Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-753/11/EJ
z 5 sierpnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-753/11/EJ
Data
2011.08.05



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
kasa rejestrująca
obowiązek ewidencyjny
pomoc społeczna
rachunek bankowy
zwolnienie z obowiązku instalacji kasy rejestrującej


Istota interpretacji
zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących usług świadczonych przez Dom Pomocy Społecznej, gdzie odpłatność za usługi w całości wpływa na rachunek bankowy Wnioskodawcy



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 kwietnia 2011r. (data wpływu 2 maja 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 8 czerwca 2011r. (data wpływu 13 czerwca 2011r.), pismem z dnia 18 lipca 2011r. oraz pismem z dnia 28 lipca 2011r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania usług przy zastosowaniu kasy rejestrującej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 maja 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania usług przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 8 czerwca 2011r. (data wpływu 13 czerwca 2011r.), pismem z dnia 18 lipca 2011r. (data wpływu 21 lipca 2011r.) oraz pismem z dnia 28 lipca 2011r., będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 20 lipca 2011r. znak: IBPP4/443-753/11/EJ.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Od 1 maja 2011r. opłaty za usługi opiekuńcze (opłaty za pobyt w DPS) będą dokonywane wyłącznie przelewem lub za pośrednictwem poczty na rachunek bankowy dochodów w banku. Wpłaty gotówkowe za usługi opiekuńcze nie wystąpią.

W piśmie z dnia 8 czerwca 2011r. Wnioskodawca wskazał dodatkowo, że jest jednostką budżetową samorządową, w ramach swojej działalności świadczy wyłącznie usługi pomocy społecznej zaklasyfikowane zgodnie z PKWiU pod symbolem 87.30.11.0 – Usługi pomocy społecznej z zakwaterowaniem świadczone przez domy opieki osobom w podeszłym wieku.

Z uwagi na rozbieżność zapisów ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593 ze zm.) zgodnie z którą miesięczna opłata za pobyt w domu pomocy społecznej nie może być wyższa niż 70% dochodu osoby przebywającej w DPS, nie więcej niż miesięczny koszt utrzymania mieszkańca w danym roku ogłoszonym w dzienniku urzędowym Wojewody oraz zapisów ustawy z dnia 17 grudnia 1998r. o emeryturach i rentach (Dz. U. z 2009r. nr 153, poz. 1227) zgodnie z którą ZUS z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych przesyła na konto Wnioskodawcy 65% miesięcznego świadczenia Domu Pomocy Społecznej. Wnioskodawca będzie od 1 maja 2011r. prowadzić dodatkowe rozliczenia z mieszkańcami domu w tych przypadkach gdy na konto nie wpłynie pełna odpłatność lub nastąpi nadpłata wyłącznie za pośrednictwem rachunku bankowego (depozytowego) mieszkańców domu. Z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej transakcji zapłata dotyczyła. Wnioskodawca nie ewidencjonował czynności wymienionych we wniosku przed dniem 1 stycznia 2011r.

W piśmie z dnia 18 lipca 2011r. Wnioskodawca wskazał ponadto, że rachunek depozytowy jest rachunkiem Domu Pomocy Społecznej, ale do wyłącznej dyspozycji mieszkańców. Środki zgromadzone na ww. koncie figurują w banku pod jedną kwotą, natomiast w księgowości istnieją kartoteki na nazwiska mieszkańców gdzie księgowane są wszelkiego rodzaju wpłaty i wypłaty środków. Z konta depozytowego korzysta większość mieszkańców natomiast pozostali mieszkańcy posiadają konta osobiste. Wpłata na rachunek depozytowy następuje poprzez kasę i wystawienie druku KP z uwzględnieniem konkretnego nazwiska, kwoty oraz dyspozycji wpłaty na konto depozytowe. Wszelkiego rodzaju zobowiązania mieszkańców względem Wnioskodawcy odbywają się bezgotówkowo tzn. są przeksięgowywane bezpośrednio z konta depozytowego. Występujące nadpłaty są przeksięgowywane z konta dochodowego na które wpływają odpłatności z ZUS-u na konto depozytowe i wypłacane mieszkańcom. Każdy mieszkaniec korzystający z konta depozytowego złożył w księgowości upoważnienie do pokrywania wszelkich zobowiązań bezpośrednio z jego depozytu. Wypłata depozytu następuje na pisemną prośbę mieszkańca.

W piśmie z dnia 28 lipca 2011r. Wnioskodawca wskazał, że na bankowym dowodzie wpłaty jako wpłacający środki finansowe na konto depozytowe figuruje Wnioskodawca, ale z treści ww. dokumentu jednoznacznie wynika, kogo transakcja dotyczy tj. imiona i nazwiska konkretnych mieszkańców oraz ich kwoty, które są wpłacane na rachunek depozytowy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w Domu Pomocy Społecznej należy prowadzić ewidencję za pomocą kasy fiskalnej jeżeli wpłaty za usługi opiekuńcze są dokonywane wyłącznie za pomocą przelewów bankowych lub za pośrednictwem poczty...

Zdaniem Wnioskodawcy, korzystając z poz. 37 załącznika nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010r. w przypadku Wnioskodawcy nie ma zastosowania obowiązek stosowania kasy rejestrującej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Obowiązek stosowania kas rejestrujących wynika bezpośrednio z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą o VAT.

Zgodnie z regulacjami art. 111 ust 1 ww. ustawy podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Jednocześnie w art. 111 ust. 8 ustawy zawarto upoważnienie dla ministra właściwego do spraw finansów publicznych do zwolnienia w drodze rozporządzenia na czas określony niektórych grup podatników oraz niektórych czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1 ustawy, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu.

W dniem 1 stycznia 2011r. weszło w życie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. nr 138, poz. 930).

Stosownie do § 2 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W poz. 37 ww. załącznika do rozporządzenia wskazano, że czynnością zwolnioną z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej jest świadczenie usług, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), pod warunkiem, że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej transakcji zapłata dotyczyła, przy czym przepis ten nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych usług przed dniem 1 stycznia 2011 r.

Korzystanie z powyższego zwolnienia wymaga spełnienia określonych warunków wynikających wprost z zapisu tej regulacji.

Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy można zatem stosować jeżeli:

  • zapłata za świadczoną usługę w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej na rachunek bankowy podatnika,
  • z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła,
  • podatnik nie rozpoczął ewidencjonowania tych usług za pomocą kasy rejestrującej przed dniem 1 stycznia 2011r.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca jest jednostką budżetową samorządową, w ramach swojej działalności świadczy wyłącznie usługi pomocy społecznej zaklasyfikowane zgodnie z PKWiU pod symbolem 87.30.11.0 – Usługi pomocy społecznej z zakwaterowaniem. Od 1 maja 2011r. opłaty za usługi opiekuńcze (opłaty za pobyt w Domu Pomocy Społecznej) będą dokonywane wyłącznie przelewem lub za pośrednictwem poczty na rachunek bankowy Wnioskodawcy. Wnioskodawca będzie prowadzić dodatkowe rozliczenia z mieszkańcami Domu w przypadkach gdy na konto Wnioskodawcy nie wpłynie pełna odpłatność lub nastąpi nadpłata. Rozliczenia te będą prowadzone za pośrednictwem rachunku bankowego (depozytowego) Wnioskodawcy. Wszelkiego rodzaju zobowiązania mieszkańców względem Wnioskodawcy odbywają się bezgotówkowo tzn. są przeksięgowywane bezpośrednio z konta depozytowego. Środki zgromadzone na koncie depozytowym figurują w banku pod jedną kwotą, natomiast w księgowości istnieją kartoteki na nazwiska mieszkańców gdzie księgowane są wszelkiego rodzaju wpłaty i wypłaty środków.

Zgodnie z art. 139 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 17 grudnia 1998r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 1998r. Nr 162, poz. 1118 ze zm.) ze świadczeń pieniężnych określonych w ustawie - po odliczeniu składki na ubezpieczenie zdrowotne oraz zaliczki i innych należności z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych - podlegają potrąceniu, z uwzględnieniem art. 141, należności m.in. z tytułu odpłatności za pobyt osób uprawnionych do świadczeń w domach pomocy społecznej, zakładach opiekuńczo-leczniczych lub zakładach pielęgnacyjno-opiekuńczych. Nadmienić należy, że zgodnie z powołanym przepisem organ rentowy dokonuje potrąceń na wniosek dyrektorów tych placówek.

Natomiast art. 140 ust. 4 pkt 3 ww. ustawy określa górną granicę tych potrąceń, stanowiąc, że potrącenia należności z tytułu odpłatności za pobyt osób uprawnionych do świadczeń w domach pomocy społecznej, zakładach opiekuńczo-leczniczych lub zakładach pielęgnacyjno-opiekuńczych nie mogą przekraczać 65% kwoty świadczenia.

Art. 60 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2007r. o pomocy społecznej (t.j. Dz. U. z 2009r. Nr 175, poz. 1362 ze zm.) stanowi, iż pobyt w domu pomocy społecznej jest odpłatny do wysokości średniego miesięcznego kosztu utrzymania.

Stosownie do art. 61 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o pomocy społecznej, opłatę za pobyt w domu pomocy społecznej wnosi mieszkaniec domu, nie więcej jednak niż 70% swojego dochodu, a w przypadku osób małoletnich przedstawiciel ustawowy z dochodów dziecka, nie więcej niż 70% tego dochodu.

Zgodnie z art. 62 ust. 1 ustawy o pomocy społecznej mieszkaniec domu wnosi opłatę do kasy domu lub na jego rachunek bankowy. Za jego zgodą opłata może być potrącana:

  1. z emerytury lub renty mieszkańca domu - przez właściwy organ emerytalno-rentowy, zgodnie z odrębnymi przepisami;
  2. z zasiłku stałego mieszkańca domu - przez ośrodek pomocy społecznej dokonujący wypłaty świadczenia; opłatę za pobyt ośrodek pomocy społecznej przekazuje na rachunek bankowy domu pomocy społecznej.

Analiza przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu sprawy wskazuje, że odpłatność za pobyt (65% dochodu każdego mieszkańca) wpływa na rachunek bankowy Wnioskodawcy. Wnioskodawca będzie od 1 maja 2011r. prowadzić dodatkowe rozliczenia z mieszkańcami domu w takich przypadkach gdy na konto nie wpłynie pełna odpłatność lub nastąpi nadpłata wyłącznie za pośrednictwem rachunku bankowego (depozytowego) mieszkańców domu. Wszelkiego rodzaju zobowiązania mieszkańców względem Wnioskodawcy odbywają się bezgotówkowo tzn. są przeksięgowywane bezpośrednio z konta depozytowego. Wpłaty gotówkowe za usługi nie wystąpią.

W świetle wyżej wskazanych przepisów prawnych stwierdzić należy, iż prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących na mocy § 2 ust. 1 pkt 1 w powiązaniu z poz. 37 ww. załącznika do rozporządzenia, przysługuje w sytuacji, gdy zapłata za świadczone usługi w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika, bez względu na rodzaj wykonywanej usługi. Istotne jest, aby było możliwe zidentyfikowanie transakcji, której zapłata dotyczy.

Wobec powyższego należy uznać, iż Wnioskodawca świadcząc usługi o których mowa we wniosku, za które otrzyma w całości zapłatę przelewem na rachunek bankowy, a z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła, ma prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej do dnia 31 grudnia 2012 r.

W konsekwencji powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Należy nadmienić, że zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego a w szczególności wnoszenia przez mieszkańców Domu dopłat do kwot należnych za pobyt do kasy Domu udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Końcowo należy podkreślić, iż niniejszą interpretację wydano przy założeniu, że środki finansowe przyjmowane przez Wnioskodawcę w kasie i dokumentowane dowodem KP wpłacane są przez mieszkańców Domu celem ulokowania ich na rachunku depozytowym Domu pomocy Społecznej aby zapewnić ich bezpieczne przechowywanie (np. oszczędności). Wpłaty te w żadnym przypadku nie stanowią wynagrodzenia (opłaty) za usługi opiekuńcze (pobyt podopiecznych w DPS).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa St. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj