Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-1194/10/AZb
z 23 marca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-1194/10/AZb
Data
2011.03.23



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
placówka oświatowa
stawki podatku
system oświaty
szkolenie
zwolnienie


Istota interpretacji
zwolnienie usług świadczonych przez jednostkę objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 13 grudnia 2010r. (data wpływu 13 grudnia 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 marca 2011r. (data wpływu 7 marca 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stwierdzenia, czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi indywidualnego doradztwa zawodowego i inne w zakresie rozwoju osobistego będą podlegać zwolnieniu z podatku VAT, czy należy zastosować stawkę podstawową (na rok 2011 przewidzianą w wysokości 23%) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 grudnia 2010r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stwierdzenia, czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi indywidualnego doradztwa zawodowego i inne w zakresie rozwoju osobistego będą podlegać zwolnieniu z podatku VAT, czy należy zastosować stawkę podstawową (na rok 2011 przewidzianą w wysokości 23%).

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 7 marca 2011r. (data wpływu 7 marca 2011r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 23 lutego 2011r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Podatnik jest podmiotem gospodarczym (jednoosobowa działalność gospodarcza) prowadzącym działalność od 1 maja 2008 roku. Wnioskodawca jest zarejestrowany jako podatnik podatku VAT, przy czym część sprzedaży jest zwolniona z podatku VAT, a cześć objęta tym podatkiem (tzw. sprzedaż mieszana). W latach 2008 - 2010 przychody ze sprzedaży wynikały przede wszystkim ze świadczonych usług szkoleniowych, doradczych, związanych z przygotowaniem i zarządzaniem projektami unijnymi czy usługami informatycznymi. Klientami podmiotu są głównie jednostki samorządu terytorialnego (gminy oraz powiaty i ich jednostki organizacyjne), a także lokalne grupy działania (stowarzyszenia osób prawnych, fizycznych, przedsiębiorców, itp.) oraz rzadziej inni przedsiębiorcy.

Świadczone usługi w około 80% są finansowane ze środków publicznych, przede wszystkim pochodzących z Unii Europejskiej. Z uwagi na podstawową działalność podmiotu jaką jest edukacja w formach pozaszkolnych (m.in. PKD: 85.59.B) od września 2010r. Podatnik posiada status niepublicznej placówki kształcenia ustawicznego (wpis do rejestru placówek prowadzonych przez Prezydenta Miasta). Zgodnie z art. 2 pkt 3a ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego (...), umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych. Zgodnie z art. 5 ust. 1 ww. ustawy szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną. Zgodnie z art. 5 ust. 2 pkt 3 ww. ustawy szkoła i placówka, z zastrzeżeniem ust. 3a-3e, może być zakładana i prowadzona przez osobę fizyczną. Od 2008r. podmiot posiada także wpis do rejestru instytucji szkoleniowych, a od 2009r. do rejestru instytucji zatrudnienia (oba prowadzone przez Wojewódzki Urząd Pracy). Z uwagi na prowadzoną działalność podmiot jest członkiem Izby Firm Szkoleniowych w W.

Potrzeba uzyskania interpretacji wynika z wejścia od 1 stycznia 2011r. w życie ustawy z dnia 29 października 2010r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476 z 2010r.).

Zdarzenie przyszłe 2: związane jest z usługami indywidualnego doradztwa zawodowego i innych w zakresie rozwoju osobistego (dot. PKD: 85.60.Z).

  1. Zakres poradnictwa świadczonego przez podmiot począwszy od 2008r. (główne obszary): doradztwo zawodowe (analiza i zwiększenie wiedzy dotyczącej zasobów i braków klienta, testy preferencji zawodowych w celu uzupełnienia braków edukacyjnych i kompetencyjnych, dokształcenie (doedukowanie klienta) w zakresie możliwości uzupełnienia braków i zwiększenia szans na zatrudnienie, naukę postawy pro aktywnej na rynku pracy, poradnictwo prawne (w zakresie doedukowania o aspektach związanych z bezrobociem, zatrudnieniem i pomocą społeczną), poradnictwo psychologiczne (w zakresie aktywizacji edukacyjnej i zawodowej). Wskazane wyżej doradztwo ma charakter indywidualnego treningu z klientem (charakter szkoleniowy), a nie zastępowania czy wskazywania mu bezpośrednich rozwiązań jego problemu edukacyjnego, zawodowego czy społecznego.
  2. Finansowanie usług: 100% planowanych usług finansowanych ze środków publicznych.
  3. Główni odbiorcy usług: osoby bezrobotne i zagrożone wykluczeniem społecznym - klienci ośrodków pomocy społecznej i centrów pomocy rodzinie - uczestnicy projektów finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego.

Z uzupełnienia wniosku wynika, iż podstawową działalnością Wnioskodawcy jest edukacja w formach pozaszkolnych (PKD: 85.59.A i 85.59.B) i działalność wspomagająca edukację (85.60.Z).

Wnioskodawca jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty na podstawie Zaświadczenia o wpisie do ewidencji z dnia 23 sierpnia 2010r. Prezydenta Miasta (status niepublicznej placówki kształcenia ustawicznego od 1 września 2010r.), a podstawą wydania zaświadczenia jest art. 82 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.). Wpis został dokonany na podstawie złożonego wniosku oraz statutu placówki, który określa działalność podmiotu. Zgodnie ze statutem z dnia 9 sierpnia 2010r. (§ 6 statutu) głównym celem działalności Placówki jest umożliwienie rozwoju osobowości oraz zdobywanie wiedzy, kształtowanie umiejętności i rozwoju uzdolnień, w szczególności z uwzględnieniem wymogów rynku pracy. Placówka umożliwia uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych. § 7 statutu wskazuje, że do szczególnych zadań Placówki należą: edukacja prawna, edukacja zawodowa, edukacja społeczna, edukacja psychologiczna, edukacja multimedialna, edukacja językowa, kształcenie ustawiczne dorosłych; zaś Placówka realizuje swoje zadania poprzez: organizowanie szkoleń, warsztatów, kursów, konferencji, seminariów w systemie stacjonarnym; organizację kursów oraz innych form kształcenia prowadzonych w trybie kształcenia na odległość; zaspokajanie potrzeb społecznych w zakresie podnoszenia i doskonalenia kwalifikacji zawodowych oraz uzupełniania wiedzy i rozwoju ogólnego słuchaczy; stosowanie w kształceniu nowoczesnych metod, technik audiowizualnych i technologii informatycznych.

W związku z tym usługi wymienione we wniosku jako zdarzenie przyszłe 2 są określone w statucie.

Usługi wymienione w zdarzeniu przyszłym 2 są świadczone osobiście przez Wnioskodawcę i/lub osoby zatrudnione przez Wnioskodawcę na podstawie zawartych umów - zlecenia lub umów o dzieło lub poprzez zaangażowanie podwykonawców. Jest to uzależnione od wielkości i czasu realizacji zlecenia i wskazanie czy dana usługa będzie świadczona wyłącznie przez Wnioskodawcę czy też z zaangażowaniem innych osób jest możliwe na etapie ubiegania się czy otrzymania konkretnego zlecenia. W przypadku usług psychologicznych, czy prawnych z uwagi na brak przygotowania zawodowego Wnioskodawcy w tym zakresie, usługi są świadczone wyłącznie przez osoby/podmioty zewnętrzne posiadające odpowiednie kwalifikacje zawodowe.

W zakresie dotyczącym zdarzenia przyszłego 2 Wnioskodawca wskazał iż:

Usługi wymienione we wniosku są finansowane również w całości ze środków publicznych (art. 43 ust. 1 pkt 29 c); jednakże nie mają charakteru usług kształcenia lub przekwalifikowania zawodowego, w związku z tym są zgodne z art. 43 ust. 1 pkt 26 a).

Do głównych Zleceniodawców usług doradczych należą jednostki samorządu terytorialnego i ich organy, jednostki (powiaty, gminy, ośrodki pomocy społecznej, powiatowe centra pomocy rodzinie, itp.). Każda z zawartych umów na przeprowadzenie usługi doradczej zawiera wyłącznie zobowiązanie Zleceniobiorcy do zapewnienia odpowiedniej kadry dydaktycznej/doradczej i materiałów dydaktycznych/doradczych.

Wskazane przez Wnioskodawcę usługi doradcze mają charakter indywidualnego „treningu” (uczenia klienta). Osoba korzystająca z usługi nie zdobywa nowych kwalifikacji czy umiejętności potrzebnych do wykonywania konkretnego zawodu.

Jak wskazano we wniosku usługi te mają trojaki charakter:

  1. doradztwo zawodowe (analiza i zwiększenie wiedzy dotyczącej zasobów i braków klienta, testy preferencji zawodowych w celu uzupełnienia braków edukacyjnych i kompetencyjnych, dokształcenie (doedukowanie klienta) w zakresie możliwości uzupełnienia braków i zwiększenia szans na zatrudnienie, naukę postawy pro aktywnej na rynku pracy,
  2. poradnictwo prawne (w zakresie doedukowania o aspektach związanych z bezrobociem, zatrudnieniem i pomocą społeczną),
  3. poradnictwo psychologiczne (w zakresie aktywizacji edukacyjnej i zawodowej).

Usługi te nie przynoszą klientowi wprost ani gotowych rozwiązań (osoba korzystająca z doradztwa sama dokonuje wyboru) ani nie mają wprost charakteru/wymiaru ekonomicznego dla klienta (przykładowo Wnioskodawca prowadzi również inną działalność gospodarczą - doradczą polegającą na przygotowaniu biznesplanów dla osób prowadzących działalność gospodarczą, do której to usługi nalicza 23% VAT).

Usługi te wykonywane są niezależnie od siebie, przy czym Zleceniodawcy często zamawiają je razem (w drodze postępowania dotyczącego wyboru wykonawcy).

Wnioskodawca nie jest psychologiem i świadczenie tych usług powierza innej osobie posiadającej odpowiednie wykształcenie i uprawnienia (podwykonawca). Nie są to „usługi medyczne służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia”, zgodnie z PKD 85.60.Z jest to działalność wspomagająca edukację (według wyjaśnień PKD w tej podklasie mieści się m.in.: doradztwo edukacyjno-zawodowe, działalność w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej).

Symbole PKWIU (zdaniem Wnioskodawcy) dla wykonywanych przez Wnioskodawcę usług po 1 stycznia 2011 roku:

  1. 85.59.19 Usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane,
  2. 85.60.10 Usługi wspomagające edukację.

Wskazane PKWiU są związane z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością, zgodnie z PKD:

  1. 85.59.B Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane,
  2. 85.60.Z Działalność wspomagająca edukację.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy w związku z prowadzonymi działalnościami, o których mowa przysługuje zwolnienie z podatku VAT, czy należy zastosować stawkę podstawową (na rok 2011 przewidziana w wysokości 23%)...

Zdaniem Wnioskodawcy, przedmiotowe usługi opodatkowane są stawką VAT zwolnioną na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług zgodnie, z którym zwalnia się od podatku usługi świadczone przez: a) jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania.

Przykładowe stanowisko w podobnej sprawie podjął Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie (Interpretacja indywidualna, sygnatura: ILPP2/443-1017/08-2/EWW) które mówi o zwolnieniu z podatku VAT na podstawie skreślonego obecnie załącznika nr 4 do Ustawy).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, podstawowa stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT – obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, podstawowa stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Z dniem 1 stycznia 2011r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji (ex 80) i przenoszą uregulowania w tym zakresie do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ustawy punktów 26-29, regulujących zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej.

Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.

Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej.

Zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. i ww. Dyrektywy, państwa członkowskie zwalniają kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe … oraz jednostki badawczo – rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

-oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

-oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649), zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane i usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 288 s. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych – Wspólny system podatku wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EEC ze zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz. U. L Nr 347, s. 1 ze zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, iż Wnioskodawca świadczy usługi indywidualnego doradztwa zawodowego i inne w zakresie rozwoju osobistego (dot. PKD: 85.60.Z).

Zakres poradnictwa świadczonego przez podmiot począwszy od 2008r. (główne obszary): doradztwo zawodowe (analiza i zwiększenie wiedzy dotyczącej zasobów i braków klienta, testy preferencji zawodowych w celu uzupełnienia braków edukacyjnych i kompetencyjnych, dokształcenie (doedukowanie klienta) w zakresie możliwości uzupełnienia braków i zwiększenia szans na zatrudnienie, naukę postawy pro aktywnej na rynku pracy, poradnictwo prawne (w zakresie doedukowania o aspektach związanych z bezrobociem, zatrudnieniem i pomocą społeczną), poradnictwo psychologiczne (w zakresie aktywizacji edukacyjnej i zawodowej).

Wskazane wyżej doradztwo ma charakter indywidualnego treningu z klientem (charakter szkoleniowy), a nie zastępowania czy wskazywania mu bezpośrednich rozwiązań jego problemu edukacyjnego, zawodowego czy społecznego.

Finansowanie usług: 100% planowanych usług finansowanych ze środków publicznych.

Główni odbiorcy usług: osoby bezrobotne i zagrożone wykluczeniem społecznym - klienci ośrodków pomocy społecznej i centrów pomocy rodzinie - uczestnicy projektów finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego.

Wnioskodawca zaznacza, iż usługi wymienione we wniosku są finansowane w całości ze środków publicznych, jednakże nie mają charakteru usług kształcenia lub przekwalifikowania zawodowego, w związku z tym są zgodne z art. 43 ust. 1 pkt 26 a).

Do głównych Zleceniodawców usług doradczych należą jednostki samorządu terytorialnego i ich organy, jednostki (powiaty, gminy, ośrodki pomocy społecznej, powiatowe centra pomocy rodzinie, itp.). Każda z zawartych umów na przeprowadzenie usługi doradczej zawiera wyłącznie zobowiązanie Zleceniobiorcy do zapewnienia odpowiedniej kadry dydaktycznej/doradczej i materiałów dydaktycznych/doradczych.

Wskazane przez Wnioskodawcę usługi doradcze mają charakter indywidualnego „treningu” (uczenia klienta). Osoba korzystająca z usługi nie zdobywa nowych kwalifikacji czy umiejętności potrzebnych do wykonywania konkretnego zawodu.

Jak wskazano we wniosku usługi te mają trojaki charakter:

  1. doradztwo zawodowe (analiza i zwiększenie wiedzy dotyczącej zasobów i braków klienta, testy preferencji zawodowych w celu uzupełnienia braków edukacyjnych i kompetencyjnych, dokształcenie (doedukowanie klienta) w zakresie możliwości uzupełnienia braków i zwiększenia szans na zatrudnienie, naukę postawy pro aktywnej na rynku pracy,
  2. poradnictwo prawne (w zakresie doedukowania o aspektach związanych z bezrobociem, zatrudnieniem i pomocą społeczną),
  3. poradnictwo psychologiczne (w zakresie aktywizacji edukacyjnej i zawodowej).

Usługi te nie przynoszą klientowi wprost ani gotowych rozwiązań (osoba korzystająca z doradztwa sama dokonuje wyboru) ani nie mają wprost charakteru/wymiaru ekonomicznego dla klienta.

Usługi te wykonywane są niezależnie od siebie, przy czym Zleceniodawcy często zamawiają je razem (w drodze postępowania dotyczącego wyboru wykonawcy).

Wnioskodawca nie jest psychologiem i świadczenie tych usług powierza innej osobie posiadającej odpowiednie wykształcenie i uprawnienia (podwykonawca). Nie są to „usługi medyczne służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia”, zgodnie z PKD 85.60.Z jest to działalność wspomagająca edukację (według wyjaśnień PKD w tej podklasie mieści się m.in.: doradztwo edukacyjno-zawodowe, działalność w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej).

Jednocześnie Wnioskodawca zaznacza, iż od września 2010r. posiada status niepublicznej placówki kształcenia ustawicznego (wpis do rejestru placówek prowadzonych przez Prezydenta Miasta).

Podstawową działalnością Wnioskodawcy jest edukacja w formach pozaszkolnych (PKD: 85.59.A i 85.59.B) i działalność wspomagająca edukację (85.60.Z).

Wnioskodawca jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty na podstawie Zaświadczenia o wpisie do ewidencji z dnia 23 sierpnia 2010r. Prezydenta Miasta (status niepublicznej placówki kształcenia ustawicznego od 1 września 2010r.), a podstawą wydania zaświadczenia jest art. 82 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.). Wpis został dokonany na podstawie złożonego wniosku oraz statutu placówki, który określa działalność podmiotu. Zgodnie ze statutem z dnia 9 sierpnia 2010r. (§ 6 statutu) głównym celem działalności Placówki jest umożliwienie rozwoju osobowości oraz zdobywanie wiedzy, kształtowanie umiejętności i rozwoju uzdolnień, w szczególności z uwzględnieniem wymogów rynku pracy. Placówka umożliwia uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych. § 7 statutu wskazuje, że do szczególnych zadań Placówki należą: edukacja prawna, edukacja zawodowa, edukacja społeczna, edukacja psychologiczna, edukacja multimedialna, edukacja językowa, kształcenie ustawiczne dorosłych; zaś Placówka realizuje swoje zadania poprzez: organizowanie szkoleń, warsztatów, kursów, konferencji, seminariów w systemie stacjonarnym; organizację kursów oraz innych form kształcenia prowadzonych w trybie kształcenia na odległość; zaspokajanie potrzeb społecznych w zakresie podnoszenia i doskonalenia kwalifikacji zawodowych oraz uzupełniania wiedzy i rozwoju ogólnego słuchaczy; stosowanie w kształceniu nowoczesnych metod, technik audiowizualnych i technologii informatycznych.

W związku z tym usługi wymienione we wniosku (objęte zdarzeniem 2) są określone w statucie.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, że zwolnienie z podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Ograniczenie umożliwiające skorzystanie z niniejszego zwolnienia ma zatem charakter podmiotowo-przedmiotowy. Zatem aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia, przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit a) ustawy, nie wystarcza, by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Wnioskodawca wskazuje, iż podstawową działalnością podmiotu jest edukacja w formach pozaszkolnych i działalność wspomagająca edukację. Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności wykonuje usługi doradcze mające charakter indywidualnego treningu z klientem (charakter szkoleniowy), a nie zastępowania czy wskazywania mu bezpośrednich rozwiązań jego problemu edukacyjnego, zawodowego czy społecznego. Usługi te nie przynoszą klientowi wprost ani gotowych rozwiązań (osoba korzystająca z doradztwa sama dokonuje wyboru) ani nie mają wprost charakteru/wymiaru ekonomicznego dla klienta. Wnioskodawca jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty na podstawie Zaświadczenia o wpisie do ewidencji z dnia 23 sierpnia 2010r. Prezydenta Miasta (status niepublicznej placówki kształcenia ustawicznego od 1 września 2010r.), a podstawą wydania zaświadczenia jest art. 82 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.).

Przytaczając przepisy ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.) wskazać należy, iż zgodnie z art. 2 pkt 3a) ww. ustawy system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

W myśl art. 3 pkt 17 ww. ustawy o systemie oświaty, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o kształceniu ustawicznym – należy przez to rozumieć kształcenie w szkołach dla dorosłych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny.

Jak stanowi art. 68a ust. 1 ww. ustawy o systemie oświaty kształcenie ustawiczne jest organizowane i prowadzone w:

  1. szkołach dla dorosłych;
  2. placówkach kształcenia ustawicznego, placówkach kształcenia praktycznego, ośrodkach dokształcania i doskonalenia zawodowego.

Zgodnie z art. 82 ust. 1 ww. ustawy o systemie oświaty osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.

Stosownie do art. 82 ust. 2 pkt 4 ww. ustawy o systemie oświaty, zgłoszenie do ewidencji powinno zawierać m.in. statut szkoły lub placówki.

Jak zatem wynika z cyt. wyżej przepisów, kształcenie ustawiczne to kształcenie w szkołach dla dorosłych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny.

Z treści wniosku wynika, iż przedmiotowe usługi świadczone przez Wnioskodawcę (objęte zdarzeniem 2) są określone w statucie placówki. Zgodnie ze statutem głównym celem działalności Placówki jest umożliwienie rozwoju osobowości oraz zdobywanie wiedzy, kształtowanie umiejętności i rozwoju uzdolnień, w szczególności z uwzględnieniem wymogów rynku pracy, natomiast do szczególnych zadań Placówki należą m.in. edukacja prawna, edukacja zawodowa, edukacja społeczna, edukacja psychologiczna. W ocenie Wnioskodawcy powyższe usługi stanowią działalność wspomagająca edukację.

Odnosząc zatem przytoczone wyżej regulacje prawne do przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż o ile usługi indywidualnego doradztwa zawodowego mające charakter doradztwa zawodowego, poradnictwa prawnego czy poradnictwa psychologicznego w zakresach wymienionych we wniosku, będą świadczone przez Wnioskodawcę (posiadającego status niepublicznej placówki kształcenia ustawicznego) jako jednostkę objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, wówczas zastosowanie w sprawie znajdzie zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit a) ustawy o VAT, zgodnie z którym zwalnia się od podatku usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, że „przedmiotowe usługi opodatkowane są stawką VAT zwolnioną” należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego (w szczególności gdyby świadczone przez Wnioskodawcę usługi były usługami stricte doradczymi a nie szkoleniowymi) lub zmiany stanu prawnego.

Zaznaczyć należy, iż w pozostałym zakresie objętym wnioskiem zostały wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj