Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPB2/415-426/11-4/ASZ
z 3 listopada 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPB2/415-426/11-4/ASZ
Data
2011.11.03



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Nieograniczony obowiązek podatkowy


Słowa kluczowe
likwidacja spółki kapitałowej
Malta
umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania


Istota interpretacji
Czy przychody uzyskane przez Wnioskodawcę w wyniku likwidacji spółki kapitałowej z siedzibą na Malcie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w Polsce?



Wniosek ORD-IN 5 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, reprezentowanego przez radcę prawnego, przedstawione we wniosku z dnia 21 lipca 2011 r. (data wpływu 25 lipca 2011 r.), uzupełnionego pismem z dnia 28 października 2011 r. (data wpływu 31 października 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów uzyskanych w wyniku likwidacji spółki kapitałowej z siedzibą na Malcie - jest:

  • nieprawidłowe w zakresie opodatkowania wierzytelności,
  • prawidłowe w pozostałej części.

UZASADNIENIE

W dniu 25 lipca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów uzyskanych w wyniku likwidacji spółki kapitałowej z siedzibą na Malcie.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych określonych w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), w związku z czym pismem z dnia 20 października 2011 r., Nr IPTPB2/415-426/11-2/ASZ, wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia podania bez rozpatrzenia.

W dniu 31 października 2011 r., uzupełniono ww. wniosek (data nadania w polskiej placówce pocztowej 28 października 2011 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca, podlegający w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, zamierza zostać wspólnikiem spółki kapitałowej z siedzibą na Malcie, która jest rezydentem podatkowym tego państwa. W związku z przyszłym posiadaniem udziałów a następnie likwidacją spółki, Wnioskodawca może otrzymać przychody z tytułu likwidacji spółki.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku z dnia 28 października 2011 r. wskazano, iż:

  • przystąpienie do spółki prawa maltańskiego nastąpi w formie przeniesienia siedziby spółki luksemburskiej, w której Wnioskodawca posiada udziały na Maltę,
  • Wnioskodawca uzyska prawdopodobnie różnego rodzaju przychody w wyniku likwidacji spółki maltańskiej w tym pieniądze, wierzytelności, udziały w innych spółkach,
  • przedmiotowa spółka maltańska przyjmie formę spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przychody uzyskane przez Wnioskodawcę w wyniku likwidacji spółki kapitałowej z siedzibą na Malcie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w Polsce...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 j. t. ze zm.), osoba fizyczna mająca miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej podlega obowiązkowi podatkowemu od całości swoich przychodów bez względu na to gdzie źródła przychodów są położone.

Jednakże powyższe przepisy stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartych przez Rzeczpospolitą Polskę.

Na podstawie art. 10 ust. 2 umowy między Rządem Rzeczpospolitej Polskiej a Rządem Malty w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu (Dz. U. z 1995 r., Nr 49, poz. 256), dywidendy mogą być opodatkowane w umawiającym się Państwie zgodnie z prawem tego Państwa, w którym spółka wypłacająca ma swoją siedzibę. Ustęp 2b powołanego artykułu precyzuję, iż jeżeli dywidendy są wypłacana przez spółkę z siedzibą na Malcie, osobie, która ma miejsce zamieszkania w Polsce i która jest ich właścicielem to podatek maltański od kwoty brutto dywidend nie przekroczy podatku, jaki może być wymierzony od zysków, z których dywidendy są wypłacane.

Umowa wyjaśnia również, iż określenie „dywidendy” oznacza dochód z akcji lub innych praw z wyjątkiem wierzytelności, do udziału w zyskach, jak również dochody z innych praw spółki, które według prawa podatkowego Państwa, w którym spółka wypłacająca dywidendy ma siedzibę, są pod względem podatkowym traktowane jak dochody z akcji.

Wnioskodawca wskazuje, iż prawo maltańskie (Income Taxt Act rozdział 123, art. 47) stanowi, iż: „Podział majątku pomiędzy udziałowców danej spółki lub wspólników w każdym partnerstwie przez likwidatora w procesie likwidacji takiej spółki lub partnerstwa, do takiego stopnia, do jakiego majątek ten reprezentuje dochód uzyskany przez tą spółkę lub partnerstwo (zarówno przed jak i w trakcie likwidacji) będzie, dla potrzeb niniejszej ustawy, rozumiany jako wypłacenie dywidend udziałowcom przez spółkę z profitów przez nią uzyskanych lub, zależnie od sytuacji, jako rozdzielenie profitów partnerstwa pomiędzy jej wspólników.”

Należy więc stwierdzić, iż prawo maltańskie jednoznacznie traktuje dochody uzyskane przez udziałowca spółki z likwidacji tej spółki jako dywidendy zgodne z definicją dywidendy zawartą w art. 10 ust. 3 umowy między Rządem Rzeczpospolitej Polskiej a Rządem Malty w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu (Dz. U. z 1995 r., Nr 49, poz. 256).

W związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawcy może zostać zastosowany art. 10 ust. 2 powołanej umowy i rozpatrywane przychody będą podlegały opodatkowaniu na Malcie, więc zgodnie z art. 23 ust. 1b wskazanej umowy Polska zezwoli na odliczenie od podatku dochodowego, kwoty równej podatkowi zapłaconemu na Malcie. Odliczenie nie może przekroczyć części podatku jaka została obliczona przed dokonaniem odliczenia i która przypada na dochód, który może być opodatkowany na Malcie.

Ponadto, zgodnie z ust. 3 art. 23 umowy przyjmuję się, iż odliczeniu podlega podatek, który został obniżony lub zaniechany przez Maltę.

Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy możliwe do uzyskania przez Wnioskodawcę przychody w wyniku likwidacji spółki kapitałowej z siedzibą na Malcie będą podlegały opodatkowaniu na Malcie, a Polska zezwoli na odliczenie od podatku dochodowego kwoty równej podatkowi zapłaconemu na Malcie, nawet w sytuacji, gdy podatek ten został obniżony lub zaniechany przez Maltę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie opodatkowania przychodów uzyskanych w wyniku likwidacji spółki kapitałowej z siedzibą na Malcie uznaje się za:

  • nieprawidłowe w zakresie opodatkowania wierzytelności,
  • prawidłowe w pozostałej części.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Stosownie do art. 4a ww. ustawy, powyższy przepis stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zamierza zostać wspólnikiem spółki kapitałowej z siedzibą na Malcie, która jest rezydentem podatkowym tego państwa. Przystąpienie do spółki prawa maltańskiego nastąpi w formie przeniesienia siedziby spółki luksemburskiej, w której Wnioskodawca posiada udziały na Maltę

W związku z przyszłym posiadaniem udziałów a następnie likwidacją spółki, Wnioskodawca podaje, iż może otrzymać przychody z tytułu likwidacji spółki w tym pieniądze, wierzytelności, udziały w innych spółkach.

Przedstawiając własne stanowisko w sprawie, Wnioskodawca wskazał, iż prawo maltańskie jednoznacznie traktuje dochody uzyskane przez udziałowca spółki z likwidacji tej spółki jako dywidendy zgodne z definicją dywidendy zawartą w art. 10 ust. 3 umowy między Rządem Rzeczpospolitej Polskiej a Rządem Malty w sprawie unikania podwójnego opodatkowania.

W związku z powyższym, w przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdzie umowa między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Malty w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu sporządzona w La Valetta dnia 7 stycznia 1994 r. (Dz. U. z 1995r. Nr 49, poz. 256).

W myśl art. 10 ust. 1 ww. umowy, dywidendy wypłacane przez spółkę mającą siedzibę w Umawiającym się Państwie osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.

Jednakże, zgodnie z art. 10 ust. 2 cyt. umowy, dywidendy takie mogą być jednak opodatkowane także w Umawiającym się Państwie i zgodnie z prawem tego Państwa, w którym spółka wypłacająca dywidendy ma swoją siedzibę, lecz:

  1. jeżeli dywidendy są wypłacane przez spółkę, która ma siedzibę w Polsce osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę na Malcie i która jest ich właścicielem, to polski podatek nie przekroczy:
    • 5 procent kwoty dywidend brutto, jeżeli ich właścicielem jest spółka (inna niż spółka osobowa), której udział w kapitale spółki wypłacającej dywidendy wynosi bezpośrednio co najmniej 20 procent;
    • 15 procent kwoty dywidend brutto we wszystkich pozostałych przypadkach;
  2. jeżeli dywidendy są wypłacane przez spółkę, która ma siedzibę na Malcie, osobie, która ma miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce i która jest ich właścicielem, to podatek maltański od kwoty brutto dywidend nie przekroczy podatku, jaki może być wymierzony od zysków, z których dywidendy są wypłacane.

Ponadto należy zauważyć, iż w art. 10 ust. 3 ww. umowy, znajduje się definicja „dywidend”, zgodnie z którą użyte w tym artykule określenie „dywidendy” oznacza dochód z akcji lub innych praw, z wyjątkiem wierzytelności, do udziału w zyskach, jak również dochody z innych praw spółki, które według prawa podatkowego Państwa, w którym spółka wypłacająca dywidendy ma siedzibę, są pod względem podatkowym traktowane jak dochody z akcji.

Zatem, dochód z tytułu likwidacji spółki kapitałowej z siedzibą na Malcie, o ile prawo maltańskie traktuje ww. dochód jak dochody z akcji, będzie podlegał dyspozycji art. 10 ww. umowy, a więc dochód ten może być opodatkowany na Malcie.

Zgodnie z art. 23 ust. 1 umowy o unikania podwójnego opodatkowania, w przypadku Polski podwójnego opodatkowania unikać się będzie w sposób następujący:

  1. jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód, który zgodnie z postanowieniami niniejszej umowy może być opodatkowany na Malcie, to Polska zwolni, z uwzględnieniem postanowień litery b), taki dochód z opodatkowania, lecz może przy obliczaniu podatku od pozostałego dochodu lub majątku tej osoby zastosować stawkę, jaka byłaby zastosowana, gdyby zwolniony dochód nie był zwolniony od opodatkowania,
  2. jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód, który zgodnie z postanowieniami artykułów 10, 11 i 12 może być opodatkowany na Malcie, to Polska zezwoli na odliczenie od podatku dochodowego tej osoby kwoty równej podatkowi zapłaconemu na Malcie. Jednakże takie odliczenie nie może przekroczyć tej części podatku, która została obliczona przed dokonaniem odliczenia i która odpowiednio przypada na dochód, który może być opodatkowany na Malcie.

W związku z powyższym, w przypadku opodatkowania dywidendy zastosowanie ma zasada wskazana w art. 23 ust. 1 lit. b ww. umowy.

Zgodnie z art. 23 ust. 3 cyt. umowy, uważa się, że w ramach zaliczeń podatek należny, w zależności od kontekstu, w Polsce lub na Malcie, obejmuje podatek podlegający zapłacie normalnie w Umawiającym się Państwie, lecz który został obniżony lub zaniechany przez dane Państwo na mocy jego przepisów o zachętach podatkowych.

W związku z powyższym, dochody z dywidend ze źródła na Malcie uzyskiwane przez osoby o nieograniczonym obowiązku podatkowym podlegają zwolnieniu z opodatkowania w Polsce, niezależnie od tego, w jakiej wysokości byłby pobrany podatek na Malcie przy wypłacie takiej dywidendy.

Należy zauważyć, iż Umowa między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Malty w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu zawiera klauzulę, tzw. tax sparing, która daje możliwość odliczenia w Polsce podatku dochodowego płatnego, na podstawie umowy na Malcie, bez względu na okoliczność, czy został on na Malcie faktycznie zapłacony.

Reasumując, mając na względzie powyższe informacje stwierdzić należy, iż przychody, z wyjątkiem wierzytelności, uzyskane w wyniku likwidacji spółki kapitałowej z siedzibą na Malcie będą podlegały opodatkowaniu na Malcie, o ile prawo maltańskie traktuje takie dochody jak dochody z akcji.

Ponadto należy wskazać, że przepisy prawa wewnętrznego Malty nie należą do prawa podatkowego w rozumieniu art. 3 pkt 2 Ordynacji podatkowej, a zatem nie mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Jednakże, zgodnie z przepisem art. 26 ww. umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, właściwe władze Umawiających się Państw będą wymieniały informacje, konieczne do stosowania postanowień niniejszej umowy, a także informacje o ustawodawstwie wewnętrznym Umawiających się Państw, dotyczące podatków wymienionych w niniejszej umowie, w takim zakresie, w jakim opodatkowanie, jakie ono przewiduje, nie jest sprzeczne z umową. Wymiana informacji nie jest ograniczona postanowieniami artykułu 1. Wszelkie informacje uzyskane przez Umawiające się Państwo będą stanowiły tajemnicę na takiej samej zasadzie, jak informacje uzyskane przy zastosowaniu ustawodawstwa wewnętrznego tego Państwa i będą udzielane tylko osobom i władzom (w tym sądowym albo organom administracyjnym), zajmującym się ustalaniem, poborem albo ściąganiem podatków, lub organom rozpatrującym środki odwoławcze w sprawach tych podatków objętych niniejszą umową. Wyżej wymienione osoby lub władze będą wykorzystywać informacje tylko dla tych celów. Mogą one udostępnić te informacje w jawnym postępowaniu sądowym w postanowieniach sądowych.

Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego, w którym zastosowanie znajdują np. przepisy art. 180 i art. 191 ustawy Ordynacja podatkowa. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku – nie prowadzi postepowania dowodowego. To na podatniku spoczywa obowiązek udowodnienia w toku postepowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Oznacza to, że tutejszy Organ nie posiada uprawnień do występowania do władz podatkowych Malty z zapytaniem o stosowane tamże zasady w zakresie opodatkowania dochodów z tytułu likwidacji spółek kapitałowych i ewentualnych różnic spowodowanych odmiennościami w unormowaniach procesu likwidacji. Brak jest przy tym podstaw, aby wnioski co do regulacji procesu likwidacji w świetle prawa maltańskiego wywodzić z polskich uregulowań w tym zakresie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj