Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-303/11-4/MM
z 7 października 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB3/423-303/11-4/MM
Data
2011.10.07


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Przychody

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Ustalanie dochodu (straty)


Słowa kluczowe
ciężar dowodu
dokumentowanie
dowód księgowy
przychód
ustawa o rachunkowości


Istota interpretacji
Podatek dochodowy od osób prawnych w zakresie określenia prawidłowej kwoty dochodu podlegającego opodatkowaniu.



Wniosek ORD-IN 401 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 30 czerwca 2011 r. (data wpływu 05 lipca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie określenia prawidłowej kwoty dochodu podlegającego opodatkowaniu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 05 lipca 2011 r. został złożony ww. wniosek – uzupełniony pismem z dnia 27 września 2011 r. (data wpływu 28 września 2011 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie określenia prawidłowej kwoty dochodu podlegającego opodatkowaniu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie krajowej sprzedaży kosmetyków oraz napojów owocowych o PKWiU 10.89.15.0, wyprodukowanych wyłącznie z soków owocowych lub ich koncentratów oraz ekstraktów roślinnych w proporcjach podanych poniżej. Sprzedaż tę Wnioskodawca rozpoczął w 2011 r. Wcześniej Wnioskodawca nie prowadził żadnej sprzedaży. Wśród odbiorców występują osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej. Sprzedaż odbywa się na dwa sposoby:

  • w systemie wysyłkowym (przesyłkami kurierskimi),
  • poza systemem wysyłkowym (w siedzibie Wnioskodawcy).

Skład napojów owocowych sprzedawanych przez Wnioskodawcę jest następujący:

  • napój owocowy o nazwie „B”: puree z owoców „N” 89%, naturalny koncentrat soku z borówki amerykańskiej 5,5%, ekstrakt z liścia oliwnego 0,3%, pozostałe 2% to: naturalny koncentrat soku z winogron i czarnej porzeczki, naturalne aromaty i stabilizatory,
  • napój owocowy o nazwie „Bx”: puree z owoców „N” 70%, ekstrakt z liścia oliwnego 30%,
  • napój owocowy o nazwie „Bxx”: puree z owoców „N” 89%, naturalny koncentrat soku z winogron 5,5%, naturalny koncentrat z soku borówki amerykańskiej oraz naturalne aromaty 5,5%,
  • napój owocowy o nazwie „Bxxx”: puree z owoców „N” 45%, koncentrat soku jabłkowego i mango 16%, koncentrat soku z marakui 5%, naturalne dodatki smakowe, koncentraty (jabłko, wiśnia, rzodkiew, słodki ziemniak), oligofruktoza, fruktoza, stabilizatory, izolowane proteiny warzywne,
  • napój owocowy o nazwie „Bxxxx”: koncentrat soku z winogron 54,8%, puree z owoców „N” 45%, naturalne dodatki smakowe, stabilizatory,
  • napój owocowy o nazwie „A”: puree z owoców „N” 83%, skoncentrowane soki 17% (białe winogrono, jabłko, czarna porzeczka, czarne winogrono, borówka amerykańska, malina), naturalny aromat.

Każdy nabywca otrzymuje swój unikalny numer w systemie sprzedażowym Wnioskodawcy. Pod tym numerem są przechowywane szczegółowe dane każdego nabywcy, w szczególności imię i nazwisko bądź nazwa oraz dokładny adres, a w przypadku klientów biznesowych również numer NIP.

Każde zamówienie otrzymuje swój unikalny numer w systemie sprzedażowym Wnioskodawcy. Pod tym numerem są przechowywane szczegółowe dane zamówienia oraz wystawionej do niego faktury VAT.

Płatności za sprzedaż w systemie wysyłkowym są otrzymywane przez Wnioskodawcę wyłącznie na konto bankowe poprzez:

  • płatność kartą kredytową klienta w momencie składania zamówienia przez Internet lub hotline,
  • wpłatę kwot zebranej gotówki przez firmę kurierską przy zamówieniach realizowanych za tzw. pobraniem.

W przypadku płatności kartą kredytową, Wnioskodawca otrzymuje wyciągi bankowe oraz dodatkowe raporty pozwalające na dokładną identyfikację konkretnych zamówień oraz nabywców. W raportach tych są zamieszczane w szczególności:

  • tytuł płatności zgodny z unikalnym numerem zamówienia nadanym przez system sprzedażowy Wnioskodawcy, umożliwiającym identyfikację zarówno zamówienia jak i szczegółowych danych nabywcy, w tym jego pełen adres,
  • kwota płatności zgodna z kwotą zamówienia,
  • dane osoby dokonującej wpłaty.

W przypadku zamówień realizowanych za tzw. pobraniem firma kurierska, z której usług korzysta Wnioskodawca, przekazuje zebrane od kupujących kwoty na konto bankowe Wnioskodawcy i jednocześnie przesyła Wnioskodawcy szczegółowe raporty dotyczące dostarczonych przesyłek i kwot pobranych od kupujących. Raporty te zawierają w szczególności:

  • unikalny numer zamówienia zgodny z systemem Wnioskodawcy, umożliwiający identyfikację zarówno zamówienia jak i szczegółowych danych nabywcy, w tym jego pełen adres,
  • kwotę pobraną przez kuriera dla każdego zamówienia, zgodną z wartością zamówienia w systemie Wnioskodawcy,
  • adres nabywcy/odbiorcy przesyłki,
  • datę dostarczenia przesyłki.

Mając na uwadze powyższe, z prowadzonej ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie dostawy zapłata dotyczyła. Dodatkowo w ewidencji systemu Wnioskodawcy są przechowywane wszelkie informacje dotyczące zamówienia oraz wystawionej do niego faktury VAT, a także dane każdego nabywcy, w tym osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej (imię, nazwisko, dokładny adres).

Płatności za sprzedaż poza systemem wysyłkowym, dokonywaną w siedzibie Wnioskodawcy odbywają się poprzez:

  • wpłaty gotówki do kasy Wnioskodawcy,
  • płatności kartą płatniczą przy użyciu terminala płatniczego,
  • płatności kartą kredytową nabywcy.

W systemie sprzedażowym Wnioskodawcy do każdego zamówienia jest automatycznie generowana faktura VAT. Wnioskodawca prowadzi szczegółowe miesięczne rejestry sprzedaży zawierające informacje o każdym zamówieniu i wystawionej do niego fakturze VAT, w szczególności:

  • numer faktury VAT,
  • unikalny numer zamówienia,
  • dane nabywcy (imię i nazwisko lub nazwa, adres, NIP w przypadku nabywcy niebędącego osobą fizyczną),
  • data wystawienia faktury,
  • data sprzedaży,
  • wartość sprzedaży netto z podziałem na stawki VAT,
  • wartość podatku VAT z podziałem na stawki,
  • wartość sprzedaży brutto,
  • metoda płatności.

Rejestry sprzedaży zawierają również podsumowanie miesięcznej kwoty sprzedaży z podziałem na stawki VAT, kwoty podatku VAT z podziałem na stawki oraz kwoty brutto miesięcznej sprzedaży.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.

Czy w związku z bardzo dużą ilością wystawianych faktur sprzedażowych Wnioskodawca może dokonywać w swoim systemie finansowo - księgowym zbiorczych księgowań miesięcznych kwot sprzedaży, zawierających dane o miesięcznej kwocie sprzedaży netto i VAT z podziałem na stawki VAT. Podstawa do zbiorczych księgowań to szczegółowe rejestry sprzedaży sporządzane w systemie sprzedażowym Wnioskodawcy, zawierające dane opisane w pozycji 68 niniejszego wniosku a tym samym umożliwiające prawidłowe określenie kwoty dochodu podlegającego opodatkowaniu zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych...

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż może być księgowana w kwotach zbiorczych za każdy miesiąc z rozbiciem na poszczególne stawki VAT, co umożliwia zarówno prawidłowe sporządzenie deklaracji VAT, jak i kalkulację podatku dochodowego od osób prawnych oraz sprawdzenie danych każdej faktury w szczegółowych rejestrach sprzedaży opisanych w pozycji 68 niniejszego wniosku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zwrócić uwagę na to, iż postępowanie w sprawie interpretacji indywidualnych jest postępowaniem szczególnym i w tym sensie ograniczonym np. w stosunku do postępowania podatkowego i kontrolnego, bowiem nie może obejmować postępowania dowodowego. Powyższe wynika wprost z unormowania zawartego w art. 14h ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), który stanowi, iż w sprawach dotyczących interpretacji indywidualnej stosuje się odpowiednio przepisy art. 120, art. 121 § 1, art. 125, art. 129, art. 130, art. 135-137, art. 140, art. 143, art. 165a, art. 168, art. 169 § 1-2, art. 170 i art. 171 oraz przepisy rozdziału 5, 6, 10 i 23 działu IV. W powołanym przepisie ustawodawca nie wymienia postępowania dowodowego, które regulują przepisy rozdziału 11 działu IV Ordynacji podatkowej.

W przedmiotowym wniosku, Spółka wnosi o potwierdzenie, czy w związku z bardzo dużą ilością wystawianych faktur sprzedażowych Wnioskodawca może dokonywać w swoim systemie finansowo - księgowym zbiorczych księgowań miesięcznych kwot sprzedaży, zawierających dane o miesięcznej kwocie sprzedaży netto i VAT z podziałem na stawki VAT, których podstawą są szczegółowe rejestry sprzedaży sporządzane w systemie sprzedażowym Wnioskodawcy.

Powyższe przesądza o tym, że odpowiedź tut. Organu na pytanie Spółki o prawidłowość ww. dokumentowania z uwagi na wskazany charakter postępowania o wydanie interpretacji może mieć jedynie charakter ogólny, zaś ocena, czy w związku z bardzo dużą ilością wystawianych faktur sprzedażowych Wnioskodawca może dokonywać w swoim systemie finansowo - księgowym zbiorczych księgowań miesięcznych kwot sprzedaży, których podstawą są szczegółowe rejestry sprzedaży sporządzane w systemie sprzedażowym Wnioskodawcy może być dokonana tylko przez organ podatkowy prowadzący postępowanie dowodowe, w którym organ ten sprawdzi spełnienie wszystkich przesłanek pozwalających na uznanie przedmiotowej dokumentacji za wystarczającą dla określenia prawidłowej kwoty dochodu podlegającego opodatkowaniu na gruncie odpowiednich przepisów, w szczególności ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397), ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), a także ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t. j. Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 ze zm.).

Zgodnie do art. 12 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Przepis ten wskazuje, że przychód podatkowy u podatnika rozpoznawany jest wg zasady kasowej.

Wyjątek od tej zasady wprowadza art. 12 ust. 3 tej ustawy, który stanowi, że za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Zasadą wynikającą z treści art. 12 ust. 3 tej ustawy jest to, przychodami należnymi są przychody, które w następstwie działalności gospodarczej stały się należnością (wierzytelnością), chociaż faktycznie jeszcze ich nie uzyskano. Z tak określonych przychodów wyłączeniu podlegają wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Powołane przepisy art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych należy interpretować łącznie z art. 9 ust. 1 tej ustawy, na mocy którego, podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, a także do uwzględnienia w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacji niezbędnych do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 16a - 16m.

Odrębne przepisy, o których mowa w art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zawarte są w ustawie z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t. j. Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 ze zm.).

Reasumując powyższe, jeżeli na gruncie przepisów o rachunkowości, dokonywanie przez Spółkę w Jej systemie finansowo - księgowym zbiorczych księgowań miesięcznych kwot sprzedaży, zawierających dane o miesięcznej kwocie sprzedaży netto i VAT z podziałem na stawki VAT, których podstawą są rejestry sprzedaży sporządzane w systemie sprzedażowym Wnioskodawcy, zawierające dane opisane w przedstawionym stanie faktycznym jest dopuszczalne i umożliwia prawidłowe określenie kwoty dochodu podlegającego opodatkowaniu, zgodnie z art. 9 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, taki sposób udokumentowania jest wystarczający dla celów podatku dochodowego od osób prawnych.

Jednocześnie nadmienia się, iż w zakresie podatku od towarów i usług zostały wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj