Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP3/443-68/11-5/IB
z 24 października 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPP3/443-68/11-5/IB
Data
2011.10.24



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Wyłączenie stosowania obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
prawo do odliczenia
stawki podatku
usługi pocztowe
zwolnienie


Istota interpretacji
Prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktury za usługę odbioru przesyłek przygotowanych do nadania z siedziby Nadawcy (usługa ...).



Wniosek ORD-IN 271 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 lipca 2011 r. (data wpływu 20 lipca 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 18 października 2011 r. (data wpływu 19 października 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktury za usługę odbioru przesyłek przygotowanych do nadania z siedziby Nadawcy (usługa …) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 lipca 2011 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 18 października 2011 r. (data wpływu 19 października 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania przez X stawki dla usług pocztowych: odbioru przesyłek przygotowanych do nadania z siedziby Nadawcy (usługa …) oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktury za tę usługę.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Jednostka prowadzi działalność produkcyjną i handlową na obszarze kraju i za granicą. W celu usprawnienia obsługi pocztowej spółka zawarła z X umowę na świadczenie przez X usług pocztowych. Zgodnie z zapisem § 1 umowy, przedmiotem umowy jest uiszczanie przez Nadawcę (spółkę) należności w formie opłaty z dołu za świadczenie niżej wymienionych usług pocztowych:

  1. nadanie w obrocie krajowym i zagranicznym: ekonomicznych i priorytetowych przesyłek listowych rejestrowanych, nierejestrowanych i paczek pocztowych;
  2. nadanie w obrocie krajowym: przesyłek reklamowych, paczek pocztowych PLUS ekonomicznych i priorytetowych, przesyłek pobraniowych ekonomicznych i priorytetowych, przesyłek pocztowych na warunkach szczególnych ekonomicznych i priorytetowych, E-PRZESYŁEK;
  3. nadanie przesyłek w obrocie krajowym i przesyłek w obrocie zagranicznym;
  4. odebranie nadchodzących do Nadawcy przesyłek z opłatą przerzuconą na adresata;
  5. wydanie na podstawie upoważnienia płatnych kopert i opakowań do usługi;
  6. zwrot przesyłek rejestrowanych zwracanych do Nadawcy po wyczerpaniu możliwości ich doręczenia lub wydania odbiorcy;
  7. odbiór przesyłek przygotowanych do nadania z siedziby Nadawcy w ramach usługi ….

Za świadczone usługi X wystawia Spółce faktury VAT w miesięcznych okresach rozliczeniowych, przy czym usługi wymienione w punktach od 1 do 6 objęte są zwolnieniem od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 punkt 17 ustawy z dnia 11.03.2004 o podatku od towarów i usług. Natomiast dla usługi wymienionej w punkcie 7 (usługi) stosowana jest stawka podatku VAT w wysokości 23%.

W uzupełnieniu z dnia 19 października 2011 r. (data wpływu) Wnioskodawca dodał, iż jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, zaś usługi pocztowe (tzw. …), będące przedmiotem zapytania, są związane z wykonywaniem przez Wnioskodawcę wyłącznie czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w opisanej powyżej sytuacji stawka 23% dla usługi pocztowej o nazwie … jest ustalona prawidłowo i czy Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktury za te usługę, w świetle przepisów art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy z dnia 11.03.2004 o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. nr 54, poz.535 z pozn.zm.)...

Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanej sytuacji, stawka VAT w wysokości 23% dla usługi …, stosowana jest przez X nieprawidłowo. Usługa ta, jako usługa pocztowa, podlega zwolnieniu z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 punkt 17 ustawy. Tym samym, stosownie do uregulowań zawartych w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy z dnia 11.03.2004 o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. nr 54, poz.535 z pozn.zm.), Spółce nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT zawartego w przedmiotowej fakturze.

W świetle art. 2 ustawy z dnia 12.06.2003 Prawo pocztowe (Dz. U. z 2008 nr 189, poz.1159 z późn. zm.) usługę pocztową stanowi między innymi "wykonywane w obrocie krajowym lub zagranicznym zarobkowe przyjmowanie, przemieszczanie i doręczanie przesyłek oraz druków bezadresowych". Nie stanowi zaś tej usługi przemieszczanie i doręczanie własnych przesyłek, przewóz rzeczy innych niż korespondencja wykonywany na podstawie odrębnych przepisów oraz inne usługi określone w art. 2 ust. 2 prawa pocztowego.

Z § 1 Regulaminu świadczenia usługi … (regulamin stanowi integralną część umowy o świadczenie usług pocztowych zawartej z X) wynika, że usługa ta polega na odbiorze uporządkowanych przesyłek oraz stosownej dokumentacji potwierdzającej ich ilość i rodzaj z miejsca wskazanego przez Nadawcę, a następnie – nadaniu tych przesyłek na ogólnych zasadach w wyznaczonym punkcie pocztowym lub urzędzie pocztowym.

Tak określony zakres usługi zawiera się – zdaniem Spółki – w definicji usługi pocztowej wyrażonej w art. 2 ust. 1 pkt 1 prawa pocztowego, ponieważ przesyłki w ramach usługi … przyjmowane są, przez X, następnie są przemieszczane i nadawane do wysyłki w urzędzie pocztowym. W związku z powyższym usługa ta jest usługą pocztową i jako taka korzysta ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 17 ustawy z dnia 11.03.2004 o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. nr 54, poz.535 z pozn.zm.).

Tym samym zdaniem Wnioskodawcy obciążenie usługi … stawką, podatku VAT w wysokości 23% jest nieprawidłowe i pozbawia Spółkę możliwości odliczenia tego podatku naliczonego zgodnie z art. 88 ust. 3a punkt 2 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o przedstawiony we wniosku zaistniały stan faktyczny i nie rozstrzyga kwestii prawidłowości zastosowania przez X stawki podatku dla przedmiotowych usług.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Mocą art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in., tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

I tak w ust. 3a tego artykułu określono, iż nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy:

  1. sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi:
    • wystawionymi przez podmiot nieistniejący,
    • w których kwota podatku wykazana na oryginale faktury lub faktury korygującej jest różna od kwoty wykazanej na kopii;
  1. transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku;
  2. wystawiono więcej niż jedną fakturę dokumentującą tę samą sprzedaż;
  3. wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne:
    • stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane - w części dotyczącej tych czynności,
    • podają kwoty niezgodne z rzeczywistością - w części dotyczącej tych pozycji, dla których podane zostały kwoty niezgodne z rzeczywistością,
    • potwierdzają czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58 i 83 Kodeksu cywilnego - w części dotyczącej tych czynności;
  1. faktury, faktury korygujące wystawione przez nabywcę zgodnie z odrębnymi przepisami nie zostały zaakceptowane przez sprzedającego;
  2. zaświadczenie, o którym mowa w art. 86 ust. 5, zawiera informacje niezgodne ze stanem faktycznym;
  3. wystawiono faktury, w których została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których nie wykazuje się kwoty podatku na fakturze – w części dotyczącej tych czynności.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi, bądź wystąpienia jednej z przesłanek, o których mowa w art. 88 ustawy.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca będący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług prowadzi działalność produkcyjną i handlową na obszarze kraju i za granicą. W celu usprawnienia obsługi pocztowej spółka zawarła z X umowę na świadczenie przez Pocztę usług pocztowych. Zgodnie z zapisem § 1 umowy, przedmiotem umowy jest uiszczanie przez Wnioskodawcę należności w formie opłaty z dołu za świadczenie konkretnych usług pocztowych, w tym odbioru przesyłek przygotowanych do nadania z siedziby Nadawcy w ramach usługi …, która jest związana z wykonywaniem przez Wnioskodawcę wyłącznie czynności opodatkowanych.

Za świadczone usługi X wystawia Spółce faktury VAT w miesięcznych okresach rozliczeniowych, przy czym dla usługi tzw. … stosowana jest stawka podatku VAT w wysokości 23%, która zdaniem Wnioskodawcy, stosowana jest nieprawidłowo, bowiem przedmiotowa usługa winna być zwolniona od podatku od towarów i usług.

Analizując treść zadanego pytania i zajętego stanowiska należy wskazać, iż wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktury, w której wskazana została przedmiotowa usługa tzw. …, w przypadku gdy usługa ta, zdaniem Wnioskodawcy podlega zwolnieniu od podatku VAT.

Mając zatem na uwadze wskazane wyżej przepisy oraz opis zaistniałego stanu faktycznego, a w szczególności poczynione przez Wnioskodawcę założenie, iż otrzymuje On fakturę, która zawiera opłatę za usługę tzw. … z wykazanym na niej podatkiem VAT obliczonym według stawki 23%, wystawioną przez X, przy czym czynność ta, według Wnioskodawcy, jest jednak zwolniona z VAT, należy stwierdzić, iż w świetle wskazanego wyżej przepisu art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego w tej fakturze.

Wskazuje się, iż w zakresie zastosowania przez X stawki dla usług pocztowych: odbioru przesyłek przygotowanych do nadania z siedziby Nadawcy (usługa …) zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Podkreślić jednakże należy, że podjęte wyżej rozstrzygnięcie ogranicza się jedynie do sytuacji przedstawionej we wniosku, a niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii prawidłowości bądź nieprawidłowości zastosowania przez X stawki 23% dla usług pocztowych: odbioru przesyłek przygotowanych do nadania z siedziby Nadawcy (usługa …).

Należy nadmienić, iż w przedmiotowej sprawie obowiązki podatkowe sprzedawcy, w szczególności dotyczące opodatkowania tej czynności, nie mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej wnioskowanej przez nabywcę (tj. Wnioskodawcy), gdyż nie dotyczą jego sprawy indywidualnej - obowiązki podatkowe sprzedawcy stanowią sprawę indywidualną sprzedawcy – w rozumieniu art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – nie stanowią natomiast sprawy indywidualnej nabywcy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Ponadto w sprawie będącej przedmiotem wniosku należy zwrócić uwagę, iż analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym tut. Organ nie jest uprawniony do oceny prawnej załączników dołączonych przez Zainteresowanego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj