Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPB1/415-106/11-4/KSU
z 10 listopada 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPB1/415-106/11-4/KSU
Data
2011.11.10



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
działalność gospodarcza
Europejski Fundusz Społeczny
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy wynagrodzenie Wnioskodawczyni za osobiście wykonaną pracę, rozliczone dokumentem wewnętrznym, zaliczone do wydatków kwalifikowanych, na które otrzymała wsparcie finansowe, tj. środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu, może korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie ww. art. 21 ust. 1 pkt 46, 129 lub 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?



Wniosek ORD-IN 382 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 27 lipca 2011 r. (data wpływu 1 sierpnia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 września 2011 r. (data wpływu 14 września 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania środków finansowych otrzymywanych za osobiście wykonaną pracę w związku z realizacją projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 sierpnia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania środków finansowych otrzymywanych za osobiście wykonaną pracę w związku z realizacją projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, określonych w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), w związku z czym pismem z dnia 31 sierpnia 2011 r., Nr IPTPB1/415-106/11-2/KSU, wezwano Wnioskodawczynię do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia podania bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 6 września 2011 r., natomiast w dniu 14 września 2011 r. uzupełniono ww. wniosek (data nadania w polskiej placówce operatora publicznego 12 września 2011 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawczyni w latach 2005-2008 brała udział w realizacji dwóch projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego. Jeden z projektów był zrealizowany na podstawie umowy zawartej z Wojewódzkim Urzędem Pracy w K. w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionów, a drugi zrealizowany był w oparciu o umowę z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwoju Zasobów Ludzkich (finansowany w 75% z funduszy unijnych, a w 25% z budżetu krajowego).

Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą w zakresie PKD 80.42.A - Nauka języków, 80.42.8 - Kształcenie ustawiczne. Projekty były realizowane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej i miały bezpośredni związek z zakresem prowadzonej działalności gospodarczej. Wydatkami kwalifikującymi się do objęcia wsparciem były m.in. wydatki poniesione na wynagrodzenia wraz z pochodnymi od wynagrodzeń osób zaangażowanych bezpośrednio w realizację projektu, w tym wynagrodzenie samej Wnioskodawczyni.

Wnioskodawczyni jako osoba fizyczna zrealizowała projekty w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. W obu projektach pobierała wynagrodzenie z tytułu wykonywanej pracy - jako lektor językowy, czy doradca merytoryczny – rozliczane na podstawie noty księgowej, która stanowiła koszt kwalifikowany projektu, a tym samym koszt uzyskania otrzymanego wsparcia finansowego.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 11 września 2011 r. dodano również, iż

  • Wnioskodawczyni była bezpośrednim beneficjentem (stroną umowy o dofinansowanie projektów), bezpośrednio realizującym projekty współfinansowane z EFS. Wnioskodawczyni jako osoba fizyczna zrealizowała projekty w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. W obu projektach pobierała wynagrodzenie z tytułu wykonywanej pracy jako lektor językowy, czy doradca merytoryczny - rozliczane na podstawie noty księgowej, która stanowiła koszt kwalifikowany projektu, a tym samym koszt uzyskania otrzymanego wsparcia finansowego. Ponadto Wnioskodawczyni otrzymane w ten sposób przychody z projektów zaliczała do pozostałych przychodów w ramach prowadzonej działalności,
  • w ramach realizacji ww. projektów Wnioskodawczyni zatrudniała pracowników na podstawie umowy o pracę, umowy zlecenia i umowy o dzieło,
  • Wnioskodawczyni otrzymała środki na realizację ww. projektów w latach 2005-2006-2007-2008,
  • Wnioskodawczyni prowadziła działalność gospodarczą z formą opodatkowania dochodów według jednolitej stawki 19% (podatek liniowy), prowadząc podatkową księgę przychodów i rozchodów.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy wynagrodzenie Wnioskodawczyni za osobiście wykonaną pracę, rozliczone dokumentem wewnętrznym, zaliczone do wydatków kwalifikowanych, na które otrzymała wsparcie finansowe, tj. środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu, może korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie ww. art. 21 ust. 1 pkt 46, 129 lub 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...
  2. Czy otrzymane przez Wnioskodawczynię wsparcie finansowe na realizację projektu w przypadku wynagrodzeń osób bezpośrednio zatrudnionych (np. lektorzy językowi, księgowa, koordynator projektu, asystent koordynatora), stanowiące środki finansowe otrzymane przez uczestników projektu, może korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych... W uzupełnieniu wniosku z dnia 11 września 2011 r. Wnioskodawczyni stwierdziła, iż w pytaniu numer 2 występuje jako płatnik podatku dochodowego od osób przez Nią zatrudnionych. Dodatkowo sformułowała następujące pytanie: „Czy Wnioskodawczyni jako płatnik była zobowiązana do obliczania i pobrania podatku dochodowego od osób przez Nią zatrudnionych bezpośrednio przy realizacji projektu...”.

Odpowiedź na pytanie oznaczone we wniosku numerem 1 stanowi przedmiot niniejszej interpretacji. Wniosek w zakresie pytania oznaczonego numerem 2 zostanie rozstrzygnięty odrębnie.

Zdaniem Wnioskodawczyni, otrzymane przez Nią środki finansowe mogą korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego, ponieważ wypełnione zostały warunki zawarte w art. 21 ust. 1 pkt 46, 129 i 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zatem wszelkie dochody podatnika, nie wymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych podlegają opodatkowaniu.

W myśl art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolniczej działalności gospodarczej), uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawczyni w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w latach 2005-2008 brała udział w realizacji dwóch projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego. Jeden z projektów był zrealizowany na podstawie umowy zawartej z Wojewódzkim Urzędem Pracy w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionów, a drugi zrealizowany był w oparciu o umowę z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwoju Zasobów Ludzkich (finansowanego w 75% z funduszy unijnych, a w 25% z budżetu krajowego). Wnioskodawczyni była bezpośrednim beneficjentem (stroną umowy o dofinansowanie projektów), bezpośrednio realizującym projekty współfinansowane z EFS. Wnioskodawczyni otrzymała środki na realizację ww. projektów w latach 2005-2006-2007-2008.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz fakt, iż z dniem 1 stycznia 2010 r. zmianie uległy przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dotacji, niniejszą interpretację wydaje się w oparciu o stan prawny obowiązujący do dnia 31 grudnia 2009 r. (w części dotyczącej środków na realizację projektu otrzymanych przed dniem 31 grudnia 2009 r.).

Wsparcie Wspólnoty dla Polski w latach 2004 – 2006 w ramach Narodowego Planu Rozwoju było realizowane za pomocą jednofunduszowych sektorowych programów operacyjnych (SPO) oraz wielofunduszowego Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR).

Status prawny środków pochodzących z funduszy strukturalnych regulują przepisy Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych oraz Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 438/2001 z dnia 2 marca 2001 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 dotyczącego zarządzania i systemów kontroli pomocy udzielanej w ramach funduszy strukturalnych, ustawy o finansach publicznych oraz ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju 2004-2006 (Dz. U. Nr 116, poz. 1206).

Zgodnie z art. 2 pkt 11 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. z 2004 r. Nr 116, poz. 1206 ze zm.), określenie publiczne środki wspólnotowe oznacza – środki finansowe pochodzące z budżetu Wspólnot Europejskich, a w szczególności z funduszy strukturalnych, o których mowa w przepisach Unii Europejskiej w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w sprawie Europejskiego Funduszu Społecznego, w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich z Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOiGR) oraz zmieniających i uchylających niektóre rozporządzenia, rozporządzeniu w sprawie Instrumentu Finansowego Wspierania Rybołówstwa oraz rozporządzeniu ustanawiającym Fundusz Spójności, ujęte w załączniku do ustawy budżetowej, służące realizacji Narodowego Planu Rozwoju.

W myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy o Narodowym Planie Rozwoju, w celu realizacji Planu tworzy się:

  • sektorowe programy operacyjne,
  • regionalne programy operacyjne,
  • inne programy operacyjne,
  • strategię wykorzystania Funduszu Spójności.

Stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy o Narodowym Planie Rozwoju, programy, o których mowa w pkt 1-3, są finansowane z publicznych środków krajowych lub współfinansowane z publicznych środków wspólnotowych.

Europejski Fundusz Społeczny jest jednym z funduszy strukturalnych, które to fundusze są instrumentami finansowymi polityki regionalnej Unii Europejskiej i mają pomóc władzom centralnym i regionalnym (słabiej rozwiniętych regionów Unii) w rozwiązywaniu ich najważniejszych problemów gospodarczych. Ich zadaniem jest wspieranie restrukturyzacji i modernizacji gospodarki, co ma wpłynąć na zwiększenie spójności ekonomicznej i społecznej krajów Unii. Fundusze kierowane są do tych sektorów gospodarki i regionów, które bez pomocy finansowej nie są w stanie dorównać do średniego poziomu ekonomicznego w Unii Europejskiej. Pomoc z funduszy strukturalnych otrzymuje się jako refundację części poniesionych wydatków, tj. najpierw inwestycja, potem dotacja. Oznacza to, że środki finansowe z Europejskiego Funduszu Społecznego zostaną przekazane dopiero po zakończeniu inwestycji.

W myśl art. 27 ust. 1 ustawy o Narodowym Planie Rozwoju, dofinansowanie projektów z publicznych środków wspólnotowych polega na zwrocie określonej w umowie o dofinansowanie projektu albo decyzji, o której mowa w art. 11 ust. 7, części wydatków poniesionych przez beneficjenta lub wypłacie premii.

Beneficjent otrzymuje od instytucji wdrażającej środki na realizację swojego projektu z krajowych funduszy publicznych. Pomoc ta pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych. Po udokumentowaniu przez beneficjenta wydatkowania tych środków możliwe jest wnioskowanie do Komisji Europejskiej – przez odpowiednie instytucje – o zwrot wydatkowanych kwot. Zwrócone środki zasilają źródło finansowania krajowego. Zatem, w przypadku projektów realizowanych w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego środki pomocowe z Unii Europejskiej stanowią refundację wcześniej poniesionych wydatków, których źródłem finansowania były krajowe środki publiczne.

Skoro pomoc, jaką otrzymują beneficjenci, pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu państwa, zatem nie jest to pomoc otrzymana ze środków bezzwrotnej pomocy.

Ponadto należy zauważyć, iż środki pomocowe w części współfinansowanej z budżetu państwa nie mogą być uznane za pomoc pochodzącą z dotacji, o których mowa w art. 69 ust. 4 pkt 1 lit. b) ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.). A zatem, w tej części pomoc otrzymana przez beneficjenta również nie jest zwolniona z podatku dochodowego, ponieważ zwolnieniu podlegają tylko dotacje w rozumieniu ustawy o finansach publicznych.

Należy wskazać, iż od dnia 1 stycznia 2007 r. obowiązują przepisy ustawy z dnia 8 grudnia 2006 r. nowelizujące ustawę o finansach publicznych, które zmieniły zasady finansowania programów operacyjnych, o których mowa w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju.

Jednakże przepis przejściowy, tj. art. 20 ustawy nowelizującej ustawę o finansach publicznych (Dz. U. z 2006 r. Nr 249, poz. 1832) wyraźnie przewiduje, iż przepisy nowelizujące ustawę o finansach publicznych nie będą miały zastosowania do programów i projektów realizowanych w ramach Narodowego Planu Rozwoju 2004-2006. Wobec tego w 2007 r. i 2008 r. zasady finansowania kontynuowanych programów operacyjnych w ramach NPR, pozostały takie same jak w roku 2006.

Wobec powyższego w roku 2007 i 2008 zasady finansowania kontynuowanych programów operacyjnych w ramach NPR, w tym również Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego oraz Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich pozostały takie same jak w roku 2006.

W myśl przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2009 r., wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Zgodnie zaś z art. 21 ust. 1 pkt 137 dodanym do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z dniem 1 stycznia 2010 r. ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241), wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzieloną w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240).

Otrzymane przez Wnioskodawczynię środki na realizację projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego, w tym w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego oraz Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich stanowią – zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlegający opodatkowaniu przychód z działalności gospodarczej. Wobec tego nie korzystają ze zwolnień, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 129 i 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj