Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-586/12/ES
z 8 czerwca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 stycznia 2012r. (data wpływu 28 lutego 2012r.), uzupełnionym pismem, które wpłynęło do tut. organu w dniu 22 maja 2012r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych przez Wnioskodawcę usług szkoleniowych na rzecz podmiotów prywatnoprawnych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 lutego 2012r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych przez Wnioskodawcę usług szkoleniowych na rzecz podmiotów prywatnoprawnych.

Wniosek został uzupełniony pismem, które wpłynęło do tut. organu w dniu 22 maja 2012r., będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP1/443-238/12/ES z dnia 8 maja 2012r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Wnioskodawca wykonuje usługi w postaci prowadzenia szkoleń zawodowych dla podmiotów prywatnoprawnych. Źródłem finansowania szkoleń dla podmiotów prywatnoprawnych są środki publiczne przekazane podmiotom przez organy samorządu terytorialnego, na realizację zadania publicznego, w trybie art. 25 ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej i art. 13 ust. 1-2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2010r. Nr 234 poz. 1536 ze zm.).

Podmioty publicznoprawne stanowią 90-95% kontrahentów Wnioskodawcy, pozostałe 5-10 % stanowią podmioty niepubliczne realizujące w ramach umowy zlecenia z samorządem zadania publiczne na rzecz samorządów.

Podmioty prywatnoprawne otrzymują dotację celową ze środków publicznych pozostających w dyspozycji samorządu, na wykonanie konkretnych zadań na rzecz samorządu.

W ramach tych umów podmioty prywatnoprawne są zobowiązane do należytej dbałości w zakresie wydatkowania środków dotacyjnych, czego przykładem może być na przykład stosowanie procedur dokonywania wydatków w oparciu o zapisy ustawy prawo zamówień publicznych (np. dokonywanie zakupów w ramach procedury przetargowej).

Jednym z elementów realizacji zadania publicznego przez podmioty prywatnoprawne jest szkolenie własnych pracowników celem osiągania odpowiedniego standardu usług realizowanych w ramach umowy-zlecenia. Firma Wnioskodawcy współpracuje w tym zakresie z podmiotami prywatnoprawnymi oferując im szkolenia zawodowe, związane wprost z realizowanym zadaniem zleconym.

Dlatego podmioty prywatnoprawne realizując zadanie szkolenia zawodowego własnych pracowników merytorycznych, związanych bezpośrednio z realizacją umów - zlecenia z samorządami (podmioty niepubliczne), są finansowane w 100% ze środków publicznych (w tym często w dużej mierze ze środków pomocowych Unii Europejskiej).

Należy podkreślić, iż Wnioskodawca jest podatnikiem zwolnionym podmiotowo z podatku VAT.

W uzupełnieniu odnośnie szkoleń dla podmiotów prywatnoprawnych Wnioskodawca wskazuje, że nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Wnioskodawca realizuje usługi szkoleniowe na zasadach określonych w przepisach ustawy z dnia 2 lipca 2004r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 173, poz. 1807). Zgodnie z art. 83a ust. 2 ustawy o systemie oświaty działalność prowadzona przez Wnioskodawcę jest działalnością kształcenia ustawicznego nie objętą systemem oświaty.

Wnioskodawca nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Szkolenia prowadzone przez Wnioskodawcę mają swoje umocowanie w art. 119 ust. 2 pkt 6 ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej, który stanowi, iż pracownicy socjalni i inni pracownicy systemu pomocy społecznej mają obowiązek podnoszenia swoich kwalifikacji poprzez udział w szkoleniach i samokształceniu. Nie zostały jednak szczegółowo ustalone zasady doskonalenia zawodowego, stąd Wnioskodawca stosuje się do zasad ogólnych opisanych w rozporządzeniu Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz. U. z dnia 27 lutego 2006r.).

Usługi pomocy społecznej i usługi pokrewne - w polskim systemie prawnym mogą być realizowane przez: podmioty publiczne (jednostki organizacyjne jednostek samorządu terytorialnego) lub podmioty niepubliczne (w ramach zlecenia zadania w trybie przewidzianym w ustawie o pomocy społecznej oraz ustawie o działalności pożytku publicznego i wolontariatu).

Szkolenia prowadzone przez Wnioskodawcę są szkoleniami specjalistycznymi, skierowanymi do pracowników systemu pomocy społecznej oraz innych służb społecznych, którzy są zatrudniani w podmiotach publicznych i niepublicznych. Należy zaznaczyć, iż formy doskonalenia zawodowego proponowane przez Wnioskodawcę są ściśle związane z wykonywaną pracą zawodową uczestników tych form szkoleniowych. Wnioskodawca realizuje formy szkoleniowe, których nie prowadzą publiczne ośrodki kształcenia oraz szkoły. Wszystkie formy szkoleniowe prowadzone przez Wnioskodawcę mają charakter ściśle specjalistyczny. Przykładem tego typu działań mogą być szkolenia proponowane przez Wnioskodawcę dla pracowników domów pomocy społecznej prowadzonego na zlecenie samorządu przez podmiot niepubliczny, dotyczące realizacji zadań przez zespoły terapeutyczno - opiekuńcze działające w ramach tychże domów - szkolenia te mają umocowanie prawne w § 6 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Ministra Polityki Społecznej z dnia 19 października 2005r. w sprawie domów pomocy społecznej i są ścisłym wymogiem obowiązującego standardu usług w domach pomocy społecznej (oznacza to, że bez tego rodzaju szkoleń domy te utraciłyby prawo dalszej realizacji usług własnych).

Realizowane przez Wnioskodawcę usługi są usługami kształcenia zawodowego innymi niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT.

Wszystkie szkolenia proponowane przez Wnioskodawcę są skierowane do osób pracujących w sektorze pomocy społecznej lub sektorach pokrewnych, w tym konkretnym przypadku w jednostkach realizujących zlecenie samorządów. W przedsięwzięciach dydaktycznych realizowanych przez Wnioskodawcę uczestniczą tylko pracownicy instytucji pomocowych lub instytucji pokrewnych. Wnioskodawca organizuje jedynie zamknięte formy szkoleniowe, tj. formy szkoleniowe skierowane do pracowników konkretnych instytucji, np.: domów pomocy społecznej prowadzonych na zlecenie samorządu, domów dziecka prowadzonych na zlecenie samorządu, itp. W szkoleniach uczestniczą tylko pracownicy ww. instytucji. Tematyka szkoleń jest ściśle związana z wykonywanym zawodem uczestników szkolenia. Celem szkoleń jest uzyskanie nowej wiedzy lub jej uaktualnienie, w zakresie realizowanych zadań zawodowych lub nauki nowych technik pracy socjalnej z klientem instytucji pomocowych. Przekazywana podczas szkoleń wiedza służy uczestnikom szkolenia wyłącznie do celów zawodowych.

Wszyscy uczestnicy form doskonalenia zawodowego realizowanych przez Wnioskodawcę są kierowani na szkolenia przez pracodawców. Oferta Wnioskodawcy jest kierowana jedynie do podmiotów prawnych, a proponowane formy szkoleniowe dotyczą podnoszenia kwalifikacji zawodowych pracowników tych instytucji. Wszystkie jednostki tematyczne realizowane przez Wnioskodawcę mają na celu przekazanie wiedzy uczestnikom szkoleń, która ma się przyczynić do uzyskania nowych umiejętności zawodowych w wykonywanym zatrudnieniu.

Wnioskodawca realizuje usługi szkoleniowe na rzecz podmiotów prywatnoprawnych, które realizują zlecone przez samorząd terytorialny zadania publiczne. Środki którymi dysponują podmioty publicznoprawne są przekazywane przez samorządy na realizację zadania, którego bezpośrednio dotyczą przedmiotowe szkolenia.

Podmioty niepubliczne (prywatnoprawne) prowadząc zadanie publiczne są zobowiązane do jego realizacji zgodnie z wymogami standardów, których jednym z elementów jest szkolenie pracowników realizujących to zadanie - przykład: prowadzenie domu pomocy społecznej przez podmiot prywatnoprawny na zlecenie podmiotu publicznoprawnego (samorządu), którego jednym z wymogów jest wymóg przeszkolenia pracowników określony w § 6 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Ministra Polityki Społecznej z dnia 19 października 2005r. w sprawie domów pomocy społecznej. Kalkulacja kosztów realizacji zadania publicznego zawiera również koszt przeprowadzenia szkolenia, a jego koszty są pokrywane ze środków dotacyjnych.

Usługi oferowane przez Wnioskodawcę są usługami kształcenia zawodowego (kształcenia ustawicznego) i w przypadku podmiotów prywatnoprawnych są finansowane przez te podmioty ze środków publicznych przekazanych przez samorząd na realizację zadania publicznego. Koszty szkoleń pokrywają w całości jednostki kierujące pracowników.

Wnioskodawca nie jest realizatorem usług szkoleniowych dla podmiotów prywatnoprawnych, których źródłem finansowania są środki unijne.

Faktura wystawiona przez Wnioskodawcę za wykonanie usługi szkoleniowej stanowi dla podmiotu zlecającego (podmiotu prywatnoprawnego) dowód poniesienia wydatku kwalifikowanego, który mieści się w ramach zlecenia zadania publicznego i jest umiejscowiony w ramach planu finansowego jednostki.

Wnioskodawca otrzymuje płatność od Zleceniodawców - podmiotów prywatnoprawnych, tylko z rachunku bankowego Zleceniodawcy. Niestety Wnioskodawca nie jest w stanie ustalić, czy Zleceniodawca (podmiot prywatnoprawny), na przedmiotowym rachunku posiada jedynie środki dotacyjne. Wnioskodawca dysponuje jednak wiedzą, iż kalkulacja kosztów realizacji zadania przez podmiot prywatnoprawny uwzględnia szkolenia pracowników w realizacji zadania publicznego (szkolenie jako warunek konieczny prowadzenia zadania publicznego), a wydatki na szkolenia mogą być finansowane z dotacji podmiotów publicznych i tak są rozliczane.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy prowadząc szkolenia dla podmiotów prywatnoprawnych, finansowanych w tym zakresie ze środków publicznych, bądź funduszy unijnych (które są też środkami publicznymi), Wnioskodawca może skorzystać ze zwolnienia VAT, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, prowadząc działalność gospodarczą w takim zakresie, t.j. szkolenie przedsiębiorstw w zakresie prowadzenia szkoleń, oraz szkolenia zawodowe, Wnioskodawca jest uprawniony do zastosowania ulgi, zgodnie z art. 43, ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT. Podmioty jakim Wnioskodawca świadczy swe usługi, są to podmioty prywatnoprawne, jednakże projekty podmiotów prywatnoprawnych, są finansowane ze środków publicznych.

Zgodnie z komentarzami do art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c, ustawy o VAT, regulacja powyższego przepisu wprowadza zwolnienia dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, spełniających określone warunki, oraz dla świadczenia usług dostawy towarów ściśle z tymi usługami związanych. Jest ona implementacją art. 132 ust. 1 lit. i dyrektywy 2006/112. Pojęcie usług kształcenia zawodowego należy rozumieć w znaczeniu potocznym, a więc jako takie usługi, których celem jest nabycie przez usługobiorców wiedzy lub umiejętności przydatnych do wykonywania różnego rodzaju zawodów. Warunkiem objęcia zwolnieniem usług kształcenia zawodowego jest spełnienie jednego z trzech wymienionych w ustawie warunków.

Środkami publicznymi są środki, o których mowa w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych. Zgodnie z powyższą ustawą - środkami publicznymi są również środki pochodzące z funduszy strukturalnych i Funduszy Spójności. Poprzez finansowanie ze środków publicznych należy rozumieć pokrywanie kosztów szkolenia z tych środków.

Regulacją dotyczącą kształcenia zawodowego o charakterze ogólnym jest rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006r. Zgodnie z § 2 ust. 1, niniejszego rozporządzenia, formami kształcenia są: kurs zawodowy, seminarium, praktyka zawodowa. Definicje nie precyzują, jaka konkretnie wiedza powinna być przekazywana, aby dane szkolenie było jedną z tych form kształcenia, odwołując się więc do pojęć o charakterze ogólnym. Najkrótszą formą kształcenia jest seminarium. Jest ono pozaszkolną formą kształcenia o czasie trwania nie krótszym niż 5 godzin, zajęć edukacyjnych, której ukończenie umożliwia uzyskanie lub uzupełnienie wiedzy na określony temat. Organizator kształcenia powinien prowadzić stosowną dokumentację dla każdej prowadzonej przez niego formy kształcenia. Jeżeli więc szkolenie będzie trwało dłużej niż 5 godzin, zostanie opracowany przez organizatora program nauczania oraz zostanie sporządzona stosowana dokumentacja. Seminarium stanie się usługą kształcenia zawodowego, prowadzoną w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, a więc usługą objętą zwolnieniem.

Podsumowując, Wnioskodawca twierdzi, że spełnia dwa warunki pozwalające na zwolnienie od podatku VAT, a mianowicie: prowadzi usługi szkoleniowe dotyczące kształcenia zawodowego, oraz owe szkolenia są finansowane w całości ze środków publicznych.

Przekonania Wnioskodawcy potwierdził wyrok Sądu WSA, z dnia 4 października 2011r., o sygn. akt: I SA/Gd 859/11.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177 poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT – obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r. – w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo – rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

-oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

-oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 288 s. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych – Wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG ze zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz. Urz. UE L Nr 347, s. 1 ze zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Od dnia 1 lipca 2011r. obowiązuje natomiast rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011r., ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 77, s. 1). Zgodnie z art. 44 tego rozporządzenia, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca prowadzi szkolenia zawodowe dla podmiotów prywatnoprawnych. Źródłem finansowania szkoleń dla podmiotów prywatnoprawnych są środki publiczne przekazane podmiotom przez organy samorządu terytorialnego, na realizację zadania publicznego, w trybie art. 25 ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej i art. 13 ust. 1-2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Podmioty prywatnoprawne otrzymują dotację celową ze środków publicznych pozostających w dyspozycji samorządu, na wykonanie konkretnych zadań na rzecz samorządu. Jednym z elementów realizacji zadania publicznego przez podmioty prywatnoprawne jest szkolenie własnych pracowników celem osiągania odpowiedniego standardu usług realizowanych w ramach umowy-zlecenia z samorządami, finansowane w 100% ze środków publicznych. Firma Wnioskodawcy współpracuje w tym zakresie z podmiotami prywatnoprawnymi oferując im szkolenia zawodowe, związane wprost z realizowanym zadaniem zleconym.

Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty, nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Realizowane przez Wnioskodawcę szkolenia są usługami kształcenia zawodowego innymi niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT. Wszystkie szkolenia proponowane przez Wnioskodawcę są skierowane do osób pracujących w sektorze pomocy społecznej lub sektorach pokrewnych, w tym konkretnym przypadku w jednostkach realizujących zlecenie samorządów. W przedsięwzięciach dydaktycznych realizowanych przez Wnioskodawcę uczestniczą tylko pracownicy instytucji pomocowych lub instytucji pokrewnych. Wnioskodawca organizuje jedynie zamknięte formy szkoleniowe skierowane do pracowników konkretnych instytucji: domów pomocy społecznej prowadzonych na zlecenie samorządu, domów dziecka prowadzonych na zlecenie samorządu. Celem szkoleń jest uzyskanie nowej wiedzy lub jej uaktualnienie, w zakresie realizowanych zadań zawodowych lub nauki nowych technik pracy socjalnej z klientem instytucji pomocowych. Przekazywana podczas szkoleń wiedza służy uczestnikom szkolenia wyłącznie do celów zawodowych. Wszyscy uczestnicy form doskonalenia zawodowego realizowanych przez Wnioskodawcę są kierowani na szkolenia przez pracodawców. Wnioskodawca realizuje usługi szkoleniowe na rzecz podmiotów prywatnoprawnych, które realizują zlecone przez samorząd terytorialny zadania publiczne. Środki którymi dysponują podmioty publicznoprawne są przekazywane przez samorządy na realizację zadania, którego bezpośrednio dotyczą przedmiotowe szkolenia.

Kalkulacja kosztów realizacji zadania publicznego (szkolenie jako warunek konieczny prowadzenia zadania publicznego) zawiera również koszt przeprowadzenia szkolenia, a jego koszty są pokrywane ze środków dotacyjnych.

Usługi oferowane przez Wnioskodawcę są usługami kształcenia zawodowego i w przypadku podmiotów prywatnoprawnych są finansowane przez te podmioty ze środków publicznych przekazanych przez samorząd na realizację zadania publicznego. Koszty szkoleń pokrywają w całości jednostki kierujące pracowników.

Faktura wystawiona przez Wnioskodawcę za wykonanie usługi szkoleniowej stanowi dla podmiotu zlecającego (podmiotu prywatnoprawnego) dowód poniesienia wydatku kwalifikowanego, który mieści się w ramach zlecenia zadania publicznego i jest umiejscowiony w ramach planu finansowego jednostki. Wnioskodawca otrzymuje płatność od Zleceniodawców – podmiotów prywatnoprawnych tylko z rachunku bankowego Zleceniodawcy. Kalkulacja kosztów realizacji zadania przez podmiot prywatnoprawny uwzględnia szkolenia pracowników w realizacji zadania publicznego. Wnioskodawca nie jest realizatorem usług szkoleniowych dla podmiotów prywatnoprawnych, których źródłem finansowania są środki unijne.

Należy zauważyć, że w myśl art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.) środkami publicznymi są:

  1. dochody publiczne;
  2. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);
  3. środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;
  4. przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:
  5. ze sprzedaży papierów wartościowych,
  6. z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,
  7. ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,
  8. z otrzymanych pożyczek i kredytów,
  9. z innych operacji finansowych;
  10. przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

Natomiast wg art. 9 ww. ustawy o finansach publicznych, sektor finansów publicznych tworzą:

  1. organy władzy publicznej, w tym organy administracji rządowej, organy kontroli państwowej i ochrony prawa oraz sądy i trybunały;
  2. jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki;
  3. jednostki budżetowe;
  4. samorządowe zakłady budżetowe;
  5. agencje wykonawcze;
  6. instytucje gospodarki budżetowej;
  7. państwowe fundusze celowe;
  8. Zakład Ubezpieczeń Społecznych i zarządzane przez niego fundusze oraz Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego i fundusze zarządzane przez Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego;
  9. Narodowy Fundusz Zdrowia;
  10. samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej;
  11. uczelnie publiczne;
  12. Polska Akademia Nauk i tworzone przez nią jednostki organizacyjne;
  13. państwowe i samorządowe instytucje kultury oraz państwowe instytucje filmowe;
  14. inne państwowe lub samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem przedsiębiorstw, instytutów badawczych, banków i spółek prawa handlowego.

Art. 4. ust. 1 ww. ustawy o finansach publicznych określił, iż przepisy ustawy stosuje się do:

  1. jednostek sektora finansów publicznych,
  2. innych podmiotów w zakresie, w jakim wykorzystują środki publiczne lub dysponują tymi środkami.

W myśl art. 25 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (t. j. Dz. U. z 2009r. Nr 175 poz. 1362 ze zm.), organy administracji rządowej i samorządowej, zwane dalej "organami", mogą zlecać realizację zadania z zakresu pomocy społecznej, udzielając dotacji na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zleconego zadania organizacjom pozarządowym, o których mowa w art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz podmiotom wymienionym w art. 3 ust. 3 tej ustawy, prowadzącym działalność w zakresie pomocy społecznej, zwanych dalej "podmiotami uprawnionymi".

Natomiast zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 157, 234 poz.1536 ze zm.), organ administracji publicznej zamierzający zlecić realizację zadania publicznego organizacjom pozarządowym lub podmiotom wymienionym w art. 3 ust. 3, ogłasza otwarty konkurs ofert. Termin do składania ofert nie może być krótszy niż 21 dni od dnia ukazania się ostatniego ogłoszenia, o którym mowa w ust. 3.

W myśl art. 13 ust. 2 tej ustawy ogłoszenie otwartego konkursu ofert powinno zawierać informacje o:

  1. rodzaju zadania;
  2. wysokości środków publicznych przeznaczonych na realizację tego zadania;
  3. zasadach przyznawania dotacji;
  4. terminach i warunkach realizacji zadania;
  5. terminie składania ofert;
  6. trybie i kryteriach stosowanych przy wyborze ofert oraz terminie dokonania wyboru ofert;
  7. zrealizowanych przez organ administracji publicznej w roku ogłoszenia otwartego konkursu ofert i w roku poprzednim zadaniach publicznych tego samego rodzaju i związanych z nimi kosztami, ze szczególnym uwzględnieniem wysokości dotacji przekazanych organizacjom pozarządowym i podmiotom, o których mowa w art. 3 ust. 3.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa wskazać należy, że Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty, jak również nie jest uczelnią, jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk, oraz jednostką badawczo-rozwojową, nie jest zatem podmiotem korzystającym ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszłego wynika jednak, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe na rzecz podmiotów prywatnoprawnych, które realizują zlecone przez samorząd terytorialny zadania publiczne, stanowić będą kształcenie zawodowe. Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika również, że przedmiotowe szkolenia będą w całości finansowane ze środków publicznych.

Jeśli zatem prowadzone przez Wnioskodawcę szkolenia stanowiące kształcenie zawodowe będą w całości finansowane ze środków publicznych, wówczas zostanie spełniona przesłanka wynikająca z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT, zgodnie z którym zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26, finansowane w całości ze środków publicznych.

Mając powyższe na uwadze, stanowisko Wnioskodawcy, że odnośnie prowadzonych przez niego szkoleń dla podmiotów prywatnoprawnych spełnia dwa warunki pozwalające na zwolnienie od podatku VAT, bowiem prowadzi usługi szkoleniowe dotyczące kształcenia zawodowego oraz szkolenia te są finansowane w całości ze środków publicznych, należało uznać za prawidłowe.

Na marginesie należy zaznaczyć, że ulgi i zwolnienia od podatku są to dwa różne pojęcia, których nie można utożsamiać.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj