Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-632/11/AM
z 7 września 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-632/11/AM
Data
2011.09.07



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
grunty
nieruchomości
opodatkowanie
pierwsze zasiedlenie
Skarb Państwa
zamiana
zwolnienie


Istota interpretacji
Czy przy zamianie przedmiotowej nieruchomości istnieje możliwość skorzystania ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 20 maja 2011r. (data wpływu 2 czerwca 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 sierpnia 2011r. (data wpływu 24 sierpnia 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT przy zamianie nieruchomości na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 czerwca 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT przy zamianie nieruchomości na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 22 sierpnia 2011r., (data wpływu 24 sierpnia 2011r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 11 sierpnia 2011r.), znak: IBPP3/443-632/11/AM, IBPBI/2/423-648/11/JD.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Nieruchomość położona w X. przy ul. Z., oznaczona jako działka nr … obr. A., stanowi własność Gminy X. Gmina nabyła przedmiotową nieruchomość z mocy prawa na podstawie art. 23 ust. 112 ustawy z dnia 24 listopada 1995r. o zmianie zakresu działania niektórych miast oraz miejskich strefach usług publicznych (Dz. U. nr 141 poz. 692 z 1995r. w związku z art. 5 ust 1 i art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 10 maja 1990r. - przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawę o pracownikach samorządowych (Dz. U. nr 32 poz. 191 z 1990r. z późn. zm.)- decyzja Wojewody.

Nieruchomość ta zabudowana jest budynkiem, w którym znajdują się dwa lokale mieszkalne o pow. 68,54m2 170,21m2 oraz dwa pomieszczenia użytkowe o pow. 35,04m2 144,35m2. Lokale użytkowe od 2003r. pozostają puste. W stosunku do lokali mieszkalnych zawarte były umowy najmu z dn. 1 czerwca 1998r. na czas nieokreślony. Jedna z umów została wypowiedziana ze skutkiem na dzień 31 lipca 2006r. druga ze skutkiem na dzień 31 maja 2010r. Budynek zamieszkiwany był przez dotychczasowych najemców do maja 2010r., którzy następnie zostali przeniesieni do lokali zastępczych. A zatem na dzień dzisiejszy brak umów najmu w stosunku do przedmiotowych lokali.

W budynku przy ul. Z. wykonano remont dachu ceramicznego za kwotę 34.673,22 zł netto oraz remont klatki schodowej za kwotę 1.800,00 zł netto. Wartość początkowa budynku wynosiła 29.892,30 zł. Aktualna wartość niniejszej nieruchomości to 476224,00 zł.

Przedmiotowa nieruchomość została przeznaczona do zamiany na inną nieruchomość stanowiącą własność Skarbu Państwa.

W uzupełnieniu Wnioskodawca ostatecznie wskazał, iż:

  1. Przedmiotem zamiany będzie cała nieruchomość
  2. Zdaniem Wnioskodawcy dostawa (zamiana) budynku nie będzie następowała w ramach pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), przez które należy rozumieć oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich wybudowaniu lub ulepszeniu jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej,
  3. Zdaniem Wnioskodawcy pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą upłynie okres dłuższy niż 2 lata,
  4. Uznając prace wykonane w przedmiotowym budynku za remont (tj. działanie zmierzające do przywrócenia pierwotnych cech użytkowych rzeczy i nieruchomości, utraconych na skutek ich użytkowania wraz wymianą zużytych składników technicznych, niezmieniające jego charakteru oraz funkcji) Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenie w/w budynku, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  5. Przyjmując powyższe zbędne jest badanie przesłanki wykorzystywania obiektu przez dokonującego jego dostawy przez okres co najmniej 5 lat. Uznając nawet, iż prace wykonane w przedmiotowym budynku należy potraktować jako ulepszenie w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym, budynek ten zdaniem Wnioskodawcy był wykorzystywany przez dokonującego jego dostawy przez okres co najmniej 5 lat od ulepszenia,
  6. Dwa lokale użytkowe znajdujące się w przedmiotowym budynku od 2003r. są nieużytkowane, pustostan,
  7. Dwa lokale mieszkalne po dniu 31 lipca 2006r. nadal były zamieszkane do dnia 31 maja 2010r. Od dnia 01 czerwca 2010r. pozostają puste, z tym, że w stosunku do jednego lokalu mieszkalnego umowa najmu obowiązywała do dn. 31 lipca 2006r., natomiast w stosunku do drugiego do dnia 31 maja 2010r.,
  8. Prace związane z remontem dachu ceramicznego budynku wykonano w 2000r., natomiast związane z remontem klatki schodowej w 2004r.,
  9. Przeprowadzone prace zdaniem Wnioskodawcy nie spełniają definicji ulepszeń w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, zgodnie z którą ulepszeniem środka trwałego jest:
    • Przebudowa środka trwałego, tj. wykonanie takich prac, w wyniku których nastąpi jego dostosowanie do zmienionych potrzeb funkcjonalnych, użytkowych lub technicznych,
    • Rozbudowa środka trwałego, tj. wykonanie takich prac, które powiększają ten środek trwały,
    • Rekonstrukcja środka trwałego, tj. wykonanie prac, w wyniku których nastąpi odtworzenie zniszczonego środka trwałego do jego poprzedniego stanu,
    • Adaptacja środka trwałego, tj. wykonanie prac mających na celu przystosowanie danego środka trwałego do
    • Modernizacja środka trwałego, tj. jego unowocześnienie, usprawnienie skutkujące np. poprawą jakości wytwarzanych za pomocą tego środka trwałego produktów.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy przy zamianie przedmiotowej nieruchomości istnieje możliwość skorzystania ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym po upływie co najmniej 2 lat od momentu pierwszego zasiedlenia budynku po jego wybudowaniu lub po upływie 2 lat od jego pierwszego zasiedlenia po ulepszeniu, dostawa ta z mocy prawa podlega zwolnieniu i czy w opisanym stanie mamy do czynienia z pierwszym zasiedleniem, w 2004r. czy też nie...

Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanej powyżej sytuacji do pierwszego zasiedlenia przedmiotowego budynku doszło w 1998r. w momencie podpisania dwóch umów najmu lokali mieszkalnych, dotyczących przeważającej części budynku usytuowanego na tym terenie. Zgodnie z definicją zawartą w ustawie o podatku od towarów i usług z pierwszym zasiedleniem mamy do czynienia nie tylko po wybudowaniu, lecz także po ulepszeniu budynku. W związku z tym, iż Gmina X. dokonała w 2004r. remontu dachu ceramicznego za kwotę 34.673,22 zł netto, prace te należy traktować jako ulepszenie budynku. Nakłady na ulepszenie tego budynku są wyższe niż 30% wartości początkowej budynku, która wynosiła 29.892,30 zł, a zatem mamy do czynienia z sytuacją ponownego pierwszego zasiedlenia. W związku z tym, iż w/w umowy najmu po 2004r. nadal obowiązywały, przez okres dłuższy niż 2 lata (wypowiedzenie ze skutkiem na 31 lipca 2006., druga umowa ze skutkiem na dzień 31 maja 2010r.) korzystamy ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 w/w ustawy, zgodnie z którym zwolnienie z VAT przysługuje, jeżeli zbycie następuje po upływie co najmniej dwóch lat od momentu pierwszego zasiedlenia.

W przypadku uznania, iż po dokonaniu ulepszenia w 2004r. ze względu na fakt iż nie doszło do zawarcia żadnej nowej umowy, a zatem nie podjęto żadnej czynności podlegającej opodatkowania a co za tym idzie mamy do czynienia z obrotem nieruchomością w ramach pierwszego zasiedlenia, zdaniem Wnioskodawcy możliwe byłoby również skorzystanie ze zwolnienia z VAT. Zgodnie z Leksykonem VAT z 2011r. Janusza Zubrzyckiego - tom I, jeżeli mamy do czynienia ze zbyciem w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim, sprawdzamy czy mieliśmy prawo do odliczenia VAT przy nabyciu budynku. Gmina nie miała prawa do odliczenia podatku VAT przy nabyciu, gdyż nabycie nastąpiło z mocy prawa na podstawie decyzji Wojewody Katowickiego z dn. 22 kwietnia 1998r. W takiej sytuacji następnie sprawdzamy czy ponosiliśmy wydatki na ulepszenie budynku przekraczające 30% jego wartości początkowej, od których mieliśmy prawo do odliczenia VAT naliczonego. Gmina od 2004r. (tj. od czasu kiedy Gmina dokonała nakładów przekraczających 30% wartości początkowej, wprowadzających nas zgodnie z definicją ponownie w pierwsze zasiedlenie) nie ponosiła żadnych wydatków na ulepszenie budynku, wówczas zdaniem Wnioskodawcy dostawa korzysta ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 10 a ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1, pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Jak stanowi art. 2 pkt 6 przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do treści art. 29 ust. 5 powołanej ustawy, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W myśl art. 14 ust. 3 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami (tj. Dz. U. z 2010r. Nr 102, poz. 651 ze zm.) nieruchomości mogą być przedmiotem zamiany między Skarbem Państwa a jednostkami samorządu terytorialnego oraz między tymi jednostkami, bez obowiązku dokonywania dopłat w przypadku różnej wartości zamienianych nieruchomości.

Zgodnie z art. 14 ust. 5 ww. ustawy zawarcie umów w sprawach, o których mowa w ust. 1-4, wymaga uprzedniej zgody wojewody w odniesieniu do nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa, z wyłączeniem umów zawieranych przez ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa w odniesieniu do nieruchomości, o których mowa w art. 57 ust. 1, oraz nieruchomości ujętych w ewidencji, o której mowa w art. 60a ust. 2 pkt 1, albo zgody odpowiednio rady lub sejmiku w odniesieniu do nieruchomości stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego.

Przez umowę zamiany należy rozumieć umowę cywilnoprawną, na podstawie której każda ze stron zobowiązuje się przenieść na drugą stronę własność rzeczy w zamian za zobowiązanie się do przeniesienia własności innej rzeczy - art. 603 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.).

Natomiast zapis art. 604 Kodeksu cywilnego daje dyspozycję odpowiedniego stosowania do zamiany przepisów o sprzedaży. Umowa zamiany jest umową wzajemną, bardzo zbliżoną do umowy sprzedaży. Różnica w stosunku do umowy sprzedaży polega na tym, że w miejsce świadczenia ceny pojawia się obowiązek drugiej strony przeniesienia własności rzeczy. Ze względu na wzajemny charakter umowy, wartość świadczonych rzeczy powinna być ekwiwalentna. Dopłata przez jedną ze stron do świadczenia, wynikająca z różnicy wartości rzeczy będącej przedmiotem zamiany nie zmienia charakteru umowy (chyba, że ze względu na jej wartość ma ona charakter ceny jak w umowie sprzedaży).

Jak wynika z powyższego, przeniesienie własności towaru realizowane w oparciu o umowę zamiany stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jako odpłatna dostawa towarów.

Z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT nie wynika, że odpłatność za czynności dostawy towarów lub świadczenia usług musi mieć postać pieniężną. Odpłatność jako świadczenie wzajemne może również przybrać postać rzeczową - zapłatą może być inny towar lub usługa, albo mieszaną - zapłata w części pieniężna, a w części rzeczowa. Innymi słowy, dla uznania czynności za odpłatą, wystarczające jest, aby istniała możliwość określenia ceny wyrażonej w pieniądzu w stosunku do świadczenia wzajemnego stanowiącego wynagrodzenie za tą czynność.

Podkreślić jednak należy, iż aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Jak stanowi z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Stosownie natomiast do treści ust. 6 powołanego przepisu, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Stosownie do art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.

W związku z powyższym gmina jako jednostka samorządu terytorialnego, posiadająca osobowość prawną jest podatnikiem podatku od towarów i usług w zakresie czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zatem dokonując zbycia nieruchomości w drodze zamiany na inną nieruchomość stanowiącą własność Skarbu Państwa, tj. dokonując czynności o charakterze cywilnoprawnym Wnioskodawca wystąpi w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.

Co do zasady stosownie do art. 41 ust. 1 ww. ustawy stawka podatku wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

W myśl art. 43 ust. 10 zwalnia się dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

W myśl art. 2 ust. 14 przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Zatem, przez pierwsze zasiedlenie należy rozumieć objęcie we władanie budynku, budowli lub ich części przez pierwszego nabywcę lub pierwszego użytkownika. Przedmiotowa nieruchomość nie musi być faktycznie zamieszkała, lecz winna być przejęta przez nabywcę do użytkowania. Wydanie przedmiotowego obiektu nabywcy winno nastąpić w ramach wykonania przez sprzedającego czynności podlegających opodatkowaniu, tzn. takich, które podlegają ustawie o podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy i są wykonywane przez podatnika prowadzącego działalność w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Za takie uważa się również umowy najmu i dzierżawy podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT. Zatem, pierwszym zasiedleniem jest również moment oddania budynku do użytkowania pierwszemu najemcy (dzierżawcy). Wówczas, jak wynika z przepisów ustawy, zwolnienie od podatku od towarów i usług stosuje się w odniesieniu do sprzedaży nieruchomości, jeśli jest ona już zasiedlona bądź zamieszkana.

Z opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że nieruchomość położona w X. przy ul. Z., oznaczona jako działka nr … obr. A., stanowi własność Gminy X. Gmina nabyła przedmiotową nieruchomość z mocy prawa na podstawie art. 23 ust. 112 ustawy z dnia 24 listopada 1995r. o zmianie zakresu działania niektórych miast oraz miejskich strefach usług publicznych (Dz. U. nr 141 poz. 692 z 1995r. w związku z art. 5 ust 1 i art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 10 maja 1990r. - przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawę o pracownikach samorządowych (Dz. U. nr 32 poz. 191 z 1990r. z późn. zm.)- decyzja Wojewody.

Przedmiotowa nieruchomość została przeznaczona do zamiany na inną nieruchomość stanowiącą własność Skarbu Państwa. Zamiana budynku (całego) jak podkreślił Wnioskodawca nie będzie następowała w ramach pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, a pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą upłynie okres dłuższy niż 2 lata. W tym miejscu należy również podkreślić, iż w uzupełnieniu Wnioskodawca jednoznacznie wyjaśnił, że prace związane z remontem dachu ceramicznego wykonane w 2000r. oraz związane z remontem klatki schodowej wykonane w 2004r. nie spełniają definicji ulepszeń w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

W związku z powyższym ww. prace pozostają bez wpływu na zasiedlenie przedmiotowej nieruchomości w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy.

Zwrócić jednakże należy uwagę na stanowisko Wnioskodawcy opierające się na tym, iż prace wykonane w 2000r. i 2004r. stanowią ulepszenie przekraczające 30% wartości początkowej. Stanowisko to w tej części należy uznać za nieprawidłowe w stosunku do ostatecznie sformułowanego w uzupełnieniu stanu faktycznego, w którym to Wnioskodawca ww. prace uznał za remont. W związku z tym, że w odpowiedzi na wezwanie Wnioskodawca ostatecznie wskazał, iż prace te nie spełniają definicji ulepszenia w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym i należy uznać je za remont tut. organ w analizie przedstawionego stanu faktycznego przyjął powyższe zgodnie z oświadczeniem Wnioskodawcy.

Biorąc zatem pod uwagę wskazane regulacje, dostawa (zamiana) przedmiotowego budynku wraz z gruntem, na którym jest on położony, będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 w zw. z art. 29 ust. 5 ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało całościowo uznać za nieprawidłowe. Co prawda Wnioskodawca uznał, że zamiana nieruchomości korzysta ze zwolnienia od podatku jednakże jak wskazano wcześniej stanowisko to opiera się o błędnie przyjęte za ulepszenie prace wykonane w roku 2000 i 2004r., gdy tymczasem ostatecznie Wnioskodawca wyjaśnił, że wykonane prace stanowią remont budynku. Dodatkowo wyjaśnił również, że nie oczekuje interpretacji indywidualnej w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych dotyczącej wskazania charakteru nakładów dokonywanych przez Gminę w budynku będącym przedmiotem zamiany.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania dotyczącego charakteru ulepszeń w ww. budynku w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, pytania dotyczącego uznania wynajmu lokali za czynność opodatkowaną oraz pytania dotyczącego wykorzystywania części budynku w stanie ulepszonym przy wykonywaniu czynności opodatkowanych została zawarta w odrębnych rozstrzygnięciach.

Niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego, a w szczególności w części dotyczącej spełnienia warunków pierwszego zasiedlenia w rozumieniu przepisów ustawy o VAT oraz kwalifikacji wykonanych prac w świetle przepisów podatkowych.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj