Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB2/415-498/11-3/MK
Data
2011.08.31
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Dochody opodatkowane ryczałtem
Słowa kluczowe
dochód
dywidendy
podatek pobierany u źródła
Słowacja
spółka kapitałowa
Istota interpretacji
W przypadku otrzymania dywidendy od Spółki słowackiej, określając wysokość swojego zobowiązania z tytułu pdof należnego w Polsce w związku z otrzymaniem takiej dywidendy, będzie miał prawo pomniejszyć to zobowiązanie o kwotę równą 10% podatkowi u źródła, do którego pobrania uprawniają słowackie zapisy Umowy polsko - słowackiej. Prawo takie będzie przysługiwało Wnioskodawcy nawet w sytuacji zwolnienia dywidendy od opodatkowania w Republice Słowackiej zgodnie z wewnętrznymi przepisami tego kraju.
Wniosek ORD-IN
615 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 08.06.2011 r. (data wpływu 09.06.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów z tytułu wypłaconych dywidend przez spółkę mającą siedzibę na terytorium Słowacji - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 09.06.2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie opodatkowania dochodów z tytułu wypłaconych dywidend przez spółkę mającą siedzibę na terytorium Słowacji.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca jest osobą fizyczną, mającą miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i tym samym podlegającą w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Wnioskodawca planuje objąć udziały spółki kapitałowej mającej siedzibę i będącej rezydentem podatkowym w Republice Słowackiej (dalej „Spółka słowacka”). W związku z tym, iż Wnioskodawca będzie udziałowcem Spółki słowackiej, będzie uprawniony do otrzymywania wypłat z tytułu udziału w jej zyskach (tj. będzie miał prawo do otrzymywania dywidendy). Stąd, w przyszłości takie dywidendy mogą być na jego rzecz wypłacone.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy w przypadku uzyskania dywidendy od Spółki słowackiej Wnioskodawca będzie uprawniony - zgodnie z postanowieniami art. 24 Umowy polsko - słowackiej - do potrącenia od kwoty podatku dochodowego od osób fizycznych należnego w Polsce 10% podatku u źródła, który może być pobrany w Republice Słowackiej i czy uprawnienie takie będzie przysługiwało Wnioskodawcy niezależnie od tego, czy wypłacana przez Spółkę słowacką dywidenda będzie w Republice Słowackiej opodatkowana podatkiem u źródła czy też będzie podlegała zwolnieniu od takiego podatku przewidzianemu przez wewnętrzne przepisy podatkowe Republiki Słowackiej...
Zdaniem Wnioskodawcy
W przypadku otrzymania dywidendy od Spółki słowackiej, dywidenda taka będzie podlegała opodatkowaniu pdof w Polsce (według stawki 19%). Jednocześnie Wnioskodawca będzie uprawniony - zgodnie z postanowieniami art. 24 Umowy polsko - słowackiej - do potrącenia od kwoty polskiego pdof 10% podatku, który może być pobrany w Republice Słowackiej. Uprawnienie takie będzie przysługiwało Wnioskodawcy niezależnie od tego, czy wypłacana przez Spółkę słowacką dywidenda będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem u źródła w Republice Słowackiej czy też będzie podlegała zwolnieniu od takiego podatku przewidzianemu przez wewnętrzne przepisy podatkowe Słowacji. Zjawisko to nazwane jest w nomenklaturze podatkowej jako tzw. „tax sparring”. Tax sparring polega na tym, że jednocześnie państwo, z którego wypłacany jest dochód (np. z tytułu dywidendy) rezygnuje z pobrania podatku, a państwo otrzymującego taki dochód nie nakłada na ten dochód podatku lub płacony podatek jest obniżony. Jak wskazano w stanie faktycznym, Wnioskodawca ma miejsce zamieszkania na terytorium Polski - zgodnie z art. 3 ust. 1 Ustawy o pdof - podlega on w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w zakresie pdof (tj. podlega obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia ich źródeł). Z kolei zgodnie z art. 30a ust 1 pkt 4 Ustawy o pdof, od dywidendy i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy. Powyższy przepis tj. art. 3 ust. 1 Ustawy o pdof nie oznacza jednak automatycznego opodatkowania / powstania zobowiązania podatkowego w odniesieniu do wszelkich osiąganych przez Wnioskodawcę przychodów (dochodów). Faktyczną bowiem wysokość zobowiązania podatkowego określają przepisy szczególne, w tym te zawierające ulgi i zwolnienia podatkowe stosowane wobec danego stanu faktycznego oraz te odwołujące się do postanowień międzynarodowych umów zawartych przez Polskę i zapisy takich umów. W szczególności, zgodnie z art. 4a Ustawy o pdof, przepisy art. 3 ust. 1 stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Ponadto, art. 30a ust. 2 Ustawy o pdof również stanowi, że przepisy ust. 1-5 tego artykułu (tj. 30a) stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania. Oznacza to, że w omawianym przypadku zastosowanie znajdują również postanowienia Umowy polsko - słowackiej. Art. 10 ust. 1 i ust. 2 Umowy polsko - słowackiej stanowi natomiast, że „Dywidendy wypłacane przez spółką mającą siedzibę w Umawiającym się Państwie osoby mającej zamieszkanie lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie” oraz „Dywidendy mogą być jednak opodatkowane także w Umawiającym się Państwie i według prawa tego Państwa, w którym spółka wypłacająca dywidendy ma swoją siedzibę, ale jeżeli odbiorca dywidendy jest ich właścicielem, podatek ten nie może przekroczyć: - 5% kwoty dywidendy brutto, jeżeli ich właścicielem jest spółka (inna niż spółka osobowa), której bezpośredni udział w kapitale spółki wypłacającej dywidendy wynosi co najmniej 20%;
- 10% kwoty dywidendy brutto we wszystkich pozostałych przypadkach”.
W omawianym stanie faktycznym, Wnioskodawca jest osobą fizyczną, w związku z tym będzie miała zastosowanie stawka 10% kwoty dywidendy brutto.
Umowa polsko - słowacka zawiera również w art. 10 ust. 3 definicję dywidendy i - zgodnie z nią - pojęcie to oznacza „dochody z akcji lub innych praw, z wyjątkiem wierzytelności, z udziału w zyskach, jak również dochody z innych praw spółki, które według prawa podatkowego Państwa, w którym spółka wypłacająca dywidendy ma siedzibę, są pod względem podatkowym traktowane jak dochody z akcji. Zatem, w sytuacji Wnioskodawcy, będzie on otrzymywał płatności klasyfikowane jako dywidendy przez Umowę polsko - słowacką, a jako udziałowiec Spółki słowackiej niewątpliwie będzie ich właścicielem. W konsekwencji, zgodnie z zapisami Umowy, Republika Słowacka jako państwo źródła takich dywidend, będzie miała prawo je opodatkować 10% podatkiem bez względu na to, że podatek dochodowy w takim przypadku nakłada również Polska. Republika Słowacka może z przyznanego mu prawa opodatkowania powstającego w nim dochodu skorzystać bądź nie, odpowiednio regulując te kwestię w swoich przepisach wewnętrznych. Biorąc pod uwagę powyższe, omawiana dywidenda może zatem podlegać opodatkowaniu zarówno w Polsce (kraj rezydencji Wnioskodawcy, któremu prawo opodatkowania daję przepisy Ustawy o pdof),jak i w Republice Słowackiej (kraj źródła, któremu prawo opodatkowania daje art. 10 Umowy polsko - słowackiej). Jednak aby uniknąć sytuacji podwójnego opodatkowania dochodu osiągniętego poza siedzibą rezydencji podatkowej podatnika należy zastosować właściwą metodę unikania takiego podwójnego opodatkowania. Zgodnie zatem z art. 24 ust. 2 lit. b Umowy polsko - słowackiej „jeżeli osoba mająca miejsca zamieszkania (...) w Polsce osiąga część dochodu, który zgodnie z postanowieniami artykułu 10 (...) niniejszej umowy może być opodatkowany w Republice Słowackiej, to Polska zezwoli na odliczenie od podatku od dochodu tej osoby kwoty równej podatkowi dochodowemu zapłaconemu w Republice Słowackiej. Jednakże takie odliczenie nie może przekroczyć części podatku, jaka została obliczona przed dokonaniem odliczenia i która odpowiada części dochodu osiągniętego w Republice Słowackiej”. Ponadto, art. 24 Umowy w ust. 3 precyzuje, że „określenie „podatek płacony w Polsce” lub odpowiednio „podatek płacony w Słowacji” (...) obejmuje każdą kwotę, która byłaby zapłacona jako podatek lecz została objęta jakąkolwiek ulgą poprzez odliczenie od dochodu podlegającego opodatkowaniu, zwolnienie albo obniżkę podatku lub winny sposób, zgodnie z ustawodawstwem o podatku dochodowym, obowiązującym w drugim Umawiającym się Państwie”. W konsekwencji, obniżenie podatku przysługujące polskiemu podatnikowi otrzymującemu dywidendę od podmiotu słowackiego powinno wynosić 10% kwoty brutto otrzymanej dywidendy niezależnie od traktowania dla celów słowackiego podatku dochodowego dywidend z tego kraju pochodzących (przy czym takie potrącenie nie będzie przekraczać tej części podatku wyliczonego przed dokonaniem potrącenia, która odnosi się do dochodu uzyskanego w Republice Słowackiej). Podsumowując, w świetle powyższego, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w przypadku otrzymania dywidendy od Spółki słowackiej, określając wysokość swojego zobowiązania z tytułu pdof należnego w Polsce w związku z otrzymaniem takiej dywidendy, będzie miał prawo pomniejszyć to zobowiązanie o kwotę równą 10% podatkowi u źródła, do którego pobrania uprawniają słowackie zapisy Umowy polsko - słowackiej. Prawo takie będzie przysługiwało Wnioskodawcy nawet w sytuacji zwolnienia dywidendy od opodatkowania w Republice Słowackiej zgodnie z wewnętrznymi przepisami tego kraju.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.
|