Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-1075/11/BW
z 3 października 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-1075/11/BW
Data
2011.10.03



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury


Słowa kluczowe
faktura
kaucje
obowiązek podatkowy
obrót
opakowania zwrotne


Istota interpretacji
Czy wystawianie faktur za opakowania w terminie innym niż określonym w umowie (regulaminie) jest dopuszczalne z punktu widzenia ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360) i czy różne terminy rozliczeń mogą być stosowane dla różnych odbiorców?



Wniosek ORD-IN 786 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 czerwca 2011r. (data złożenia osobiście w siedzibie tut. organu 1 lipca 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie terminu rozliczania opakowań zwrotnych z klientami– jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 lipca 2011r. złożony został ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej, m. in., podatku od towarów i usług w zakresie (m. in.) terminu rozliczania opakowań zwrotnych z klientami.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

1. Wnioskodawca jest producentem wyrobu własnego - piwa. Sprzedaż piwa dokonywana jest w opakowaniach zwrotnych typu KEG, butelka, paleta i skrzynka. Obecne zasady obrotu opakowaniami zwrotnymi stosowane przez Wnioskodawcę dla obrotu handlowego towarami w opakowaniach zwrotnych polegają na określeniu dnia zwrotu opakowań Wnioskodawcy przez klienta tożsamego z dniem ich wydania. W przypadku braku zwrotu opakowań w wyżej wymienionym terminie wystawiana jest faktura na niezwrócone opakowania zgodnie z § 16 ust. 2 Rozporządzenia. Jeżeli kontrahent w terminie zwrotu opakowań oddaje więcej opakowań niż ilość opakowań pobrana, a także, gdy jedynie zwraca opakowania wydawana jest faktura korygująca uprzednio wystawiony dokument rozliczający opakowania zgodnie z art. 29 ustawy o podatku od towarów i usług.

Obecnie Wnioskodawca przygotowuje zmianę systemu rozliczenia opakowań zwrotnych. Zmiana systemu spowodowana jest dążeniem do uproszczenia obecnie funkcjonujących procedur w zakresie obrotu opakowaniami zwrotnymi poprzez zmniejszenie ilości generowanych w systemie dokumentów -zarówno dotyczących towaru jak i opakowań. Planowane zmiany będą miały również na celu także nadanie opakowaniom realnej wartości rynkowej, a przez to także uatrakcyjnienie oferty handlowej kierowanej do kontrahentów. Nowy system ma w zamyśle Wnioskodawcy pozwolić na lepsze zarządzanie należnościami z tytułu opakowań, jakie Wnioskodawca posiadać będzie w stosunku do klientów.

Wnioskodawca rozważa wprowadzenie okresu (okresów rozliczeniowych) dotyczących zwrotów opakowań. Powyższe działanie polegało będzie na określeniu terminu do końca którego istniał będzie obowiązek zwrócenia opakowań pobranych przez kontrahentów. Obowiązek ten będzie istniał bez względu na to, kiedy przed zakończeniem tego wyznaczonego terminu (oczywiście w ramach danego Okresu rozliczeniowego) opakowania zostały pobrane przez kontrahenta. Tak, więc do dnia określonego jako termin zwrotu kontrahent będzie miał obowiązek zwrócić opakowania bez względu czy pobrał je na początku Okresu rozliczeniowego czy na przykład kilka dni przed jego zakończeniem. Po zakończeniu Okresu rozliczeniowego ustalonego przez Wnioskodawcę, niezwrócone przez kontrahenta opakowania zwrotne będą podlegały fakturowaniu zgodnie z § 16 ust. 2 Rozporządzenia. Rozliczenie opakowań na koniec Okresu rozliczeniowego polegające na wystawieniu faktury na zasadach powołanych powyżej będzie również dokumentowało sprzedaż opakowań zwrotnych klientowi.

Wnioskodawca chciałby podkreślić, że obecnie stosowane zasady obrotu opakowaniami zwrotnymi jak i nowa polityka opakowaniowa firmy oparte będą na tej samej podstawie prawnej to jest § 16 ust. 2 Rozporządzenia.

W zakresie dokumentacji, jaka ma być stosowana w Nowym systemie, Wnioskodawca planuje również wydawanie not opakowaniowych na kaucjonowane opakowania zwrotne, którymi dokumentowane będą bieżące dostawy i zwroty opakowań w ramach współpracy handlowej z danym klientem. Bieżący stan opakowań u klienta będzie wpływał na rozliczenie sprzedaży towaru z klientem - będzie bądź to powiększał (saldo opakowań więcej pobranych niż zwróconych) bądź też pomniejszał (saldo opakowań więcej zwróconych niż pobranych) wartość należności z tytułu zapłaty za towar wykazanej w fakturze dokumentującej sprzedaż towaru.

2. Wnioskodawca podkreśla również, że planowane nowe zasady obrotu opakowaniami zwrotnymi wpłyną na treść dokumentów, które będą wystawiane w ramach nowego systemu.

Obecnie, w przypadku nie zwrócenia przez kontrahenta opakowań Wnioskodawcy w terminie tożsamym z datą ich wydania wystawiana jest faktura zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług oraz Rozporządzenia.

Faktura ta dokumentuje brak zwrotu opakowań zwrotnych w terminie i zawiera wszystkie dane wymagane od faktury na podstawie § 5 Rozporządzenia, który wymienia następujące dane, które powinny znajdować się na fakturze:

  1. imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;
  2. numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;
  3. numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT";
  4. dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku, gdy data ta różni się od daty sprzedaży, również datę sprzedaży; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży, pod warunkiem podania daty wystawienia faktury;
  5. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;
  6. miarę i ilość sprzedanych towarów lub zakres wykonanych usług;
  7. cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
  8. wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
  9. stawki podatku;
  10. sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz nie podlegających opodatkowaniu;
  11. kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
  12. kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem.

Wnioskodawca pragnie dodać, że w przypadku późniejszego to znaczy po terminie zwrotu opakowań zwrotnych przez kontrahenta, wystawiana jest obecnie faktura korygująca dotycząca tylko i wyłącznie opakowań wystawiana zgodnie z przepisem § 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia.

Przepis ten stanowi:

„W przypadku, gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 Ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

2.W przypadku, gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do jednej lub więcej dostaw towarów lub usług, faktura korygująca powinna zawierać, co najmniej:

  1. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  2. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
    1. określone w § 5 ust 1 pkt 1-4,
    2. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;
  3. kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;
  4. kwotę zmniejszenia podatku należnego".

Wnioskodawca w ramach Nowego systemu obrotu opakowaniami zwrotnymi planuje wystawiać jeden dokument dla każdego wydania towaru w opakowaniu zwrotnym, który będzie zawierał część opisującą pozycje towarowe objęte dostawą, oraz część dotyczącą bieżącego rozliczenia opakowań zwrotnych. Pierwsza część dokumentu będzie zawierała dane wymagane do uznania dokumentu za fakturę w myśl przepisów ustawy o podatku od towarów oraz wyżej wymienionego § 5 Rozporządzenia. Druga część dokumentu rozliczeniowego będzie stanowiła notę księgową wystawianą zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości i jak wspomniano wyżej będzie dotyczyła jedynie obrotu opakowaniami kaucjonowanymi. Wnioskodawca rozważa wystawianie nowej formy dokumentu dla całości obrotu towaru w opakowaniach zwrotnych w ramach nowego systemu, dla każdego klienta, z którym podjęła i nadal prowadzi współpracę handlową Dodatkowo Wnioskodawca informuje, że dokument zawierający część towarową i opakowaniową drukowany będzie w przypadku sprzedaży wraz z dostawą do kontrahenta z urządzenia mobilnego typu PDA. Przy sprzedaży w oddziałach Wnioskodawcy dokument drukowany będzie tradycyjnie z systemu z urządzenia stacjonarnego.

Wnioskodawca pragnie również podkreślić, że nierozerwalnie z nowym systemem rozliczeń opakowań zwrotnych będzie również związane wystawianie faktury z tytułu niezwróconych przez kontrahentów opakowań zwrotnych w terminie określonym w umowie. Faktura ta będzie wystawiana tylko i wyłącznie z uwagi na niezwrócenie przez klienta opakowań na koniec okresu i w tym zakresie będzie czyniła zadość § 16 ust. 2 Rozporządzenia. Jednocześnie faktura ta będzie zawierała wszystkie dane wymagane od takiego dokumentu na podstawie § 5 Rozporządzenia. Faktura ta będzie dokumentowała przeniesienie własności opakowań na klienta z uwagi na ich nie zwrócenie do Wnioskodawcy w terminie.

3. Wnioskodawca pragnie również zaznaczyć, że wprowadzenie Nowego systemu będzie wiązało się z ustaleniem nowych zasad współpracy z klientami Spółki. Zasady te spisane będą w regulaminie, o którym informacje znajdowały będą się na każdym dokumencie związanym z ewidencjonowaniem opakowań zwrotnych. Regulamin dostępny będzie w każdym punkcie sprzedaży Wnioskodawcy oraz na stronie internetowej. Regulamin ten zawierać będzie podstawowe informacje kształtujące współpracę z klientem. Informacje te będą dotyczyły fakturowania opakowań niezwróconych przez klienta na koniec okresu rozliczeniowego, regulacje dot. przejścia własności do opakowań zwrotnych na nabywcę, w razie, gdy nie zostaną zwrócone w terminie zwrotu a także inne postanowienia kształtujące stosunki handlowe pomiędzy Wnioskodawcą a jej kontrahentami (np. w przypadku wcześniejszego zakończenia współpracy handlowej). Regulamin będzie zawierał również informację dotyczącą daty początkowej obowiązywania Nowego systemu a także informację o tym, że opakowania wydane do momentu rozpoczęcia rozliczania opakowań zwrotnych Nowym systemem zostały już zafakturowane.

4. Wnioskodawca zaznacza również, że wprowadzany Nowy system, choć będzie wprowadzony dla wszystkich klientów Wnioskodawcy nabywających od Wnioskodawcy towary w opakowaniach zwrotnych, to będzie kształtował terminy zwrotu różnie w zależności od grup klientów, z jakimi Wnioskodawca posiada współpracę. Terminy zwrotu opakowań jak już wspomniano wyżej będą wiązały się z wystawianiem faktur sprzedaży na niezwrócone przez klientów opakowania. Terminy zwrotu będą kształtowane poprzez odpowiednie klauzule na fakturze bądź też opisane będą w umowie - w warunkach współpracy pomiędzy klientem a Wnioskodawcą. Dodatkowo, w przypadku przedwczesnego zakończenia współpracy z klientem przez Wnioskodawcę rozliczenie posiadanych przez klienta opakowań zwrotnych będzie odbywało się w innym terminie niż określonym w regulaminie i/lub w umowie.

W związku z powyższym zadano, m.in., następujące pytanie:

Czy wystawianie faktur za opakowania w terminie innym niż określonym w umowie (regulaminie) jest dopuszczalne z punktu widzenia ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360) i czy różne terminy rozliczeń mogą być stosowane dla różnych odbiorców...

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawca uważa, że z obecnych przepisów nie wynika obowiązek stosowania jednolitych zasad dotyczących rozliczania opakowań obowiązujących dla każdego kontrahenta. Zasady dotyczące rozliczania opakowań zwrotnych opisane zostały w § 16 Rozporządzenia. Przepis ten nie określa, że Wnioskodawca powinien stosować te same zasady rozliczenia opakowań zwrotnych dla wszystkich klientów. Przepis ten wspomina o umowie, która przewiduje zwrot opakowań, uzasadniając od niej termin wystawienia faktury z tytułu nie zwrócenia opakowań jednak jak wynika z tego przepisu, stosowanie umowy i określenie zasad współpracy w zakresie opakowań w tym dokumencie nie jest obligatoryjne, jeżeli przepis przewiduje, że jeżeli w umowie nie określono daty zwrotu opakowań, fakturę wystawia się nie później niż 60. dnia od dnia wydania opakowań". Jeżeli więc można nie określać zasad rozliczania opakowań w umowie to tym bardziej zdaniem Wnioskodawcy można stosować różne zasady i terminy rozliczeń tych opakowań. Wnioskodawca uważa, więc, że możliwe jest obowiązywanie jednego schematu rozliczeń dla części klientów, natomiast innego schematu rozliczeń dla innej kategorii klientów. Z obowiązujących przepisów normujących zagadnienie opakowań zwrotnych wynika jedynie, że termin rozliczenia opakowań zwrotnych jest uzależniony od istnienia umowy pomiędzy stronami. W sytuacji, gdy taka umowa funkcjonuje, fakturę dokumentującą kwotę należności z tytułu nie zwrócenia przez odbiorcę opakowań wystawia się nie później niż siódmego dnia po dniu, w którym umowa przewidywała zwrot opakowań. Jeżeli w umowie nie określono daty zwrotu opakowań, fakturę wystawia się nie później niż 60. dnia od dnia wydania opakowań - § 16 ust. 2 Rozporządzenia. Z powyższego przepisu nie wynika natomiast, że Wnioskodawca ma obowiązek uregulować stosunki handlowe ze wszystkimi kontrahentami w ten sam sposób. Wnioskodawca uzasadnia zróżnicowanie sytuacji swoich kontrahentów skala współpracy podejmowana z poszczególnymi kontrahentami/grupami kontrahentów.

Wnioskodawca zauważa, że zdarzały się będą również sytuacje, gdy współpraca z kontrahentem będzie kończona przedwcześnie z uwagi na przykład na koniec działalności danego podmiotu w branży. W takiej sytuacji Wnioskodawca zamierza wystawiać fakturę dokumentującą kwotę należności z tytułu niezwróconych opakowań po zakończenia współpracy handlowej z klientem.

Powołany powyżej pogląd znajduje uzasadnienie w szeregu interpretacji podatkowych m. in. w interpretacji podatkowej Ministra Finansów z dn. 19 stycznia 2010r. sygn. akt IBPP2/443-867/09/PH. W piśmie tym, organ podatkowy stwierdził, że: „(...)odnośnie dowolności ustalania terminu zwrotu opakowań na fakturze VAT lub umowie łączącej strony stosunku prawnego należy wskazać, iż żaden z przepisów ustawy o VAT ani ww. rozporządzenia nie zawiera regulacji w tym zakresie, a tym samym tut. Organ nie znajduje podstaw, aby któryś z przytoczonych przez Wnioskodawcę terminów uznać za sprzeczny z obowiązującymi przepisami". Podsumowując powyższe rozważania, zdaniem Wnioskodawcy w Nowym systemie można stosować różne zasady i terminy rozliczeń opakowań zwrotnych, ponieważ obowiązujące przepisy podatkowe nie zabraniają takiego kształtowania systemu rozliczania opakowań zwrotnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. nr 177, poz. 1054) zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 ustawy.

I tak zgodnie z art. 7 ust. 1 ww. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel /…/.

Natomiast, w myśl z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7/.../.

Z kolei zgodnie z art. 29 ust. 1 ww. ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej./…/.

Stosownie do art. 106 ust. 1 ww. ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Natomiast w myśl art. 108 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku, gdy osoba prawna, jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej lub osoba fizyczna wystawi fakturę, w której wykaże kwotę podatku, jest obowiązana do jego zapłaty.

Zasady wystawiania faktur VAT i innych dokumentów z nimi zrównanych uregulowane zostały szczegółowo w przepisach rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360), zwanego dalej rozporządzeniem.

W ww. rozporządzeniu uregulowano również zagadnienia związane z fakturowaniem opakowań zwrotnych.

W myśl § 16 ust. 1 tego rozporządzenia, jeżeli podatnik sprzedał towar w opakowaniu zwrotnym, pobierając lub określając w umowie za to opakowanie kaucję, wartości opakowania nie uwzględnia się w treści faktury dokumentującej sprzedaż.

W § 16 ust. 2 ww. rozporządzenia postanowiono, iż fakturę dokumentującą kwotę należności z tytułu niezwrócenia przez odbiorcę opakowań, o których mowa w ust. 1, wystawia się nie później niż siódmego dnia po dniu, w którym umowa przewidywała zwrot opakowań. Jeżeli w umowie nie określono daty zwrotu opakowań, fakturę wystawia się nie później niż 60. dnia od dnia wydania opakowań.

Z powołanych powyżej przepisów wynika, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nie podlega pobranie kaucji za opakowania, ale wydanie tych opakowań.

Jednakże należy zwrócić uwagę na okoliczność, iż dotyczy to takich sytuacji, w których opakowania nie zostaną zwrócone w określonym umową terminie. Opakowania te, w przypadku nie dokonania ich zwrotu w terminie ustalonym przez strony, podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych, tj. tak jak dostawa towarów, a ich wydanie należy udokumentować fakturą VAT.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku pytania w przedmiotowej sprawie wyjaśnienia wymaga czy rozliczanie opakowań zwrotnych powinno być zgodne z postanowieniami umowy oraz czy mogą być stosowane różne terminy rozliczeń z klientami.

Odnosząc się do powyższej kwestii należy na wstępie powołać się na art.. 3531 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), zgodnie z którym strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego.

Powyższa norma wyraża zasadę autonomii woli stron, określającą kompetencje podmiotów prawa cywilnego do swobodnego kształtowania stosunków cywilnoprawnych poprzez czynności prawne, a wśród nich głównie umowy.

Należy zauważyć, iż żaden z przepisów ustawy o VAT ani ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011r. nie ogranicza w jakikolwiek sposób terminów zwrotu opakowań zwrotnych, pozostawiając tym samym w tym zakresie pełną swobodę stronom umowy, pozwalając określić termin ten w dowolny sposób w umowie. Na szczególną uwagę w omawianej kwestii zasługuje treść § 16 ust. 2 rozporządzenia, z którego wynika obowiązek udokumentowania niezwróconych opakowań zwrotnych ciążący na dokonującym dostawy towarów wraz z opakowaniami zwrotnymi. Przepis ten wskazuje na siedmiodniowy termin na wystawienie faktury, w celu określenia momentu, od którego należy go liczyć odwołuje się bezpośrednio do umowy zawartej pomiędzy stronami. Ponadto ostatnie zdanie ww. regulacji wskazuje na termin 60-dniowy, na wypadek gdyby nie określono wyraźnego terminu zwrotu opakowań pomiędzy stronami w stosownej umowie.

Zauważa się, iż żaden z przepisów prawa nie określa też, że terminy zwrotu opakowań muszą być identyczne dla wszystkich kontrahentów.

Tak więc rozliczenie opakowań zwrotnych winno nastąpić w terminie określonym w umowie, a termin tegoż rozliczenia nie musi być jednakowy dla wszystkich klientów.

Mając powyższe na względzie stanowisko Wnioskodawcy, że z obowiązujących przepisów normujących zagadnienie opakowań zwrotnych wynika że termin rozliczania opakowań zwrotnych jest uzależniony od istnienia umowy pomiędzy stronami, oraz, że z przepisów nie wynika, że Wnioskodawca ma obowiązek uregulować stosunki handlowe ze wszystkimi kontrahentami w ten sam sposób należało uznać za prawidłowe.

Zauważyć tutaj należy, iż Wnioskodawca przewiduje rozliczenie posiadanych przez klienta opakowań zwrotnych w innym terminie niż określonym w umowie.

Jak jednak wynika z wniosku powyższe ma nastąpić w przypadku zakończenia umowy z klientem

Zatem powyższe działanie należy uznać za prawidłowe. W tym wypadku umowa zawarta z klientem została bowiem rozwiązana.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy zauważyć, iż poruszone w przedmiotowym wniosku kwestie objęte pytaniem oznaczonym numerem 1, 2, 3 i 5 będą przedmiotem odrębnych rozstrzygnięć.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa St. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj