Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/415-498/11/ENB
z 19 sierpnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB2/415-498/11/ENB
Data
2011.08.19



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Katalog źrodeł przychodów


Słowa kluczowe
działki rolne
gospodarstwo rolne
grunty rolne
sprzedaż nieruchomości
zwolnienia przedmiotowe
źródła przychodu


Istota interpretacji
Czy w związku ze sprzedażą działek Wnioskodawca będzie zobowiązany do zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych?



Wniosek ORD-IN 4 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 9 maja 2011 r. (data wpływu 16 maja 2011 r.) uzupełnionym pismami z dnia 1 sierpnia 2011 r. (data wpływu 4 sierpnia 2011 r.) oraz z dnia 10 sierpnia 2011 r. (data wpływu 12 sierpnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 16 maja 2011 r. został złożony ww. wniosek uzupełniony pismami w dniach 4 i 12 sierpnia 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości.


We wniosku tym przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Jest Pan właścicielem nieruchomości rolnej niezabudowanej o powierzchni 0,99 ha, którą uzyskał aktem własności ziemi z dnia 1 grudnia 1973 r. wydanym przez Wydział Rolnictwa, Leśnictwa i Skupu na mocy art. 1,5 i 12 ustawy z 26 października 1971 r. o uregulowaniu własności gospodarstw rolnych. Nabycie własności nieruchomości nastąpiło nieodpłatnie. Wnioskodawca otrzymując tę ziemię 30 lat temu nie myślał nawet o jej sprzedaży, uprawiał ją bowiem na potrzeby własnej rodziny.

Nieruchomość ta do dnia dzisiejszego nie zmieniła przeznaczenia, nadal jest ziemią rolną. Dla powyższej nieruchomości nie istnieje plan zagospodarowania przestrzennego. Zgodnie ze Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta K. (uchwała RM z dnia 7 września 2010 r.) powyższa działka znajduje się na terenie elementarnym oznaczonym symbolem S.03b.U o poniższym przeznaczeniu terenu: Funkcja dominująca: usługi ogólnomiejskie, Funkcje uzupełniające: produkcja przemysłowa, rzemiosło produkcyjne, usługi, magazyny, składy, obiekty i lokale mieszkalne, mieszkalnictwo jednorodzinne, infrastruktura techniczna.

Zgodnie z informacją zamieszczoną na zaświadczeniu wydanym przez Prezydenta Miasta, studium nie jest aktem prawa miejscowego zgodnie z art. 9 ust. 5 ustawy z 27 marca 2003 r., o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Ponadto, jest Pan współwłaścicielem (na zasadzie małżeńskiej współwłasności) nieruchomości rolnej, niezabudowanej o powierzchni 13,72 ha, oznaczonej w ewidencji gruntów numerem 161/1. Zgodnie z treścią zapisów w ewidencji gruntów nieruchomość obejmuje grunty orne, klasy R IVa i R IVb oraz pastwiska trwałe klasa PS V. Nieruchomość została nabyta w dniu 17 grudnia 2004 r. od Agencji Nieruchomości Rolnych w celu powiększenia prowadzonego gospodarstwa rolnego. Obecnie jest dzierżawiona na cele rolne. Do momentu wydzierżawienia była wykorzystywana przez Pana i małżonkę w działalności rolniczej. Nieruchomość nie jest objęta planem zagospodarowania przestrzennego gminy S. W studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy S. teren ten oznaczono jako: - MN, U strefa identyfikacji terenów wymagających opracowania planu miejscowego dla rozwoju budownictwa mieszkaniowego z usługami. Dla obszaru tego wydano decyzję o warunkach zabudowy dla zamierzenia inwestycyjnego polegającego na budowie domów mieszkalnych jednorodzinnych.

Obecnie rozważa Pan zbycie opisanych nieruchomości. W przypadku nie znalezienia nabywcy na cały areał ziemi, rozważa Pan dokonanie podziału na mniejsze działki i sprzedaż podzielonej ziemi. Jest Pan podatnikiem podatku rolnego. Obecnie nie planuje Pan zbycia żadnych innych nieruchomości niż wskazane we wniosku. W przeszłości dokonywał Pan zbycia nieruchomości gruntowych, które były gruntami rolnymi i stanowiły część gospodarstwa rolnego.


Wobec powyższego zadano następujące pytanie:


Czy sprzedaż powyższych nieruchomości nie będzie podlegała podatkowi dochodowemu na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z uwagi na upływ 5 letniego terminu od daty nabycia, bez względu na fakt, czy zostanie dokonana w całości, czy po podziale...


Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż przedmiotowych nieruchomości nastąpi po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym miało miejsce ich nabycie, zatem nie będzie stanowić źródła przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czyli przychód uzyskany ze sprzedaży tych nieruchomości nie podlega opodatkowaniu tym podatkiem. Ewentualny podział przedmiotowych nieruchomości i sprzedaż nie zmieni sytuacji prawnej Wnioskodawcy w zakresie opodatkowania podatkiem dochodowym, tym samym sprzedaż ta nadal nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:


  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,


  • jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) – przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.


W świetle powyższego, każda czynność prawna, której przedmiotem jest odpłatne zbycie nieruchomości lub praw wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy stanowi źródło przychodów w rozumieniu tego przepisu, jeżeli zostanie dokonana w określonym czasie t.j. przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie i nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest właścicielem nieruchomości rolnej niezabudowanej o powierzchni 0,99 ha, którą uzyskał aktem własności ziemi z dnia 1 grudnia 1973 r. wydanym przez Wydział Rolnictwa, Leśnictwa i Skupu. Wnioskodawca otrzymując tę ziemię 30 lat temu nie myślał nawet o jej sprzedaży, uprawiał ją bowiem na potrzeby własnej rodziny. Ponadto Wnioskodawca jest współwłaścicielem (na zasadzie małżeńskiej współwłasności) nieruchomości rolnej, niezabudowanej o powierzchni 13,72 ha, oznaczonej w ewidencji gruntów numerem 161/1. Nieruchomość została nabyta w dniu 17 grudnia 2004 r. od Agencji Nieruchomości Rolnych. Została nabyta w celu powiększenia prowadzonego gospodarstwa rolnego. Obecnie jest dzierżawiona na cele rolne. Do momentu wydzierżawienia była wykorzystywana przez Wnioskodawcę w działalności rolniczej. Wnioskodawca rozważa zbycie opisanych nieruchomości. W przypadku nie znalezienia nabywcy na cały areał ziemi, Wnioskodawca rozważa dokonanie podziału na mniejsze działki i sprzedaż podzielonej ziemi.

Podkreślenia wymaga fakt, iż wydzielenie działek z przedmiotowych nieruchomości nie będzie stanowiło ich nabycia w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Stąd też czynność ta, jako czynność czysto techniczna, nie będzie miała wpływu na określenie początku biegu terminu, o którym mowa w tym przepisie.

Analizując natomiast czy sprzedaż nieruchomości stanowi źródło przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym należy w pierwszej kolejności rozstrzygnąć, czy sprzedaż ta nie nastąpi w wykonywaniu działalności gospodarczej, zdefiniowanej w art. 5a ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Zgodnie z tym przepisem - ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:


  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych


  • prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9;


Zatem pojęcie działalności gospodarczej charakteryzuje się między innymi prowadzeniem tej działalności w celach zarobkowych, prowadzeniem działalności na własny rachunek, jej zorganizowaniem i ciągłością – zawodowym charakterem, uczestnictwem w obrocie gospodarczym. Ponadto przy ocenie zakresu pojęcia działalności gospodarczej nie można abstrahować od zamiaru podmiotu podejmującego poszczególne czynności.

W świetle powyższego uznać należy, iż działalność jest wtedy zarobkowa, gdy jest zdolna do potencjalnego generowania zysku, a jej przeznaczeniem jest zapewnienie określonego dochodu. Zarobkowego charakteru nie mają działania, których wyłącznym celem jest zaspokojenie własnych potrzeb osoby podejmującej określone czynności, czy też jej rodziny.

Zatem sprzedaż, nawet wielokrotna, przedmiotów z majątku prywatnego osoby fizycznej, które nie są związane z działalnością gospodarczą oraz nie były nabyte w celu ich odsprzedaży, nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji, w oparciu o okoliczności przedstawione przez Wnioskodawcę, a w szczególności fakt, iż przedmiotowe nieruchomości nie zostały nabyte w celu dalszej odsprzedaży, a wyłącznie w celu powiększenia prowadzonego gospodarstwa rolnego i były wykorzystywane w prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności rolniczej stwierdzić należy, iż ewentualna ich sprzedaż nie będzie stanowiła źródła przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem zostanie dokonana po upływie pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nieruchomości nabyto t.j. od końca odpowiednio 1973 r. i 2004 r.

Przy czym należy zastrzec, iż rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie jest ustalanie, czy sprzedaż działek wypełnia znamiona prowadzenia działalności gospodarczej, bowiem stanowi to domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj