Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/415-404/11/ENB
z 14 lipca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB2/415-404/11/ENB
Data
2011.07.14



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Dochody opodatkowane ryczałtem

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z innych źródeł


Słowa kluczowe
nagroda pieniężna
nagroda rzeczowa
nagrody
przychody z innych źródeł
sprzedaż premiowa


Istota interpretacji
Zakres zastosowania zwolnienia przedmiotowego oraz określenia obowiązków płatnika.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 7 kwietnia 2011 r. (data wpływu 15 kwietnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego oraz określenia obowiązków płatnika - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 15 kwietnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego oraz określenia obowiązków płatnika.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca produkuje i sprzedaje własne produkty. W związku ze sprzedażą zamierza przekazywać nagrody, które będą odzwierciedlać bezpośrednią wielkość sprzedaży. Nagrody są związane i połączone z wielkością dokonanych zakupów. Nagrodę otrzyma osoba fizyczna decydująca o dokonanych zakupach lub mająca wpływ na dokonane zakupy przez kontrahenta. Będą to zazwyczaj pracownicy stałych kontrahentów Wnioskodawcy, jak również pracownicy dalszych nabywców produktów.

Nagrody będą zarówno o wartościach nie przekraczających kwoty 760 zł, jak również o wartościach przekraczających kwotę 760 zł.

Każda jednorazowa nagroda w wartości przekraczającej kwotę 760 zł, składać się będzie z postaci rzeczowej oraz wartości pieniężnej odpowiadającej wysokości podatku dochodowego liczonego od jej wartości. Wnioskodawca jako organizator sprzedaży wraz z przekazywanymi nagrodami przed wydaniem nagrody pobierze podatek dochodowy od osób fizycznych w wysokości 10% wartości nagrody i tym samym przekaże otrzymującemu samą wartość nagrody rzeczowej pomniejszonej o zryczałtowany podatek dochodowy, który w następstwie odprowadzi do właściwego organu podatkowego wraz ze stosowną deklaracją PIT-8A.


Po analizie treści wniosku, mając na względzie zakres kompetencji przyznanej tutejszemu organowi i treść przepisu art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa przyjęto, iż na podstawie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego intencją Wnioskodawcy było uzyskanie odpowiedzi na pytanie:


Czy w przedmiotowej sytuacji nagrody do wartości 760 zł korzystają ze zwolnienia przedmiotowego, natomiast w sytuacji nagród o wartości przewyższającej tę kwotę należy pobrać i przekazać zryczałtowany podatek dochodowy według zasad przedstawionych we wniosku...


Zdaniem Wnioskodawcy, nagrody będą związane ze sprzedażą premiową i będą przeznaczone dla osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej. W sytuacji wydawania nagród, nie przekraczających jednorazowej wartości 760 zł, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wartość tej nagrody będzie dla otrzymującego przychodem zwolnionym z opodatkowania, i tym samym dla fundatora nagrody nie wystąpi obowiązek płatnika do obliczenia, poboru i wpłaty podatku.

Natomiast w przypadku nagród o wartościach powyżej 760 zł związanych i uzależnionych od własnej sprzedaży produktów dla osób fizycznych nie związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą będących pracownikami kontrahentów Wnioskodawcy, jak również innych osób fizycznych, od których jest uzależniona sprzedaż produktów, podlegają one opodatkowaniu 10% podatkiem zryczałtowanym. Podatek w imieniu otrzymującego jako płatnik obliczy, pobierze i wpłaci Wnioskodawca.

Wydający nagrodę (Wnioskodawca) w dokumentacji wydawanych nagród przedstawi wartość nagrody rzeczowej jak również wartość nagrody pieniężnej, która to będzie pokrywała zryczałtowany podatek. Osoba fizyczna podpisując odbiór nagrody wykazywać będzie otrzymaną nagrodę rzeczową oraz pieniądze w gotówce, które następnie Wnioskodawca jako płatnik w imieniu i na rzecz podatnika otrzymującego nagrodę odprowadzi wraz z deklaracją PIT 8A do właściwego organu podatkowego.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zgodnie natomiast z brzmieniem art. 20 ust. 1 ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, od dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Jak wynika z treści wniosku, Wnioskodawca produkuje i sprzedaje własne produkty. W związku ze sprzedażą zamierza przekazywać nagrody, które będą odzwierciedlać bezpośrednią wielkość sprzedaży. Nagrody są związane i połączone z wielkością dokonanych zakupów. Nagrodę otrzyma osoba fizyczna decydująca o dokonanych zakupach lub mająca wpływ na dokonane zakupy przez kontrahenta. Będą to zazwyczaj pracownicy stałych kontrahentów Wnioskodawcy, jak również pracownicy dalszych nabywców produktów.

Nagrody będą zarówno o wartościach nie przekraczających kwoty 760 zł, jak również o wartościach przekraczających kwotę 760 zł.

Każda jednorazowa nagroda w wartości przekraczającej wartość 760 zł składać się będzie z postaci rzeczowej oraz wartości pieniężnej odpowiadającej wysokości podatku dochodowego liczonego od jej wartości. Wnioskodawca jako organizator sprzedaży wraz z przekazywanymi nagrodami przed wydaniem nagrody pobierze podatek dochodowy od osób fizycznych w wysokości 10% wartości nagrody i tym samym przekaże otrzymującemu samą wartość nagrody rzeczowej pomniejszonej o zryczałtowany podatek dochodowy, który w następstwie odprowadzi do właściwego organu podatkowego podatek wraz ze stosowną deklaracją PIT-8A.

W świetle powołanego powyżej art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową

Jednakże w przedmiotowej sytuacji zaznaczyć należy, że „sprzedaż premiowa” co do zasady jest umową sprzedaży zawartą pomiędzy sprzedawcą a kupującym, połączoną z przyznaniem przez sprzedającego premii kupującemu. W związku z powyższym, zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dotyczy wyłącznie osób fizycznych otrzymujących nagrody w związku z zawarciem umowy sprzedaży w swoim imieniu i na swoją rzecz, pod warunkiem, że sprzedaż premiowa nie dotyczy nagród otrzymanych przez te osoby w związku z prowadzoną przez nie pozarolniczą działalnością gospodarczą.

W świetle powyższego akcji promocyjnej w zakresie adresowanym do pracowników firm będących odbiorcami produktów podmiotu prowadzącego akcję (nawet jeśli to oni decydują o zakupie produktów Wnioskodawcy), nie można uznać za sprzedaż premiową, ponieważ nagrody przyznawane w ramach sprzedaży premiowej powinny być związane ściśle ze sprzedażą i mogą dotyczyć jedynie stron zawieranej umowy sprzedaży (sprzedawca – nabywca), a nie osób je reprezentujących (sprzedawca - pracownik nabywcy).

Ponieważ nagród wskazanych we wniosku nie sposób uznać za nagrody związane ze sprzedażą premiową, jak również nagrody te nie stanowią wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, zatem ich wartość nie korzysta ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy do kwoty 760 zł w roku podatkowym.

Ponadto, z uwagi na fakt iż działania Wnioskodawcy opisane we wniosku nie stanowią sprzedaży premiowej lub konkursu w rozumieniu art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przepis ten wbrew stanowisku Wnioskodawcy nie znajdzie w przedstawionej sytuacji zastosowania.

Wartość nagród otrzymanych przez pracowników stałych kontrahentów Wnioskodawcy, jak również pracowników dalszych nabywców, stanowi dla nich przychód z innych źródeł w myśl art. 20 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a na Wnioskodawcy nie ciąży obowiązek obliczenia i poboru zaliczki lub zryczałtowanego podatku dochodowego bądź też obowiązek sporządzenia deklaracji rocznej o zryczałtowanym podatku dochodowym PIT-8AR. Wnioskodawca będzie natomiast zobowiązany na podstawie art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do sporządzenia informacji o przychodach z innych źródeł oraz o niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych. Zgodnie bowiem z tym przepisem, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów (PIT-8C) i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zmianami). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj