Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-491/11-2/KB
z 29 czerwca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-491/11-2/KB
Data
2011.06.29



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
artykuły spożywcze
sprzedaż
stawki podatku
suplement diety


Istota interpretacji
Czy sprzedaż krajowa towaru w postaci suchego proszku zawierającego bakterie kwasu mlekowego o numerze klasyfikacji PKWiU 21.10.60.0 kwalifikuje się do fakturowania wg stawki 8%? Jaką stawkę VAT należy stosować w fakturach sprzedaży tego surowca polskim producentom suplementów diety?



Wniosek ORD-IN 371 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 25.03.2011 r. (data wpływu 30.03.2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki VAT dla sprzedaży bakterii kwasu mlekowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30.03.2011 r. wpłynął ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki VAT dla sprzedaży bakterii kwasu mlekowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca zajmuje się dystrybucją sprowadzanych z Belgii bakterii kwasu mlekowego w postaci kapsułek luzem oraz suchego proszku. Odbiorcami są polscy wytwórcy suplementów diety. Dotychczas faktury krajowe wystawiane były przez Wnioskodawcę według stawki VAT 22%. We wrześniu 2010 Wnioskodawca otrzymał od Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (pismo nr IPPP3/443-773/10-2/KB) pozytywną opinię w sprawie stosowania dla kapsułek luzem stawki podatku VAT 7%. W styczniu 2011 Wnioskodawca wystąpił z wnioskiem o udzielenie interpretacji czy wg nowych przepisów prawa podatkowego Wnioskodawcy przysługuje prawo do stosowania stawki 8% VAT dla kapsułek luzem. W dniu złożenia wniosku sprawa była nadal w toku, jednak w oparciu o obowiązujące przepisy Wnioskodawca spodziewa się pozytywnej opinii.

W przyszłości Wnioskodawca chciałby stosować stawkę VAT 8% również dla suchego proszku. Wnioskodawca chce mieć jednak pewność, że jest podstawa do takiego naliczania podatku. Wnioskodawca otrzymał informację od Urzędu Statystycznego w Łodzi, że Klasyfikacja PKWiU podaje numer 21.10.60.0 w odniesieniu do bakterii kwasu mlekowego w postaci proszku.

Wnioskodawcy wydaje się, że do fakturowania suchego proszku, będącego zawartością kapsułek, a będących dokładnie tym samym produktem, ponieważ nie są one dalej przetwarzane a jedynie rozsypywane do kapsułek, blistrowane i pakowane w Polsce, powinny mieć zastosowanie te same zasady opodatkowania.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy sprzedaż krajowa towaru w postaci suchego proszku zawierającego bakterie kwasu mlekowego o numerze klasyfikacji PKWiU 21.10.60.0 kwalifikuje się do fakturowania wg stawki 8%... Jaką stawkę VAT należy stosować w fakturach sprzedaży tego surowca polskim producentom suplementów diety...

Zdaniem Wnioskodawcy, suchy proszek zawierający bakterie kwasu mlekowego sprowadzany przez Wnioskodawcę z Belgii, a przeznaczony do kapsułkowania i sprzedaży jako suplement diety powinien być fakturowany według stawki VAT 8% zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa podatkowego.

Biorąc pod uwagę, że:

  • suplementy diety w postaci kapsułek w blistrach były na polskim rynku fakturowane do tej pory według stawki 7%,
  • suplementy diety w postaci kapsułek luzem były na polskim rynku fakturowane wg stawki 7%,
  • surowiec w postaci proszku sprowadzany w ilościach hurtowych nie różni się niczym do formy gotowej, która jest w kraju jedynie kapsułkowana, blistrowana i pakowana,
  • zmianie uległy przepisy prawa podatkowego dotyczące stawek podatku od towarów i usług, nominalna stawka podatku wzrosła o jeden punkt procentowy z 22% do 23%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Zgodnie z art. 2 pkt 6 przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do treści obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Niejako konsekwencją wejścia w życie ww. przepisu jest uchylenie obowiązującego do dnia 31.12.2010 r. art. 8 ust. 3 i 4 ustawy o VAT.

Stawka podatku – na podstawie art. 41 ust. 1 powołanej ustawy wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2 - 12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie z podatku. Na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Stosownie do art. 19 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. z 2010r. Nr 238, poz. 1578), w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) wprowadza się zmiany. Punkt 5 ww. artykułu stanowi, iż po art. 146 dodaje się art. 146a-146e.

Zgodnie z art. 146a, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31grudnia 2013 r.:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23 %;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8 %;
  3. stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7 %;
  4. stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4 %.

Zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane wg zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach statystycznych.

W załączniku nr 3 ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8% pod pozycją 88 znajdują się produkty sklasyfikowane do działu PKWiU ex 21 „Podstawowe substancje farmaceutyczne, leki i pozostałe wyroby farmaceutyczne – wyłącznie produkty lecznicze dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zgodnie z przepisami Prawa farmaceutycznego”.

Zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki podatku VAT tylko do usług lub towarów należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce „nazwa towaru lub usługi”. Zatem, wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danego towaru lub danej usługi z danego grupowania.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zajmuje się dystrybucją sprowadzanych z Belgii bakterii kwasu mlekowego w postaci kapsułek luzem oraz w postaci suchego proszku. Ponadto, w oparciu o informację z Urzędu Statystycznego, Wnioskodawca klasyfikuje przedmiotowe wyroby do grupy produktów wg PKWiU z 21.10.60.0.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą zastosowania odpowiedniej stawki dla dostawy towaru w postaci suchego proszku zawierającego bakterie kwasu mlekowego o symbolu PKWiU 21.10.60.0, który stanowi surowiec stosowany do produkcji suplementów diety.

Mając na uwadze powyższe przepisy oraz opisane zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, że w poz. 88 załącznika nr 3 do ustawy poprzez przedrostek ex. zostały wskazane konkretne wyroby z działu PKWiU, których dotyczy obniżona stawka w wysokości 8%, czyli wyłącznie produkty lecznicze dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zgodnie z przepisami Prawa farmaceutycznego.

Stosownie do art. 2 pkt 33 ustawy z dnia 6 września 2001 r. Prawo farmaceutyczne (t.j. Dz. U. z 2008 r. Nr 45 poz. 271 z późn. zm.) produktem leczniczym jest substancja lub mieszanina substancji, przedstawiana jako posiadająca właściwości zapobiegania lub leczenia chorób występujących u ludzi lub zwierząt lub podawana w celu postawienia diagnozy lub w celu przywrócenia, poprawienia lub modyfikacji fizjologicznych funkcji organizmu poprzez działanie farmakologiczne, immunologiczne lub metaboliczne.

Natomiast zgodnie z art. 3 ust. 3 pkt 39 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 136 poz. 914 z późn zm.) suplement diety to środek spożywczy, którego celem jest uzupełnienie normalnej diety, będący skoncentrowanym źródłem witamin lub składników mineralnych lub innych substancji wykazujących efekt odżywczy lub inny fizjologiczny, pojedynczych lub złożonych, wprowadzany do obrotu w formie umożliwiającej dawkowanie, w postaci: kapsułek, tabletek, drażetek i w innych podobnych postaciach, saszetek z proszkiem, ampułek z płynem, butelek z kroplomierzem i w innych podobnych postaciach płynów i proszków przeznaczonych do spożywania w małych, odmierzonych ilościach jednostkowych, z wyłączeniem produktów posiadających właściwości produktu leczniczego w rozumieniu przepisów prawa farmaceutycznego.

Na podstawie ww. przepisów można jednoznacznie stwierdzić, iż suplementy diety nie stanowią produktów leczniczych w rozumieniu przepisów Prawa farmaceutycznego. Wobec tego pozycja 88 ww. załącznika nie dotyczy suplementów diety oraz surowców używanych do ich produkcji, pomimo faktu, iż przedmiotowe wyroby są sklasyfikowane do symbolu PKWiU 21.10.60.0. A zatem, z uwagi na fakt, iż surowiec w postaci suchego proszku zawierającego bakterie kwasu mlekowego o symbolu PKWiU 21.10.60.0 nie został wymieniony w ww. załączniku, jak również w innych przepisach umożliwiających zastosowanie preferencyjnych stawek podatku od towarów i usług, dostawę tego towaru należy opodatkować podstawową stawką podatku VAT w wysokości 23%.

Reasumując, w fakturach sprzedaży polskim producentom suplementów diety opisanego we wniosku surowca (bakterii kwasu mlekowego w postaci suchego proszku) mieszczącego należy zastosować podstawową stawkę podatku VAT w wysokości 23 % zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy w zw. z art. 41 ust. 1 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Ponadto, należy zauważyć, iż decydujący wpływ na zastosowanie obniżonej stawki podatku na dane wyroby ma ich odpowiednie sklasyfikowanie. Dlatego, bez wątpienia, stany faktyczne przedstawione we wniosku z dnia 02.08.2010 r. i wniosku z dnia 10.01.2011 r. były inne niż w przedmiotowej sprawie. Bowiem wspomniane wnioski dotyczyły opodatkowania właściwą stawką podatku wyrobów w postaci kapsułek luzem sklasyfikowanych odpowiednio do symbolu PKWiU 15.89.14.-90.99 (PKWiU 1997) i PKWiU 10.89.19.0 (PKWiU 2008), natomiast analizowana sprawa dotyczy wyrobów w postaci suchego proszku sklasyfikowanego do symbolu PKWiU 21.10.60.0.

Należy podkreślić, iż kwestie dotyczące zaklasyfikowania towaru wskazanego we wniosku do właściwego grupowania statystycznego, nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym, niniejszej interpretacji udzielono wyłącznie w oparciu o klasyfikację PKWiU wskazaną przez Zainteresowanego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj