Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-1447/11/EJ
z 4 listopada 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-1447/11/EJ
Data
2011.11.04



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
bilety
czynności niepodlegające opodatkowaniu
czynności opodatkowane
prawo do odliczenia
proporcja
sztuka
teatr


Istota interpretacji
odliczenie przez Wnioskodawcę podatku naliczonego związanego z czynnościami podlegającymi VAT jak i niepodlegającymi VAT



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 21 września 2011r. (data wpływu 26 września 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczania podatku naliczonego zawartego w fakturach dotyczących modernizacji i przebudowy budynków Teatru - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 września 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczania podatku naliczonego zawartego w fakturach dotyczących modernizacji i przebudowy budynków Teatru.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi studia wyższe na Wydziałach w K., W. i B. Wnioskodawca przeprowadza modernizację i przebudowę budynków we W. i B. W wyremontowanych budynkach Wnioskodawca prowadzić będzie działalność dydaktyczną polegającą na kształceniu studentów na poziomie wyższym, która zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 b) ustawy o podatku od towarów i usług jest zwolniona z tego podatku. Częścią procesu dydaktycznego w uczelni teatralnej jest przedstawienie dyplomowe, które musi być zaprezentowane przed publicznością. Jest to warunek konieczny, aby student otrzymał dyplom ukończenia szkoły wyższej. Przedstawienia dyplomowe są prezentowane na różnych festiwalach, w teatrach, często odpłatnie – jako usługa kulturalna – zgodnie z art. 43 ust. 1 poz. 33a) - zwolniona z VAT, oraz na scenie Szkoły Teatralnej. Jeżeli spektakl jest prezentowany na scenie Szkoły Teatralnej, uczelnia sprzedaje bilety wstępu, które są opodatkowane podatkiem VAT – aktualnie 8%.Wnioskodawca prowadzi taką działalność także w innych miejscach i część tej działalności, oprócz sprzedaży biletów wstępu, także jest opodatkowana podatkiem VAT (np. wynajem pomieszczeń, itp.). Udział sprzedaży opodatkowanej w sprzedaży ogółem wyniósł w 2010r. 30% i w takiej proporcji Wnioskodawca odlicza obecnie naliczony podatek VAT od zakupów związanych ze spektaklami dyplomowymi które zalicza do zakupów dotyczących sprzedaży mieszanej. Dochody ze sprzedaży biletów wstępu, zwłaszcza w B., są bardzo niewielkim ułamkiem innych dochodów własnych Wnioskodawcy, a jeszcze mniejszym, jeżeli weźmie się pod uwagę całą działalność Wnioskodawcy – kształcenie studentów – finansowane z dotacji budżetowej – całkowicie zwolnione z VAT. W przebudowanych budynkach jedyną działalnością opodatkowaną będzie sprzedaż biletów wstępu na spektakle dyplomowe. Dochody z tej sprzedaży stanowią zaledwie ułamek (dużo mniej niż 2%) całej działalności, która będzie tam prowadzona.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma prawo do odliczania podatku naliczonego w fakturach dotyczących modernizacji i przebudowy budynków, jeżeli tak to w jakiej proporcji... Czy w świetle obowiązujących przepisów można zastosować 30% strukturę do odliczania VAT ze wszystkich faktur dotyczących tej inwestycji, czy też powinna wydzielić tę część inwestycji, która będzie dotyczyć tylko działalności mieszanej i odliczać podatek naliczony tylko od tej części wydatków...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma prawa do odliczania podatku naliczonego w fakturach dotyczących inwestycji. Dochody ze sprzedaży biletów stanowią zaledwie ułamek % (dużo mniej niż 2%) całej działalności prowadzonej w remontowanych budynkach, żadna inna działalność opodatkowana nie będzie tam prowadzona przez okres co najmniej pięciu lat. Gdyby Wnioskodawca odliczał podatek naliczony, nawet od części faktur to i tak zawsze byłby on większy niż podatek należny. Wnioskodawca płaci podatek należny w wysokości kilku tysięcy złotych miesięcznie. Podatek VAT naliczony w fakturach remontowych jest znacznie wyższe i nigdy nie będzie skompensowany podatkiem należnym. Dlatego Wnioskodawca uważa, że nie ma prawa do odliczania podatku VAT naliczonego w fakturach dotyczących modernizacji i przebudowy własnych budynków.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. z 2011r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego uregulowania wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikom w związku z zakupem towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych. Wskazana powyżej zasada wyłącza możliwość dokonywania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które są wykorzystywane do czynności zwolnionych, bądź niepodlegających opodatkowaniu.

W myśl art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10 (art. 90 ust. 2).

Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo (art. 90 ust. 3).

Proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej (art. 90 ust. 4).

Do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych podatnika - używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności (art. 90 ust. 5).

Do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z tytułu transakcji dotyczących nieruchomości lub usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 37-41, w zakresie, w jakim czynności te są dokonywane sporadycznie (art. 90 ust. 6).

Podatnicy, którzy w poprzednim roku podatkowym nie osiągnęli obrotu, o którym mowa w ust. 3, lub u których obrót ten w poprzednim roku podatkowym był niższy niż 30.000 zł, do obliczenia kwoty podatku naliczonego podlegającej odliczeniu od kwoty podatku należnego przyjmują proporcję wyliczoną szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego, w formie protokołu (art. 90 ust. 8).

Przepis ust. 8 stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do niego kwota obrotu, o której mowa w tym przepisie, byłaby niereprezentatywna (art. 90 ust. 9).

W przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

  1. przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 500 zł - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;
  2. nie przekroczyła 2% - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0% (ust. 10).

Reguły dotyczące sposobu i terminu dokonywania korekt podatku naliczonego oraz podmiotu zobowiązanego do dokonywania korekty zostały określone w art. 91 ustawy.

Zgodnie z art. 91 ust. 1 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od 01 kwietnia 2011r., po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub 10 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.

Ze stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca prowadzi studia wyższe na Wydziałach w K., W. i B. Wnioskodawca przeprowadza modernizację i przebudowę budynków we W. i B. W wyremontowanych budynkach Wnioskodawca prowadzić będzie działalność dydaktyczną polegającą na kształceniu studentów na poziomie wyższym, która zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 b) ustawy o podatku od towarów i usług jest zwolniona z tego podatku. Częścią procesu dydaktycznego w uczelni teatralnej jest przedstawienie dyplomowe, które musi być zaprezentowane przed publicznością. Jest to warunek konieczny, aby student otrzymał dyplom ukończenia szkoły wyższej. Przedstawienia dyplomowe są prezentowane na różnych festiwalach, w teatrach, często odpłatnie – jako usługa kulturalna – zgodnie z art. 43 ust. 1 poz. 33a) - zwolniona z VAT, oraz na scenie Szkoły Teatralnej. Jeżeli spektakl jest prezentowany na scenie Szkoły Teatralnej, uczelnia sprzedaje bilety wstępu, które są opodatkowane podatkiem VAT – aktualnie 8%. Wnioskodawca prowadzi taką działalność także w innych miejscach i część tej działalności, oprócz sprzedaży biletów wstępu, także jest opodatkowana podatkiem VAT (np. wynajem pomieszczeń, itp.). Udział sprzedaży opodatkowanej w sprzedaży ogółem wyniósł w 2010r. 30% i w takiej proporcji Wnioskodawca odlicza obecnie naliczony podatek VAT od zakupów związanych ze spektaklami dyplomowymi które zalicza do zakupów dotyczących sprzedaży mieszanej. Dochody ze sprzedaży biletów wstępu, zwłaszcza w B., są bardzo niewielkim ułamkiem innych dochodów własnych Wnioskodawcy, a jeszcze mniejszym, jeżeli weźmie się pod uwagę całą działalność Wnioskodawcy – kształcenie studentów – finansowane z dotacji budżetowej – całkowicie zwolnione z VAT. W przebudowanych budynkach jedyną działalnością opodatkowaną będzie sprzedaż biletów wstępu na spektakle dyplomowe. Dochody z tej sprzedaży stanowią zaledwie ułamek (dużo mniej niż 2%) całej działalności, która będzie tam prowadzona.

Wątpliwość Wnioskodawcy budzi czy może on dokonać odliczenia podatku naliczonego wykazanego w fakturach dotyczących modernizacji i przebudowy budynków, jeżeli dochody ze sprzedaży opodatkowanej prowadzonej w tych budynkach (bilety wstępu na przedstawienia) stanowią dużo mniej niż 2% całej działalności. Również Wnioskodawca nie wie czy w przypadku możliwości odliczenia podatku naliczonego może zastosować obliczony za 2010r. 30% wskaźnik struktury..

Podkreślenia wymaga, iż w przywołanych uregulowaniach art. 90 cyt. ustawy o podatku VAT ustawodawca nie dał podatnikom możliwości wyboru kryterium, według którego będą dokonywać odliczeń podatku naliczonego. W art. 90 ust. 3 cyt. ustawy jednoznacznie określono, w jaki sposób należy ustalić proporcję, według której następnie należy dokonywać odliczeń.

Z uregulowań zawartych w art. 90 i 91 cyt. ustawy wynika, że Wnioskodawca w pierwszej kolejności winien ustalić, jaka część wydatków poniesionych na modernizację i przebudowę budynków związana jest wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi i dokonać w całości odliczenia podatku naliczonego, a jaka część z czynnościami zwolnionymi i w tej części w ogóle nie dokonywać odliczenia podatku naliczonego.

W przypadku jednak, gdy dla danych wydatków nie jest jednak możliwe wyodrębnienie kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, w celu prawidłowej realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego Wnioskodawca może zastosować metodę proporcjonalnego odliczenia podatku naliczonego, o której mowa w art. 90 ust. 2 ustawy.

Zatem obliczając podatek naliczony od zakupów mieszanych (tj. związanych jednocześnie z czynnościami opodatkowanymi i zwolnionymi) należy czynić to w dwóch etapach:

  1. wstępnie odliczyć podatek naliczony według wskaźnika określonego na podstawie sprzedaży z poprzedniego roku,
  2. po zakończeniu roku, na podstawie rzeczywistych obrotów osiągniętych w danym roku, podatnik będzie zobowiązany do obliczenia proporcji ostatecznej, która służy ustaleniu wysokości korekty podatku naliczonego.

Z powyższego wynika, że wskaźnik korekty podatku naliczonego związanego z czynnościami mieszanymi wykonywanymi przez Wnioskodawcę powinien być ustalony na podstawie rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia podatku należnego oraz czynności w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.

Przepisy art. 90 i art. 91 cyt. ustawy, wskazujące na konieczność proporcjonalnego odliczenia podatku naliczonego oraz dokonywania korekt podatku naliczonego przez podatników osiągających przychody z tytułu wykonywania czynności zarówno podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jak i zwolnionych z tego podatku nie wskazują, iż Wnioskodawca wyliczając proporcję, o której mowa w art. 90 ust. 3, powinien brać pod uwagę tylko obrót osiągnięty w modernizowanych budynkach., tj. z części prowadzonej działalności.

Przepisy art. 91 ust. 1 i 2 w zw. z art. 90 ust. 3 jednoznacznie wskazują, iż proporcję, według której Wnioskodawca powinien skorygować odliczony przy modernizacji budynków podatek naliczony, ustala się jako roczny udział obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo. Zatem przy wyliczeniu proporcji Wnioskodawca nie ma możliwości ustalenia odrębnie obrotu dla działalności prowadzonej w modernizowanych budynkach.

W celu ustalenia właściwej proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 3 cyt. ustawy i dokonania rocznej korekty podatku naliczonego, o której mowa w art. 91 ust. 1 i ust. 2 cyt. ustawy, Wnioskodawca winien wziąć pod uwagę cały obrót z tytułu prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej.

Podsumowując powyższe stwierdzić należy, iż Wnioskodawcy przysługiwać będzie prawo do odliczenia podatku naliczonego, wykazanego na fakturach dokumentujących wydatki związane z modernizacją i przebudową własnych budynków we W. i B.

W konsekwencji powyższego nieprawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, iż nie ma prawa do odliczania podatku naliczonego w fakturach dotyczących przedmiotowej inwestycji.

Wysokość odliczenia podatku naliczonego w świetle art. 90 ust. 3 ustawy o VAT ustalona jest na podstawie proporcji uwzględniającej roczny udział obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego jak i czynności, w związku z którymi Wnioskodawcy nie przysługuje takie prawo. Skoro, jak wskazał we wniosku Wnioskodawca, proporcja za 2010r. wynosi 30%, zatem w tej wysokości przysługuje Wnioskodawcy prawo do odliczenia podatku naliczonego przy modernizacji budynków.

W świetle powyższego nieprawidłowe jest także stanowisko, iż Wnioskodawca wyliczając proporcję, o której mowa w art. 90 ust. 3, powinien brać pod uwagę tylko obrót osiągnięty w modernizowanych budynkach., tj. w części prowadzonej działalności opodatkowanej VAT.

Mając powyższe na uwadze, stanowisko Wnioskodawcy oceniane całościowo należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj