Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-997/12/ES
z 11 października 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 lipca 2012r. (data wpływu 11 lipca 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 10 października 2012r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  1. określenia, czy od poniesionych kosztów związanych z bezpłatnymi dla klienta usługami informacyjnymi finansowanymi w 100% z dotacji pozyskanej przez Wnioskodawcę można odliczyć podatek naliczony oraz w zakresie wystąpienia o zwrot naliczonego podatku od towarów i usług z tytułu kosztów związanych z bezpłatnymi dla klienta usługami informacyjnymi na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy o VAT – jest prawidłowe,
  2. określenia, czy od poniesionych kosztów koordynacji i promocji regionalnej sieci PK można odliczyć podatek naliczony oraz w zakresie wystąpienia o zwrot naliczonego podatku od towarów i usług z tytułu kosztów koordynacji i promocji regionalnej sieci PK na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy o VAT – jest nieprawidłowe,
  3. wystąpienia o zwrot naliczonego podatku od towarów i usług z tytułu kosztów koordynacji i promocji regionalnej sieci PK oraz kosztów związanych z bezpłatnymi dla klienta usługami informacyjnymi na podstawie rozdziału 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 lipca 2012r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek uzupełniony pismem z dnia 10 października 2012r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia czy od poniesionych kosztów koordynacji i promocji regionalnej sieci PK oraz od kosztów związanych z bezpłatnymi dla klienta usługami informacyjnymi finansowanymi w 100% z dotacji pozyskanej przez Wnioskodawcę można odliczyć podatek naliczony lub wystąpić o zwrot naliczonego podatku od towarów i usług.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym od dnia 28 maja 1993r. podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu prowadzonej działalności w zakresie usług edukacyjnych, udzielania pożyczek dla małych i średnich przedsiębiorców, obsługi programów Unii Europejskiej oraz projektów doradczo-informacyjnych.

W wyniku przeprowadzonego przez P. konkursu na realizację projektu systemowego w ramach Poddziałania 2.2.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 wniosek złożony przez Wnioskodawcę został wybrany do dofinansowania.

W dniu 17 lutego 2012r. została podpisana umowa o udzielenie wsparcia na świadczenie usług informacyjnych i doradczych w ramach prowadzonego Punktu Konsultacyjnego (PK) - realizowana na podstawie wniosku o dofinansowanie realizacji projektu systemowego P. „Z". Projekt jest współfinansowany w 15% ze środków krajowych i w 85% z Europejskiego Funduszu Społecznego.

W ramach tego projektu realizowane są zadania:

  1. Świadczenie usług informacyjnych i doradczych,
  2. Koordynacja regionalnej sieci PK,
  3. Promocja regionalnej sieci PK.

Wnioskodawca pełni rolę Regionalnego Punktu Konsultacyjnego w zakresie koordynacji i promocji regionalnej sieci PK oraz realizuje zadania Punktu Konsultacyjnego poprzez świadczenie usług informacyjnych (nieodpłatne dla klienta) i doradczych (częściowo odpłatne dla klienta) dla wszystkich zainteresowanych przedsiębiorców i osób zakładających działalność gospodarczą. Usługi informacyjne i doradcze w projekcie nie są zlecane przez instytucję finansującą projekt (P.), bowiem Wnioskodawca musiał przedstawić koncepcję świadczenia tych usług we wniosku o dofinansowanie przedstawionym w konkursie.

Umowa o udzieleniu wsparcia na realizację projektu przewiduje dotację na finansowanie:

  • 100% kosztów kwalifikowanych usług informacyjnych oraz kosztów koordynacji i promocji regionalnej sieci PK,
  • 90% kosztów kwalifikowanych usług doradczych (pozostałe 10% kosztów usług doradczych finansuje klient w formie wkładu własnego). Projekt nie generuje dochodu.

Dotacja pozyskana przez Wnioskodawcę na realizację zadań projektu ma charakter zakupowy i będzie przeznaczona wyłącznie na pokrycie kosztów związanych z realizacją projektu, a mianowicie: wynagrodzenia konsultantów oraz osób koordynujących i zarządzających projektem, podróże służbowe, najem i eksploatacja pomieszczeń, usługi telekomunikacyjne i pocztowe, zakup materiałów biurowych, eksploatacyjnych i oprogramowania, promocji i informacji, audytu finansowego projektu, ubezpieczenie OC z tytułu realizacji projektu i inne. Dotacja ta nie ma na celu sfinansowania otrzymaną dotacją ceny sprzedaży i nie ma bezpośredniego wpływu na kwotę należną (cenę) z tytułu świadczenia usług, gdyż jest przeznaczona na pokrycie ściśle określonych w budżecie projektu kosztów kwalifikowanych. Stąd też dotacja przyznana Wnioskodawcy na realizację projektu nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ustawy o podatku od towarów i usług.

Dla rozliczenia projektu koszty usług informacyjnych i usług doradczych mają odrębne budżety i prowadzona jest ich odrębna ewidencja. Zmienia się w związku z tym zasada rozliczania podatku VAT przez Wnioskodawcę ze względu na konieczność pobierania wkładu własnego od klienta korzystającego z usług doradczych w ww. projekcie. Zgodnie z zapisami umowy wsparcia Wnioskodawca ma obowiązek pobierania w formie pieniężnej wkładu własnego od klienta, który skorzystał z usługi doradczej w wysokości minimum 10% wartości tej usługi, co odpowiada 10% kosztów kwalifikowanych usług doradczych. W projekcie zgodnie z art. 5 i art. 29 ustawy o podatku od towarów i usług czynnością opodatkowaną (ze względu na zaistnienie odpłatności usługi) jest usługa doradcza, a wymagana odpłatność za usługę w formie wkładu własnego klienta w finansowanie tej usługi jest obrotem - kwotą należną z tytułu sprzedaży, pomniejszoną o kwotę należnego podatku VAT.

Od wkładu własnego jako wartości czynności do opodatkowania, Wnioskodawca ma obowiązek z chwilą odbioru usługi przez klienta naliczyć podatek od towarów i usług należny według stawki 23% (nie zachodzi tu zwolnienie podmiotowe ze względu na odpłatne usługi doradcze zgodnie z art. 43 i art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług). Wkład własny jako czynność opodatkowana jest ujmowany w ewidencji sprzedaży w wartości netto faktury VAT wystawionej klientowi - potwierdzającej dokonanie sprzedaży. Kwota należna od klienta obejmuje wkład własny oraz należny podatek VAT.

W związku z tym, że koszty usług informacyjnych oraz koszty koordynacji i promocji regionalnej sieci PK są w 100% finansowane z dotacji - nie zachodzi tu czynność opodatkowana pozwalająca na obniżenie podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od towarów i usług związanych z realizacją usług informacyjnych zgodnie z art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług.

Natomiast w zakresie usług doradczych koszty pokrywane są częściowo z dotacji pozyskanej na realizację projektu, a częściowo z wkładu własnego klientów korzystających ze wsparcia doradczego w projekcie. Wnioskodawca wyodrębnia w swej ewidencji księgowej koszty usług doradczych finansowanych z dotacji oraz koszty usług doradczych finansowanych z wkładu własnego klientów. Zatem w przypadku usług doradczych w projekcie zgodnie z art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego bez względu na to, z jakich środków zostały sfinansowane zakupy, gdyż występuje związek dokonanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazuje, że w załączniku nr 2 do umowy o udzielenie wsparcia na świadczenie usług informacyjnych i doradczych w ramach prowadzonego Punktu Konsultacyjnego jest określony budżet projektu z podziałem na:

  • Budżet Projektu PK – usługi doradcze, zawierający zadanie: świadczenie usług doradczych,
  • Budżet projektu PK – usługi informacyjne, zawierające zadania:

Zadanie I: Świadczenie usług informacyjnych,

Zadanie II: Koordynacja,

Zadanie III: Promocja.

Zadania koordynacji regionalnej sieci PK i promocji regionalnej sieci PK są ujęte w budżecie informacyjnym. Natomiast w budżecie usług doradczych zadania takie nie występują.

Zgodnie z zapisami § 1 Umowy z P. użyte w Umowie pojęcia oznaczają między innymi:

  • Punkt Konsultacyjny – świadczy usługi informacyjne i doradcze zgodnie z umową o udzielenie wsparcia na realizację projektu,
  • Regionalny Punkt Konsultacyjny – realizujący zadania koordynacji regionalnej sieci PK oraz promocji regionalnej sieci PK na podstawie Umowy o udzielenie wsparcia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy od poniesionych kosztów koordynacji i promocji regionalnej sieci PK oraz od kosztów związanych z bezpłatnymi dla klienta usługami informacyjnymi finansowanymi w 100% z dotacji pozyskanej przez Wnioskodawcę można odliczyć podatek naliczony lub wystąpić o zwrot naliczonego podatku od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy, od poniesionych kosztów koordynacji i promocji regionalnej sieci PK oraz od poniesionych kosztów związanych z bezpłatnymi dla klienta usługami informacyjnymi finansowanymi w 100% z dotacji pozyskanej przez Wnioskodawcę nie można odliczyć podatku naliczonego od podatku należnego lub wystąpić o zwrot naliczonego podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się:

  1. za prawidłowe – w zakresie określenia, czy od poniesionych kosztów związanych z bezpłatnymi dla klienta usługami informacyjnymi finansowanymi w 100% z dotacji pozyskanej przez Wnioskodawcę można odliczyć podatek naliczony oraz w zakresie wystąpienia o zwrot naliczonego podatku od towarów i usług z tytułu kosztów związanych z bezpłatnymi dla klienta usługami informacyjnymi na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy o VAT,
  2. za nieprawidłowe – w zakresie określenia, czy od poniesionych kosztów koordynacji i promocji regionalnej sieci PK można odliczyć podatek naliczony oraz w zakresie wystąpienia o zwrot naliczonego podatku od towarów i usług z tytułu kosztów koordynacji i promocji regionalnej sieci PK na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy o VAT,
  3. za prawidłowe - w zakresie wystąpienia o zwrot naliczonego podatku od towarów i usług z tytułu kosztów koordynacji i promocji regionalnej sieci PK oraz kosztów związanych z bezpłatnymi dla klienta usługami informacyjnymi na podstawie rozdziału 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177 poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie. Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte – w przypadku dostawy towarów – w art. 7 ust. 2 oraz – w przypadku świadczenia usług – w art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług .

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 cyt. ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 86 ust. 1 ww. ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy (art. 87 ust. 1 ustawy o VAT).

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 cyt. ustawy.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym od dnia 28 maja 1993r. podatnikiem podatku od towarów i usług.

W wyniku przeprowadzonego przez P. konkursu na realizację projektu systemowego w ramach Poddziałania 2.2.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 wniosek złożony przez Wnioskodawcę został wybrany do dofinansowania.

W dniu 17 lutego 2012r. została podpisana umowa o udzielenie wsparcia na świadczenie usług informacyjnych i doradczych w ramach prowadzonego Punktu Konsultacyjnego (PK) - realizowana na podstawie wniosku o dofinansowanie realizacji projektu systemowego P. „Z". Projekt jest współfinansowany w 15% ze środków krajowych i w 85% z Europejskiego Funduszu Społecznego.

W ramach tego projektu realizowane są zadania:

  1. Świadczenie usług informacyjnych i doradczych,
  2. Koordynacja regionalnej sieci PK,
  3. Promocja regionalnej sieci PK.

Wnioskodawca pełni rolę Regionalnego Punktu Konsultacyjnego w zakresie koordynacji i promocji regionalnej sieci PK oraz realizuje zadania Punktu Konsultacyjnego poprzez świadczenie usług informacyjnych (nieodpłatne dla klienta) i doradczych (częściowo odpłatne dla klienta) dla wszystkich zainteresowanych przedsiębiorców i osób zakładających działalność gospodarczą.

Umowa o udzieleniu wsparcia na realizację projektu przewiduje dotację na finansowanie:

  • 100% kosztów kwalifikowanych usług informacyjnych oraz kosztów koordynacji i promocji regionalnej sieci PK,
  • 90% kosztów kwalifikowanych usług doradczych (pozostałe 10% kosztów usług doradczych finansuje klient w formie wkładu własnego).

Projekt nie generuje dochodu.

Dotacja pozyskana przez Wnioskodawcę na realizację zadań projektu ma charakter zakupowy i będzie przeznaczona wyłącznie na pokrycie kosztów związanych z realizacją projektu, a mianowicie: wynagrodzenia konsultantów oraz osób koordynujących i zarządzających projektem, podróże służbowe, najem i eksploatacja pomieszczeń, usługi telekomunikacyjne i pocztowe, zakup materiałów biurowych, eksploatacyjnych i oprogramowania, promocji i informacji, audytu finansowego projektu, ubezpieczenie OC z tytułu realizacji projektu i inne. Dotacja ta nie ma na celu sfinansowania otrzymaną dotacją ceny sprzedaży i nie ma bezpośredniego wpływu na kwotę należną (cenę) z tytułu świadczenia usług, gdyż jest przeznaczona na pokrycie ściśle określonych w budżecie projektu kosztów kwalifikowanych. Dla rozliczenia projektu koszty usług informacyjnych i usług doradczych mają odrębne budżety i prowadzona jest ich odrębna ewidencja. Koszty usług informacyjnych oraz koszty koordynacji i promocji regionalnej sieci PK są w 100% finansowane z dotacji.

W załączniku nr 2 do umowy o udzielenie wsparcia na świadczenie usług informacyjnych i doradczych w ramach prowadzonego Punktu Konsultacyjnego jest określony budżet projektu z podziałem na:

  • Budżet Projektu PK – usługi doradcze, zawierający zadanie: świadczenie usług doradczych,
  • Budżet projektu PK – usługi informacyjne, zawierający zadania:

Zadanie I: Świadczenie usług informacyjnych,

Zadanie II: Koordynacja,

Zadanie III: Promocja.

Zadania koordynacji regionalnej sieci PK i promocji regionalnej sieci PK są ujęte w budżecie informacyjnym. Natomiast w budżecie usług doradczych zadania takie nie występują.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT oraz wystąpienia o zwrot podatku VAT od poniesionych kosztów koordynacji i promocji regionalnej sieci PK oraz od kosztów związanych z bezpłatnymi dla klienta usługami informacyjnymi finansowanymi w 100% z pozyskanej dotacji.

Odnosząc się do powyższych wątpliwości Wnioskodawcy odnośnie kosztów związanych z świadczonymi przez Wnioskodawcę bezpłatnymi dla klienta usługami informacyjnymi finansowanymi w 100% z pozyskanej dotacji stwierdzić należy, iż aby nieodpłatne świadczenie usług informacyjnych w ramach prowadzonego Punktu Konsultacyjnego, o którym mowa w art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, uznać za odpłatne świadczenie usług, a zatem za podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, musi być ono dokonane do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

W przedmiotowej sprawie nieodpłatne świadczenie usług informacyjnych związane jest z prowadzeniem działalności gospodarczej przez Wnioskodawcę, a zatem nie można go uznać za odpłatne świadczenie usług opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

Zatem na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z ponoszonymi wydatkami na świadczenie usług informacyjnych, które nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

W związku z powyższym, Wnioskodawcy nie przysługuje również na podstawie art. 87 ust. 2 ustawy o VAT prawo do obniżenia kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy z tytułu poniesienia wydatków związanych ze świadczonymi usługami informacyjnymi.

Tym samym za prawidłowe należało uznać stanowisko Wnioskodawcy, że od poniesionych kosztów związanych z bezpłatnymi dla klienta usługami informacyjnymi finansowanymi w 100% z dotacji pozyskanej przez Wnioskodawcę nie można odliczyć podatku naliczonego od podatku należnego lub wystąpić o zwrot naliczonego podatku od towarów i usług (na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy o VAT).

Jeśli chodzi natomiast o prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT oraz wystąpienia o zwrot podatku VAT od poniesionych kosztów koordynacji i promocji regionalnej sieci PK, należy zauważyć, iż w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca wskazał, iż 17 lutego 2012r. została podpisana umowa o udzielenie wsparcia na świadczenie usług informacyjnych i doradczych w ramach prowadzonego Punktu Konsultacyjnego. Wnioskodawca wskazał również, iż pełni rolę Regionalnego Punktu Konsultacyjnego w zakresie koordynacji i promocji regionalnej sieci PK oraz realizuje zadania Punktu Konsultacyjnego poprzez świadczenie usług informacyjnych (nieodpłatne dla klienta) i doradczych (częściowo odpłatne dla klienta) dla wszystkich zainteresowanych przedsiębiorców i osób zakładających działalność gospodarczą.

W związku z powyższym należy stwierdzić, iż skoro w Punkcie Konsultacyjnym Wnioskodawca świadczy zarówno usługi informacyjne jak i doradcze, to wydatki związane z koordynacją i promocją regionalnej sieci PK są związane zarówno ze świadczonymi usługami informacyjnymi, jak i ze świadczonymi usługami doradczymi. W przedmiotowej sprawie istotne znaczenie ma bowiem kwestia związku ponoszonych przez Wnioskodawcę wydatków na koordynację i promocję regionalnej sieci PK ze świadczonymi usługami informacyjnymi i doradczymi, natomiast bez znaczenia dla sprawy pozostaje kwestia wydzielenia w sprawie odrębnego budżetu na realizację usług doradczych oraz odrębnego budżetu na realizację usługi informacyjnej, zawierającego zadania: świadczenia usługi informacyjnej oraz koordynacji i promocji regionalnej sieci PK.

Odnosząc zatem przedstawiony wyżej stan faktyczny do powołanych w sprawie przepisów prawa stwierdzić należy, iż jak wyżej wskazano, nieodpłatnego świadczenia usług informacyjnych w ramach Regionalnego Punktu Konsultacyjnego, na podstawie art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, nie można uznać za odpłatne świadczenie usług opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

Ponadto, jak tut. organ stwierdził w wydanej dla Wnioskodawcy interpretacji indywidualnej znak: IBPP1/443-724/12/ES, usługa doradcza świadczona w ramach projektu przez Wnioskodawcę na rzecz klienta, za którą pobierana jest od klienta odpłatność (wkład własny klienta) stanowi obrót podlegający opodatkowaniu według 23% stawki podatku VAT zgodnie z art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT.

W związku z powyższym stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie wydatki poniesione przez Wnioskodawcę na koordynację i promocję regionalnej sieci PK związane są zarówno ze świadczeniem usługi informacyjnej niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT jak i ze świadczeniem usługi doradczej podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT.

Trudno sobie bowiem wyobrazić sytuację, w której Wnioskodawca promuje dany punkt konsultacyjny i nie obejmuje tą promocją tego co ten punkt świadczy, a jak wynika z opisu w punkcie takim wykonywane są zarówno usługi informacyjne (niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT) i doradcze (opodatkowane podatkiem VAT).

Nie można zatem uznać, że wydatki na promocję i koordynację sieci punktów konsultacyjnych nie służą w ogóle działalności opodatkowanej.

Zatem na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z ponoszonymi wydatkami na koordynację i promocję regionalnej sieci Punktów Konsultacyjnych w takim zakresie, w jakim towary i usługi związane z tymi zadaniami są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, Wnioskodawca na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy o VAT ma również prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Wobec powyższego za nieprawidłowe należało uznać stanowisko Wnioskodawcy, że nie można odliczyć podatku naliczonego od podatku należnego oraz że nie można wystąpić o zwrot podatku VAT (na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy o VAT) od poniesionych kosztów koordynacji i promocji regionalnej sieci PK oraz od poniesionych kosztów związanych z bezpłatnymi dla klienta usługami informacyjnymi.

W zakresie ww. projektu, Wnioskodawca nie będzie miał natomiast możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów przysługuje zarejestrowanym podatnikom podatku VAT i obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m. in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Mając powyższe na uwadze, za prawidłowe należało uznać stanowisko Wnioskodawcy, że nie można wystąpić o zwrot podatku VAT (na podstawie rozdziału 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług) od poniesionych kosztów koordynacji i promocji regionalnej sieci PK oraz od poniesionych kosztów związanych z bezpłatnymi dla klienta usługami informacyjnymi.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Niniejszą interpretację wydano przy założeniu, że wydatki dotyczące koordynacji i promocji regionalnej sieci PK (niezależnie z jakiego budżetu są finansowane) są związane zarówno ze świadczonymi w tych punktach usługami informacyjnymi, jak i ze świadczonymi w tych punktach usługami doradczymi, niezależnie od sposobu ich finansowania (z jakich budżetów). Skoro bowiem koordynacja i promocja regionalnej sieci PK dotyczy Punktu Konsultacyjnego, w którym świadczone są usługi doradcze i informacyjne, to należy przyjąć, że wydatki na promocję i koordynację regionalnej sieci PK są związane zarówno ze świadczonymi przez Wnioskodawcę usług doradczymi jak i z usługami informacyjnymi.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

W pozostałym zakresie objętym wnioskiem zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj