Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-593b/11/MN
z 18 lipca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-593b/11/MN
Data
2011.07.18



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Inne grupy podatników

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane


Słowa kluczowe
złom
złoto


Istota interpretacji
Czy zakup złota w postaci granulatu od podatnika VAT rodzi dla Wnioskodawcy zobowiązanie podatkowe w zakresie VAT, czy też takie zobowiązanie na ogólnych zasadach obciąża sprzedających?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 21 kwietnia 2011 r. (data wpływu 26 kwietnia 2011 r.) uzupełnionym w dniu 14 lipca 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zasad opodatkowania sprzedaży granulatu złota - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 26 kwietnia 2011 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 14 lipca 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie m.in. zasad opodatkowania sprzedaży granulatu złota.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem VAT. Prowadzi działalność m. in. w zakresie obrotu złotem. Działalność ta przebiega następująco: Wnioskodawca nabywa od podmiotów, które nie mają oraz mają status podatników VAT, złom złota oraz używane wyroby ze złota i następnie w przyszłości planuje przetapianie kupowanego złomu złota oraz używanych wyrobów ze złota na granulat złota oraz sprzedaż surowca w takiej postaci.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, iż granulat złoty jest sklasyfikowany wg PKWiU pod pozycją 24.41.20.0


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy sprzedaż granulatu złota, przetopionego z zakupionego uprzednio złomu złota oraz używanych wyrobów ze złota będzie po stronie Wnioskodawcy rodzić zobowiązanie podatkowe w podatku od towarów i usług...


Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż granulatu złota, przetopionego z zakupionego uprzednio złomu złota oraz używanych wyrobów ze złota będzie po stronie Wnioskodawcy rodzić zobowiązanie podatkowe w VAT.


Art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT posługuje się bowiem pojęciem "złom", które nie jest specjalnie zdefiniowane w ustawie o VAT ani innych przepisach podatkowych, a zatem powinno być interpretowane zgodnie ze słownikowym znaczeniem. Słowniki języka polskiego definiują złom jako:


  • odpady metalowe, zużyte przedmioty metalowe przeznaczone do przetopienia;
  • odłamany kawał czegoś; odłam (http://www.sjp.pl/z%B3om);
  • zużyte, zniszczone przedmioty metalowe, także odpady produkcyjne przeznaczane do ponownego przetopienia w hutach jako surowiec wtórny;
  • odłamany, odłupany kawał czegoś; odłam (http://www.sjp.pl/z%B3om).


W ocenie Wnioskodawcy granulat złota, który jest jedynie postacią surowca, nie mieści się w granicach żadnej z powyższych definicji złomu. Nie jest bowiem odpadem ani zużytym lub zniszczonym przedmiotem metalowym. Tym bardziej nie jest odłamem.

Zatem brak jest podstaw, aby sprzedaż granulatu złota traktować jak sprzedaż złomu złota. Oceny tej nie zmienia fakt, iż sprzedawany granulat powstanie w wyniku przetopienia uprzednio zakupionego złomu złota i używanych wyrobów ze złota, gdyż kwalifikacja źródła i charakteru przetapianego złota nie może determinować kwalifikacji powstałego towaru. Nie można uznać, że granulat powstały z przetopienia złomu złota jest w istocie także złomem, zaś granulat powstały z przetopienia używanych wyrobów ze złota jest w rzeczywistości rzeczą używaną. W przeciwnym wypadku, wobec przemieszania się przetapianych rzeczy, powstały z nich granulat musiałby podlegać jednocześnie rozmaitej kwalifikacji podatkowej. Ponadto granulat powstały nawet z jednego rodzaju źródła musiałby być przechowywany oddzielnie od takiego samego granulatu powstałego z innego źródła, bo po ich przemieszaniu, niemożliwym byłoby już ich rozdzielenie.

Zatem sprzedaż granulatu złota nie jest sprzedażą złomu, a więc zobowiązanie podatkowe z tytułu takiej transakcji obciąża na zasadach ogólnych sprzedającego, a nie kupującego.

W konsekwencji sprzedaż granulatu złota podlega opodatkowaniu VAT na ogólnych zasadach, niezależnie od rodzaju i źródła złota, które użyte zostało do przetopienia na ten granulat.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z art. 7 ust. 1 cyt. ustawy wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:


  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.


Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy, zgodnie z którym przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).

Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r. do dnia 30 czerwca 2011 r., podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające złom, jeżeli dokonującym jego dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, niekorzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, a dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2.

Przepis ten od dnia 1 lipca 2011 r., na mocy art. 1 pkt 7 lit. a) ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników oraz ustawy o transporcie drogowym (Dz. U. Nr 134, poz. 780) otrzymał następujące brzmienie: podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy, jeżeli dokonującym ich dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, niekorzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, a dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2. Natomiast w załączniku nr 11 wymieniono towary, jednocześnie identyfikując je na podstawie symbolu PKWiU. W załączniku tym nie zostały ujęte towary zaklasyfikowane wg PKWiU do grupowania wskazanego przez Wnioskodawcę, tj. 24.41.20.0.

Zgodnie natomiast z art. 17 ust. 2 ustawy, w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.

Przepisy ust. 1 pkt 7 i 8 stosuje się, jeżeli nabywcą lub usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15 (art. 17 ust. 7 ustawy).

Ww. regulacje wprowadzają mechanizm polegający na przesunięciu obowiązku rozliczania podatku od towarów i usług na podatnika, na rzecz którego dokonywana jest dostawa złomu.

Kluczową kwestią dla zastosowania właściwego sposobu rozliczania podatku od towarów i usług w okresie od 1 kwietnia do 30 czerwca 2011 r. jest ustalenie, czy dany towar mieści się w pojęciu złomu. Kierując się wykładnią historyczną i celowościową należy zaznaczyć, że przez złom dla potrzeb stosowania art. 17 ust. 1 pkt 7 cyt. ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r. do dnia 30 czerwca 2011 r. należy rozumieć złom metali, w tym złom stalowy (wsadowy i niewsadowy), żeliwny i metali nieżelaznych, jak również złom metali szlachetnych.

Natomiast w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 lipca 2011 r. istotna jest klasyfikacja towaru.

Z zawartego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca nabywa od podmiotów, które nie mają oraz mają status podatników VAT, złom złota oraz używane wyroby ze złota i następnie w przyszłości planuje przetapianie złomu złota oraz używanych wyrobów ze złota na granulat złota oraz sprzedaż surowca w takiej postaci. Granulat złoty został przez Wnioskodawcę zaklasyfikowany wg PKWiU do grupowania 24.41.20.0

Skoro z wniosku wynika, iż przedmiotem nabycia jest granulat złota, który stanowi surowiec do produkcji i jednocześnie nie jest to złom, a ponadto jest towarem zaklasyfikowanym wg PKWiU do grupowania 24.41.20.0, o ile towar ten mieści się w tym grupowaniu, to zarówno w stanie prawnym obowiązującym od 1 kwietnia do 30 czerwca 2011 r., jak i w stanie prawnym obowiązującym od 1 lipca 2011 r., obowiązek podatkowy nie zostaje przeniesiony na nabywcę – kontrahenta. Zatem w związku ze sprzedażą opisanego surowca na Wnioskodawcy ciążył będzie obowiązek opodatkowania tej transakcji na zasadach ogólnych, określonych w ustawie o podatku od towarów i usług.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Jednocześnie podkreślić należy, że analiza prawidłowości dokonanej przez Wnioskodawcę we wniosku klasyfikacji towaru do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.). Minister Finansów nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów i usług do grupowania klasyfikacyjnego, w związku z czym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o grupowania wskazane w złożonym wniosku. Zgodnie bowiem z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 roku w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług.

Jednocześnie informuje się, iż w części dotyczącej stanu faktycznego w zakresie zasad opodatkowania zakupu przez Wnioskodawcę granulatu złota wniosek został rozpatrzony odrębnym rozstrzygnięciem.


Interpretacja dotyczy przedstawionego zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj