Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-676/11/AW
z 19 lipca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-676/11/AW
Data
2011.07.19



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
system oświaty
szkolenie
usługi edukacyjne
zwolnienia podatkowe


Istota interpretacji
Zwolnienie od podatku szkoleń prowadzonych przez jednostkę objetą systemem oświaty.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 11 maja 2011 r. (data wpływu 16 maja 2011 r.), uzupełnionym w dniu 4 lipca 2011 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług szkoleniowych – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE

W dniu 16 maja 2011 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 4 lipca 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług szkoleniowych.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.


Towarzystwo jest podmiotem posiadającym wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych, prowadzonej - zgodnie z przepisami ustawy o systemie oświaty - przez Prezydenta Miasta, jako niepubliczna placówka kształcenia ustawicznego (wpis z dnia 29 grudnia 2004 r.). Posiada również wpis do rejestru instytucji szkoleniowych. Towarzystwo w oparciu o statut, stanowiący załącznik do wniosku o wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych, świadczy usługi szkoleniowe w zakresie organizacji szkoleń, kursów i seminariów dotyczących tematyki ekonomicznej i finansowej, prawnoekonomicznej, kadrowej, informatycznej, menedżerskiej, marketingowej, sprzedażowej, organizacyjnej i pokrewnej. Są to m. in. kursy: „kadry i płace”, „podstawy rachunkowości i księgowości firmy z wykorzystaniem komputera”, „rachunkowość budżetowa”, „samodzielny księgowy”, „kasjer walutowo-złotowy”, kurs dla kandydatów na członków rad nadzorczych, etc. Usługobiorcami są osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej. Usługi szkoleniowe kierowane są m.in. do kadry kierowniczej, jak również szeroko pojętej kadry pracowników przedsiębiorstw, przedsiębiorców, przedstawicieli wolnych zawodów, członków rad nadzorczych, pracowników administracji publicznej. Szczegółowe zapisy odnoszące się do działalności szkoleniowej zostały zamieszczone w statucie, zgodnie z którym, cele Towarzystwa realizowane są m.in. poprzez prowadzenie działalności szkoleniowej obejmującej kształcenie, dokształcanie i doskonalenie zawodowe w zakresie wiedzy ekonomicznej. Przedmiotowe usługi obejmują działalność szkoleniową w zakresie dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiając uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.


W związku z powyższym, w uzupełnieniu wniosku, zadano następujące pytanie.


Czy usługi szkoleniowe wykonywane przez Towarzystwo, mające status placówki posiadającej wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych, są zwolnione od podatku od towarów i usług...


Zdaniem Wnioskodawcy, wyrażonym w uzupełnieniu wniosku, świadczone usługi szkoleniowe korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług. Po powołaniu treści tego przepisu Towarzystwo wskazało, iż w zakresie prowadzonej działalności szkoleniowej może korzystać ze zwolnienia od podatku z uwagi na fakt, że spełnia następujące warunki:


  • świadczy usługi szkoleniowe, jako podmiot posiadający status jednostki objętej systemem oświaty, oraz
  • świadczone usługi szkoleniowe mieszczą się w zakresie usług kształcenia i wychowania.


Nadmieniło, że stanowi jednostkę kształcenia ustawicznego, o której mowa w art. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t. j. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572). W przepisie tym wymieniono m.in.: placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

Towarzystwo zauważyło, że zgodnie z przepisami ustawy o systemie oświaty, przedmiotem działalności placówek kształcenia ustawicznego jest kształcenie ustawiczne. Dodało, że pojęcie kształcenia ustawicznego zostało zdefiniowane również w przepisach ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy z dnia 20 kwietnia 2004 r. (t. j. Dz. U. z 2008 r. Nr 69, poz. 415 ze zm.). W świetle w art. 82 ust. 1 w związku z art. 5 ust. 1 ustawy o systemie oświaty, Towarzystwo posiadające wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych i mieszczące się w katalogu jednostek objętych systemem oświaty, wymienionych w art. 2 ustawy o systemie oświaty, jako placówka kształcenia ustawicznego, świadczy usługę w zakresie kształcenia i wychowania.

W ocenie Towarzystwa, z uwagi na powyższe wypełniona zostaje podmiotowo-przedmiotowa dyspozycja art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług, wobec czego ma uprawnienie do zastosowania zwolnienia od podatku w zakresie świadczonych przez siebie usług edukacyjnych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Stosownie do dyspozycji art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Stawka podatku, na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z brzmieniem art. 146a pkt 1, wprowadzonego do ustawy art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578), zmienionego, w zakresie zdania wstępnego, art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726), w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.


W oparciu o obowiązujący od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, ustawodawca zwolnił od podatku usługi świadczone przez:


  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym,


oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

W świetle art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 347, str. 1 ze zm.), państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Analizując powołaną wyżej regulację zawartą w ustawie o podatku od towarów i usług należy zauważyć, że warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku dla świadczonych usług w zakresie kształcenia jest spełnienie także przesłanki o charakterze podmiotowym odnoszącej się do usługodawcy, który musi być jednostką (bez względu na to, czy ma ona charakter publiczny, czy niepubliczny) objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Zgodnie z zapisem art. 2 pkt 3a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t. j. z 2004 r. Dz. U. nr 256, poz. 2572 ze zm.), system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

W art. 3 pkt 16 tej ustawy wskazano, że przez formy pozaszkolne należy rozumieć formy uzyskiwania i uzupełniania wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w placówkach i ośrodkach, o których mowa w art. 2 pkt 3a.

W myśl postanowień art. 82 ust. 1 cyt. ustawy, osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.

Z treści złożonego wniosku wynika, iż Towarzystwo, będące niepubliczną jednostką kształcenia ustawicznego, o której mowa w art. 2 ustawy o systemie oświaty, posiada od dnia 29 grudnia 2004 r. wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych, prowadzonej przez Prezydenta Miasta. Świadczy usługi szkoleniowe w zakresie organizacji szkoleń, kursów i seminariów dotyczących tematyki ekonomicznej i finansowej, prawnoekonomicznej, kadrowej, informatycznej, menedżerskiej, marketingowej, sprzedażowej, organizacyjnej i pokrewnej. Są to m. in. kursy: „kadry i płace”, „podstawy rachunkowości i księgowości firmy z wykorzystaniem komputera”, „rachunkowość budżetowa”, „samodzielny księgowy”, „kasjer walutowo-złotowy”, kurs dla kandydatów na członków rad nadzorczych, etc. Usługobiorcami są osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej. Usługi szkoleniowe kierowane są m.in. do kadry kierowniczej, jak również szeroko pojętej kadry pracowników przedsiębiorstw, przedsiębiorców, przedstawicieli wolnych zawodów, członków rad nadzorczych, pracowników administracji publicznej. Przedmiotowe usługi obejmują działalność szkoleniową w zakresie dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiając uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz powołane regulacje prawne należy stwierdzić, że w związku z tym, iż usługi szkoleniowe są/będą wykonywane przez Towarzystwo, będące placówką kształcenia ustawicznego objętą systemem oświaty, wpisaną do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek, spełnione zostają przesłanki wynikające z treści art. 43 ust. 1 pkt 26 lit a) ustawy o podatku od towarów i usług. Zatem świadczenie przedmiotowych usług – na podstawie ww. przepisu – korzysta i będzie korzystać ze zwolnienia od podatku.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia, a w przypadku zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj