Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-391/11/AZb
z 24 maja 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-391/11/AZb
Data
2011.05.24



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
placówka oświatowa
stawki podatku
system oświaty
szkolenie
zwolnienie


Istota interpretacji
zwolnienie dla kursów i szkoleń prowadzonych przez jednostkę objętą systemem oświaty



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 18 lutego 2011r. (data wpływu do tut. organu 28 lutego 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 maja 2011r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług kształcenia, świadczonych przez jednostkę objętą systemem oświaty – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 lutego 2011r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług kształcenia, świadczonych przez jednostkę objętą systemem oświaty. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 11 maja 2011r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (Oddział) jest stowarzyszeniem. Oddział prowadzi działalność szkoleniową, doradczą i informacyjną w ramach Ośrodka Szkolenia Ekonomicznego, który został wpisany do ewidencji niepublicznych placówek kształcenia ustawicznego Urzędu Miejskiego w dniu 9 listopada 1999r.

Organizowane szkolenia odbywają się zgodnie z § 2 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz. U. Nr 31, poz. 216) tj. w formie kursu, kursu zawodowego (powyżej 30 godzin zajęć lekcyjnych) czy seminarium (od 5 godzin zajęć lekcyjnych do 2-3 dniowych szkoleń).

Ośrodek Szkolenia Ekonomicznego decyzją Kuratora Oświaty z dnia 25 października 2004r. uzyskał na podstawie art. 68b ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (j.t. 2004r. Dz. U. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) - akredytację w zakresie prowadzonego kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych. Akredytacją objęto kształcenie w zakresie: rachunkowości (różne stopnie zaawansowania), szkolenia pracowników kadrowo - płacowych, ubezpieczeń społecznych, prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Natomiast w ramach Ośrodka Szkolenia Ekonomicznego prowadzone są również szkolenia nie objęte akredytacją:

  1. kursy powyżej 30 godzin takie jak:
    • „Controlling finansowy w MŚP”, „Marketing w MŚP”, „Nowoczesny pracownik biurowy”, „Profesjonalny Sprzedawca”, „Prowadzenie korespondencji w sprawach handlowych, biurowych i osobowych”, „Zarządzanie małym i średnim przedsiębiorstwem” oraz
    • szkolenia komputerowe (Microsoft Excel oraz MS Word - różne stopnie zaawansowania).
  2. seminaria (powyżej 5 godzin dydaktycznych) w zakresie:
    • zmian w podatkach, prawie pracy, ordynacji podatkowej, kodeksie spółek handlowych - sukcesywnie do aktualnego prawodawstwa,
    • wybranych problemów rachunkowo - księgowych (np. „Analiza danych na kontach rozrachunkowych i wynikowych oraz ich powiązanie z obowiązującymi podatkami”, „Inwentaryzacja”, „Inwestycje, środki trwałe”, „Gospodarka magazynowa” itp.),
    • pozostałe, typu: „Ochrona danych osobowych”, „Podstawy marketingu i reklamy”, „Public Relations”, „Techniki sprzedaży i negocjacje handlowe”, „Zamówienia publiczne”.


Z uzupełnienia wniosku z dnia 11 maja 2011r. wynika, że Ośrodek Szkolenia Ekonomicznego Wnioskodawcy jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy o systemie oświaty, świadczącą usługi w zakresie kształcenia (art. 2 pkt 3a ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty).

Spełniony jest wymóg art. 82 ustawy o systemie oświaty w zakresie powoływania przez osoby prawne placówki niepublicznej. Ośrodek Szkolenia Ekonomicznego uzyskał wpis do rejestru niepublicznych placówek kształcenia ustawicznego w Wydziale Edukacji Urzędu Miejskiego.

Ośrodek Szkolenia Ekonomicznego działa w ramach struktury organizacyjnej Wnioskodawcy i nie jest od niego odrębnym podatnikiem.

Wszystkie kursy zarówno objęte akredytacją jak i kursy, seminaria nie objęte akredytacją świadczone są przez Ośrodek Szkolenia Ekonomicznego jako jednostkę objętą systemem oświaty.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy prowadzenie kursów w ramach przyznanej akredytacji zwolnione jest z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. b ustawy o podatku od towarów i usług...

Czy prowadzenie przez niepubliczną placówkę kształcenia ustawicznego, jaką jest Ośrodek Szkolenia Ekonomicznego Wnioskodawcy, pozostałych szkoleń stanowiących kształcenie zawodowe, bądź przekwalifikowanie zawodowe w formie kursów i seminariów zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006r. (Dz. U. Nr 31, poz. 216) w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych również korzysta ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, prowadzenie przez niepubliczną placówkę kształcenia ustawicznego, jaką jest Ośrodek Szkolenia Ekonomicznego Wnioskodawcy wszelkich szkoleń stanowiących kształcenie zawodowe, bądź przekwalifikowanie zawodowe w formie kursów i seminariów zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006r. (Dz. U. Nr 31, poz. 216) w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych korzysta w całości ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, podstawowa stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT – obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, podstawowa stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Z dniem 1 stycznia 2011r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji (ex 80) i przenoszą uregulowania w tym zakresie do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ustawy punktów 26-29, regulujących zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej.

Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.

Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej.

Zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. i ww. Dyrektywy, państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo – rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

-oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

-oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 ze zm.) obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 5 kwietnia 2011r., zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane i usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Natomiast zgodnie z obowiązującym od dnia 6 kwietnia 2011r. § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane, jak również usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 288 s. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych – Wspólny system podatku wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EEC ze zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz. U. L Nr 347, s. 1 ze zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność szkoleniową, doradczą i informacyjną w ramach Ośrodka Szkolenia Ekonomicznego. Ośrodek Szkolenia Ekonomicznego jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy o systemie oświaty, świadczącą usługi w zakresie kształcenia (art. 2 pkt 3a ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty). Spełniony jest wymóg art. 82 ustawy o systemie oświaty w zakresie powoływania przez osoby prawne placówki niepublicznej. Ośrodek Szkolenia Ekonomicznego uzyskał wpis do rejestru niepublicznych placówek kształcenia ustawicznego w Wydziale Edukacji Urzędu Miejskiego.

Ośrodek Szkolenia Ekonomicznego działa w ramach struktury organizacyjnej Wnioskodawcy i nie jest od niego odrębnym podatnikiem.

Organizowane szkolenia odbywają się zgodnie z § 2 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz. U. Nr 31, poz. 216) tj. w formie kursu, kursu zawodowego (powyżej 30 godzin zajęć lekcyjnych) czy seminarium (od 5 godzin zajęć lekcyjnych do 2-3 dniowych szkoleń).

Ośrodek Szkolenia Ekonomicznego decyzją Kuratora Oświaty z dnia 25 października 2004r. uzyskał na podstawie art. 68b ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (j.t. 2004r. Dz. U. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) - akredytację w zakresie prowadzonego kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych. Akredytacją objęto kształcenie w zakresie: rachunkowości (różne stopnie zaawansowania), szkolenia pracowników kadrowo - płacowych, ubezpieczeń społecznych, prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Natomiast w ramach Ośrodka Szkolenia Ekonomicznego prowadzone są również szkolenia nie objęte akredytacją:

  1. kursy powyżej 30 godzin takie jak:
    • „Controlling finansowy w MŚP”, „Marketing w MŚP”, „Nowoczesny pracownik biurowy”, „Profesjonalny Sprzedawca”, „Prowadzenie korespondencji w sprawach handlowych, biurowych i osobowych”, „Zarządzanie małym i średnim przedsiębiorstwem” oraz
    • szkolenia komputerowe (Microsoft Excel oraz MS Word - różne stopnie zaawansowania).
  2. seminaria (powyżej 5 godzin dydaktycznych) w zakresie:
    • zmian w podatkach, prawie pracy, ordynacji podatkowej, kodeksie spółek handlowych - sukcesywnie do aktualnego prawodawstwa,
    • wybranych problemów rachunkowo - księgowych (np. „Analiza danych na kontach rozrachunkowych i wynikowych oraz ich powiązanie z obowiązującymi podatkami”, „Inwentaryzacja”, „Inwestycje, środki trwałe”, „Gospodarka magazynowa” itp.),
    • pozostałe, typu: „Ochrona danych osobowych”, „Podstawy marketingu i reklamy”, „Public Relations”, „Techniki sprzedaży i negocjacje handlowe”, „Zamówienia publiczne”.


Wszystkie kursy zarówno objęte akredytacją jak i kursy, seminaria nie objęte akredytacją świadczone są przez Ośrodek Szkolenia Ekonomicznego jako jednostkę objętą systemem oświaty.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, że zwolnienie z podatku od towarów i usług obejmuje usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania.

Przytaczając zatem przepisy ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.) wskazać należy, iż zgodnie z art. 2 pkt 3a) ww. ustawy system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

W myśl art. 3 pkt 17 ww. ustawy o systemie oświaty, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o kształceniu ustawicznym – należy przez to rozumieć kształcenie w szkołach dla dorosłych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ww. ustawy, szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną.

Jak stanowi art. 68a ust. 1 ww. ustawy o systemie oświaty kształcenie ustawiczne jest organizowane i prowadzone w:

  1. szkołach dla dorosłych;
  2. placówkach kształcenia ustawicznego, placówkach kształcenia praktycznego, ośrodkach dokształcania i doskonalenia zawodowego.

Zgodnie z art. 82 ust. 1 ww. ustawy o systemie oświaty osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.

Jak zatem wynika z przytoczonych wyżej przepisów, kształcenie ustawiczne to kształcenie w szkołach dla dorosłych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, że zwolnienie z podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Ograniczenie umożliwiające skorzystanie z niniejszego zwolnienia ma zatem charakter podmiotowo-przedmiotowy. Zatem aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia, przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit a) ustawy, nie wystarcza, by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania.

Wnioskodawca wskazuje, iż prowadzi działalność szkoleniową w ramach Ośrodka Szkolenia Ekonomicznego posiadającego wpis do rejestru niepublicznych placówek kształcenia ustawicznego. Ośrodek ten (działający w ramach struktury organizacyjnej Wnioskodawcy) realizuje szkolenia objęte akredytacją w zakresie: rachunkowości (różne stopnie zaawansowania), szkolenia pracowników kadrowo - płacowych, ubezpieczeń społecznych, prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Ponadto Ośrodek prowadzi szereg szkoleń wymienionych we wniosku, nie objętych akredytacją, tj. zarówno kursy powyżej 30 godzin, jak i seminaria (powyżej 5 godzin dydaktycznych).

Wnioskodawca jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty na podstawie art. 2 pkt 3a ww. ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty. Wszystkie kursy zarówno objęte akredytacją jak i kursy, seminaria nie objęte akredytacją świadczone są przez Ośrodek Szkolenia Ekonomicznego jako jednostkę objętą systemem oświaty.

A zatem Ośrodek Szkolenia Ekonomicznego Wnioskodawcy stanowi placówkę należącą do systemu oświaty, działającą w zakresie kształcenia.

Odnosząc zatem przytoczone wyżej regulacje prawne do przedstawionego stanu faktycznego stwierdzić należy, iż jeśli kursy prowadzone w ramach przyznanej akredytacji, jak również pozostałe szkolenia stanowiące kształcenie zawodowe, bądź przekwalifikowanie zawodowe prowadzone w formie kursów i seminariów, są świadczone przez Ośrodek Szkolenia Ekonomicznego działający w ramach struktury organizacyjnej Wnioskodawcy, jako jednostkę objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, wówczas zastosowanie w sprawie znajdzie zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o VAT, zgodnie z którym od dnia 1 stycznia 2011r. zwalnia się od podatku usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, iż prowadzenie przez niepubliczną placówkę kształcenia ustawicznego, jaką jest Ośrodek Szkolenia Ekonomicznego wszelkich szkoleń korzysta w całości ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług należało uznać za nieprawidłowe, bowiem zwolnienie od podatku dla ww. usług kształcenia przysługuje na innej podstawie prawnej, niż wskazana przez Wnioskodawcę.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj