Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-459/11/AP
z 14 czerwca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-459/11/AP
Data
2011.06.14



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Rejestracja. Deklaracje i informacje podsumowujące. Zapłata podatku --> Deklaracje --> Deklaracje podatkowe

Podatek od towarów i usług --> Rejestracja. Deklaracje i informacje podsumowujące. Zapłata podatku --> Informacje podsumowujące --> Informacje podsumowujące

Podatek od towarów i usług --> Rejestracja. Deklaracje i informacje podsumowujące. Zapłata podatku --> Rejestracja --> Czynni podatnicy podatku od towarów i usług

Podatek od towarów i usług --> Rejestracja. Deklaracje i informacje podsumowujące. Zapłata podatku --> Rejestracja --> Zgłoszenie rejestracyjne


Słowa kluczowe
deklaracje
informacja podsumowująca
transakcja wewnątrzwspólnotowa


Istota interpretacji
Obowiązek składania informacji podsumowujących w przypadku niewykonywania transakcji wewnątrzwspólnotowych.



Wniosek ORD-IN 463 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 28 marca 2011 r. (data wpływu 29 marca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku składania informacji podsumowujących - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 29 marca 2011 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku składania informacji podsumowujących.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Spółka jest podatnikiem podatku od towarów i usług zobowiązanym do składania miesięcznych deklaracji. W dniu 28 kwietnia 2010 r. zarejestrowała się jako podatnik VAT UE i po zarejestrowaniu dokonała, wyłącznie w miesiącu kwietniu 2010 r., zakupu towarów inwestycyjnych w ramach nabyć wewnątrzwspólnotowych. Wypełniając obowiązek wynikający z art. 100 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług Spółka złożyła do organu podatkowego informacje podsumowujące za miesiące kwiecień, maj oraz czerwiec 2010 r. Od lipca 2010 r. z uwagi na fakt, iż nie dokonywała jakichkolwiek nabyć i dostaw towarów na terenie Unii Europejskiej, zaprzestała składania informacji podsumowujących. Informacje te nie są składane do chwili obecnej za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej, co skutkuje, iż podatnik jest zobowiązany je składać do 15. dnia następnego miesiąca. Pomimo nieskładania przez Spółkę przez okres, o którym mowa w art. 97 ust. 15 ustawy o podatku od towarów i usług informacji podsumowujących (t.j. przez okres ponad 6 miesięcy), naczelnik urzędu skarbowego nie wykreślił z urzędu Spółki jako podatnika VAT UE oraz nie powiadomił Jej o powyższym fakcie. W miesiącu marcu 2011 r. Spółka nabyła towary na terenie Unii Europejskiej i zamierza do dnia 15 kwietnia 2011 r. złożyć informację podsumowującą za marzec 2011 r.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy na Spółce jako zarejestrowanym od kwietnia 2010 r. podatniku VAT UE spoczywał obowiązek składania informacji podsumowujących w terminach ustawowych za okres od miesiąca lipca 2010 r. do miesiąca lutego 2011 r., w którym to okresie Spółka nie dokonywała jakichkolwiek nabyć ani też dostaw wewnątrzwspólnotowych oraz czy fakt niezłożenia przez Spółkę przez sześć kolejnych miesięcy informacji podsumowujących skutkuje, iż z dniem 31 grudnia 2010 r. Spółka utraciła status podatnika VAT UE...


Zdaniem Wnioskodawcy, za nieracjonalne należałoby uznać, iż na Spółce spoczywał obowiązek składania informacji podsumowujących za miesiące, za które informacje te nie zawierają jakichkolwiek danych o dostawach lub nabyciach wewnątrzwspólnotowych. Z uwagi na powyższe, jako zarejestrowany od kwietnia 2010 r. podatnik VAT UE, w okresie do dnia 1 lipca 2010 r. do dnia 28 lutego 2011 r. nie miała obowiązku składania informacji podsumowujących, o których mowa w art. 100 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w terminie do 15. dnia miesiąca następującego po danym miesiącu kalendarzowym. Ponadto, zdaniem Spółki, do dnia, w którym otrzyma zawiadomienie organu podatkowego o wykreśleniu Jej z rejestru podatników VAT UE, posiada status podatnika, o którym mowa w art. 97 ust. 4 ustawy o podatku od towarów. Dlatego też - jak wskazała - bez znaczenia w przedmiotowej sprawie jest fakt nie złożenia przez 6 kolejnych miesięcy informacji podsumowujących, co skutkuje, iż na dzień złożenia wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej Spółka posiada status podatnika VAT UE. W opinii Spółki, status ten może utracić dopiero po dokonaniu wykreślenia z rejestru podatników VAT UE oraz otrzymaniu zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego o wykreśleniu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Zgodnie z art. 96 ust. 1 ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

W myśl przepisu ust. 3 tego artykułu, podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Zgodnie z ust. 4 ww. artykułu, naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako „podatnika VAT czynnego” lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako „podatnika VAT zwolnionego”.

Stosownie do ust. 6 powyższego artykułu, jeżeli podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT zaprzestał wykonywania czynności podlegającej opodatkowaniu, jest on obowiązany zgłosić zaprzestanie działalności naczelnikowi urzędu skarbowego; zgłoszenie to stanowi dla naczelnika urzędu skarbowego podstawę do wykreślenia podatnika z rejestru jako podatnika VAT.

Zgodnie z ust. 8 powołanego artykułu, w przypadku gdy zaprzestanie wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu nie zostało zgłoszone zgodnie z ust. 6 i 7, naczelnik urzędu skarbowego wykreśla z urzędu podatnika z rejestru jako podatnika VAT.

Stosownie do art. 97 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, podlegający obowiązkowi zarejestrowania jako podatnicy VAT czynni, są obowiązani przed dniem dokonania pierwszej wewnątrzwspólnotowej dostawy lub pierwszego wewnątrzwspólnotowego nabycia zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego w zgłoszeniu rejestracyjnym, o którym mowa w art. 96, o zamiarze rozpoczęcia wykonywania tych czynności.


Według treści ust. 3 tego artykułu, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio również do podatników, o których mowa w art. 15, innych niż wymienieni w ust. 1 i 2, którzy:


  1. nabywają usługi, do których stosuje się art. 28b, jeżeli usługi te stanowiłyby u nich import usług;
  2. świadczą usługi, do których stosuje się art. 100 ust. 1 pkt 4, dla podatników podatku od wartości dodanej lub osób prawnych niebędących takimi podatnikami, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej.


Ustęp 13 tego artykułu stanowi, że w przypadku zaprzestania przez podmiot zarejestrowany jako podatnik VAT UE wykonywania czynności, o których mowa w ust. 1 i 3, podmiot ten jest obowiązany na piśmie zgłosić ten fakt naczelnikowi urzędu skarbowego przez aktualizację zgłoszenia rejestracyjnego; zgłoszenie składa się w terminie 15 dni, licząc od dnia zaistnienia tej okoliczności.

Zgodnie z ust. 14 ww. artykułu, zgłoszenie, o którym mowa w ust. 13, stanowi dla naczelnika urzędu skarbowego podstawę do wykreślenia podmiotu z rejestru jako podatnika VAT UE.

W przypadku, gdy podmiot, o którym mowa w ust. 1-3, nie złoży za 6 kolejnych miesięcy lub 2 kolejne kwartały deklaracji podatkowej, naczelnik urzędu skarbowego wykreśla z urzędu podmiot z rejestru jako podatnika VAT UE i powiadamia go o powyższym (art. 97 ust. 15 ustawy).

Stosownie do ust. 16 powyższego artykułu, wykreślenie podatnika z rejestru jako podatnika VAT, o którym mowa w art. 96 ust. 6, 8 i 9, jest równoznaczne z wykreśleniem go z rejestru jako podatnika VAT UE.

Na podstawie art. 99 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązania składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu (…).


W myśl art. 100 ust. 1 cyt. ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, zarejestrowani jako podatnicy VAT UE, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym zbiorcze informacje o dokonanych:


  1. wewnątrzwspólnotowych dostawach towarów w rozumieniu art. 13 ust. 1 i 3, do których ma zastosowanie art. 42 ust. 1, na rzecz podatników podatku od wartości dodanej lub osób prawnych niebędących takimi podatnikami, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej,
  2. wewnątrzwspólnotowych nabyciach towarów, o których mowa w art. 9 ust. 1 lub art. 11 ust. 1, od podatników podatku od wartości dodanej, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej (…).


Zgodnie z ust. 3 cyt. artykułu, informacje podsumowujące składa się za okresy miesięczne, w terminie do 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu dokonania transakcji, o których mowa w ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4, 6 i 7.


Ustęp 4 tego artykułu stanowi, że informacje podsumowujące mogą być składane za okresy kwartalne w terminie do 15. dnia miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu dokonania transakcji, o których mowa w ust. 1, w przypadku gdy dotyczą one:


  1. transakcji, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 3, jeżeli całkowita wartość tych transakcji, bez podatku od wartości dodanej, nie przekracza w danym kwartale i w żadnym z czterech poprzednich kwartałów kwoty 250.000 zł,
  2. transakcji, o których mowa w ust. 1 pkt 2, jeżeli całkowita wartość tych transakcji, bez podatku, nie przekracza w danym kwartale 50.000 zł (…).


Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka będąca podatnikiem podatku od towarów i usług zobowiązanym do składania miesięcznych deklaracji, w dniu 28 kwietnia 2010 r. zarejestrowała się jako podatnik VAT UE. Po rejestracji dokonała zakupu towarów inwestycyjnych w ramach nabyć wewnątrzwspólnotowych wyłącznie w kwietniu 2010 r. Wypełniając obowiązek wynikający z art. 100 ust. 1 pkt 2 ustawy, złożyła do organu podatkowego informacje podsumowujące za miesiące kwiecień, maj i czerwiec 2010 r. Od lipca 2010 r. z uwagi na fakt, iż nie dokonywała jakichkolwiek nabyć i dostaw towarów na terenie Unii Europejskiej, zaprzestała składania informacji podsumowujących. Pomimo ich nieskładania przez okres ponad 6 miesięcy, naczelnik urzędu skarbowego nie wykreślił z urzędu Spółki z rejestru podatników VAT UE oraz nie powiadomił Jej o powyższym fakcie. W miesiącu marcu 2011 r. Spółka dokonała nabycia wewnątrzwspólnotowego towarów i zamierza do dnia 15 kwietnia 2011 r. złożyć informację podsumowującą za ten miesiąc.

Odnosząc przedstawiony wyżej stan faktyczny do powołanych przepisów prawa, należy stwierdzić, iż z uwagi na fakt niedokonywania w okresie od lipca 2010 r. do lutego 2011 r. żadnych transakcji wewnątrzwspólnotowych, Spółka nie miała obowiązku składania informacji podsumowujących. Jeśli Spółka będąc zarejestrowanym podatnikiem VAT UE i składając deklaracje VAT-7, w których nie wykazywała transakcji wewnątrzwspólnotowych, sama nie dopełniła obowiązku zgłoszenia zaprzestania wykonywania tych czynności, dla organu podatkowego oznaczało to, że pozostawała w gotowości do ich podjęcia. Ponadto należy wyjaśnić, iż wykreślenie z urzędu z rejestru podatnika VAT UE, o którym mowa w art. 97 ust. 15 ustawy, następuje w przypadku niezłożenia przez podatnika za 6 kolejnych miesięcy deklaracji podatkowych, a nie informacji podsumowujących. Prawidłowe jest więc stanowisko Spółki, iż fakt niezłożenia przez 6 kolejnych miesięcy informacji podsumowujących, jest bez znaczenia dla posiadania przez Spółkę statusu podatnika VAT UE.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H.Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj