Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/415-724/11-4/AMN
z 24 sierpnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB1/415-724/11-4/AMN
Data
2011.08.24


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów


Słowa kluczowe
cesja
nieruchomość niezabudowana
przychód
właściciel
źródła przychodu


Istota interpretacji
Podatek dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania świadczonych czynności.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz.770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, reprezentowanego przez Pana Piotra Witkowskiego, przedstawione we wniosku z dnia 16 maja 2011 r. (data wpływu 24 maja 2011 r.), uzupełnionym w dniach: 12 i 16 sierpnia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania świadczonych czynności – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 maja 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania świadczonych czynności.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14f § 1 § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 5 sierpnia 2011 r. znak ILPB1/415-724/11-2/AMN, ILPP2/443-845/11-2/MR na podstawie art. 169 § 1 i § 2 tej ustawy wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 9 sierpnia 2011 r., w dniach 12 i 16 sierpnia 2011 r. wniosek uzupełniono.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest właścicielem nieruchomości niezabudowanej przeznaczonej pod zabudowę mieszkaniową, usługowo-mieszkaniową i usługową (zwanej dalej: Nieruchomością I). Spółka akcyjna (zwana dalej: Spółką) jest właścicielem nieruchomości niezabudowanej przeznaczonej pod zabudowę mieszkalną, usługowo-mieszkalną i usługową położonej w bezpośrednim sąsiedztwie Nieruchomości I (zwanej dalej: Nieruchomością II).

Z uwagi na fakt, iż zarówno Wnioskodawca jak i Spółka (zwani dalej: łącznie Stronami) zamierzali realizować deweloperskie projekty inwestycyjne na Nieruchomości l i Nieruchomości II, zawarli z Gminą na terenie której znajdują się Nieruchomości I i II porozumienie (zwane dalej: Porozumieniem I), na podstawie którego zobowiązali się wobec Gminy (tj. Wnioskodawca w odniesieniu do Nieruchomości I, a Spółka w odniesieniu do Nieruchomości II) do:

  • wykonania wspólnej dla Nieruchomości I i lI infrastruktury: dróg gminnych i chodników wraz z oświetleniem, sieci kanalizacyjnej i wodociągowej, systemu odprowadzania wód opadowych, zbiorników retencyjnych i stacji podnoszenia ciśnienia oraz kolektora sanitarnego (zwanej dalej: Infrastrukturą),
  • przekazania nowoprojektowanych dróg na rzecz Gminy na warunkach określonych w Porozumieniu I, z tym, że w przypadku wydzielenia części osiedla na obiekty całkowicie chronione (rezydencje) - grunty przeznaczone pod drogi w tym chronionym obiekcie pozostaną we władaniu i dbałości współwłaścicieli tego obiektu jako drogi wewnętrzne,
  • wykonania dla projektowanej zabudowy na własny koszt sieci wodociągowej, kanalizacyjnej oraz dróg o nawierzchni utwardzonej, chodników i oświetlenia ulic na projektowanym osiedlu,
  • wystąpienia do właściwego przedsiębiorstwa w sprawie zapewnienia dostawy energii elektrycznej,

Nadto Strony zobowiązały się do planowania oraz projektowania deweloperskich przedsięwzięć inwestycyjnych odpowiednio na Nieruchomości l i Nieruchomości II, zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju w zakresie potrzeb kulturalno-oświatowych mieszkańców oraz związanych z zarządzaniem ruchem samochodowym na obszarze Nieruchomości I i Nieruchomości II i w związku z tym oświadczyły, że przekażą na rzecz Gminy grunty na poczet realizacji tych funkcji.

W Porozumieniu I zawarte zostały ponadto postanowienia, zgodnie z którymi:

  1. Wnioskodawca oraz Spółka zobowiązali się, adekwatnie do stopnia realizacji (zawansowania) przedsięwzięć deweloperskich na Nieruchomości I lub Nieruchomości lI, że zawiązane przez nich konsorcjum albo spółka, wybuduje na własny koszt, a następnie nieodpłatnie przekaże na rzecz Gminy kolektor sanitarny do uzgodnionej z Wójtem Gminy oczyszczalni ścieków.
  2. Na wypadek wyboru przez Gminę innej trasy zrzutu ścieków bytowych, Wnioskodawca oraz Spółka zobowiązali się, że w ramach zawiązanego konsorcjum lub spółki, będą partycypować wraz z Gminą w budowie odcinka kanalizacji sanitarnej, w ten sposób, że Gmina wybuduje odcinek kanalizacji grawitacyjnej/tłocznej o długości 0,9 km, zaś Strony odcinek kanalizacji tłocznej o długości 3,7 km. Wykonanie tego zobowiązania, przez Strony będzie przy tym uzależnione od uprzedniego spełnienia analogicznego obowiązku przez Gminę, a w przypadku niewykonania przez Gminę tego zobowiązania, Wnioskodawca lub Spółka będą mogli wykonać cały wskazany powyżej odcinek w technologii kanalizacji tłocznej.
  3. Wnioskodawca oraz Spółka zobowiązali się do wybudowania na nieruchomościach przeznaczonych pod drogi publiczne, które przeszły na Gminę z mocy prawa i zlokalizowanych na terenie Nieruchomości I i Nieruchomości II dróg zgodnie z wymogami ustanowionymi przez powszechnie obowiązujące przepisy prawa wraz z siecią wodociągową, kanalizacyjną i systemem odprowadzenia wód opadowych, za wynagrodzeniem w wysokości 1.000 złotych,
  4. Wysokość odszkodowania za nieruchomości wskazane w pkt 3 powyżej, które przeszły na własność Gminy z mocy prawa wynosi 100 złotych.
  5. Wnioskodawca oraz Spółka zobowiązali się, nie później niż do dnia rozpoczęcia realizacji przedsięwzięć deweloperskich, do złożenia wniosku o podział Nieruchomości I lub Nieruchomości II tak, aby możliwe było wydzielenie z nich terenu pod lokalizację zbiorników retencyjnych o docelowej pojemności ca 1.000 m3, wraz ze stacją podnoszenia ciśnienia. Wnioskodawca oraz Spółka zobowiązali się, odpowiednio do stopnia zapotrzebowania w związku z realizacją deweloperskich przedsięwzięć inwestycyjnych na Nieruchomości I lub Nieruchomości II, do partycypowania w kosztach zakupu i montażu przedmiotowych urządzeń na własny koszt. Strony jednocześnie oświadczyły, że przeniosą własność nieruchomości powstałych w wyniku tak dokonanego podziału na Gminę za wynagrodzeniem w wysokości 100 złotych. Zlokalizowane na tych nieruchomościach zbiorniki oraz stacje podnoszenia ciśnienia zostaną przekazane na rzecz Gminy nieodpłatnie.
  6. W przypadku niezawiązania przez Wnioskodawcę oraz Spółkę konsorcjum lub spółki, która miałaby zrealizować przedsięwzięcie deweloperskie, Wnioskodawca albo Spółka samodzielnie zrealizuje tę inwestycję na warunkach określonych w pkt 7 albo 8 poniżej, partycypując w jej kosztach zgodnie z pkt 1 powyżej, a następnie przekaże wybudowane w związku z nią urządzenia Gminie, na zasadach określonych w pkt 1 - 4 powyżej.
  7. Spółka będzie zobowiązana do wybudowania infrastruktury, o której mowa w pkt 1, jeżeli uzyska ostateczne pozwolenie na budowę jakiegokolwiek obiektu budowlanego, którego wykonanie ma nastąpić na Nieruchomości II wcześniej niż Wnioskodawca uzyska pozwolenie na budowę jakiegokolwiek obiektu budowlanego, którego wykonanie ma nastąpić na Nieruchomości I.
  8. Wnioskodawca będzie zobowiązany do wybudowania Infrastruktury, jeżeli uzyska ostateczne pozwolenie na budowę jakiegokolwiek obiektu budowlanego, którego wykonanie ma nastąpić na Nieruchomości I wcześniej niż Spółka uzyska pozwolenie na budowę jakiegokolwiek obiektu budowlanego, którego wykonanie ma nastąpić na Nieruchomości II.
  9. W związku z dobrowolną partycypacją przez Wnioskodawcę i Spółkę jako właścicieli odpowiednio Nieruchomości I i Nieruchomości II w kosztach budowy i urządzenia Infrastruktury, Gmina zobowiązała się i zagwarantowała, że wójt Gminy nie będzie ustalał tym osobom, bądź nabywcom Nieruchomości I i Nieruchomości II opłat adiacenckich, o których mowa w art. 145 ustawy z dnia 21sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomości, związanych z budową dróg i tych urządzeń, które będą służyły funkcjonowaniu tych nieruchomości.
  10. Wnioskodawca i Spółka zobowiązali się do planistycznego zabezpieczenia na terenie Nieruchomości I i II terenu pod budowę zjazdu z przewidywanego do budowy wiaduktu nad trasą kolejową.

Nadto w Porozumieniu I wskazane zostało, iż:

  1. Niezależnie od wskazanych powyżej zobowiązań Wnioskodawcy i Spółki, Spółka i Gmina zobowiązują się dodatkowo do partycypowania w budowie drogi publicznej której realizacja w ich zamierzeniu planowana jest równocześnie z rozpoczęciem inwestycji na Nieruchomości II - łączącej Nieruchomość I i Nieruchomość II z drogą powiatową.
  2. W ramach realizacji przedsięwzięcia deweloperskiego wraz z Infrastrukturą Gmina zobowiązała się do:
    • opracowania dla terenu, na którym ma zostać zlokalizowana droga, o której mowa powyżej, miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego;
    • wystąpienia o uzgodnienie w ramach miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego ze Spółką kwestii przeniesienia przejazdu kolejowego, aby możliwy był wjazd tą drogą na Nieruchomość II;
    • pozyskania gruntów na realizację inwestycji w postaci budowy wskazanej powyżej drogi.
  3. Spółka w ramach realizacji inwestycji zobowiązała się do wybudowania na własny koszt drogi, o której mowa powyżej, co nastąpi nie wcześniej, niż Spółka uzyska pozwolenie na budowę jakiegokolwiek obiektu budowlanego na Nieruchomości II.
  4. Spółka oraz Gmina zobowiązały się do partycypacji w kosztach budowy magistrali prowadzącej do ujęcia wody do Nieruchomości I i Nieruchomości II, co nastąpi nie wcześniej, niż Spółka uzyska pozwolenie na budowę jakiegokolwiek obiektu budowlanego na Nieruchomości II.

W dalszej części Porozumienia I wskazane zostało, iż w związku z zamiarem realizowania deweloperskich projektów inwestycyjnych przez Wnioskodawcę na Nieruchomości I oraz przez Spółkę na Nieruchomości II i możliwym wpływem tych inwestycji na zwiększenie zapotrzebowania na korzystanie z infrastruktury technicznej i drogowej oraz infrastruktury społecznej (szkoła, parking itp.), Wnioskodawca oraz Spółka zobowiązują się do:

  1. Partycypacji (każdy z osobna, działając we własnym imieniu i na własną rzecz) w kosztach rozbudowy oczyszczalni ścieków w wysokości 2,5 tys. złotych od każdego nowego lokalu lub domu wybudowanego w ramach projektów deweloperskich realizowanych na Nieruchomości I lub Nieruchomości II, przyłączanego do systemu oczyszczalni.
  2. Wydzielania z Nieruchomości I lub Nieruchomości II terenów o powierzchni zapewniającej zaspokojenie potrzeb kulturalno oświatowych wynikających, zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju, ze stopnia zaplanowanego zaludnienia Nieruchomości I i II w ramach realizowanych obszarów inwestycyjnych oraz zgodnie z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w zakresie terenów przeznaczonych na cele publiczne, a następnie do przeniesienia własności tak wydzielonych gruntów na rzecz Gminy za wynagrodzeniem w wysokości 100 złotych.
  3. Wydzielanie z Nieruchomości I lub Nieruchomości II terenu pod budowę parkingu buforowego w związku z koniecznością budowy przystanku szynobusu, o powierzchni zabezpieczającej, zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju, potrzeby mieszkańców Nieruchomości I i Nieruchomości II w ramach zaplanowanej liczby mieszkańców na realizowanych obszarach inwestycyjnych, zgodnie z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w zakresie terenów przeznaczonych na cele publiczne, a następnie do przeniesienia własności tak wydzielonych gruntów na rzecz Gminy za wynagrodzeniem w wysokości 100 złotych.


W Porozumieniu I wskazane zostało, iż zarówno Wnioskodawca, jak i Spółka mogą przenieść prawa wynikające dla nich z Porozumienia I bez zgody pozostałych stron Porozumienia I.

W związku z zawarciem Porozumienia I w celu ustalenia zasad współpracy oraz podziału i rozliczenia kosztów przy realizacji Infrastruktury pomiędzy Wnioskodawcą i Spółką, Strony zawarły ze sobą porozumienie (zwane dalej Porozumieniem II), na podstawie którego:

  • potwierdziły, że w przypadku zawiązania przez Strony - w celu realizacji wspólnego projektu inwestycyjnego na Nieruchomości I i II - celowej spółki kapitałowej, spółka ta w ramach Infrastruktury wybuduje na własny koszt oraz przekaże Gminie zgodnie z postanowieniami Porozumienia I:
    1. kolektor sanitarny do uzgodnionej z Gminą oczyszczalni ścieków,
    2. drogi o nawierzchni utwardzonej, chodniki i oświetlenie na działkach przeznaczonych pod budowę dróg gminnych,
    3. sieć wodociągową i kanalizacyjną oraz system odprowadzania wód opadowych
  • postanowiły, iż w przypadku niezawiązania celowej spółki kapitałowej, Infrastruktura w zakresie określonym powyżej zostanie wybudowana przez Wnioskodawcę albo przez Spółkę na następujących zasadach:
    1. Wnioskodawca będzie zobowiązany do wybudowania Infrastruktury, jeżeli uzyska prawomocne pozwolenie na budowę jakiegokolwiek obiektu budowlanego, którego wykonanie ma nastąpić na Nieruchomości I wcześniej niż Spółka uzyska pozwolenie na budowę jakiegokolwiek obiektu budowlanego, którego wykonanie ma nastąpić na Nieruchomości II,
    2. Spółka będzie zobowiązana do wybudowania Infrastruktury, jeżeli uzyska prawomocne pozwolenie na budowę jakiegokolwiek obiektu budowlanego, którego wykonanie ma nastąpić na Nieruchomości II wcześniej, niż Wnioskodawca uzyska pozwolenie na budowę jakiegokolwiek obiektu budowlanego, którego wykonanie ma nastąpić na Nieruchomości I,
    3. Wnioskodawca oraz Spółka zobowiązują się, że wydzielą zgodnie z Porozumieniem - w zakresie Nieruchomości I i Nieruchomości II - teren pod lokalizację zbiorników retencyjnych wraz ze stacją podnoszenia ciśnienia, które to urządzenia zakupią i zamontują na własny koszt. Wnioskodawca oraz Spółka równocześnie oświadczają, że wydzielony teren zostanie przekazany Gminie na warunkach określonych w Porozumieniu I, zaś zlokalizowane na nim zbiorniki i stacja podnoszenia ciśnienia zostaną przekazane na rzecz Gminy nieodpłatnie i przekazana Gminie zgodnie z postanowieniami Porozumienia I.

W zawartym Porozumieniu II w zakresie zasad rozliczeń kosztów wybudowanej Infrastruktury, Strony przyjęły następujące rozwiązania:

  1. Postanowiły, że - w przypadku niezawiązania celowej spółki kapitałowej, o której mowa powyżej - ponosić będą (z zastrzeżeniem zasad przedstawionych poniżej), wspólnie koszty wybudowania Infrastruktury, każda ze Stron w takiej części, w jakiej zadeklarowana przez Stronę, zgodnie z zasadą wskazaną poniżej, ilość PUM (powierzchni użytkowej mieszkań) i PUU (powierzchni użytkowej usługowej) pozostaje do całkowitej zadeklarowanej przez Strony ilości PUM i PUU do wykonania w ramach projektu objętego zawiadomieniem, o którym mowa poniżej. Zadeklarowana przez Strony ilość PUM i PUU stanowić będzie podstawę do naliczenia w ramach założeń technicznych zapotrzebowania na dostawę wody oraz zrzut ścieków, a także stanowić będzie podstawę do rozliczenia, zgodnie ze zdaniem poprzednim, nakładów na infrastrukturę drogową. W przypadku, gdy zrealizowana na obszarze objętym danym projektem ilość PUM i PUU będzie większa niż ilość zadeklarowana przez Stronę, podstawę rozliczeń lub rozliczeń korygujących stanowić będzie faktycznie zrealizowana na danym obszarze ilość PUM i PUU.
  2. Postanowiły, że Strona zobowiązana do wybudowania Infrastruktury zgodnie z postanowieniami Porozumienia II, bądź Strona która nie uzyskała pozwolenia na budowę, jednak zainteresowana jest rozpoczęciem prac nad realizacją Infrastruktury („Strona Zawiadamiająca”), zawiadamia drugą Stronę o zamiarze przystąpienia do realizacji Infrastruktury, określając ilość PUM i PUU, jakie przewiduje do realizacji w ramach projektu na określonym w zawiadomieniu obszarze. Druga Strona („Strona Zawiadamiana”) w ciągu 60 (sześćdziesięciu) dni od otrzymania zawiadomienia zobowiązana jest poinformować na piśmie Stronę Zawiadamiającą o zainteresowaniu współuczestniczeniem w projekcie, podając równocześnie ilość PUM i PUU, jakie przewiduje do realizacji na - odpowiednio - Nieruchomości I lub Nieruchomości II, a także określając obszar, który zamierza objąć projektem (określając ilość PUM i PUU do realizacji na tym obszarze), bądź też o braku zainteresowania tym współuczestniczeniem. Oświadczenie Strony Zawiadamianej o braku zainteresowania wspólną realizacją i współfinansowaniem Infrastruktury wywierać będzie skutki określone w pkt 7 poniżej.
  3. Postanowiły, że w przypadku otrzymania oświadczenia Strony Zawiadamianej o zainteresowaniu współuczestniczeniem w projekcie, Strona Zawiadamiająca opracowuje projekt techniczny, określając zakres, parametry, przebieg, zakładany harmonogram realizacji oraz przewidywany kosztorys budowy, przedstawiając je Stronie Zawiadamianej. Strona Zawiadamiająca zobowiązana jest uwzględnić w projekcie technicznym wymogi dotyczące zapotrzebowania (ilość PUM i PUU) oraz obszaru, określone przez Stronę Zawiadamianą w oświadczeniu, o którym mowa w pkt 2 powyżej.
  4. Postanowiły, że Stronie Zawiadamianej przysługuje prawo dokonania weryfikacji otrzymanej od Strony Zawiadamiającej dokumentacji, o której mowa w pkt 3 powyżej i wniesienia uzasadnionych zastrzeżeń lub propozycji zmian w zakresie rozwiązań technicznych oraz kosztów wybudowania Infrastruktury.
  5. Postanowiły, że Strona Zawiadamiana, w terminie 60 (sześćdziesięciu) dni od otrzymania dokumentacji, o której mowa w pkt 3 powyżej, uprawniona jest do złożenia pisemnego oświadczenia o współfinansowaniu Infrastruktury zgodnie z przedstawioną jej dokumentacją, lub oświadczenia o odstąpieniu od współfinansowania Infrastruktury.
  6. Postanowiły, że w terminie 30 (trzydziestu) dni od otrzymania przez Stronę Zawiadamianą od Strony Zawiadamiającej kopii prawomocnej decyzji o pozwoleniu na budowę (lub jej odpowiednika w aktualnym na ten dzień stanie prawnym), Strona Zawiadamiana przedstawia Stronie Zawiadamiającej bezterminową i nieodwołalną gwarancję bankową zabezpieczającą zwrot kosztów inwestycji objętej pozwoleniem na budowę.
  7. Postanowiły, że w przypadku złożenia przez Stronę Zawiadamianą oświadczenia o odstąpieniu od wspólnej realizacji i finansowania Infrastruktury Strona Zawiadamiająca uprawniona jest do samodzielnego wykonania Infrastruktury o przebiegu, parametrach technicznych, terminie wykonania i innych, odmiennych od przedstawionych zgodnie z pkt 2 powyżej, bez prawa do żądania zwrotu części poniesionych kosztów od Strony Zawiadamianej, z uwzględnieniem postanowień pkt 8 poniżej. Strona Zawiadamiana, odstępując od wspólnej realizacji i finansowania Infrastruktury, ponosi wyłączną odpowiedzialność za wszelkie roszczenia związane z zapewnieniem dostępu do Infrastruktury.
  8. Postanowiły, że w przypadku odstąpienia od wspólnej realizacji i finansowania Infrastruktury, a następnie przyłączenia do Infrastruktury wykonanej zgodnie z pkt 7 odpowiednio Nieruchomości I lub Nieruchomości II, Strona Zawiadamiana zwróci Stronie Zawiadamiającej część poniesionych przez nią kosztów wykonania Infrastruktury w wysokości stanowiącej iloczyn faktycznie poniesionych i udokumentowanych kosztów budowy Infrastruktury do której nastąpiło przyłączenie oraz wskaźnika odpowiadającego procentowi jaki stanowi liczba przyłączonych do Infrastruktury PUM i PUU w całkowitej liczbie PUM i PUU podłączonych do Infrastruktury znajdujących się na Nieruchomości. W przypadku jednak odstąpienia przez Stronę Zawiadamianą od wspólnej realizacji i finansowania Infrastruktury z powodu odrzucenia przez Stronę Zawiadamiającą kosztorysu lub rozwiązania projektowego Strony Zawiadamianej, o którym mowa w pkt 4 powyżej, podlegający rozliczeniu zgodnie z niniejszym punktem koszt realizacji Infrastruktury w zakresie objętym kosztorysem przedstawionym przez Stronę Zawiadamianą nie może przekroczyć kosztu określonego w kosztorysie przez nią przedstawionym.
  9. Postanowiły, że w przypadku kiedy to Wnioskodawca wybuduje Infrastrukturę na własny koszt, a Spółka przystąpi do współfinansowania budowy Infrastruktury w tym zakresie, Spółka zobowiązuje się zwrócić część poniesionych przez Wnioskodawcę kosztów wybudowania tej Infrastruktury zgodnie z pkt 1 powyżej - nie więcej jednak niż część kosztów przypadających na nią na podstawie kosztorysu, o którym mowa w pkt 3 powyżej - z zastrzeżeniem pkt 11 i 12 poniżej.
  10. Postanowiły, że w przypadku kiedy to Spółka wybuduje Infrastrukturę na własny koszt, a Wnioskodawca przystąpił do współfinansowania budowy Infrastruktury w tym zakresie, Wnioskodawca zobowiązuje się zwrócić część poniesionych przez Spółkę kosztów wybudowania tej Infrastruktury zgodnie z pkt 1 powyżej - nie więcej jednak niż część kosztów przypadających na niego na podstawie kosztorysu, o którym mowa w pkt 3 powyżej - z zastrzeżeniem pkt 11 i 12 poniżej.
  11. Postanowiły, że zwrot kosztów następował będzie po zakończeniu budowy Infrastruktury, potwierdzonego wydanym dla inwestycji - objętej pozwoleniem na budowę - zaświadczeniem o dopuszczeniu do użytkowania tej inwestycji w pełnym zakresie.
  12. Postanowiły, że w przypadku wystąpienia okoliczności, których Strona Zawiadamiająca sporządzająca kosztorys, o którym mowa w pkt 3 powyżej, nie przewidywała pomimo dołożenia należytej staranności, wynikających w szczególności z uwarunkowań gruntowo-wodnych, archeologicznych lub podobnych, które powodują istotny wzrost kosztów realizacji Infrastruktury, Strona Zawiadamiająca powiadamia niezwłocznie Stronę Zawiadamianą o wystąpieniu takich okoliczności, umożliwiając jej udział w ocenie i wycenie dodatkowych kosztów wykonania współfinansowanej infrastruktury. W przypadku określonym w punkcie niniejszym Strony poniosą dodatkowy koszt wykonania Infrastruktury zgodnie z pkt 1 powyżej. Postanowienia punktu niniejszego stosuje się odpowiednio także w przypadku realizacji Infrastruktury na podstawie kosztorysu, o którym mowa w pkt 4.
  13. Postanowiły, że co do rozliczenia powierzchni gruntów wydzielonych pod lokalizację zbiorników retencyjnych oraz stacji podnoszenia ciśnienia zastosowanie znajdują postanowienia przedstawione poniżej, natomiast rozliczenie kosztów zakupu i budowy zbiorników oraz stacji podnoszenia ciśnienia nastąpi na zasadach określonych w pkt 1 - 12 powyżej.

W zawartym Porozumieniu II w zakresie zagospodarowania terenów użyteczności publicznej, Strony postanowiły co następuje:

  1. W przypadku niezawiązania przez Wnioskodawcę oraz Spółkę celowej spółki kapitałowej - Inwestor zobowiązuje się do przeniesienia na rzecz Gminy z Nieruchomości 1, a Spółka zobowiązuje się do przeniesienia na rzecz Gminy z Nieruchomości II, prawa własności części gruntów przeznaczonych pod budowę obiektów niekomercyjnych użyteczności publicznej, takich jak w szczególności: parkingi, place, szkoła, kościół itp., a także gruntów pod budowę komercyjnych obiektów użyteczności publicznej, co nastąpi na podstawie uzgodnień poczynionych przez Strony z Gminą oraz zgodnie z treścią Porozumienia I.
  2. Strony oświadczyły, iż w przypadku, gdy powierzchnia gruntów przekazanych przez jedną ze Stron na rzecz Gminy, zgodnie z pkt 1 powyżej, będzie większa niż powierzchnia gruntów przekazanych, zgodnie z pkt 1 powyżej, przez drugą Stronę, Strona, która przeniosła na Gminę własność mniejszej powierzchni gruntów, będzie zobowiązana do przeniesienia na rzecz drugiej Strony prawa własności działki gruntu wydzielonej z własnej nieruchomości (tj. w odniesieniu do Wnioskodawcy z Nieruchomości I, a w odniesieniu do Spółki z Nieruchomości II) o powierzchni odpowiadającej 1/2 (jednej drugiej) części różnicy między powierzchniami gruntów przekazanych Gminie przez każdą ze Stron.

W zawartym Porozumieniu II w zakresie pozostałych zasad współpracy Strony postanowiły co następuje:

  1. Strony powołały Wnioskodawcę jako Generalnego Projektanta dla obszaru Nieruchomości I i II, w celu wypracowania spójnego rozwiązania komunikacyjnego oraz definiowania na poziomie planu regulacyjnego obszarów zagospodarowania na cele publiczne i komercyjne.
  2. Wskazały, iż zarówno Wnioskodawca jak i Spółka mogą przenieść prawa lub obowiązki wynikające z Porozumienia II na osobę trzecią bez odrębnej zgody drugiej Strony.


Do chwili obecnej w związku z zawarciem i realizacją Porozumienia I i Porozumienia II, Wnioskodawca nie poniósł żadnych kosztów związanych ze zobowiązaniami wynikającymi z tych Porozumień. Nie jest też w chwili obecnej zobowiązany do zapłaty jakichkolwiek kwot na rzecz innych podmiotów (w tym Spółki oraz Gminy) w związku z zawarciem Porozumienia I i Porozumienia II. W związku z zawarciem tych Porozumień żaden inny podmiot (w tym Spółka oraz Gmina) nie jest też zobowiązany do dokonywania jakichkolwiek świadczeń na rzecz Wnioskodawcy, w tym do dokonywania na rzecz Wnioskodawcy jakichkolwiek opłat.

W chwili obecnej Wnioskodawca z przyczyn ekonomicznych utracił zainteresowanie realizacją deweloperskich projektów inwestycyjnych na Nieruchomości I i Nieruchomości II. W związku z powyższym Wnioskodawca zamierza zbyć Nieruchomość I na rzecz spółki z o.o. (zwanej dalej Deweloperem) prowadzącej działalność deweloperską i zainteresowaną realizacją deweloperskich projektów inwestycyjnych na Nieruchomości I i Nieruchomości II. Jednocześnie - w związku z zamiarem zbycia Nieruchomości I na rzecz Dewelopera - Wnioskodawca zamierza zawrzeć z Deweloperem umowę cesji, na podstawie której bez wynagrodzenia przeniesie na Dewelopera prawa i obowiązki wynikające z Porozumienia I i Porozumienia II.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.

Czy w zdarzeniu przyszłym przedstawionym powyżej, zawarcie z Deweloperem umowy cesji, na podstawie której nastąpi przeniesienie na Dewelopera praw i obowiązków wynikających z Porozumienia I i Porozumienia II bez wynagrodzenia skutkowało będzie powstaniem po stronie Wnioskodawcy przychodu do opodatkowania, a jeśli tak - w jakiej wysokości należy ustalić wysokość przychodu...

Zdaniem Wnioskodawcy, w zdarzeniu przyszłym przedstawionym powyżej, zawarcie z Deweloperem umowy cesji, na podstawie której nastąpi przeniesienie na Dewelopera praw i obowiązków wynikających z Porozumienia I i Porozumienia II bez wynagrodzenia nie będzie skutkowało powstaniem po stronie Wnioskodawcy przychodu do opodatkowania.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 u.p.d.of. przychodami (...) są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Z uwagi na brzmienie powyższego przepisu, nie można przyjąć, iż w następstwie przeniesienia na Dewelopera praw i obowiązków wynikających z Porozumienia I i Porozumienia II bez wynagrodzenia, po stronie Wnioskodawcy powstanie przychód z tego tytułu. Przeniesienia na Dewelopera praw i obowiązków wynikających z Porozumienia I i Porozumienia II bez wynagrodzenia nie spowoduje bowiem powstania po stronie Wnioskodawcy jakiegokolwiek przysporzenia majątkowego o konkretnym wymiarze finansowym, a tylko w takim przypadku można by mówić o uzyskaniu nieodpłatnego świadczenia podlegającego opodatkowaniu.

Wskazać bowiem należy, iż skoro w chwili obecnej, w związku z zawarciem i realizacją Porozumienia I i Porozumienia II, Wnioskodawca nie jest zobowiązany do zapłaty jakichkolwiek kwot na rzecz innych podmiotów (w tym Spółki oraz Gminy), jak też do spełnienia świadczeń o określonej wartości, nie można przyjąć, iż w następstwie przeniesienia praw i obowiązków wynikających z Porozumienia I i Porozumienia II zostanie on zwolniony z konieczności wypełniania zobowiązań o konkretnej wartości, a tym samym, że po jego stronie powstanie przysporzenie majątkowe o konkretnym wymiarze finansowym. Ta okoliczność wyklucza natomiast konieczność ustalenia podstawy opodatkowania, a w konsekwencji konieczność ustalenia wysokości należnego podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy, źródłem przychodu są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c).

Natomiast w myśl art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłem przychodu jest odpłatne zbycie:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów (….).


Z treści powołanych powyżej przepisów wynika, iż odpłatne zbycie praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy stanowi katalog zamknięty i nie obejmuje swym zakresem przychodów osiągniętych z tytułu przekazania w drodze cesji praw i obowiązków. Przychód, który powstaje z tytułu odpłatnego zbycia (przeniesienia, cesji) ww. praw i obowiązków, stanowi przychód o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. przychód z praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c).

Stosownie do treści art. 18 ww. ustawy, za przychód z praw majątkowych uważa się w szczególności przychody z praw autorskich i praw pokrewnych w rozumieniu odrębnych przepisów, praw do projektów wynalazczych, praw do topografii układów scalonych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również z odpłatnego zbycia tych praw.

Zawarte w tym przepisie wyliczenie praw majątkowych ma charakter otwarty, o czym świadczy użyte przez ustawodawcę sformułowanie „w szczególności”. Jednocześnie treść tego przepisu wskazuje, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają zarówno przychody z wykonania (wykorzystania) tych praw jak również z ich sprzedaży lub zamiany.

Otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika pieniądze, w myśl art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w związku z dokonaną cesją stanowią przychód w rozumieniu art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z zasadą zawartą w art. 9 ust. 2 ww. ustawy dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 24-25 nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Jak wynika z informacji zawartych we wniosku Wnioskodawca zamierza zawrzeć z Deweloperem umowę cesji, na podstawie której bez wynagrodzenia przeniesie na Dewelopera prawa i obowiązki wynikające z Porozumienia I i Porozumienia II.

W świetle ww. przepisów, przeniesienie bez wynagrodzenia na Dewelopera praw i obowiązków wynikających z Porozumienia I i Porozumienia II, nie powoduje u Wnioskodawcy powstania przychodu. W takiej bowiem sytuacji dochodzi, co prawda, do przekazania ww. praw i obowiązków na Dewelopera, brak jest jednakże odpłatności tego przekazania. Wnioskodawca jest przekazującym a nie otrzymującym świadczenie i jako przekazujący nie uzyskuje żadnego przysporzenia.

Skoro zatem, planowana umowa cesji, na podstawie której Wnioskodawca bez wynagrodzenia przeniesie na Dewelopera prawa i obowiązki wynikające z Porozumienia I i Porozumienia II nie nosi cech zbycia, jak również pozbawiona jest przymiotu odpłatności, to ww. przeniesienie praw i obowiązków na Dewelopera nie spowoduje powstania po stronie Wnioskodawcy przychodu w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując, w zdarzeniu przyszłym przedstawionym powyżej, zawarcie z Deweloperem umowy cesji, na podstawie której nastąpi przeniesienie na Dewelopera praw i obowiązków wynikających z Porozumienia I i Porozumienia II bez wynagrodzenia nie będzie skutkowało powstaniem po stronie Wnioskodawcy przychodu do opodatkowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Wniosek w zakresie podatku od towarów i usług został rozstrzygnięty odrębnym pismem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj