Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1-443-1256/11-5/PR
z 25 października 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1-443-1256/11-5/PR
Data
2011.10.25



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
czynności podlegające opodatkowaniu
dofinansowanie
odliczenie podatku od towarów i usług
pomoc de minimis
urząd pracy


Istota interpretacji
prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na zakup wyposażenia do otwieranej firmy, ze środków na podjęcie działalności gospodarczej pochodzących z Urzędu Pracy



Wniosek ORD-IN 358 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 09.08.2011 r. (data wpływu 16.08.2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 13.10.2011r. (data wpływu 17.10.2011r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 10.10.2011r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na zakup wyposażenia do otwieranej firmy, ze środków na podjęcie działalności gospodarczej pochodzących z Urzędu Pracy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16.08.2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na zakup wyposażenia do otwieranej firmy, ze środków na podjęcie działalności gospodarczej pochodzących z Urzędu Pracy. Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 13.10.2011 r. (data wpływu 17.10.2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 10.10.2011 r.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca będąc osobą bezrobotną zgłosił się z wnioskiem do Powiatowego Urzędu Pracy o dofinansowanie na rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej. Po pozytywnym rozpatrzeniu jego wniosku w dniu 01.07.2011 r. podpisał on umowę z Urzędem Pracy o przyznaniu jednorazowo środków na podjęcie działalności gospodarczej.

Szczegóły dotyczące umowy: Kapitał Ludzki, Narodowa strategia spójności, Europejski Fundusz Społeczny. Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Umowa o przyznaniu jednorazowo środków na podjęcie działalności gospodarczej realizowana w ramach projektu „Praca Twoją przyszłością”. Program Operacyjny Kapitał Ludzki, Priorytet VI. Rynek pracy otwarty dla wszystkich, Działanie 6.1 Poprawa dostępu do zatrudnienia oraz wspieranie aktywności zawodowej w regionie, Poddziałanie 6.1.3 Poprawa zdolności do zatrudnienia oraz podnoszenie poziomu aktywności zawodowej osób bezrobotnych.

Umowa ta nie porusza tematu zaliczania w koszty uzyskania przychodu zakupów sfinansowanych z dotacji ani też możliwości odliczenia podatku VAT. W dniu 01.07.2011 r. Wnioskodawca podpisał również zaświadczenie o udzielonej pomocy de minimis.

W dniu 11.07.2011 rozpoczął działalność gospodarczą. Za pieniądze otrzymane z dotacji dokonał następujących zakupów niezbędnych do podjęcia działalności gospodarczej (zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie).

  1. Oprogramowanie, koszt 2521,66zł,
  2. Laptop, koszt 3096,00 zł,
  3. Dysk zewnętrzny, koszt 1039,00 zł,
  4. Telefon komórkowy, koszt 649,00 zł,
  5. Monitor, koszt 695,00 zł,
  6. Panel LCD, koszt 2968,00 zł,
  7. Palmtop, koszt 1649,99 zł,
  8. Biurko, koszt 559,00 zł,
  9. Szafka na dokumenty, koszt 329,00 zł,
  10. Drukarka, koszt 1098,99 zł,
  11. Skaner, koszt 310,00 zł,
  12. Kanapa do biura, koszt 1250,00 zł,
  13. Fotele, koszt 909,00 zł,
  14. Strona internetowa, koszt 799,50 zł,
  15. Tablice informacyjne, koszt 1500,00 zł,
  16. Naklejki magnetyczne na samochód, koszt 600,00 zł.

Wszystkie wymienione ceny są cenami brutto, a zakupy były dokonane po rozpoczęciu działalności gospodarczej. Na każdy z powyższych zakupów Wnioskodawca posiada fakturę VAT wystawioną na jego działalność gospodarczą.

Zainteresowany zgłosił w Urzędzie Skarbowym, iż jest czynnym płatnikiem VAT, wypełnił formularz VAT-R. Zgłosił również rozliczenie kwartalne VATu oraz podatku od towarów i usług. W październiku 2011 roku zamierza po raz pierwszy rozliczyć się, za trzeci kwartał 2011 roku.

W nadesłanym uzupełnieniu Wnioskodawca dodał, iż wszystkie wymienione we wniosku wydatki sfinansowane z dotacji pochodzącej z Urzędu Pracy mają związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług wykonywanymi przez niego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Warunkiem otrzymania dotacji z urzędu pracy było między innymi złożenie odpowiedniego wniosku. Wniosek ten musiał posiadać plan finansowy działalności gospodarczej, w którym to wyszczególnione są zakupy niezbędne do rozpoczęcia i prowadzenia działalności gospodarczej, które mają zostać sfinansowane z dotacji. Urząd Pracy akceptując wniosek o dofinansowanie, a później wypłacając środki na zakupy uwzględnione we wniosku stwierdził, iż wszystkie zakupy wyszczególnione we wniosku są niezbędne do rozpoczęcia i prowadzenia działalności gospodarczej. Wnioskodawca jest zarejestrowany jako czynny płatnik podatku od towaru i usług. Jest to jednoznaczne z tym, iż wydatki wymienione we wniosku mają związek z czynnościami wykonywanymi przez niego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Jako zakres i rodzaj działalności gospodarczej Wnioskodawca wskazał działalność związaną z oprogramowaniem, działalność związaną z doradztwem w zakresie informatyki, pozostałą działalność usługową w zakresie technologii informatycznych i komputerowych, a także przetwarzanie danych, zarządzanie stronami internetowymi (hosting) i podobna działalność.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT ...

Zdaniem Wnioskodawcy, może on odliczyć podatek VAT od wydatków sfinansowanych dotacją. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54. poz. 535 ze zm.), podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Nie ma natomiast znaczenia skąd pochodzą środki na sfinansowanie zakupów.

Zdaniem Zainteresowanego wszystkie poniesione przez niego wydatki spełniają powyższe warunki. Podobne stanowisko odnośnie odliczania VAT można znaleźć m.in. w następujących interpretacjach indywidualnych:

  1. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, interpretacja indywidualna nr IBPB1/415-16/08/TK/KAN-130/01/08/KAN-3183/03/08)
  2. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, interpretacja indywidualna nr IPPB1/415-1114/10-6/MT
  3. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, interpretacja indywidualna nr ILPP1/443-659/09-3/KG
  4. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, interpretacja indywidualna nr ITPB1/415-279/07/PS
  5. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, interpretacja indywidualna nr IPPB1/415-489/07-4/AZ
  6. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, interpretacja indywidualna nr IPPB1/415-202/ 07-2/AG i w wielu innych

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z brzmieniem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. jedn. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Art. 86 ust. 1 ustawy stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ponadto, w oparciu o art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu zawartego we wniosku wynika, że Wnioskodawca pozyskał z Urzędu Pracy jednorazowe środki na podjęcie działalności gospodarczej. Za pieniądze otrzymane z dotacji dokonał zakupów niezbędnych do podjęcia działalności gospodarczej, przy czym na każdy z zakupów Wnioskodawca posiada fakturę VAT. Zainteresowany jest czynnym płatnikiem VAT, jednocześnie w nadesłanym uzupełnieniu jednoznacznie wskazał, iż wszystkie wymienione we wniosku wydatki sfinansowane z dotacji pochodzącej z Urzędu Pracy mają związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług wykonywanymi przez niego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego od w/w wydatków.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Wnioskodawca, w trybie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT z tytułu zakupu przedmiotowych towarów i usług, ze względu na fakt, iż poniesione wydatki mają związek z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

W związku z tym, iż niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie zakresu podatku od towarów i usług, w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie wydana odrębna interpretacja.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj