Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPB3/423-197/11-2/IR
z 16 listopada 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPB3/423-197/11-2/IR
Data
2011.11.16



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Przychody

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Przedmiot opodatkowania


Słowa kluczowe
cel publiczny
dochody wolne od podatku
dofinansowanie
fundacje
organizacje pożytku publicznego
pożyczka
przychód
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy w zaistniałych okolicznościach "Przychody projektu", które Fundacja uzyska tytułem udzielania pożyczek (m.in. opłaty i prowizje z tytułu udzielonych pożyczek, odsetki od udzielonych pożyczek, odsetki od środków zgromadzonych na rachunkach bankowych), które będą pochodziły z gospodarowania przez Fundację "zwrotnym bezpośrednim wkładem finansowym ze środków Programu" stanowić będą po stronie Fundacji przychody podatkowe w świetle art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ujmowane w podstawie opodatkowania zgodnie z art.12 ust.3 lub 12 ust.4 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?
Czy przychód ten będzie stanowić dochód wolny od podatku w świetle któregokolwiek przepisu art 17 ust 1 ww. ustawy?



Wniosek ORD-IN 426 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Centrum przedstawione we wniosku z dnia 4 sierpnia 2011 r.(data wpływu 17 sierpnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  • przychodu podatkowego z tytułu opłat, prowizji, odsetek od udzielonych pożyczek, odsetek od środków zgromadzonych na rachunkach bankowych pochodzących z gospodarowania „zwrotnym bezpośrednim wkładem finansowym – jest nieprawidłowe,
  • zwolnienia dochodu z tytułu opłat, prowizji, odsetek od udzielonych pożyczek, odsetek od środków zgromadzonych na rachunkach bankowych pochodzących z gospodarowania „zwrotnym bezpośrednim wkładem finansowym” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 sierpnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych otrzymania dofinansowania w formie zwrotnego bezpośredniego wkładu finansowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca - Fundacja w dniu 25 listopada 2009 r. zawarła z Województwem …(…Agencją Wspierania Przedsiębiorczości – Instytucją Pośredniczącą II stopnia), umowę o dofinansowanie realizacji Projektu pod nazwą "...”, zmienioną aneksami z dnia 21 grudnia 2009 r., 24 maja 2010 r. oraz 10 lutego 2011 r.

Z w/w umowy wynika, iż Fundacja zobowiązała się do realizacji projektu związanego z udzieleniem określonej ilości pożyczek dla przedsiębiorców spełniających kryteria określone w Umowie. Pożyczki dla przedsiębiorców udzielane są na zasadach rynkowych po dokonaniu analizy ryzyka ich niespłacenia oraz oceny przedkładanych zabezpieczeń. Okres realizacji projektu rozpoczyna się od daty zawarcia umowy (tj. 25 listopada 2009 r.) do dnia zakończenia jego realizacji, nie później niż do końca II kwartału 2015 r.

Udzielanie pożyczek możliwe jest dzięki zaangażowaniu kapitału przeznaczonego na realizację Projektu tj. łącznej wartości środków finansowych, pochodzących z wkładu finansowego ze środków Programu (środki z budżetu państwa pochodzące z EFRR na poziomie maksymalnie 95%) oraz środków własnych Beneficjenta (na poziomie nie niższym niż 5%). Umowa zawarta pomiędzy stronami nie określa prawa własności otrzymanego dofinansowania „w formie zwrotnego bezpośredniego wkładu finansowego ze środków Programu” na rzecz Fundacji. Środki te służą do udzielenia pożyczek na rzecz przedsiębiorców, o łącznej wartości równej kapitałowi przeznaczonemu na realizację Projektu pomniejszonemu o kwalifikowane koszty zarządzania Projektem. Kapitał projektu, który nie został w danym okresie wykorzystany na koszty zarządzania projektem oraz nie został wypłacony w formie pożyczek Fundacja zobowiązana jest lokować w bezpiecznych i płynnych instrumentach finansowych.

Zgodnie z Umową o dofinansowanie projektu „w formie zwrotnego bezpośredniego wkładu finansowego ze środków Programu" w przypadku, gdy:

  1. sprawozdania obejmujące trzy kolejne lata realizacji Projektu wskazują, że Fundacja nie realizuje Planu Operacyjnego/Biznes Planu w odniesieniu do zakładanej łącznej wartości zawieranych z przedsiębiorstwami umów pożyczek, Instytucja Pośrednicząca II stopnia jest uprawniona do nałożenia na Beneficjenta obowiązku zwrotu na rachunek wskazany przez Instytucję Pośredniczącą II stopnia, pochodzącej z wkładu kapitałowego ze środków Programu, kwoty odpowiadającej średniemu dla tego okresu poziomowi procentowemu różnicy między planowanymi, a faktycznie osiągniętymi wskaźnikami,
  2. Fundacja należycie wykona zobowiązania, o których mowa w § 2 ust. 4 Umowy, strony przystąpią do negocjacji, celem zawarcia nowej umowy w przedmiocie wdrażania przez Fundację instrumentów inżynierii finansowej ze środków publicznych na rzecz przedsiębiorstw. Jeśli jednak strony nie porozumieją się, co do treści kolejnej umowy i umowa ta nie zostanie zawarta lub nie wejdzie w życie Fundacja będzie zobowiązana do zwrotu na rachunek bankowy wskazany przez Instytucję Pośredniczącą II następujących kwot:
    1. kwoty dofinansowania "w formie zwrotnego bezpośredniego wkładu finansowego ze środków Programu",
    2. kwoty "Przychodów projektu” tj. środków finansowych pochodzących z gospodarowania przez Fundację wartością kapitału przeznaczonego na realizację Projektu, których źródłem są w szczególności przychody związane z udzielanymi pożyczkami oraz przychody z lokowania kapitału przeznaczonego na realizację Projektu w bezpiecznych i płynnych instrumentach finansowych w trybie § 12 Umowy, pomniejszone o zobowiązania podatkowe związane z realizacją projektu.

Kwota dofinansowania "w formie zwrotnego bezpośredniego wkładu finansowego ze środków Programu” wraz z kwotą "Przychodów projektu" po pomniejszeniu o wartość zatwierdzonych i pozytywnie zweryfikowanych kosztów zarządzania Projektem będzie zwracana przez Fundację na rachunek wskazany przez Instytucję Pośredniczącą II stopnia, według wzoru określonego w umowie:

KwDz=(KwD + KO/Z) - ZKZ, gdzie:

KwDz - kwota do zwrotu

KwD - kwota udzielonego dofinansowania tj. kwota wkładu finansowego ze środków Programu

KO/Z - przychody jakie wkład wypracował w okresie od dnia zawarcia Umowy do ostatniego dnia trwałości projektu

ZKZ - kwalifikowane koszty zarządzania projektem poniesione przez Fundację - zatwierdzone i pozytywnie zweryfikowane przez Instytucję Pośredniczącą II stopnia.

Jeżeli Fundacja nie dokona zwrotu ww. kwot w wyznaczonym terminie Instytucja Pośrednicząca II stopnia naliczy odsetki w wysokości odsetek podatkowych za każdy dzień zwłoki.

Wnioskodawca nadmienił też, iż jest organizacją pożytku publicznego i działa na rzecz rozwoju przedsiębiorczości w regionie. Cele Fundacji realizowane są m.in. przez prowadzenie funduszu pożyczkowego dla przedsiębiorców.

Udzielanie pożyczek możliwe jest dzięki zaangażowaniu kapitału przeznaczonego na realizację Projektu tj. łącznej wartości środków finansowych, pochodzących z wkładu finansowego ze środków Programu (środki z budżetu Państwa pochodzące z EFRR na poziomie maksymalnie 95%) oraz środków własnych Beneficjenta (na poziomie nie niższym niż 5%), przy czym za wkład finansowy należy rozumieć wkład, o którym mowa w art. 44 rozporządzenia Rady (WE) Nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylające rozporządzenie (WE) Nr 1260/1999 (Dz. Urz. UE L 2006.2010.25 ze zm.).

Zgodnie z ww. art. 44 wkład ten przeznaczony jest na wsparcie "instrumentów inżynierii finansowej dla przedsiębiorstw przede wszystkim małych i średnich przedsiębiorstw, takich jak: fundusze kapitału podwyższonego ryzyka (venture capital funds), fundusze gwarancyjne i fundusze pożyczkowe oraz fundusze na rzecz rozwoju obszarów miejskich, czyli fundusze inwestujące w partnerstwa publiczno-prywatne i inne projekty ujęte w zintegrowanym planie na rzecz trwałego rozwoju obszarów miejskich."

Fundacja prowadzi Fundusz Pożyczkowy. Dokapitalizowanie Funduszu Pożyczkowego nastąpiło poprzez przekazanie wkładu finansowego m.in. na wsparcie "instrumentów inżynierii finansowej" pochodzącego ze środków finansowych należących do Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na mocy uchwały Rady Ministrów nr 99 z dnia 10 czerwca 2009 r. w sprawie zakresu i warunków dofinansowania Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Zgodnie z ww. uchwałą dla regionu w Polsce, zwanego dalej "RPO", przeznacza się środki z budżetu państwa pochodzące z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, zwanego dalej "EFRR". Środki, o których mowa przeznacza się m.in. na realizację Osi Priorytetowej II "Infrastruktura ekonomiczna" RPO na lata 2007-2013, w ramach której realizowany jest projekt "...".

W oparciu o powyższe dane środki pochodzące z wkładu finansowego (środki finansowe) pochodzące z EFRR przeznaczone na realizację RPO na lata 2007-2013) oraz z wkładu własnego Beneficjenta stanowią tzw. "kapitał projektu" przeznaczony na wdrażanie przez Fundację zwrotnego instrumentu pożyczkowego. Środki te służą, jak wspomniano we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej do udzielania pożyczek na rzecz przedsiębiorców. Część tych środków służy także pokryciu "wydatków kwalifikowanych" ponoszonych przez Wnioskodawcę w związku z realizacją Projektu. Katalog wydatków, przedstawiony we wniosku o dofinansowanie, stanowią m.in. koszty związane z wynagrodzeniem personelu projektu, wydatki na czynsz, obsługę prawną, czy koszty gwarancji bankowej. Kapitał projektu, który nie został w danym okresie wykorzystany na koszty zarządzania projektem oraz nie został wypłacony w formie kapitału pożyczek Wnioskodawca zobowiązany jest lokować w bezpiecznych i płynnych instrumentach finansowych.

W umowie zawarta została definicja "przychodów projektu" - środki finansowe pochodzące z gospodarowania wartością kapitału przeznaczonego na realizację projektu, których źródłem są w szczególności przychody związane z udzielanymi pożyczkami oraz przychody z lokowania kapitału przeznaczonego na realizację projektu w bezpiecznych i płynnych instrumentach finansowych pomniejszone o zobowiązania podatkowe związane z realizacją projektu. Jednakże kwotę "przychodów projektu" wypracowanych przez dofinansowanie w postaci zwrotnego bezpośredniego wkładu finansowego ze środków Programu, jak i kwotę samego dofinansowania pomniejszoną o wartość kwalifikowanych kosztów zarządzania projektem Wnioskodawca będzie zobowiązany zwrócić na konto wskazane przez Instytucję Pośredniczącą II stopnia. Jeżeli zaś Fundacja nie dokona zwrotu ww. kwot w wyznaczonym terminie Instytucja Pośrednicząca II stopnia uprawniona jest do naliczenia za każdy dzień opóźnienia odsetek w wysokości jak dla zobowiązań podatkowych.

Fundacja została założona z inicjatywy władz samorządowych oraz przedsiębiorstw i organizacji aktywnie działających na rzecz rozwoju lokalnego. Podstawowe cele działalności Fundacji skupiają się na kreowaniu oraz wspieraniu rozwoju przedsiębiorczości w mieście i w regionie, upowszechnianiu lokalnego potencjału gospodarczego, promocji zatrudnienia oraz aktywizacji zawodowej osób zainteresowanych podnoszeniem swych kwalifikacji zawodowych.

Celem Fundacji jest działalność pożytku publicznego w zakresie: wspomagania rozwoju gospodarczego, w tym: rozwoju przedsiębiorczości, w szczególności inspirowania, tworzenia i wspierania mikro, małych i średnich przedsiębiorstw; promocji zatrudnienia i aktywizacji zawodowej osób pozostających bez pracy i zagrożonych zwolnieniem z pracy; nauki, edukacji i wychowania; działania na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami; działania na rzecz osób niepełnosprawnych; upowszechnianie i ochrona praw kobiet i mężczyzn; działalność wspomagająca rozwój wspólnot i społeczności lokalnych; promocja i organizacja wolontariatu; działalność wspomagająca technicznie, szkoleniowo, informacyjnie i finansowo organizacje pozarządowe w wyżej wymienionej działalności pożytku publicznego.

Cele Fundacji realizowane są poprzez: uruchamianie i prowadzenie inkubatorów przedsiębiorczości w mieście i w regionie dla stworzenia korzystnych warunków rozwoju drobnej przedsiębiorczości i zapewnienia w ten sposób nowych miejsc pracy w szczególności dla osób bezrobotnych, niepełnosprawnych; prowadzenie funduszy pożyczkowych i poręczeniowych; zapewnienie przedsiębiorcom w regionie dostępu do wysokiej jakości usług doradczych, szkoleniowych i informacyjnych na każdym etapie rozwoju; organizowanie różnych form promocji przedsiębiorczości w kraju i za granicą a w szczególności konferencji, targów, spotkań i innych; ułatwienie dostępu do nowych technologii i innowacji; prowadzenie pośrednictwa pracy i poradnictwa zawodowego; organizowanie i prowadzenie aktywnych form przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu a w szczególności pomoc osobom poszukującym pracy i bezrobotnym; gromadzenie funduszy na realizację celów statutowych; rozdzielanie funduszy na cele oświaty i wychowania, pomocy społecznej, rozwoju gospodarczego i inne zgodnie z celami statutowymi; tworzenie, współudział i realizacja programów aktywnej walki z bezrobociem i rozwojem przedsiębiorczości; tworzenie, współudział i realizacja programów na rzecz rozwoju rolnictwa i obszarów wiejskich; współpraca z innymi organizacjami wspierającymi inicjatywy lokalne; zapewnienie informacji o Unii Europejskiej; współpraca z organizacjami krajowymi i zagranicznymi w zakresie pozyskiwania środków, wymiany doświadczeń i realizacji wspólnych programów w zakresie celów statutowych; świadczenie usług dla firm w zakresie sponsoringu; współdziałanie z organami administracji samorządowej i rządowej właściwymi w sprawach zatrudnienia i bezrobocia oraz rozwoju gospodarczego i rozwoju regionalnego; prowadzenie działalności gospodarczej na cele statutowe; podejmowanie wszelkich działań służących rozwojowi społeczności lokalnych oraz realizacji celów Fundacji.

Wnioskodawca określił też, iż Jego działalność statutowa stanowi nieodpłatną działalność pożytku publicznego. Nie prowadzi On statutowej odpłatnej działalności pożytku publicznego. Fundacja może przyjmować od osób fizycznych i prawnych, krajowych i zagranicznych darowizny, zapisy, spadki, subwencje i dotacje oraz zawierać umowy dożywocia. Działalność gospodarcza prowadzona jest w rozmiarach służących realizacji celów statutowych.

Wnioskodawca podał też, iż korzysta ze zwolnienia przedmiotowego w podatku dochodowym od osób prawnych z tytułu realizacji celów statutowych, przeznaczając na te cele osiągane dochody. Korzysta ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c –dochody organizacji pożytku publicznego, o których mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie – w części przeznaczonej na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej oraz art. 17 ust. 1 pkt 53 – środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w zaistniałych okolicznościach "Przychody projektu", które Fundacja uzyska tytułem udzielania pożyczek (m.in. opłaty i prowizje z tytułu udzielonych pożyczek, odsetki od udzielonych pożyczek, odsetki od środków zgromadzonych na rachunkach bankowych), które będą pochodziły z gospodarowania przez Fundację „zwrotnym bezpośrednim wkładem finansowym ze środków Programu" stanowić będą po stronie Fundacji przychody podatkowe w świetle art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ujmowane w podstawie opodatkowania zgodnie z art. 12 ust. 3 lub art. 12 ust. 4 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych... Czy przychód ten będzie stanowić dochód wolny od podatku w świetle któregokolwiek przepisu art. 17 ust. 1 pkt 6c ww. ustawy...

Zdaniem Wnioskodawcy nabycie prawa do dysponowania środkami finansowymi, które nie prowadzi do przejęcia dysponowania nimi jak właściciel nie prowadzi do powstania przychodu podatkowego w świetle art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W przypadku uznania, w formie wydania interpretacji, przez Ministra Finansów, iż kwoty uzyskane tytułem udzielania pożyczek (m.in opłaty i prowizje z tytułu udzielonych pożyczek, odsetki od udzielonych pożyczek, odsetki od środków gromadzonych na rachunkach bankowych), które będą pochodziły z gospodarowania przez Fundację „zwrotnym bezpośrednim wkładem finansowym ze środków Programu" stanowić będą po stronie Fundacji przychody podatkowe w świetle art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - w opinii Fundacji korzystać będą ze zwolnienia przedmiotowego w świetle art. 17 ust 1 pkt 6c ww. ustawy.

Wnioskodawca określił, że prowadzi działalność pożyczkową polegającą na udzielaniu pożyczek skierowanych do określonej grupy osób. Uprawnionymi do ubiegania się o pożyczkę są:

  1. mikroprzedsiębiorcy, w rozumieniu załącznika I do rozporządzenia Komisji Nr 70/2001 z dnia 12 stycznia 2001 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 TWE w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw (Dz. Urz. UE L 10 z 13 stycznia 2001 r.), zmienionego rozporządzeniem Nr 364/2004 z dnia 25 lutego 2004 r. (Dz. Urz. UE L 63 z 28 lutego 2004 r.) oraz rozporządzeniem Nr 800/2008 z dnia 6 sierpnia 2008 r (Dz. Urz. UE L 214 z 9 sierpnia 2008 r.),
  2. osoby bezrobotne,
  3. inne osoby fizyczne nie prowadzące działalności gospodarczej.

Przy czym udzielenie pożyczki osobom, o których mowa w pkt b) i pkt. c) może nastąpić wyłącznie po spełnieniu przez nich kryteriów określonych w pkt a).

Środki finansowe na realizację ww. zadania zostały przekazane Fundacji w formie „zwrotnego bezpośredniego wkładu finansowego ze środków Programu" na podstawie umowy zawartej z Województwem. Są to środki stanowiące dotację rozwojową w 100% pochodzącą z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Na podstawie ww. Umowy Fundacja zobowiązała się do udzielenia określonej ilości pożyczek, z których na podstawie podpisanych umów o pożyczkę otrzymuje m.in. opłaty i prowizje oraz odsetki od pożyczek. Jednocześnie niewykorzystany w danym momencie kapitał projektu „w formie zwrotnego bezpośredniego wkładu finansowego ze środków Programu" Fundacja zobowiązana jest lokować m.in. w lokatach terminowych, z tytułu których także otrzymuje odsetki.

Oprócz tego, że Fundacja jest zobowiązana do gospodarowania otrzymaną kwotą dofinansowania w ściśle oznaczony sposób, to jednocześnie po zakończeniu umowy jest zobowiązana do zwrotu wypracowanych kwot uzyskanych z tego gospodarowania. Z powyższego wynika, że pomimo, iż Fundacja prowadzi we własnym imieniu działalność polegającą na udzielaniu pożyczek, to nie czyni tego na własny rachunek, lecz na rachunek Województwa oraz przedsiębiorców, którym udziela pożyczek.

Reasumując Wnioskodawca podkreśla iż:

  1. z zawartej Umowy wynika, że opłaty, prowizje oraz odsetki, które Fundacja otrzymuje (oraz otrzyma aż do upływu okresu obowiązywania harmonogramu spłat) z tytułu pożyczek udzielonych w ramach realizacji Projektu oraz gospodarowania „zwrotnym bezpośrednim wkładem finansowym ze środków Programu" stanowią tzw. „Przychody Projektu", które będą podlegać zwrotowi na rachunek bankowy wskazany przez Instytucję Pośredniczącą II stopnia,
  2. z tejże Umowy wynika także, że odsetki z tytułu ulokowania środków finansowych na rachunkach bankowych w lokatach terminowych i innych w części kwoty „zwrotnego bezpośredniego wkładu finansowego ze środków Programu”, także stanowią tzw. „Przychody Projektu", które będą podlegać zwrotowi na rachunek bankowy wskazany przez Instytucję Pośredniczącą II stopnia,
  3. z Umowy wynika ponadto, że ewentualne odsetki z tytułu opóźnienia/zwłoki klientów w spłacie na rzecz Fundacji pożyczek udzielonych im z kwoty „zwrotnego bezpośredniego wkładu finansowego ze środków Programu", stanowią tzw. „Przychody Projektu", które będą podlegać zwrotowi na rachunek bankowy wskazany przez Instytucję Pośredniczącą II stopnia w przypadkach wskazanych w okolicznościach zdarzenia przyszłego.

Środki finansowe uzyskane z wyżej przedstawionych tytułów wpływają na rachunek Fundacji utworzony dla celów rozliczenia projektu, jednak w wyznaczonym okresie Fundacja zobowiązana będzie je zwrócić na rachunek wskazany przez Instytucję Pośredniczącą II stopnia, o czym świadczą zapisy Umowy.

Fundacja w żadnym wypadku nie jest właścicielem wypracowywanych przychodów z ww. źródeł, nie jest w stanie definitywnie nabyć prawa rozporządzania nimi jak właściciel, a jedynie spoczywa na niej obowiązek zarządzania nimi (gospodarowania przez Nią otrzymanym dofinansowaniem w formie „zwrotnego bezpośredniego wkładu finansowego ze środków Programu”) w określonym przez strony umowy okresie realizacji projektu.

W ocenie Fundacji żaden przepis ustawy o podatku dochodowym nie pozwała na kwalifikację prawną środków pieniężnych nabytych przez Nią z tytułu działalności prowadzonej w swoim imieniu Jest Ona jedynie dysponentem powierzonych przez Województwo środków finansowych do realizacji określonych w Umowie zadań.

W ocenie Fundacji na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych fakt nabycia w ramach prowadzonej działalności środków finansowych z tytułu opłat i prowizji od pożyczek, odsetek od pożyczek czy odsetek od lokat uzyskanych dzięki gospodarowaniu otrzymanym dofinansowaniem "w formie zwrotnego bezpośredniego wkładu finansowego ze środków Programu” nie może prowadzić do powstania przychodu podatkowego, środki te nie stanowią bowiem aktywów majątku podatnika z uwagi na równoczesny obowiązek przeniesienia prawa własności tych środków pieniężnych na rzecz osoby trzeciej (Województwa).

W świetle art. 7 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dochód został zdefiniowany jako nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Podatek zatem pobierany jest od realnych korzyści majątkowych, jakie miały miejsce w danym okresie rozliczeniowym, a zatem warunkiem zaistnienia "dochodu" jest faktyczny przyrost w majątku podatnika.

Aktywa majątku to kontrolowane przez Nią zasoby majątkowe o wiarygodnie określonej wartości powstałe w wyniku przeszłych zdarzeń, które spowodują w przyszłości wpływ do jednostki korzyści ekonomicznych. Korzyści ekonomiczne mogą być przez jednostkę uzyskane na wiele sposobów, np: składnik aktywów może być wykorzystany do wytwarzania produktów lub usług przeznaczonych do sprzedaży, zamieniony na inne aktywa, wykorzystany do uregulowania zobowiązań czy rozdzielony pomiędzy właścicieli jednostki. Na aktywa majątku podatnika nie mogą zatem składać się tylko stany faktyczne np. prawo przekazania środków finansowych niebędących własnością jednostki, nad którymi sprawuje ona jedynie pieczę w określonym czasie. Podstawowym bowiem prawem majątkowym, którego przedmiotem mogą być środki pieniężne jest prawo własności. Na podstawie zawartej umowy takie prawo nie występuje. Fundacja nie jest właścicielem powierzonych jej środków finansowych, nie otrzymuje także korzyści ekonomicznych z tytułu powierzonego jej prawa dysponowania środkami finansowymi" w formie zwrotnego bezpośredniego wkładu finansowego ze środków Programu”. Istota przychodu podatkowego polega na tym, że ma on charakter przysporzenia w majątku podatnika. Przysporzenie to ma konkretny wymiar polegający na przyroście w majątku podatnika lub przyczynieniu się do zmniejszenia zobowiązania czy spowodowaniu umorzenia któregoś z pasywów majątku.

Zgodnie z ww. art. 17 ust.1 pkt 6c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zwalnia się z podatku „dochody organizacji pożytku publicznego, o których mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie - w części przeznaczonej na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej". Zwolnienie to ma charakter warunkowy, jest bowiem uzależnione od przeznaczenia i wydatkowania dochodów. Realizowane jest w dacie przeznaczenia (zadeklarowania) dochodów na cele statutowe. Zwolnienie znajduje jednak zastosowanie tylko wtedy, gdy dochód Fundacji przeznaczony jest na cele statutowe, jednak bez względu na termin, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów, oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztów podatkowych.

Jednym z zadań organizacji pożytku publicznego w świetle art. 4 ust. 1 pkt 9 jest prowadzenie działalności wspomagającej rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości. Cel ten jest zbieżny z celem Fundacji jakim jest wspomaganie rozwoju gospodarczego, w tym rozwoju przedsiębiorczości, w szczególności inspirowanie, tworzenie i wspieranie mikro, małych i średnich przedsiębiorstw. Cel ten Fundacja realizuje poprzez utworzony w ramach jej struktur Fundusz Pożyczkowy. W sytuacji, gdy zawarta pomiędzy Fundacją a Województwem Umowa o dofinansowanie projektu „w formie zwrotnego bezpośredniego wkładu finansowego ze środków Programu" określa zasady dysponowania środkami kapitału w trakcie trwania projektu oraz strategię wyjścia należy uznać, iż osiągnięty dochód zawsze związany jest z wdrażaniem przez Fundację instrumentów inżynierii finansowej ze środków publicznych na rzecz przedsiębiorstw, a co za tym idzie w sposób pośredni (brak możliwości dysponowania uzyskanym dochodem przez Fundację w trakcie trwania umowy) lub bezpośredni (w przypadku podpisania kolejnej umowy obowiązek zaangażowania środków we wdrażanie instrumentów inżynierii finansowej na rzecz przedsiębiorstw) związany z realizacją celów statutowych.

W uzupełnieniu Wnioskodawca poinformował iż przepisy art. 44 i 78 ust. 7 rozporządzenia Rady (WE) Nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1260/1999 jednocześnie stanowią, iż do czasu realizacji strategii wyjścia, wszystkie przychody związane są nierozerwalnie z projektem. Umowa o dofinansowanie projektu zawarta z Fundacją określa zasady likwidacji instrumentu inżynierii finansowej. Zapisy § 7 Umowy o dofinansowanie zobowiązują Fundację do gromadzenia przychodów Projektu zarówno od wkładu własnego, jak od wkładu wniesionego w formie "zwrotnego dofinansowania" na określonych rachunkach bankowych. Żadne postanowienie umowy nie daje Fundacji kompetencji do przelewania przychodów Projektu, gromadzonego na wskazanych w umowie rachunkach Projektu, na inny rachunek bankowy. Zgodnie z treścią art. 2 pkt 3 rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006, projekt (operacja wyłoniona do dofinansowania) ma charakter niepodzielny. Umowa o dofinansowanie uwzględnia tę zasadę, nie dając uprawnienia do dysponowania środkami, powstałymi w ramach realizacji projektu, przed jego zakończeniem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stwierdza się co następuje.

Należy wskazać, iż Regionalny Program Operacyjny Województwa na lata 2007-2013, zgodnie z przyjętymi przez Radę Ministrów w dniu 29 listopada 2006 r. Narodowymi Strategicznymi Ramami Odniesienia (NSRO), określającymi krajowe priorytety, na które będą przeznaczone środki z UE stanowi jeden z 16 regionalnych programów operacyjnych będących podstawowym narzędziem do osiągnięcia założonych w niej celów przy wykorzystaniu środków Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Wnioskodawca prowadzi Fundusz Pożyczkowy. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż nastąpiło dokapitalizowanie Funduszu Pożyczkowego poprzez przekazanie wkładu finansowego pochodzącego ze środków finansowych należących do Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego celem dofinansowania Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Wkład własny Beneficjenta został ustalony na poziomie nie niższym niż 5% i jest to tzw. wkład krajowy. Środki te łącznie stanowią „kapitał projektu” i służą udzielaniu pożyczek na rzecz przedsiębiorców o łącznej wartości równej kapitałowi pomniejszonemu o kwalifikowane koszty zarządzania Projektem.

„Przychodami projektu” są środki finansowe pochodzące z gospodarowania przez Wnioskodawcę wartością kapitału przeznaczonego na jego realizację tj. przychody związane z udzielanymi pożyczkami oraz przychody z lokowania kapitału przeznaczonego na realizację Projektu w bezpiecznych i płynnych instrumentach finansowych.

Wnioskodawca określił też, iż Jego działalność statutowa stanowi nieodpłatną działalność pożytku publicznego. Nie prowadzi On statutowej odpłatnej działalności pożytku publicznego. Fundacja może przyjmować od osób fizycznych i prawnych, krajowych i zagranicznych darowizny, zapisy, spadki, subwencje i dotacje oraz zawierać umowy dożywocia. Działalność gospodarcza prowadzona jest w rozmiarach służących realizacji celów statutowych.

Wnioskodawca podał również, iż korzysta ze zwolnienia przedmiotowego w podatku dochodowym od osób prawnych z tytułu realizacji celów statutowych, przeznaczając na te cele osiągane dochody. Korzysta ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c –dochody organizacji pożytku publicznego, o których mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie – w części przeznaczonej na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej oraz art. 17 ust. 1 pkt 53 – środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) nie zawiera definicji przychodu podatkowego. Ustawodawca ograniczył się w tym zakresie jedynie do wskazania w art. 12 ust. 1 ww. ustawy przykładowych przysporzeń, zaliczanych do tej kategorii, a także enumeratywnie wyliczył, jakiego rodzaju wpływy pieniężne podmiotu gospodarczego nie są zaliczane do przychodów.

Zgodnie z treścią art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Na podstawie art. 12 ust. 1 ww. ustawy można więc stwierdzić, że - co do zasady - przychodem jest każda wartość wchodząca do majątku podatnika, powiększająca jego aktywa, mająca definitywny charakter, którą może on rozporządzać jak własną, o ile nie została wyłączona z przychodów podatkowych mocą art. 12 ust. 4 tej ustawy.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania „otrzymane” oznacza, że momentem powstania przychodu pieniężnego jest moment otrzymania, czyli wpływu bezpośrednio do majątku podatnika - względnie na jego rachunek - wymienionych środków, skutkującego powstaniem po stronie podatnika możliwości dysponowania tymi środkami. Co do zasady więc, o zaliczeniu danego przysporzenia majątkowego do przychodów danej osoby prawnej decyduje definitywny charakter tego przysporzenia w tym sensie, że w sposób ostateczny faktycznie powiększa ono aktywa podatnika, którymi Wnioskodawca może rozporządzać.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy należy stwierdzić, iż kwoty uzyskane przez Wnioskodawcę tytułem opłat i prowizji otrzymanych z tytułu udzielonych pożyczek stanowią przychód podatkowy w dacie otrzymania na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Natomiast do przychodu z tytułu odsetek na rachunkach lokat terminowych, jak również odsetek otrzymanych od udzielonych pożyczek, w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przewidziano szczególny tryb opodatkowania. Do przychodu z tytułu odsetek ma zastosowanie przepis art. 12 ust. 4 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z treścią art. 12 ust. 4 pkt 2 tej ustawy, do przychodów nie zalicza się kwot naliczonych, lecz nie otrzymanych odsetek od należności, w tym również od udzielonych pożyczek (kredytów). W związku z takim uregulowaniem odsetki od pożyczek, naliczone, lecz nie otrzymane nie stanowią u wierzyciela przychodów – odsetki takie są przychodami w dacie faktycznego otrzymania.

Wygenerowane w ramach działalności przychody z tytułu prowizji, opłat, odsetek od udzielonych pożyczek, odsetek od środków zgromadzonych na rachunkach bankowych są efektem gospodarowania otrzymanym przez Wnioskodawcę dofinansowaniem i jako takie nie podlegają zwolnieniu przedmiotowemu od opodatkowania na podstawie wymienionych powyżej przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zatem, przychody w postaci prowizji, opłat z tytułu udzielonych pożyczek, jakie zostaną wypracowane z gospodarowania kwotą omawianego dofinansowania stanowią przychód podatkowy Wnioskodawcy w dacie otrzymania na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, natomiast przychody w postaci odsetek od udzielonych pożyczek i odsetek od lokat terminowych w myśl art. 12 ust. 4 pkt 2 ww. ustawy są przychodami w dacie faktycznego otrzymania.

Przychód z powyższych tytułów jest uzyskiwany przez Wnioskodawcę w ramach działalności statutowej, w związku z tym nie ma w sprawie zastosowania wskazany przez Wnioskodawcę we wniosku przepis art. 12 ust.3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który stanowi, iż za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Wnioskodawca jest organizacją pożytku publicznego i działa na rzecz rozwoju przedsiębiorczości w regionie. Cele Fundacji realizowane są m.in. przez prowadzenie funduszu pożyczkowego dla przedsiębiorców.

Odnosząc się do kwestii czy „przychody projektu” w postaci prowizji, opłat, odsetek z tytułu udzielanych pożyczek i odsetek od lokat terminowych, uzyskane z gospodarowania wkładem finansowym będą stanowić dochód wolny od podatku w świetle przepisu art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych należy stwierdzić.

Organizacją pożytku publicznego może być w szczególności organizacja pozarządowa, jeżeli – z zastrzeżeniem art. 21 spełnia wymagania określone w art. 20 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536 ze zm.).

Przedmiotem opodatkowania jest w myśl art. 7 ust.1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty. Dochód ten stanowi, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, osiągnięta w roku podatkowym nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania. W sytuacji, gdy koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą (art. 7 ust. 2 ww. ustawy).

Na mocy art. 17 ust. 1 pkt 6c ww. ustawy, wolne od podatku są dochody organizacji pożytku publicznego, o których mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie - w części przeznaczonej na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

Przepis ten umożliwia zwolnienie od podatku dochodowego od osób prawnych dochodu organizacji pożytku publicznego, przeznaczonego na niegospodarczą działalność statutową, o ile podmiot ten działa zgodnie z wymogami określonymi w art. 20 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Warunkiem skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego jest więc przeznaczenie i bez względu na termin – wydatkowanie osiągniętego dochodu na działalność statutową.

Wnioskodawca jako organizacja pożytku publicznego działa m.in. na rzecz rozwoju przedsiębiorczości w regionie. Cele Fundacji realizowane są m.in. przez prowadzenie funduszu pożyczkowego dla przedsiębiorców.

Jednym z zadań organizacji pożytku publicznego w świetle art. 4 ust. 1 pkt 11 ww. ustawy jest właśnie prowadzenie działalności wspomagającej rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości.

Tak więc dochód uzyskany przez Wnioskodawcę w postaci prowizji, opłat, odsetek z tytułu udzielonych pożyczek i odsetek od lokat terminowych po spełnieniu ustawowych warunków – może podlegać zwolnieniu od podatku dochodowego w trybie art. 17 ust. 6c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - w części przeznaczonej na działalność statutową.

Reasumując, mając na uwadze opisany stan faktyczny i treść powołanych przepisów prawa tut. Organ stwierdza, iż stanowisko Wnioskodawcy w zakresie czy opłaty, prowizje, odsetki od udzielonych pożyczek, odsetki od środków zgromadzonych na rachunkach bankowych pochodzących z gospodarowania „zwrotnym bezpośrednim wkładem finansowym ze środków Programu stanowią:

  • przychód podatkowy – jest nieprawidłowe,
  • dochód zwolniony w części przeznaczonej przez Fundację jako organizację pożytku publicznego na cele statutowe - jest prawidłowe.

Końcowo zaznacza się, że tut. Organ podatkowy nie ma uprawnień do oceny zawieranych umów, ani ich skutków cywilnoprawnych, bowiem kwestia określenia jakiego rodzaju prawo majątkowe do środków pieniężnych otrzymywanych przez Wnioskodawcę (Beneficjenta) tytułem dofinansowania „w formie zwrotnego, bezpośredniego wkładu finansowego ze środków Programu” nabywa Wnioskodawca jest poza zakresem przepisów prawa podatkowego podlegającego interpretacji indywidualnej.

Należy wskazać, że na podstawie art. 199a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), organami upoważnionymi do samodzielnej oceny umów cywilnoprawnych w zakresie wynikającym z ich skutków podatkowych są organy prowadzące postępowanie podatkowe lub kontrolę podatkową, a nie tut. Organ.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M. C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj