Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-26/11/BJ
z 13 kwietnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/1/415-26/11/BJ
Data
2011.04.13


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
programy
studenci
uczestnicy
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy wypłacane wnioskodawcy przez Uniwersytet środki finansowe związane z odbywaniem stażu w ramach projektu podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 10 stycznia 2011r. (data wpływu do tut. Biura – 13 stycznia 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania środków finansowych otrzymywanych z tytułu odbywania stażu w ramach projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 stycznia 2011r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania środków finansowych otrzymywanych z tytułu odbywania stażu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest studentem IV roku stacjonarnych studiów prawa na Uniwersytecie. Od 06 września 2010r. do 21 stycznia 2011r. odbywał płatny staż w ramach projektu „(…)”, realizowanego przez Uniwersytet. Projekt ten jest współfinansowany w 85% ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego (umowa o dofinansowanie nr (…), Program Operacyjny Kapitał Ludzki, Priorytet IV Szkolnictwo Wyższe i nauka, poddziałanie 4.1.1 Wzmocnienie potencjału dydaktycznego uczelni) a w pozostałych 15% z dotacji celowej z budżetu państwa. Projekt zakłada między innymi organizację płatnych staży dla studentów i absolwentów Uniwersytetu. Dla jego potrzeb sporządzono umowę o staż, która jest zawierana pomiędzy trzema stronami:

  1. pracodawcą, u którego realizowany jest staż,
  2. uczestnikiem Projektu - studentem albo absolwentem Uniwersytetu, który jest osobą nieaktywną zawodowo i niezarejestrowaną w Powiatowym Urzędzie Pracy jako osoba bezrobotna - podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych,
  3. Uniwersytetem, będącym beneficjentem pomocy bezzwrotnej w ramach POKL, organizatorem projektu i płatnikiem wynagrodzenia stażowego oraz zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

W tej umowie wnioskodawca został zobowiązany do niepobierania żadnego innego wynagrodzenia za pracę ponad to, które wypłaca mu po każdym okresie rozliczeniowym Uniwersytet.

Program Operacyjny Kapitał Ludzki, z którego współfinansowane jest wynagrodzenie uczestników Projektu, wpisuje się w cel główny Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007-2013, realizując przede wszystkim drugi cel horyzontalny, tj. poprawę jakości kapitału ludzkiego i zwiększenie spójności społecznej. Program Operacyjny Kapitał Ludzki realizuje ten cel za pośrednictwem celu głównego programu, który został sformułowany jako wzrost poziomu zatrudnienia i spójności społecznej. Celem strategicznym Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki jest m. in. podniesienie poziomu aktywności zawodowej oraz zdolności do zatrudnienia osób bezrobotnych i biernych zawodowo. Cel ten ma być realizowany poprzez wsparcie skupione w ramach Priorytetu IV: Szkolnictwo wyższe i nauka. W Szczegółowym Opisie Priorytetów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 przygotowanym przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, w uzasadnieniu realizacji Priorytetu IV podaje się jako cel szczegółowy 1: Dostosowanie kształcenia na poziomie wyższym do potrzeb gospodarki i rynku pracy. Cel ten ma być realizowany w szczególności przez wzmocnienie zdolności do zatrudnienia przyszłych absolwentów uczelni przez staże i praktyki studenckie. Oczekiwany efekt realizacji celu to 7% wzrost liczby studentów uczestniczących w stażach lub praktykach (w tym uczestniczących w stażach i praktykach trwających co najmniej 3 miesiące). Bezpośrednim celem Projektu „(…)” jest zdobycie przez studentów i absolwentów Uniwersytetu pierwszego doświadczenia zawodowego. Pracując i zdobywając doświadczenie zawodowe wnioskodawca bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego ze środków pochodzących z bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Uniwersytet od wynagrodzenia Uczestników Projektu będących studentami odprowadza aktualnie zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy wypłacane wnioskodawcy przez Uniwersytet środki finansowe związane z odbywaniem stażu w ramach projektu „(…)” podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych...
  2. A jeżeli nie podlegał by zwolnieniu na powyższej podstawie, to czy podlegają zwolnieniu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 wspomnianej ustawy...

Zdaniem wnioskodawcy, środki finansowe wypłacane mu przez Uniwersytet w związku z odbywaniem stażu w ramach projektu powinny być zwolnione z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, jako środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240). Wnioskodawca stwierdza, że jego stanowisko oparte jest na zapisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz stanowisku Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie - wyrażonym w decyzji indywidualnej z dnia 15 listopada 2010r. (nr IPPB4/415-623/10-6/MP) o analogicznym stanie faktycznym dotyczącym studentów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z wniosku wynika, iż wnioskodawca jest studentem IV roku stacjonarnych studiów prawa na Uniwersytecie. Od 06 września 2010r. do 21 stycznia 2011r. odbywał płatny staż w ramach projektu realizowanego przez Uniwersytet. Projekt ten jest współfinansowany w 85% ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego (umowa o dofinansowanie nr (…), Program Operacyjny Kapitał Ludzki, Priorytet IV Szkolnictwo Wyższe i nauka, poddziałanie 4.1.1 Wzmocnienie potencjału dydaktycznego uczelni) a w pozostałych 15% z dotacji celowej z budżetu państwa. Projekt zakłada między innymi organizację płatnych staży dla studentów i absolwentów Uniwersytetu. Dla jego potrzeb sporządzono umowę o staż, która jest zawierana pomiędzy trzema stronami:

  • pracodawcą, u którego realizowany jest staż,
  • uczestnikiem Projektu - studentem albo absolwentem Uniwersytetu, który jest osobą nieaktywną zawodowo i niezarejestrowaną w Powiatowym Urzędzie Pracy jako osoba bezrobotna - podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych,
  • Uniwersytetem, będącym beneficjentem pomocy bezzwrotnej w ramach POKL, organizatorem projektu i płatnikiem wynagrodzenia stażowego oraz zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Z dniem 1 stycznia 2010r. do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wprowadzono przepis art. 21 ust. 1 pkt 137, w myśl którego zwalnia się od podatku dochodowego od osób fizycznych środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 oraz z 2010r. Nr 28, poz. 146).

Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest jednym z programów służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007-2013 (Narodowej Strategii Spójności), który został przyjęty decyzją Komisji Europejskiej nr K (2007) 4547 z dnia 28 września 2007r. Funkcję Instytucji Zarządzającej pełni minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego.

Zgodnie z przepisem art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.) ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich, rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4.

Do środków europejskich zalicza się zatem:

  • środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b;
  • niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c i d:
    1. Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014,
    2. Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014,
    3. Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;
  • środki na realizację Wspólnej Polityki Rolnej:
    1. Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej "Sekcja Gwarancji",
    2. Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,
    3. Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich.


Uwzględniając powyższe, do środków europejskich zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych (m. in. Europejskiego Funduszu Społecznego) -wymienione w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych.

Zauważyć należy, iż zwolnieniem określonym w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych objęci są uczestnicy projektu. Przez uczestników projektu, o których mowa w przywołanym wyżej przepisie, należy rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu. Z kolei, użyte w powyższym przepisie pojęcie „z udziałem środków europejskich” należy rozumieć, jako współfinansowanie pomocy z tych środków.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa należy zatem stwierdzić, iż otrzymane przez wnioskodawcę środki finansowe z tytułu odbywania stażu w ramach projektu finansowanego z udziałem środków, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego, stanowisko wnioskodawcy odnośnie pyt. 1 należało uznać za prawidłowe.

Z uwagi na fakt, iż stanowisko wnioskodawcy dotyczące pyt. 1 zawartego we wniosku jest prawidłowe, odstąpiono od odpowiedzi na pyt. 2, gdyż stało się ono bezprzedmiotowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj