Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-1097/11/KW
z 10 października 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-1097/11/KW
Data
2011.10.10



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
podatek od towarów i usług
zwolnienia podatkowe
zwolnienie


Istota interpretacji
Zwolnienie od podatku VAT usług szkolenia kierowców objętych akredytacją



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 27 czerwca 2011r. (data wpływu 29 czerwca 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 29 września 2011r. (data wpływu 4 października 2011r.) oraz pismem z dnia 5 października 2011r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla usług szkolenia kierowców objętych akredytacją jest:

  • w części dotyczącej kursów prawa jazdy kategorii A, A1 – nieprawidłowe,
  • w części dotyczącej kursów prawa jazdy kategorii B, B + E, C, C + E, D – prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 września 2011r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla usług szkolenia kierowców objętych akredytacją.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 29 września 2011r. (data wpływu 4 października 2011r.) oraz pismem z dnia 5 października 2011r., będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 23 września 2011r. znak: IBPP1/443-1097/11/KW.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Z dniem 10 czerwca 2011r. Firma Wnioskodawcy uzyskała od Kuratora Oświaty akredytację. W ramach działalności Wnioskodawca prowadzi również badania psychologiczne kierowców.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 29 września 2011r. Wnioskodawca wskazał, iż jego firma prowadzi kursy prawa jazdy kat. A, A1, B, C, D, B + E, C + E oraz badania psychologiczne kierowców. Firma nie jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Prowadzi działalność oświatową o której mowa w art. 83a ust. 2 o systemie oświaty na całość prowadzonego kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych w zakresie kursów kat. A1, A, B, B + E, C, C + E, D z wyjątkiem badań psychologicznych kierowców. Z dniem 10-tym czerwca 2011r. firma Wnioskodawcy uzyskała od ... Kuratora Oświaty na podstawie art. 68b ust. 1, 2, 3, 8 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty akredytację w zakresie kursów kat. A1, A, B, B + E, C, C + E, D z wyjątkiem badań psychologicznych kierowców. Uczestnikami szkoleń są zarówno indywidualne osoby wykorzystujące zdobyte u Wnioskodawcy umiejętności do własnych potrzeb jak i firmy kierujące swoich pracowników na szkolenie niezbędne do wykonywania danego zawodu np. kierowcy, dostawcy itp. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi w zakresie usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego stanowią inne usługi niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT czyli, świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją. Usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego nie są finansowane ze środków publicznych.

Ponadto Wnioskodawca w uzupełnieniu wniosku z dnia 5 października 2011r. wskazał, iż nie jest jednostką objętą wpisem do starosty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu z dnia 29 września 2011r.):

Czy usługi szkolenia kierowców obejmujące kategorie kursów objętych akredytacją są zwolnione z podatku VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu z dnia 29 października 2011r.), nawiązując do art. 43 ust.1 pkt 29 lit. b usługi szkolenia kierowców w zakresie kursów objętych akredytacją kat. A1, A, B, B + E, C, C + E, D z wyjątkiem badań psychologicznych kierowców są zwolnione z tyt. podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm., a od dnia 26 sierpnia 2011r. t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT – dodanego do tej ustawy od dnia 1 stycznia 2011r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe … oraz jednostki badawczo – rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

-oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

-oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 288 s. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych – Wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG ze zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – Dz. Urz. UE L 347, s. 1 ze zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Od dnia 1 lipca 2011r. obowiązuje natomiast rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011r., ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 77, s. 1). Zgodnie z art. 44 tego rozporządzenia, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, iż Wnioskodawca nie może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT. Wnioskodawca stwierdził bowiem, że nie jest jednostką objętą wpisem do starosty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Ponadto z wniosku nie wynika, aby Wnioskodawca posiadał status uczelni, jednostki naukowej i jednostki badawczo - rozwojowej.

Należy zauważyć, iż powołane wyżej przepisy prawa podatkowego przewidują również zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowane w całości ze środków publicznych. Co więcej, przepisy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowanych w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane. Dla zastosowania przedmiotowych zwolnień istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych lub też finansowanie danego szkolenia w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Z przedstawionego stanu faktycznego sprawy wynika, iż Wnioskodawca prowadzi kursy prawa jazdy kat. A1, A, B, B + E, C, C + E, D, które są objęte akredytacją wydaną na podstawie przepisów o systemie oświaty. Uczestnikami szkoleń są zarówno indywidualne osoby wykorzystujące zdobyte u Wnioskodawcy umiejętności do własnych potrzeb jak i firmy kierujące swoich pracowników na szkolenie niezbędne do wykonywania danego zawodu np. kierowcy, dostawcy itp. Ponadto Wnioskodawca zaznaczył, iż szkolenia te są usługami szkolenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.

Przy czym zaznaczyć należy, iż usługi szkolenia osób ubiegających się o wydanie prawa jazdy kategorii C, D, i E są usługami kształcenia zawodowego. Również kształceniem zawodowym są usługi szkolenia osób ubiegających się o wydanie prawa jazdy kategorii B z uwagi na fakt, iż jest to jeden z podstawowych wymogów, jakie stawia się kandydatom do pracy na różne stanowiska.

W świetle powyższego wobec kursów prawa jazdy kategorii B, B + E, C, C + E, D zostały spełnione łącznie dwa niezbędne warunki umożliwiające zastosowanie zwolnienia od podatku VAT dla świadczonych usług, tj. są one (jak wskazał Wnioskodawca) usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz są objęte akredytacją wydaną na podstawie przepisów ustawy o systemie oświaty. Wnioskodawca może zatem zastosować zwolnienie od podatku VAT dla przedmiotowych usług kursów prawa kategorii B, B + E, C, C + E, D wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. b ustawy o VAT.

Natomiast odnośnie świadczonych przez Wnioskodawcę usług kursów prawa jazdy kategorii A oraz A1, stwierdzić należy, iż co do zasady do szkoleń tych nie można zastosować zwolnienia od podatku VAT, gdyż szkoleń tych nie można uznać za kształcenie zawodowe, a więc nie spełniają warunku określonego w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT. W tej sytuacji, mimo posiadania przez Wnioskodawcę akredytacji na te szkolenia, nie mogą one korzystać ze zwolnienia od podatku VAT. W przedmiotowej sprawie ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. b ustawy o VAT mogłyby jedynie korzystać szkolenia na kategorię A i A1 objęte akredytacją w sytuacji, gdyby np. uczestnicy szkoleń zostali skierowani na te szkolenia przez pracodawców w celu wykonywania zawodu kierowcy.

W związku z powyższym, co do zasady, dla szkoleń na kategorię A i A1 objętych akredytacją nie można zastosować zwolnienia od podatku VAT, z wyjątkiem sytuacji, gdy są one kształceniem zawodowym.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za:

  • nieprawidłowe w części dotyczącej kursów prawa jazdy kategorii A, A1,
  • prawidłowe w części dotyczącej kursów prawa jazdy kategorii B, B + E, C, C + E, D.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Ponadto w sprawie będącej przedmiotem wniosku należy zwrócić uwagę, iż analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny prawnej załączników dołączonych przez Wnioskodawcę.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj