lub akcji w tej spółce.

Użyty w art. 9 pkt 11 lit. d) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych spójnik „i” stanowi o tym, że aby skorzystać z powyższego zwolnienia obie przesłanki wymienione w tym przepisie muszą wystąpić łącznie, tzn.:

  1. przedmiotem działalności spółki kapitałowej jest świadczenie usług użyteczności publicznej w zakresie transportu publicznego, zarządzania portami i przystaniami morskimi, zaopatrzenia ludności w wodę, gaz, energię elektryczną, energię cieplną lub zbiorowego odprowadzania ścieków,
  2. w wyniku zawarcia umowy spółki Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego musi objąć co najmniej połowę udziałów lub akcji w tej spółce albo w chwili zmiany umowy spółki Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego musi posiadać już co najmniej połowę udziałów lub akcji w tej spółce.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż spółka z ograniczoną odpowiedzialnością jest spółką kapitałową, w której 100% udziałów posiadają Gminy (jednostki samorządu terytorialnego). Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest świadczenie usług użyteczności publicznej w zakresie zaopatrzenia w wodę ludności i zbiorowego odprowadzania ścieków. Tak więc w przedmiotowej sprawie zostały spełnione oba warunki do skorzystania z powyższego zwolnienia.

Reasumując, zmiany umowy spółki dokonane w dniu 28 grudnia 2009 r. i w dniu 27 grudnia 2010 r., związane z podniesieniem kapitału zakładowego, korzystają ze zwolnienia od podatku, na podstawie art. 9 pkt 11 lit. d) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Zwolnienie określone w cytowanym art. 9 pkt 11 lit. d) zostało wprowadzone ustawą z dnia 7 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. Nr 209, poz. 1319). Stosownie do treści art. 3 tej ustawy, weszła ona w życie w dniu 1 stycznia 2009 r.

Wobec powyższego, do podwyższenia kapitału zakładowego spółki z ograniczoną odpowiedzialnością dokonanego w 2008 r. nie będzie miało zastosowanie zwolnienie wymienione w przedmiotowym art. 9 pkt 11 lit. d).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj