Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-563/12/ES
z 6 września 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 maja 2012r. (data wpływu 24 maja 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 sierpnia 2012r. (data wpływu 28 sierpnia 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zasadności wystawiania faktur korygujących – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 maja 2012r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zasadności wystawiania faktur korygujących.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 21 sierpnia 2012r. (data wpływu 28 sierpnia 2012r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP1/443-563/12/ES z dnia 14 sierpnia 2012r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Przedmiotem działalności Wnioskodawcy (spółki jawnej) jest sprzedaż usług drogą internetową. Aby dokonać zakupu usług klient musi zalogować się na stronie jednego z portali obsługiwanych przez Spółkę np. „B." a następnie wypełnić obszerny formularz zamówienia obejmujący również szczegółowe dane klienta, oraz 4-pozycyjne oświadczenie. Po wypełnieniu formularza i jego wysłaniu klient otrzymuje na wskazany przez siebie adres mailowy potwierdzenie dokonania zamówienia, login, osobiste hasło, a także pełną informację na temat zasad współpracy lub ewentualnej rezygnacji z tej współpracy. Klient otrzymuje również Regulamin sprzedaży B. Po dokonaniu wszelkich formalności zamówienie jest realizowane i wystawiana jest faktura sprzedaży usługi.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazuje, że jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT od roku 1998 jako s.c. a od 2006 sp. J.

Wnioskodawca świadczy sprzedaż usług drogą internetową dostępu do Portali obsługiwanych przez Spółkę.

Aby usługa została wykonana muszą być spełnione następujące warunki: Klient musi się zalogować na portalu i złożyć zamówienie. Następnie otrzymuje potwierdzenie mailem login i osobiste hasło.

Wykonanie przedmiotowej usługi następuje z chwilą akceptacji przez Klienta regulaminu współpracy.

Usługa polega na umożliwieniu dostępu do portali przez określony czas, nie od ilości logowań.

Pierwotna faktura będzie dokumentować faktyczne wykonanie usługi. Faktura wystawiana jest po dokonaniu akceptacji regulaminu współpracy jako opłata abonamentowa.

Faktury te są doręczane adresatowi za pośrednictwem poczty.

Wnioskodawca udowodni klientowi, że ten:

  1. zalogował się na stronie produktu i złożył zamówienie, chociaż twierdzi, że nie logował się na stronie produktu i nie składał zamówienia - z chwilą logowania się na stronie produktu rejestrowany jest numer IP komputera z którego złożono zamówienie,
  2. był świadomy skutków finansowych zamówienia, chociaż twierdzi, że nie był świadomy skutków finansowych zamówienia - Klient zawsze jest świadomy skutków finansowych, bowiem cena za usługę jest eksponowana powiększoną i wytłuszczoną czcionką na pierwszej stronie zamówienia,
  3. nie działał pod wpływem błędu, chociaż twierdzi, że uchyla się od skutków prawnych bowiem działał pod wpływem błędu - nie może działać pod wpływem błędu, bo procedura złożenia zamówienia wymaga wpisania w formularzu szczegółowych danych zamawiającego, oraz potwierdzenia złożenia zamówienia. Ponadto ma możliwość odstąpienia od umowy do 10 dni,
  4. korzystał z usługi, chociaż twierdzi, że pomimo zawarcia umowy przez okres trwania abonamentu nie korzystał z usługi - korzysta z usługi ponieważ abonament obejmuje czas trwania korzystania z portalu, a nie ilość logowań.

W każdym z opisanych przypadków usługa jest wykonana.

W przypadkach wymienionych w pytaniach (poz. 69 wniosku) Wnioskodawca nie uznaje reklamacji.

Wnioskodawca nie uznaje reklamacji, w każdym przypadku doszło do wykonania usługi.

Wnioskodawca nie dokonuje zwrotu ceny za usługę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 21 sierpnia 2012r.):

Czy Wnioskodawca ma obowiązek wystawiania faktur korygujących, jeżeli nie uznaje reklamacji pomimo iż:

  1. Klient twierdzi, że nie logował się na stronie produktu i nie składał zamówienia,
  2. Klient twierdzi, że nie był świadomy skutków finansowych zamówienia,
  3. Klient twierdzi, że uchyla się od skutków prawnych bowiem działał pod wpływem błędu,
  4. Klient twierdzi, że pomimo zawarcia umowy przez okres trwania abonamentu nie korzystał z usługi?

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 21 sierpnia 2012r.): we wszystkich przytoczonych przypadkach nie ma podstaw do wystawienia faktury korygującej, bowiem nie zachodzi żadna z przyczyn do uznania reklamacji. Usługa w każdym przypadku jest wykonana.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177 poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Na mocy art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy ruchome oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na podstawie art. 2 pkt 22 ww. ustawy, pod pojęciem „sprzedaż” rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności (art. 15 ust. 1 ustawy o VAT).

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b (art. 29 ust. 4 ustawy o VAT).

Na podstawie art. 106 ust. 1 tej ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

W przypadku gdy osoba prawna, jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej lub osoba fizyczna wystawi fakturę, w której wykaże kwotę podatku, jest obowiązana do jego zapłaty (art. 108 ust. 1 ustawy).

W myśl § 9 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360), zwanego dalej rozporządzeniem, fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem § 10-12.

Zgodnie z § 13 ust. 1 rozporządzenia w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

Według § 13 ust. 5 rozporządzenia przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio w przypadku:

  1. zwrotu sprzedawcy towarów oraz zwrotu nabywcy kwot nienależnych, o których mowa w art. 29 ust. 4 ustawy;
  2. zwrotu nabywcy zaliczek, przedpłat, zadatków lub rat, podlegających opodatkowaniu.

Fakturę korygującą w myśl § 14 ust. 1 rozporządzenia wystawia się również, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

Jak wynika z przytoczonych przepisów, podatnik wystawia fakturę w przypadku sprzedaży towaru lub usługi. Faktura VAT jest dokumentem sformalizowanym (potwierdzającym zaistnienie określonej zaszłości gospodarczej), który powinien spełniać szereg wymogów przewidzianych przepisami prawa. Prawidłowość materialno-prawna faktury VAT zachodzi wówczas, jeżeli odzwierciedla ona prawdziwe zdarzenie gospodarcze, czyli w istocie stwierdza fakt nabycia określonych towarów lub usług. Wystawienie faktury należy rozumieć jako sporządzenie dokumentu oraz jego przekazanie innemu podmiotowi, a przez to wprowadzenie faktury do obrotu prawnego. Wystawienie faktury korygującej łączy się natomiast z zaistnieniem określonych przesłanek, które ustawodawca przewidział w powołanym wyżej rozporządzeniu.

W świetle powyższego obniżenie podstawy opodatkowania tym podatkiem następuje m.in. w przypadku udzielenia rabatu czy też uznanych reklamacji.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca (czynny zarejestrowany podatnik podatku VAT) prowadzi działalność gospodarczą, której głównym przedmiotem jest sprzedaż usług dostępu drogą internetową do Portali obsługiwanych przez Spółkę. Aby dokonać zakupu usług klient musi zalogować się na stronie jednego z portali obsługiwanych przez Wnioskodawcę, a następnie wypełnić obszerny formularz zamówienia obejmujący również szczegółowe dane klienta, oraz 4-pozycyjne oświadczenie. Po wypełnieniu formularza i jego wysłaniu klient otrzymuje na wskazany przez siebie adres mailowy potwierdzenie dokonania zamówienia, login, osobiste hasło, a także pełną informację na temat zasad współpracy lub ewentualnej rezygnacji z tej współpracy. Klient otrzymuje również Regulamin sprzedaży portalu. Po dokonaniu wszelkich formalności zamówienie jest realizowane i wystawiana jest faktura sprzedaży usługi.

Aby usługa została wykonana muszą być spełnione następujące warunki: Klient musi się zalogować na portalu i złożyć zamówienie. Następnie otrzymuje potwierdzenie mailem login i osobiste hasło. Wykonanie przedmiotowej usługi następuje z chwilą akceptacji przez Klienta regulaminu współpracy. Usługa polega na umożliwieniu dostępu do portali przez określony czas, a nie od ilości logowań.

Pierwotna faktura będzie dokumentować faktyczne wykonanie usługi. Faktura wystawiana jest po dokonaniu akceptacji regulaminu współpracy jako opłata abonamentowa. Faktury te są doręczane adresatowi za pośrednictwem poczty.

W związku z wykonywanymi przez Wnioskodawcę usługami dochodzi do sytuacji, gdy klient:

  1. zalogował się na stronie produktu i złożył zamówienie, chociaż twierdzi, że nie logował się na stronie produktu i nie składał zamówienia – w tej sytuacji Wnioskodawca udowodni Klientowi, że ten zalogował się na stronie produktu i złożył zamówienie, ponieważ z chwilą logowania się na stronie produktu rejestrowany jest numer IP komputera z którego złożono zamówienie,
  2. był świadomy skutków finansowych zamówienia, chociaż twierdzi, że nie był świadomy skutków finansowych zamówienia - w tej sytuacji Wnioskodawca udowodni Klientowi, że ten zawsze jest świadomy skutków finansowych, bowiem cena za usługę jest eksponowana powiększoną i wytłuszczoną czcionką na pierwszej stronie zamówienia,
  3. nie działał pod wpływem błędu, chociaż twierdzi, że uchyla się od skutków prawnych bowiem działał pod wpływem błędu - w tej sytuacji Wnioskodawca udowodni Klientowi, że ten nie może działać pod wpływem błędu, bo procedura złożenia zamówienia wymaga wpisania w formularzu szczegółowych danych zamawiającego, oraz potwierdzenia złożenia zamówienia. Ponadto Klient w okresie do 10 dni ma możliwość odstąpienia od umowy,
  4. korzystał z usługi, chociaż twierdzi, że pomimo zawarcia umowy przez okres trwania abonamentu nie korzystał z usługi - w tej sytuacji Wnioskodawca udowodni Klientowi, że ten korzysta z usługi ponieważ abonament obejmuje czas trwania korzystania z portalu, a nie ilość logowań.

W każdym z opisanych przypadków usługa jest wykonana. W przypadkach wymienionych powyżej Wnioskodawca nie uznaje reklamacji, ponieważ w każdym przypadku doszło do wykonania usługi. Wnioskodawca nie dokonuje zwrotu ceny za usługę.

Odnosząc przedstawione wyżej zdarzenie przyszłe do powołanych w sprawie przepisów prawa należy stwierdzić, że skoro w każdym z wymienionych przypadków usługa jest wykonana i Wnioskodawca nie uznaje reklamacji, ponieważ może stwierdzić, że Klient:

  • zalogował się na stronie produktu i złożył zamówienie, ponieważ z chwilą logowania się na stronie produktu rejestrowany jest numer IP komputera z którego złożono zamówienie,
  • był świadomy skutków finansowych zamówienia, bowiem cena za usługę jest eksponowana powiększoną i wytłuszczoną czcionką na pierwszej stronie zamówienia,
  • nie działał pod wpływem błędu, bo procedura złożenia zamówienia wymaga wpisania w formularzu szczegółowych danych zamawiającego, oraz potwierdzenia złożenia zamówienia. Ponadto Klient w okresie do 10 dni ma możliwość odstąpienia od umowy,
  • korzystał z usługi, chociaż twierdzi, że pomimo zawarcia umowy przez okres trwania abonamentu nie korzystał z usługi ponieważ abonament obejmuje czas trwania korzystania z portalu, a nie ilość logowań,

to w związku z powyższym Wnioskodawca nie będzie zobowiązany na podstawie zawartej umowy (na świadczenie dostępu drogą internetową do portalu obsługiwanego przez Spółkę) do wystawienia faktury korygującej z powodu reklamacji Klienta w przypadkach opisanych przez Wnioskodawcę w zdarzeniu przyszłym. W przedmiotowej sprawie, jak wskazał Wnioskodawca, usługa została bowiem wykonana i nie zachodzą żadne okoliczności wskazane w art. 29 ust. 4 ustawy o VAT oraz w przepisach § 13 i § 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011r. obligujące Wnioskodawcę do wystawienia faktury korygującej.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, iż we wszystkich przytoczonych przypadkach nie ma podstaw do wystawienia faktury korygującej, bowiem nie zachodzi żadna z przyczyn do uznania reklamacji, a usługa w każdym przypadku jest wykonana, należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie należy zauważyć, iż zgodnie z zasadą swobody umów wyrażoną w art. 3531 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego. Tak więc Strony mogą dowolnie ustalać stosunki cywilnoprawne, jednakże postanowienia umów nie mogą pozostawać w sprzeczności z innymi przepisami prawa, do stosowania których strony są zobowiązane.

Na marginesie należy również zaznaczyć, że tut. organ nie jest uprawniony do dokonywania analizy załączonych do wniosku dokumentów, a interpretację wydaje w oparciu o przedstawiony przez Wnioskodawcę we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe), co wynika wprost z przepisu art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej. Tym samym tut. organ nie może oceniać umów cywilnoprawnych, w szczególności w zakresie oceny zapisów dotyczących wykonania umowy i warunków reklamacji.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj