Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-1152/11/AŚ
z 4 listopada 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-1152/11/AŚ
Data
2011.11.04



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące

Ordynacja podatkowa --> Zobowiązania podatkowe --> Prawa i obowiązki następców prawnych oraz podmiotów przekształconych --> Spadkobiercy

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczanie częściowe podatku oraz korekta podatku naliczonego --> Korekta kwoty podatku naliczonego


Słowa kluczowe
kasa rejestrująca
korekta
obrót
spadkobiercy
śmierć


Istota interpretacji
W zakresie możliwości pomniejszenia obrotu przez Wnioskodawcę o wartość zwracanego towaru oraz w zakresie obowiązku zaewidencjonowania faktury korygującej otrzymanej od producenta z tytułu zwrotu wadliwego towaru w ewidencji zakupów przedsiębiorstwa oraz obowiązku zaewidencjonowania zwrotu reklamowanego towaru przy użyciu kasy rejestrującej - sukcesja praw i obowiązków



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 11 lipca 2011r. (data wpływu 22 lipca 2011r.), uzupełnionym pismami z dnia 29 września 2011r. (data wpływu 5 października 2011r.) oraz pismem z dnia 10 października 2011r. (data wpływu 12 października 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości pomniejszenia obrotu przez Wnioskodawcę o wartość zwracanego towaru oraz w zakresie obowiązku zaewidencjonowania faktury korygującej otrzymanej od producenta z tytułu zwrotu wadliwego towaru w ewidencji zakupów przedsiębiorstwa oraz obowiązku zaewidencjonowania zwrotu reklamowanego towaru przy użyciu kasy rejestrującej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 lipca 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości pomniejszenia obrotu przez Wnioskodawcę o wartość zwracanego towaru, obowiązku zaewidencjonowania zwrotu reklamowanego towaru przy użyciu kasy rejestrującej oraz obowiązku zaewidencjonowania faktury korygującej otrzymanej od producenta z tytułu zwrotu wadliwego towaru w ewidencji zakupów przedsiębiorstwa.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 29 września 2011r. (data wpływu 5 października 2011r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu znak: IBPP4/443-1152/11/AŚ z dnia 20 września 2011r. oraz pismem z dnia 10 października 2011r. (data wpływu 12 października 2011r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Podatnik prowadzi od dnia 17 marca 2011 roku działalność gospodarczą, na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej prowadzonej przez Prezydenta Miasta ... w zakresie handlu towarami - sprzętem, odzieżą i obuwiem sportowo - turystycznym, w szczególności na rzecz osób fizycznych, w wymaganym zakresie (sprzedaż na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej) ewidencjonując sprzedaż przy użyciu kasy fiskalnej. Działalność podatnika stanowi faktycznie kontynuację działalności - o takim samym przedmiocie - zmarłej matki podatnika, prowadzonej do dnia 13 marca 2011 roku (data zgonu matki podatnika) również na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej. Podatnik prowadzi swą działalność na bazie i w zakresie przedsiębiorstwa swej zmarłej matki (w tym samym lokalu, współpracując z tymi samymi kontrahentami). Podatnik, jako spadkobierca zmarłej, a jednocześnie jako przedsiębiorca faktycznie kontynuujący działalność zmarłej, będzie wykonywał obowiązki z tytułu zgłoszonych po 13 marca 2011 roku reklamacji towarów (tzw. niezgodności towaru z umową w przypadku tzw. sprzedaży konsumenckiej) sprzedanych przed 13 marca 2011 roku w ramach działalności gospodarczej zmarłej. Obowiązki te, w przypadku uznania reklamacji, będą dotyczyć w szczególności zwrotu ceny towaru na rzecz zgłaszającego reklamację nabywcy towaru, za jednoczesnym zwrotem paragonu z kasy fiskalnej. Jednocześnie, w takim przypadku producent reklamowanego towaru powinien wystawić fakturę korygującą z tytułu zwrotu wadliwego towaru.

W piśmie z dnia 29 września 2011r. uzupełniono wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej o następujące informacje:

Wnioskodawca nabył udział w spadku po matce w wysokości 1/3 na zasadzie dziedziczenia ustawowego; pozostałe udziały w spadku (po 1/3) nabyło dwoje pozostałych spadkobierców; Wnioskodawca za zgodą i w imieniu własnym oraz pozostałych spadkobierców wykonuje bieżące czynności związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa stanowiącego składnik majątku spadkowego po matce; jednocześnie Wnioskodawca i pozostali spadkobiercy podjęli działania celem dokonania częściowego działu spadku, w wyniku którego przedmiotowe przedsiębiorstwo zostanie przyznane na własność wyłącznie Wnioskodawcy.

Przedsiębiorstwo, które jest przedmiotem spadku, spełnia warunki zawarte w art. 551 Kodeksu cywilnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy podatnik jest uprawniony do pomniejszenia swego obrotu o wartość zwracanego przez nabywcę towaru... - pytanie oznaczone nr 2 wniosku ORD-IN
  2. Czy podatnik jest obowiązany do zaewidencjonowania zwrotu reklamowanego towaru przy użyciu kasy fiskalnej... - pytanie nr 3 wniosku ORD-IN
  3. Czy podatnik jest obowiązany do zaewidencjonowania faktury korygującej otrzymanej od producenta przez Wnioskodawcę z tytułu zwrotu wadliwego towaru w ewidencji zakupów przedsiębiorstwa Wnioskodawcy... (pytanie ostatecznie doprecyzowane w piśmie z dnia 29 września 2011r.) - pytanie nr 4 wniosku ORD-IN

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z przepisem art. 97 § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej spadkobiercy podatnika przejmują przewidziane w przepisach prawa podatkowego majątkowe prawa i obowiązki spadkodawcy, a nadto jeżeli na podstawie tych przepisów spadkodawcy przysługiwały prawa o charakterze niemajątkowym, związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, uprawnienia te przechodzą na spadkobierców pod warunkiem dalszego prowadzenia tej działalności. Jednocześnie regulacja ta uwzględnia zasady dziedziczenia wynikające z prawa cywilnego, w tym zasadę, że spadkobierców obciążają również długi spadkowe. Reklamacja towaru zakupionego w przedsiębiorstwie spadkodawcy, zgłoszona po dacie zakończenia tej działalności na skutek śmierci (przedsiębiorcy - spadkodawcy) wobec spadkobiercy prowadzącego na swój rachunek działalność faktycznie będącą kontynuacją działalności spadkodawcy, skutkuje powstaniem po stronie spadkobiercy zobowiązania do wykonania obowiązków z tytułu uzasadnionej reklamacji, w tym do zwrotu ceny za zwrotem wadliwego towaru. W konsekwencji podatnik - spadkobierca będzie uprawniony do pomniejszenia swego bieżącego obrotu o wartość zwróconego towaru (zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług; Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.). Dodatkowo podatnik - spadkobierca będzie obowiązany do zaewidencjonowania zwrotu towaru przy pomocy kasy fiskalnej, zgodnie z art. 111 ustawy o podatku od towarów i usług, a nadto do uwzględnienia faktury korygującej wystawionej przez producenta z tytułu zwrotu wadliwego towaru.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 7 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) podatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, podlegająca na mocy ustaw podatkowych obowiązkowi podatkowemu.

Byt prawny podatnika – osoby fizycznej, na którego przepisy podatkowe nakładają obowiązek podatkowy ustaje z chwilą jego śmierci.

Organy podatkowe uzyskują informację o śmierci podatnika na podstawie przepisów ustawy z dnia 13 października 1995r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (tj. Dz. U. z 2004r. Nr 269, poz. 2681 ze zm.), zwanej dalej ustawą o NIP.

Zgodnie z art. 12 ust. 3 ww. ustawy o NIP w przypadku podatników prowadzących indywidualną działalność gospodarczą organy prowadzące ewidencję ludności są obowiązane, w terminie 14 dni od dnia otrzymania aktu zgonu, do przekazania informacji o zgonie naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu ze względu na ostatnie miejsce zamieszkania zmarłego podatnika.

Tym samym, w przypadku zgonu podatnika – osoby fizycznej wygasa z mocy prawa decyzja o nadaniu podatnikowi numeru identyfikacji podatkowej (NIP) oraz ustaje byt prawny podatnika (art. 12 ust. 2 ustawy o NIP).

Stosownie do art. 922 § 1 i § 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), prawa i obowiązki majątkowe zmarłego przechodzą z chwilą śmierci na jedną lub kilka osób stosownie do przepisów księgi czwartej Kodeksu – Spadki. Nie należą do spadku prawa i obowiązki zmarłego ściśle związane z jego osobą, jak również prawa, które z chwilą jego śmierci przechodzą na oznaczone osoby niezależnie od tego, czy są one spadkobiercami.

Podkreślić należy, że prawa i obowiązki wynikające z przepisów prawa podatkowego nie należą do spadku. Ich sukcesja jest możliwa jedynie na podstawie i w granicach przepisów cyt. ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa.

Kwestię sukcesji podatkowej reguluje przede wszystkim art. 97 § 1 ww. ustawy zgodnie z którym, spadkobiercy podatnika, z zastrzeżeniem § 2, przejmują przewidziane w przepisach prawa podatkowego majątkowe prawa i obowiązki spadkodawcy.

W myśl art. 97 § 2 powołanej ustawy jeżeli, na podstawie przepisów prawa podatkowego, spadkodawcy przysługiwały prawa o charakterze niemajątkowym, związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, uprawnienia te przechodzą na spadkobierców pod warunkiem dalszego prowadzenia tej działalności na ich rachunek.

Z powyższego wynika, że spadkobiercy nie wstępują w prawa i obowiązki spadkodawcy wynikające z przepisów prawa podatkowego, lecz przejmują z mocy prawa wszelkie prawa i obowiązki o charakterze majątkowym, a prawa niemajątkowe pod warunkiem kontynuacji działalności prowadzonej uprzednio przez spadkodawcę.

Natomiast art. 98 § 1 ww. ustawy stanowi, iż do odpowiedzialności spadkobierców za zobowiązania podatkowe spadkodawcy stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego o przyjęciu i odrzuceniu spadku oraz o odpowiedzialności za długi spadkowe.

Art. 924 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. cyt. ustawy Kodeks cywilny przesądza, że spadek otwiera się z chwilą śmierci spadkodawcy, natomiast spadkobierca nabywa spadek z chwilą jego otwarcia (art. 925 Kodeksu cywilnego).

Prawa i obowiązki zmarłego przechodzą z chwilą jego śmierci na spadkobierców. Z tym momentem następuje ustalenie, kto staje się spadkobiercą oraz co wchodzi w skład masy spadkowej.

Wskazać jednocześnie należy, iż zgodnie z art. 669 ustawy z dnia 17 listopada 1964r. – Kodeks postępowania cywilnego (Dz. U. Nr 43, poz. 296 z późn. zm.), Sąd spadku wydaje postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku po przeprowadzeniu rozprawy, na którą wzywa wnioskodawcę oraz osoby mogące wchodzić w rachubę jako spadkobiercy ustawowi i testamentowi.

Zgodnie z art. 96 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, zwanej dalej ustawą, jeżeli podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT zaprzestał wykonywania czynności podlegającej opodatkowaniu, jest on obowiązany zgłosić zaprzestanie działalności naczelnikowi urzędu skarbowego; zgłoszenie to stanowi dla naczelnika urzędu skarbowego podstawę do wykreślenia podatnika z rejestru jako podatnika VAT. Art. 96 ust. 7 cyt. ustawy stanowi z kolei, że zgłoszenia o zaprzestaniu działalności w wyniku śmierci podatnika dokonuje jego następca prawny.

Zgodnie z delegacją ustawową zawartą w art. 98 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, Minister Finansów w rozporządzeniu z dnia 5 kwietnia 2004r. w sprawie wzorów dokumentów związanych z rejestracją podatników w zakresie podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 55, poz. 539 ze zm.) określił wzór zgłoszenia o zaprzestaniu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, stanowiący załącznik nr 4 do rozporządzenia.

Zatem, następcy prawni mają obowiązek po śmierci podatnika podatku od towarów i usług dokonać zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego o tym fakcie, składając zgłoszenie VAT-Z.

W sytuacji, gdy działalność ma być kontynuowana przez następcę prawnego ma on obowiązek zarejestrowania się jako odrębny podmiot gospodarczy, ponieważ przepisy ustawy z dnia 13 października 1995r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników nie przewidują możliwości kontynuowania działalności z wykorzystaniem numeru identyfikacji podatkowej zmarłego podatnika, który prowadził działalność jednoosobowo.

Z treści wniosku wynika, że podatnik prowadzi od dnia 17 marca 2011 roku działalność gospodarczą, na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej prowadzonej przez Prezydenta Miasta, w zakresie handlu towarami - sprzętem, odzieżą i obuwiem sportowo - turystycznym, w szczególności na rzecz osób fizycznych, w wymaganym zakresie (sprzedaż na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej) ewidencjonując sprzedaż przy użyciu kasy fiskalnej. Działalność podatnika stanowi faktycznie kontynuację działalności - o takim samym przedmiocie - zmarłej matki podatnika, prowadzonej do dnia 13 marca 2011 roku (data zgonu matki podatnika) również na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej. Podatnik prowadzi swą działalność na bazie i w zakresie przedsiębiorstwa swej zmarłej matki (w tym samym lokalu, współpracując z tymi samymi kontrahentami). Podatnik, jako spadkobierca zmarłej, a jednocześnie jako przedsiębiorca faktycznie kontynuujący działalność zmarłej, będzie wykonywał obowiązki z tytułu zgłoszonych po 13 marca 2011 roku reklamacji towarów (tzw. niezgodności towaru z umową w przypadku tzw. sprzedaży konsumenckiej) sprzedanych przed 13 marca 2011 roku w ramach działalności gospodarczej zmarłej. Obowiązki te, w przypadku uznania reklamacji, będą dotyczyć w szczególności zwrotu ceny towaru na rzecz zgłaszającego reklamację nabywcy towaru, za jednoczesnym zwrotem paragonu z kasy fiskalnej. Jednocześnie, w takim przypadku producent reklamowanego towaru powinien wystawić fakturę korygującą z tytułu zwrotu wadliwego towaru.

Przedsiębiorstwo, które jest przedmiotem spadku, spełnia warunki zawarte w art. 551 Kodeksu cywilnego.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi możliwość pomniejszenia swego obrotu o wartość zwracanego przez nabywcę towaru, obowiązek zaewidencjonowania faktury korygującej otrzymanej od producenta z tytułu zwrotu wadliwego towaru w ewidencji zakupów przedsiębiorstwa oraz obowiązek zaewidencjonowania zwrotu reklamowanego towaru przy użyciu kasy rejestrującej.

W niniejszej sprawie nie mamy do czynienia z prawami czy też obowiązkami, których podmiotem była zmarła matka Wnioskodawcy.

Zatem w niniejszej sprawie nie znajdują zastosowania przepisy art. 97 § 1 i § 2 ustawy ordynacja podatkowa. Należy podkreślić, że sukcesją w przypadku spadkobierców objęte są jedynie te majątkowe prawa i obowiązki, które wynikają z przepisów prawa podatkowego. Będzie to więc np. prawo do zapłaty podatku w odroczonym terminie płatności albo też jego zapłaty w ratach, uprawnienie do zwrotu nadpłaty, prawo zwrotu podatku lub różnicy podatku naliczonego, czy też prawo rozliczenia straty, czy do ulgi podatkowej. W zakresie obowiązków o charakterze majątkowym będzie to przede wszystkim obowiązek zapłaty podatku czy zaległości podatkowej, a także innych należności z nią zrównanych.

Prawa o charakterze niemajątkowym podlegają sukcesji jedynie wtedy, gdy na podstawie przepisów prawa podatkowego przysługiwały spadkodawcy, były związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą, a spadkobierca dalej tę działalność będzie prowadził (w przypadku kilku spadkobierców sukcesja będzie dotyczyła jedynie tych, którzy spełnią warunek prowadzenia działalności gospodarczej). Będą to przede wszystkim różnego rodzaju prawa procesowe (np. do korekty deklaracji, do złożenia odwołania). Należy zaznaczyć, iż na spadkobierców przechodzą tylko obowiązki spadkodawcy, które miał on jako podatnik, i tylko te, które są związane z realizacją obowiązków wynikających z ustaw regulujących kwestie podatkowe.

W pierwszej kolejności wskazać należy, że przepisy ustawy o VAT nie przewidują możliwości skorygowania sprzedaży i podatku należnego zaewidencjonowanego za pomocą kasy rejestrującej (tak jak jest to w przypadku faktur VAT). Co do zasady w takim przypadku należałoby prowadzić tzw. ewidencję korekt, z której musi dokładnie wynikać kwota korekty sprzedaży i podatku należnego przypisana do konkretnego paragonu.

Przechodząc do rozpatrywanego zagadnienia należy stwierdzić, iż Wnioskodawca jako kontynuujący w ramach własnego przedsiębiorstwa działalność gospodarczą prowadzoną przez spadkodawcę nie może dokonać zaewidencjonowania zwrotu reklamowanego towaru w prowadzonej przez siebie pomocniczej ewidencji korekt sprzedaży prowadzonej przez kasę rejestrującą, bowiem obrót który ma podlegać ewentualnej korekcie nie stanowił obrotu Wnioskodawcy ze sprzedaży na rzecz osób fizycznych lecz obrót podmiotu którego byt prawny ustał tj. przedsiębiorstwa spadkodawcy.

Wobec powyższego odpowiadając na pytanie trzecie Wnioskodawcy należy stwierdzić, iż nie ma on obowiązku zaewidencjonowania zwrotu reklamowanego towaru, którego sprzedaży dokonała zmarła matka przy użyciu swojej kasy fiskalnej.

Natomiast w kwestii oceny stanowiska Wnioskodawcy w zakresie obowiązku zaewidencjonowania faktury korygującej otrzymanej od producenta z tytułu zwrotu wadliwego towaru w ewidencji zakupów oraz możliwości pomniejszenia obrotu przez Wnioskodawcę o wartość zwracanego towaru przedsiębiorstwa zauważyć należy co następuje:

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 1.

W myśl § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360) zarejestrowani podatnicy jako podatnicy VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej wystawiają faktury oznaczone „Faktura VAT”.

Z kolei zgodnie z § 14 ww. rozporządzenia fakturę korygująca wystawia podatnik gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

Wobec przedstawionego stanu faktycznego sprawy i zakresu zadanego pytania numer dwa i cztery wniosku ORD-IN należy stwierdzić, iż jak wynika z art. 106 ust. 1 ustawy, to sprzedawca towaru wystawia fakturę, w której określa m.in. stawkę podatku VAT. Z kolei nabywca towaru może przyjąć do własnego rozliczenia podatkowego wartość nabytego towaru i towarzyszącego tej wartości podatku, tylko według danych wynikających z otrzymanej faktury. W przypadku, gdy faktura zawiera pomyłki w zakresie stawki podatku VAT, to jedynie wystawca faktury pierwotnej może wystawić fakturę korygującą (§ 14 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług).

Opierając się na przedstawionym stanie faktycznym, regulacjach ogólnego prawa podatkowego oraz przepisach ustawy o podatku od towarów i usług, należy stwierdzić, iż nabywcą towaru i odbiorcą faktury pierwotnej była matka Wnioskodawcy, a zatem w przypadku jej śmierci następcy prawni nie są uprawnieni do rozliczenia we własnej ewidencji zakupów faktury korygującej zmniejszającej obrót, gdyż takie uprawnienia dotyczą wyłącznie podatników.

W związku z powyższym nie jest możliwe skorygowanie własnego obrotu przez Wnioskodawcę – jako spadkobiercę poprzez rozliczenie w prowadzonych ewidencjach, faktury korygującej do faktury wystawionej dla podmiotu w stosunku, do którego na skutek śmierci podatnika ustał byt prawny.

Reasumując należy stwierdzić, iż Wnioskodawca jako kontynuujący w ramach własnego przedsiębiorstwa działalność gospodarczą prowadzoną przez spadkodawcę, nie ma prawa do rozliczenia zwrotu towarów spadkodawcy poprzez uwzględnienie ich wartości w prowadzonych w ramach własnej działalności gospodarczej ewidencjach, a co za tym idzie dokonania korekt wartości zakupów i obrotu, który wystąpił w przedsiębiorstwie spadkodawcy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za niepawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj