Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-567b/11/DM
z 30 czerwca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-567b/11/DM
Data
2011.06.30



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Inne grupy podatników

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Ewidencje --> Ewidencja sprzedaży


Słowa kluczowe
dostawa
faktura
opodatkowanie
złom


Istota interpretacji
Dostawa złomu - rozliczenie, fakturowanie i ewidencjonowanie.



Wniosek ORD-IN 917 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 18 kwietnia 2011 r. (data wpływu 20 kwietnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie planowanej dostawy złomu - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 20 kwietnia 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie planowanej dostawy złomu.


W złożonym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca prowadzący samodzielną działalność gospodarczą jest podatnikiem VAT czynnym, zobowiązanym w zakresie podatku od towarów i usług do składania deklaracji miesięcznych. Wnioskodawca zajmuje się m.in. działalnością w zakresie wykonywania konstrukcji metalowych na zlecenie. W przyszłości Wnioskodawca będzie przyjmował zlecenia na wykonanie konstrukcji metalowych, do których będzie zużywał szereg elementów metalowych, przy nabyciu których będzie przysługiwało prawo odliczania podatku naliczonego, wyszczególnionego w fakturach VAT dokumentujących nabycie ww. towarów, od podatku należnego za dany miesiąc rozliczeniowy. Po wykonanych zleceniach pozostałe resztki elementów metalowych będą traktowane przez Wnioskodawcę jako złom metalowy i będą w przyszłości sprzedawane dla firm dokonujących skupu złomu.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Jak w przyszłości Wnioskodawca będzie zobowiązany dokumentować oraz wykazywać w ewidencji prowadzonej dla celów podatku od towarów i usług dostawę złomu pozostającego po wykonaniu zleceń w zakresie wykonania konstrukcji metalowych...


Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku dostawy w przyszłości złomu pochodzącego z resztek elementów metalowych zużytych do wykonania konstrukcji metalowych, przy nabyciu których będzie przysługiwało prawo odliczenia podatku naliczonego, Wnioskodawca będzie zobowiązany dokumentować dostawę fakturą VAT, o której mowa w § 5 ust. 15 rozporządzenia, nie wskazując w fakturze stawki podatku, kwoty podatku oraz wartości brutto dostawy, ale wyłącznie wartość netto dostawy oraz umieszcza obowiązkowo następujące informacje: podatek rozlicza nabywca na podstawie art. 17 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług, „odwrotne obciążenie”. Następnie przedmiotowa faktura VAT powinna być ujęta przez Wnioskodawcę w ewidencji prowadzonej dla celów podatku od towarów i usług za dany miesiąc rozliczeniowy ze wskazaniem, iż jest to dostawa niepodlegająca opodatkowaniu oraz wykazana w deklaracji dla podatku od towarów i usług za dany miesiąc rozliczeniowy.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z art. 7 ust. 1 cyt. ustawy wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


W myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:


  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.


Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r. podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające złom, jeżeli dokonującym jego dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, niekorzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, a dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2.

Przepisy ust. 1 pkt 7 i 8 stosuje się, jeżeli nabywcą lub usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15 (art. 17 ust. 7 ustawy).

Jak stanowi art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

W przypadkach, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, w fakturze nie wykazuje się danych dotyczących stawki i kwoty podatku (art. 106 ust. 1a ustawy).

Zasady wystawiania faktur uregulowane zostały w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360).


Z § 5 ust. 15 ww. rozporządzenia wynika, że faktury stwierdzające dokonanie dostawy towarów lub wykonanie usługi, dla których podatnikiem zgodnie z przepisami ustawy jest nabywca towaru lub usługi, zamiast danych dotyczących stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem zawierają:


  1. adnotację, że podatek rozlicza nabywca, lub
  2. wskazanie właściwego przepisu ustawy lub dyrektywy, wskazującego, że podatek rozlicza nabywca, lub
  3. oznaczenie „odwrotne obciążenie”.


W świetle art. 109 ust. 3 ustawy, podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 i 82 ust. 3 oraz zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 125, 134, 138 - dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej.

Mając powyższe na uwadze wskazać należy, że z dniem 1 kwietnia 2011 r. zmianie uległy zasady dotyczące opodatkowania obrotu złomem, polegające na przesunięciu obowiązku rozliczania należnego podatku od towarów i usług na jego nabywcę. Z uwagi jednakże na określone w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku od towarów i usług wyjątku, rozliczenie należnego podatku przez nabywcę ma miejsce wyłącznie w sytuacji, gdy dostawca złomu jest podatnikiem VAT czynnym, a przedmiotem dostawy nie są towary używane korzystające ze zwolnienia na mocy art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, jako dostawa towarów używanych.


W sytuacji zatem, gdy przedmiotem dostawy jest złom niestanowiący towaru używanego, dostawca jest podatnikiem VAT czynnym, zaś nabywca jest podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług (czynnym lub zwolnionym), obowiązek podatkowy zostaje przeniesiony na nabywcę, zaś dostawca winien w ciągu 7 dni od dnia dokonania dostawy wystawić fakturę VAT, w której nie wykazuje stawki i kwoty podatku, jak również kwoty należności wraz z podatkiem, lecz umieszcza:


  • adnotację, że podatek rozlicza nabywca lub
  • właściwy przepis ustawy (art. 17 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku od towarów i usług) lub dyrektywy (art. 199 ust. 1 lit.d Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej), wskazujący, że podatek rozlicza nabywca,
  • oznaczenie „odwrotne obciążenie”.


Dostawca może wybrać zatem jedno z powyższych oznaczeń celem zamieszczenia na wystawionej fakturze, jednakże z powinno z niej wynikać, że przedmiotem sprzedaży jest złom.

Ponadto sprzedaż złomu podlega wykazaniu w ewidencji sprzedaży i w części C deklaracji VAT-7 „Rozliczenie podatku należnego”, jako dostawa towarów, dla których podatnikiem jest nabywca.

Ze złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca będący podatnikiem VAT czynnym, prowadzi działalność m.in. w zakresie wykonywania konstrukcji metalowych. Wnioskodawca planuje przyjmować zlecenia na wykonanie konstrukcji metalowych, do których będzie zużywał szereg elementów metalowych, przy nabyciu których będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, wyszczególnionego w fakturach VAT dokumentujących nabycie ww. towarów. Po wykonanych zleceniach pozostałe resztki elementów metalowych będą traktowane przez Wnioskodawcę jako złom metalowy i będą sprzedawane dla firm dokonujących skupu złomu.

Uwzględniając powyższe, jak również przywołane przepisy prawa wskazać należy, że jak słusznie wskazano we wniosku, zamierzona przez Wnioskodawcę dostawa złomu na rzecz podmiotów gospodarczych, nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług przez Wnioskodawcę, a zatem Wnioskodawca nie będzie zobowiązanym do rozliczenia podatku z tytułu dostaw złomu. Dostawy te winny jednak zostać udokumentowane fakturami VAT, stosownie do postanowień art. 106 ust. 1 i ust. 1a ustawy o podatku od towarów i usług oraz § 5 ust. 15 rozporządzenia w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, w których nie będzie wykazana stawka i kwota podatku oraz kwota należności wraz z podatkiem. W dokumentach tych Wnioskodawca winien jednakże ująć: adnotację, że podatek rozlicza nabywca lub właściwy przepis ustawy lub dyrektywy wskazujący, że podatek rozlicza nabywca, lub oznaczenie „odwrotne obciążenie”. Jak wskazano na str. 3 niniejszej interpretacji, Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku umieszczania wszystkich trzech ww. oznaczeń (może wybrać jedno z nich). Ponadto w ewidencji prowadzonej dla celów podatku od towarów i usług oraz deklaracji dla podatku od towarów i usług za dane okresy rozliczeniowe, w których dokonane zostaną dostawy złomu, Wnioskodawca winien wykazać przedmiotowe dostawy jako niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług przez Wnioskodawcę.

Jednocześnie zauważyć należy, że kwestie dotyczące stanu faktycznego dotyczącego dokonanej w kwietniu 2011 r. dostawy złomu zostały zawarte w odrębnym rozstrzygnięciu.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj