Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/415-866/11-5/AMN
z 5 października 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB1/415-866/11-5/AMN
Data
2011.10.05


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Ordynacja podatkowa --> Zobowiązania podatkowe --> Korekta deklaracji

Ordynacja podatkowa --> Zobowiązania podatkowe --> Nadpłata

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów


Słowa kluczowe
remonty
służba wojskowa
zwrot kosztów
żołnierze


Istota interpretacji
Ordynacja podatkowa w zakresie zwrotu zapłaconego podatku.



Wniosek ORD-IN 393 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 28 czerwca 2011 r. (data wpływu 5 lipca 2011 r.), uzupełnionym w dniu 29 września 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej Ordynacji podatkowej w zakresie zwrotu zapłaconego podatku – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 lipca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania kwoty wypłaconej żołnierzowi tytułem zwrotu kosztów remontu mieszkania służbowego oraz dotyczącej Ordynacji podatkowej w zakresie zwrotu zapłaconego podatku.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 oraz art. 14f § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 22 września 2011 r. znak ILPB1/415-866/11-2/AMN na podstawie art. 169 § i 1 § 2 tej ustawy wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 26 września 2011 r., wniosek uzupełniono w dniu 29 września 2011 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest żołnierzem zawodowym w służbie kontraktowej. Zgodnie z ustawą z dnia 22 czerwca 1995 r. o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych RP (Dz. U. z 2005 Nr 41, poz. 398 ze zm.), w oparciu o decyzję z dnia 9 listopada 2010 r. wydaną przez Dyrektora Oddziału Regionalnego Wojskowej Agencji Mieszkaniowej, przyznano Zainteresowanemu prawo do zakwaterowania w lokalu mieszkalnym w W., który należy do zasobów mieszkaniowych WAM.

Zgodnie z § 7 ust. 1 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 13 czerwca 2005 r. w sprawie gospodarowania lokalami mieszkalnymi przez WAM, przekazanie lokalu mieszkalnego następuje po wykonaniu napraw obciążających Agencję.

Dnia 15 listopada 2010 r. Wnioskodawca zawarł z WAM umowę na wykonanie robót remontowych w ww. lokalu. Na podstawie § 9 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 23 czerwca 2010 r. w sprawie gospodarowania lokalami mieszkalnymi przez WAM, do umowy dołączono kosztorys inwestorski oraz specyfikację techniczną wykonania i odbioru robót. Załączniki te ściśle określały minimalne wymagania w odniesieniu do jakości materiałów, parametrów technicznych i cech użytkowych sprzętu i urządzeń podlegających wymianie.

Zwrot kosztów na wykonanie remontu określono na kwotę 13291,40 PLN (koszty te obejmowały również podatek VAT) płatne w dwóch transzach: 6646,00 PLN po podpisaniu umowy na wykonanie prac remontowych oraz 6645,40 PLN - płatne po odbiorze końcowym robót. Od obydwu kwot został odliczony przez WAM podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu innych źródeł dochodu. Ponieważ pierwsza transza zwrotu kosztów remontu została wypłacona w 2010 roku Agencja wystawiła informację PIT-11, zaliczając ww. kwotę do rocznego dochodu Wnioskodawcy, zobowiązując Go tym samym do wykazania tej kwoty jako dochodu w zeznaniu rocznym PIT-37. Druga transza została wypłacona w lutym 2011 r., więc PIT-11 Zainteresowany otrzyma dopiero w roku 2012.

Wnioskodawca wskazał, że lokal mieszkalny, w którym dokonał prac remontowych, jest własnością Wojskowej Agencji Mieszkaniowej, a Zainteresowany jest jedynie najemcą tego lokalu na czas pełnienia służby w Garnizonie. W momencie ustania stosunku służbowego będzie zmuszony opuścić lokal. Kwota przekazana przez WAM stanowiła zwrot kosztów remontu i została wyliczona na podstawie § 9 ust. 2 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 23 czerwca 2010 r. w sprawie gospodarowania lokalami mieszkalnymi przez WAM, więc faktycznie nie stanowi dla Wnioskodawcy przysporzenia majątku.

W związku z powyższym zadano następujące pytania w zakresie Ordynacji podatkowej w zakresie zwrotu zapłaconego podatku.

Czy żołnierz ma prawo ubiegać się o zwrot podatku, jeżeli Wojskowa Agencja Mieszkaniowa bezpodstawnie pobrała zaliczkę na podatek dochodowy... Jeżeli tak, to w jaki sposób musi to zrobić...

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do zwrotu zapłaconego podatku, Wojskowa Agencja Mieszkaniowa bezpodstawnie pobrała zaliczkę na podatek dochodowy od kwoty stanowiącej zwrot kosztów remontu mieszkania służbowego, ponieważ przekazana Zainteresowanemu przez WAM kwota na wykonanie remontu obciążającego Agencję, nie stanowi przysporzenia w Jego majątku, nie wystąpiły u Niego z tego tytułu żadne korzyści majątkowe, Jego majątek nie został powiększony. W tej sytuacji Agencja powinna wystawić stosowne korekty PIT-11, również dla właściwego urzędu skarbowego, tym samym umożliwiając Wnioskodawcy ubieganie się o zwrot nienależnie pobranego podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając na uwadze fakt, iż w interpretacji indywidualnej z dnia 5 października 2011 r. nr ILPB1/415-866/11-4/AMN uznano, iż kwota wypłacona żołnierzowi na wykonanie w mieszkaniu służbowym robót remontowych, które obciążają w całości Wojskową Agencję Mieszkaniową, nie stanowi przychodu żołnierza i nie powinna być opodatkowana, należy wskazać, iż zgodnie z art. 81 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację.

W myśl art. 81 § 2 ww. ustawy, skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty.

Stosownie do treści art. 75 § 1 cytowanej ustawy, jeżeli podatnik kwestionuje zasadność pobrania przez płatnika podatku albo wysokość pobranego podatku, może złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty podatku.

Korekta deklaracji ma na celu poprawienie błędu, który został popełniony przy poprzednim jej sporządzeniu i może dotyczyć każdej jej pozycji - o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej. Skorygowanie deklaracji polega więc na ponownym - poprawnym już - wypełnieniu jej formularza z zaznaczeniem, iż w tym przypadku mamy do czynienia z korektą uprzednio złożonej deklaracji, z wynikającym z przepisu prawa obowiązkiem dołączenia pisemnego uzasadnienia przyczyn korekty. W przypadku, gdy w złożonym pierwotnie zeznaniu podatkowym, podatnik wykazał zobowiązanie podatkowe nienależne lub w wysokości większej od należnej i wpłacił zadeklarowany podatek albo wykazał nadpłatę w wysokości mniejszej od należnej, stosownie do treści art. 75 § 3 ustawy Ordynacja podatkowa korektę składa się wraz z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty.

Prawo do złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty wygasa po upływie terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego myśl art. 79 § 2 ww. ustawy.

Z kolei zgodnie z art. 70 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.

Dodatkowo wskazać należy na treść art. 8 ww. ustawy, który stanowi, iż płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Z powyższego wynika, że ustawodawca ukształtował rolę płatnika, jako pośrednika pomiędzy podatnikiem i organem podatkowym. Czynności podejmowane przez płatnika, polegające na obliczeniu, pobraniu i wpłaceniu należności mają charakter czynności materialno-technicznych. Obowiązek podatkowy ciąży ostatecznie na podatniku. Płatnik natomiast, przekazuje organowi podatkowemu pieniądze podatnika. Z chwilą pobrania podatku i przekazania jego równowartości na rachunek właściwego urzędu skarbowego obowiązek płatnika wygasa.

Nadpłata podatku w przypadku płatnika dotyczy jedynie tych przypadków, w których dochodzi do uszczerbku majątku płatnika, na skutek zapłacenia należnego świadczenia w większej wysokości od tej w której zostało pobrane i winno być uiszczone zgodnie z przepisami na rzecz wierzyciela. Jeżeli bowiem wadliwość postępowania płatnika prowadzi do uszczuplenia majątku podatnika na skutek błędnego obliczenia, pobrania oraz odprowadzenia podatku, nadpłata powstaje u podatnika, który w takim przypadku jest jedynym podmiotem uprawnionym do otrzymania jej zwrotu.

W związku z powyższym, skoro Wojskowa Agencja Mieszkaniowa bezpodstawnie pobrała zaliczkę na podatek dochodowy od kwoty stanowiącej zwrot kosztów remontu mieszkania służbowego, żołnierz (Wnioskodawca) ma prawo ubiegać się o zwrot nadpłaconego podatku. W tym celu Zainteresowany winien dokonać korekty zeznania rocznego, na podstawie korekty informacji PIT-11, sporządzonej przez płatnika w celu wykazania prawidłowego dochodu oraz pobranych zaliczek. Korektę zeznania rocznego Wnioskodawca winien złożyć do właściwego urzędu skarbowego wraz z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Rozstrzygnięcie przedstawionego we wniosku zapytania dotyczącego podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania kwoty wypłaconej żołnierzowi tytułem zwrotu kosztów remontu mieszkania służbowego, zawarto w interpretacji indywidualnej z dnia 5 października 2011 r. nr ILPB1/415-866/11-4/AMN.

Jednocześnie należy dodać, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

W związku z powyższym, tut. Organ wydając przedmiotową interpretację, odniósł się tylko do skutków podatkowych przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego po stronie Wnioskodawcy, tj. podatnika, nie odniósł się natomiast do skutków podatkowych przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego po stronie płatnika.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj