Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-811/12-6/SJ
z 30 października 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Kiedy upływa termin przedawnienia roszczenia o zwrot podatku VAT?
 

Powrót

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-811/12-6/SJ
Data
2012.10.30



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Ordynacja podatkowa --> Zobowiązania podatkowe --> Korekta deklaracji --> Skorygowanie deklaracji


Słowa kluczowe
gmina
korekta
nieruchomość niezabudowana
opodatkowanie
przedawnienie
sprzedaż
stawka
zobowiązanie podatkowe


Istota interpretacji
Kiedy upływa termin przedawnienia roszczenia o zwrot podatku VAT?



Wniosek ORD-IN 342 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 31 lipca 2012 r. (data wpływu 3 sierpnia 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 15 października 2012 r. (data wpływu 18 października 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej Ordynacji podatkowej w zakresie przedawnienia roszczenia o zwrot podatku VAT – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 sierpnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej Ordynacji podatkowej w zakresie przedawnienia roszczenia o zwrot podatku VAT. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony w dniu 18 października 2012 r. poprzez uiszczenie dodatkowej opłaty za wydanie interpretacji indywidualnej oraz doprecyzowanie opisu sprawy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Czy Gmina słusznie naliczyła podatek VAT od sprzedaży w dniu 12 kwietnia 2007 r. nieruchomości gruntowych niezabudowanych oznaczonych numerami geodezyjnymi 4/1, 4/3 i 4/4 o łącznej powierzchni 0,40 ha, jeżeli nieruchomości te:

  1. nie były objęte aktualnie obowiązującym planem zagospodarowania przestrzennego,
  2. w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy działki były położone w jednostce planistycznej o przeznaczeniu – tereny leśne,
  3. zgodnie z ewidencją gruntów i budynków działki sklasyfikowane były jako grunt orny (R V).

O przeznaczeniu ww. nieruchomości pod zabudowę mieszkaniową decydował fakt, iż działki były objęte miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego Gminy zatwierdzonym uchwałą Rady Gminy z przeznaczeniem pod zabudowę, ale w myśl art. 87 ust. 3 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2003 r. Nr 80, poz. 717 z późn. zm.) ww. miejscowy plan ogólny zagospodarowania przestrzennego Gminy Złotoryja, utracił moc z dniem 31 grudnia 2003 r. Ponadto działki spełniały wszystkie warunki określone w art. 61 § 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, tj.: co najmniej jedna działka sąsiednia dostępna z tej samej drogi publicznej jest zabudowana w sposób pozwalający na określenie wymagań dotyczących nowej zabudowy, teren ma dostęp do drogi publicznej, istniejące uzbrojenie wystarczające dla zamierzenia budowlanego, teren nie wymaga uzyskania zgody na zmianę przeznaczenia terenu gruntów rolnych i leśnych na cele nierolnicze i leśne ze względu na niską bonitację gruntu. Gmina jednakże przeznaczając nieruchomość do zbycia nie chciała narzucać potencjalnemu nabywcy sposobu zagospodarowania nieruchomości.

Nadmienia się, że „Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy …” zatwierdzone uchwałą Rady Gminy zostało opracowane na podstawie art. 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. o zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 1999 r. Nr 15, poz. 139 ze zm.), nie jest przepisem gminnym.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie precyzują, jakie kryteria należy przyjąć do ustalenia rodzaju gruntu.

Ponadto Gmina poinformowała, że dla tego terenu nie była wydana decyzja administracyjna o pozwoleniu na budowę lub inne dokumenty wydane na podstawie obowiązujących przepisów, tj. prawa budowlanego i ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 ze zm.) oraz aktów prawa miejscowego.

W uzupełnieniu Gmina wskazała, że termin przedawnienia roszczenia o zwrot podatku VAT dotyczy należności w podatku od towarów i usług Wnioskodawcy z tytułu opisanej we wniosku sprzedaży nieruchomości gruntowych niezabudowanych, która została rozliczona z urzędem skarbowym za miesiąc luty 2007 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Kiedy upływa termin przedawnienia roszczenia o zwrot podatku VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku. W przypadku Gminy termin przedawnienia upłynie 31 grudnia 2012 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749), zwanej dalej Ordynacją, zawiera ogólne zasady korygowania deklaracji, także dotyczące deklaracji składanych dla potrzeb rozliczenia podatku od towarów i usług, niezależnie od regulacji zawartych w samej ustawie o VAT.

Zgodnie z art. 81 § 1 Ordynacji, jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację.

Wskazany przepis statuuje ogólną zasadę, prawo podatnika do korygowania uprzednio złożonych deklaracji. Przy czym, stosownie do art. 3 pkt 5 Ordynacji, ilekroć w ustawie jest mowa o deklaracjach – rozumie się przez to również zeznania, wykazy oraz informacje, do których składania obowiązani są, na podstawie przepisów prawa podatkowego, podatnicy, płatnicy i inkasenci.

W art. 81b § 1 Ordynacji wskazano, iż uprawnienie do skorygowania deklaracji:

  1. ulega zawieszeniu na czas trwania postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej w zakresie objętym tym postępowaniem lub kontrolą;
  2. przysługuje nadal po zakończeniu:
    1. kontroli podatkowej,
    2. postępowania podatkowego – w zakresie nieobjętym decyzją określającą wysokość zobowiązania podatkowego.

Natomiast zgodnie z art. 81b § 2 Ordynacji, korekta złożona w przypadku, o którym mowa w § 1 pkt 1, nie wywołuje skutków prawnych.

Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty – art. 81 § 2 Ordynacji.

Na mocy art. 99 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art. 133.

Według generalnej zasady zawartej w treści art. 99 ust. 12 ww. ustawy, zobowiązanie podatkowe, kwotę zwrotu różnicy podatku, kwotę zwrotu podatku naliczonego lub różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1, przyjmuje się w kwocie wynikającej z deklaracji podatkowej, chyba że naczelnik urzędu skarbowego lub organ kontroli skarbowej określi je w innej wysokości.

Zauważyć należy, iż podatek od towarów i usług należy do grupy podatków powstających z mocy prawa, który pobierany jest w trybie tzw. samoobliczenia. Dlatego też szczególnie istotną rolę w tym podatku odgrywają deklaracje podatkowe. Przy ich pomocy podatnik określa i zgłasza organowi podatkowemu (deklaruje) wysokość zobowiązania podatkowego.

Korekta deklaracji ma na celu poprawienie błędu, który został popełniony przy poprzednim jej sporządzeniu. Może ona dotyczyć każdej pozycji deklaracji, np.: określenia wysokości zobowiązania podatkowego, wysokości kwoty zwrotu podatku oraz innych danych zawartych w treści deklaracji (np.: adresu, nr NIP) – o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej. Skorygowanie deklaracji polega na ponownym – poprawnie już – wypełnieniu jej formularza, z zaznaczeniem, iż w tym przypadku mamy do czynienia z korektą uprzednio złożonej deklaracji. Skorzystanie przez podatnika z wprowadzonej przez ustawodawcę instytucji korekty deklaracji powoduje, że złożona przez niego deklaracja korygująca zastępuje pierwotną (korygowaną) deklarację i pociąga za sobą skutki prawne, pozbawiające jednocześnie pierwotną deklarację mocy prawnej.

W tym miejscu należy podkreślić, iż przy korekcie deklaracji należy uwzględnić przepisy dotyczące przedawnienia zobowiązania podatkowego.

I tak, zgodnie z art. 70 § 1 Ordynacji podatkowej, zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.

A zatem, prawo do złożenia korekty istnieje w związku z tym dopóty, dopóki zobowiązanie nie uległo przedawnieniu. Okres przedawnienia wynosi 5 lat, licząc o końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku. Podatnik ma zatem prawo skorygować deklaracje za okres 5 lat, licząc o końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.

Z opisu sprawy wynika, iż Gmina w dniu 12 kwietnia 2007 r. dokonała sprzedaży nieruchomości gruntowych niezabudowanych oznaczonych numerami geodezyjnymi: 4/1, 4/3 i 4/4 o łącznej powierzchni 0,40 ha. Przedmiotowe nieruchomości nie był objęte aktualnie obowiązującym planem zagospodarowania przestrzennego, w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy działki były położone w jednostce planistycznej o przeznaczeniu – tereny leśne. Zgodnie z ewidencją gruntów i budynków działki sklasyfikowane były jako grunty orne (R V). Dla przedmiotowych gruntów nie obowiązywał również aktualny miejscowy plan ogólny zagospodarowania przestrzennego Gminy, gdyż plan ten zatwierdzony uchwałą Rady Gminy utracił swoją moc z dniem 31 grudnia 2003 r.

Na tle powyższego Wnioskodawca powziął wątpliwości, kiedy upływa termin przedawnienia podatkowego, bowiem termin przedawnienia roszczenia o zwrot podatku VAT dotyczy należności w podatku od towarów i usług Wnioskodawcy z tytułu opisanej we wniosku sprzedaży nieruchomości gruntowych niezabudowanych, która została rozliczona z urzędem skarbowym za miesiąc luty 2007 r.

Biorąc pod uwagę opis sprawy stwierdzić należy, iż zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku, zgodnie z 70 § 1 Ordynacji podatkowej. A zatem, termin roszczenia o zwrot podatku VAT z tytułu opisanej sprzedaży nieruchomości gruntowych niezabudowanych, rozliczonego w deklaracji za miesiąc kwiecień 2007 r., upływa 31 grudnia 2012 r.

Tutejszy Organ informuje ponadto, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisywanym stanie faktycznym, które nie zostały objęte pytaniem – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.

Dotyczy to w szczególności sposobu korekty oraz zwrotu podatku VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Dodatkowo informuje się, iż wniosek w części dotyczącej określenia, czy Gmina winna zwrócić nabywcy gruntów podatek VAT, jak również, czy złożony przez nabywcę wniosek o zwrot naliczonego podatku powoduje, że bieg terminu przedawnienia przerywa się, bądź ulega zawieszeniu oraz wskazania, czy treść indywidualnej interpretacji podatkowej po wyroku NSA w konkretnej sprawie można zastosować do innego analogicznego przypadku został rozpatrzony odrębnym pismem z dnia 3 października 2012 r. znak ILPP2/443-811/12-2/SJ. Ponadto, wniosek w części dotyczącej opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży nieruchomości gruntowych niezabudowanych został rozstrzygnięty w dniu 30 października 2012 r. odrębną interpretacją indywidualną znak ILPP2/443-811/12-5/SJ.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Powrót


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj