Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-821/11/BW
z 14 października 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-821/11/BW
Data
2011.10.14



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku


Słowa kluczowe
odliczenia od podatku
prawo do odliczenia
samochód osobowy


Istota interpretacji
W jakiej kwocie Wnioskodawca może odliczyć podatek VAT naliczony w związku z zakupem samochodu osobowego przeznaczonego na nagrodę?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 lipca 2011r. (data wpływu 18 lipca 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 września 2011r. (data wpływu 3 października 2011r.) oraz pismem z dnia 6 października 2011r. data wpływu 11 października 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania w jakiej kwocie Wnioskodawca może odliczyć podatek naliczony w związku z zakupem samochodu osobowego przeznaczonego na nagrodę – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 lipca 2011r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, m.in. w zakresie uznania w jakiej kwocie Wnioskodawca może odliczyć podatek naliczony w związku z zakupem samochodu osobowego przeznaczonego na nagrodę.

Ww. wniosek został uzupełniony:

  • pismem z dnia 28 września 2011r. (data wpływu 3 października 2011r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 21 września 2011r. znak: IBPP2/443-821/11/BW, IBPP2/443-822/11/BW oraz
  • pismem z dnia 6 października 2011r. (data wpływu 11 października 2011r.), będącym uzupełnieniem ww. pisma Wnioskodawcy z dnia 28 września 2011r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest instytucją kultury wpisaną do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez Urząd Miejski.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Celem statutowym Wnioskodawcy jest prowadzenie działalności w zakresie kultury i sztuki oraz realizowanie zadań z dziedziny promocji i informacji.

W ramach wyżej wymienionej działalności statutowej Wnioskodawca organizuje konkurs pn. "...".

Celem konkursu jest promocja Miasta.

Konkurs trwa w terminie od 4 czerwca do 8 sierpnia 2011 roku, a główną nagrodę stanowi samochód osobowy .

Zakupu oraz przekazania samochodu zwycięzcy będzie dokonywał organizator konkursu czyli Wnioskodawca.

W związku z organizacją konkursu Wnioskodawca dokonuje również czynności opodatkowane podatkiem VAT (m.in. sprzedaż usług promocyjnych i reklamowych).

Natomiast w piśmie z dnia 28 września 2011r. znak: L.p.102/2011, uzupełnionym pismem z dnia 6 października 2011r. , Wnioskodawca wskazał, że dopuszczalna masa całkowita samochodu wynosi 1305 kg.

Jednocześnie Wnioskodawca wyjaśnił, że w przypadku tego samochodu nie zachodzą przypadki określone przepisem art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 16 grudnia 2010r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym (Dz. U. z 2010r. Nr 247, poz. 1652).

W związku z powyższym zadano, m.in., następujące pytania (oznaczone nr 1):

W jakiej kwocie Wnioskodawca może odliczyć podatek VAT naliczony w związku z zakupem samochodu osobowego przeznaczonego na nagrodę...

Czy w tym przypadku ma zastosowanie art. 3 ustawy z dnia 16 grudnia 2010r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym zgodnie z którym Wnioskodawca może odliczyć 60% kwoty podatku określonej na fakturze - nie więcej jednak niż 6.000 zł...

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawca przyjmuje stanowisko, iż w momencie nabycia samochodu osobowego obowiązuje go przepis art. 3 ustawy z dnia 16 grudnia 2010r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym i zgodnie z nim może odliczyć 60% kwoty podatku VAT - nie więcej jednak niż 6.000 zł.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Wstępnie Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach zauważa, iż w ww. piśmie z dnia 6 października 2011r. Wnioskodawca sprostował pytanie oraz własne stanowisko zawarte we wniosku z dnia 14 lipca 2011r. Ponieważ ww. pismo Wnioskodawcy z dnia 6 października 2011r. stanowi uzupełnienie pisma Wnioskodawcy z dnia 28 września 2011r. które to pismo przesłano w związku z wezwaniem tut. organu z dnia 21 września 2011r. znak: IBPP2/443-821/11/BW, IBPP2/443-822/11/BW do uzupełnienia przedmiotowego wniosku, przyjęto, że pytanie oraz własne stanowisko Wnioskodawcy, uwzględniające zmiany wprowadzone ww. pismem z dnia 6 października 2011r., są ostateczne i w tej wersji zostały one przywołane powyżej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. z 2011r. Nr 177, poz. 1054)), zwanej dalej również ustawą o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl z art. 86 ust. 1 ww. ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast, zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

-z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z przepisu art. 86 ust. 1 ww. ustawy o VAT wynika więc, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest instytucją kultury wpisaną do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez Urząd Miejski.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Celem statutowym Wnioskodawcy jest prowadzenie działalności w zakresie kultury i sztuki oraz realizowanie zadań z dziedziny promocji i informacji.

W ramach wyżej wymienionej działalności statutowej Wnioskodawca organizuje konkurs pn. "…".

Celem konkursu jest promocja Miasta.

Konkurs trwa w terminie od 4 czerwca do 8 sierpnia 2011 roku, a główną nagrodę stanowi samochód osobowy .

Zakupu oraz przekazania samochodu zwycięzcy będzie dokonywał organizator konkursu czyli Wnioskodawca.

W związku z organizacją konkursu Wnioskodawca dokonuje również czynności opodatkowane podatkiem VAT (m.in. sprzedaż usług promocyjnych i reklamowych).

W przedmiotowej sprawie wyjaśnienia wymaga kwestia w jakiej wysokości Wnioskodawca może dokonać odliczenia podatku VAT w związku z zakupem przedmiotowego samochodu osobowego, przeznaczonego na nagrodę.

Odnosząc się do powyższego należy wskazać, iż do dnia 31 grudnia 2010r. zasady odliczania podatku od nabycia samochodów oraz paliwa wykorzystywanego do ich napędu regulowały przepisy art. 86 ust. 3-7a oraz art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT.

Na mocy ustawy z dnia 16 grudnia 2010r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym (Dz. U. Nr 247, poz. 1652 ze zm.), zwanej dalej ustawą nowelizującą, z dniem 1 stycznia 2011r., ww. przepisy art. 86 ust. 3-7a zostały uchylone. Natomiast dodano w ustawie o VAT m.in. przepis art. 86a ust. 1-10, w którym określono zasady odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony.

Należy jednakże zauważyć, iż stosownie do art. 9 pkt 2 ustawy nowelizującej z dnia 16 grudnia 2010r., dodane w ustawie o VAT przepisy art. 86a ust. 1-10 wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2013r.

Natomiast w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2012r., kwestie związane z odliczeniem podatku od towarów i usług związanego z nabyciem samochodów reguluje przepis art. 3 ww. ustawy z dnia 16 grudnia 2010r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym.

W myśl zatem tegoż przepisu art. 3 ust. 1 ww. ustawy, w okresie od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy, tj. od dnia 1 stycznia 2011r., do dnia 31 grudnia 2012r., w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 ustawy zmienianej w art. 1, stanowi 60 % kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 6.000 zł, z zastrzeżeniem ust. 2.

Z kolei, ust. 2 tegoż przepisu stanowi, iż przepis ust. 1 nie dotyczy:

  1. pojazdów samochodowych mających jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van;
  2. pojazdów samochodowych mających więcej niż jeden rząd siedzeń, które oddzielone są od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą i u których długość części przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona po podłodze od najdalej wysuniętego punktu podłogi pozwalającego postawić pionową ścianę lub trwałą przegrodę pomiędzy podłogą a sufitem do tylnej krawędzi podłogi, przekracza 50% długości pojazdu; dla obliczenia proporcji, o której mowa w zdaniu poprzednim, długość pojazdu stanowi odległość pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a tylną krawędzią podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona w linii poziomej wzdłuż pojazdu pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a punktem wyprowadzonym w pionie od tylnej krawędzi podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków;
  3. pojazdów samochodowych, które mają otwartą część przeznaczoną do przewozu ładunków;
  4. pojazdów samochodowych, które posiadają kabinę kierowcy i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu;
  5. pojazdów samochodowych będących pojazdami specjalnymi w rozumieniu przepisów prawa o ruchu drogowym o przeznaczeniach wymienionych w załączniku do niniejszej ustawy;
  6. pojazdów samochodowych konstrukcyjnie przeznaczonych do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą – jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;
  7. przypadków, gdy przedmiotem działalności podatnika jest:
    1. odprzedaż tych samochodów (pojazdów) lub
    2. oddanie w odpłatne używanie tych samochodów (pojazdów) na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze i te samochody (pojazdy) są przez podatnika przeznaczone wyłącznie do wykorzystania na te cele przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy.


Jak wynika z powołanych wyżej uregulowań prawnych zasadą jest, że w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczajacej 3,5 tony wykorzystywanych na potrzeby działalności gospodarczej podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ograniczonej wysokości. Natomiast to ograniczone prawo nie ma zastosowania w przypadkach, o których mowa w art. 3 ust. 2 ww. ustawy nowelizującej (tj. ustawy z dnia 16 grudnia 2010r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym).

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca wskazał, że dopuszczalna masa całkowita przedmiotowego samochodu wynosi 1305 kg oraz że w przypadku tego samochodu nie zachodzą przypadki określone przepisem art. 3 ustawy z dnia 16 grudnia 2010r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym.

Mając na uwadze powyższe oraz powołane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, iż w przypadku zakupu przedmiotowego samochodu osobowego w celu realizacji usługi organizacji konkursu w ramach której dojdzie m.in. do wydania przedmiotowego samochodu osobowego zwycięzcy konkursu, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia 60% kwoty podatku określonej w fakturze dokumentującej nabycie przedmiotowego samochodu osobowego, nie więcej jednak niż 6.000 zł.

W konsekwencji powyższego, przedstawione we wniosku stanowisko Wnioskodawcy w zakresie odliczenia podatku VAT od zakupu przedmiotowego samochodu należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zauważa się, iż poruszona w przedmiotowym wniosku kwestia objęta pytaniem oznaczonym nr 2 będzie przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj