Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPB1/415-123/11-4/DS
z 17 listopada 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPB1/415-123/11-4/DS
Data
2011.11.17



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z innych źródeł


Słowa kluczowe
azbest
budżet gminy
dofinansowanie
dotacja
obowiązek płatnika
Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej


Istota interpretacji
Czy dofinansowanie z budżetu Gminy całości kosztów poniesionych przez użytkownika (osobę fizyczną), w związku z usuwaniem wyrobów zawierających azbest z posesji położonych na terenie Gminy, stanowiące dla osoby fizycznej przychód, mieści się w katalogu zwolnień przedmiotowych, wymienionych w art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w związku z czym, płatnik nie ma obowiązku wystawienia informacji PIT- 8C?



Wniosek ORD-IN 369 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Urzędu Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 11 sierpnia 2011 r. (data wpływu 12 sierpnia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 14 listopada 2011 r. (data wpływu 15 listopada 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wykonania usługi związanej z usunięciem azbestu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 sierpnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wykonania usługi związanej z usunięciem azbestu.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych określonych w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), w związku z czym pismem z dnia 7 listopada 2011 r., wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia podania bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 8 listopada 2011 r., natomiast w dniu 15 listopada 2011 r. uzupełniono ww. wniosek (data nadania w polskiej placówce operatora publicznego 14 listopada 2011 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina występuje do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej z wnioskiem dotyczącym dofinansowania zadania pn. „…”.

Zadanie polega na odbiorze eternitu z posesji mieszkańców Gminy i transporcie do miejsca składowania na odpowiednim składowisku. Transport i składowanie zostanie wykonane przez uprawniony podmiot wyłoniony do realizacji tego zadania przez Gminę, zgodnie z przepisami ustawy - Prawo zamówień publicznych. Ostatecznymi odbiorcami zadania będą mieszkańcy Gminy, którzy nie będą obciążani kosztami wykonanej w ramach zadania usługi.

Wartość zadania szacuje się na kwotę …… zł, z czego 99% pokryje dofinansowanie z WFOŚiGW, natomiast 1% wydatków zobowiązana jest pokryć Gmina. Otrzymane przez Gminę środki staną się środkami budżetu Gminy, jako jej dochody własne.

Nabywcą usługi dotyczącej usunięcia azbestu z terenu Gminy będzie Gmina. Podmiot realizujący usługę wystawi fakturę na Gminę. Realizacja zadania odbywa się na podstawie „Programu usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest dla Gminy …”, przyjętego uchwałą Rady Gminy w dniu 29 października 2008 r., realizującą wytyczne zawarte w rządowym „Programie usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest stosowanych na terytorium Polski”, przyjętym przez Radę Ministrów w dniu 14 maja 2002 r. oraz w oparciu o „Program Oczyszczania Kraju z Azbestu na lata 2009-2032”, przyjęty przez Radę Ministrów w dniu 14 lipca 2009 r.

Zadania związane z ochroną środowiska należą do zadań własnych gminy, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, oraz art. 403 ust. 2 w korespondencji z art. 400a ust. 1 pkt 8 i 9 ustawy - Prawo ochrony środowiska. Jednocześnie, zgodnie z art. 221 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, z budżetu mogą być udzielane dotacje dla podmiotów niezaliczanych do sektora finansów publicznych i niedziałających w celu osiągnięcia zysku (w tym dla osób fizycznych), ale tylko na cele publiczne związane z realizacją zadań gminy.

Mieszkańcy Gminy uczestniczący w realizacji ww. zadania, uzyskają tylko pomoc ze strony Gminy w pozbyciu się azbestu, a Gmina może zrealizować gminny i rządowy program usuwania azbestu. Według obowiązujących przepisów, osoba fizyczna nie ma obowiązku demontowania elementów wykonanych z azbestu. Przede wszystkim, w interesie Gminy i Państwa leży, aby doprowadzić do usunięcia ze środowiska produktów z azbestu. Poprzez to zadanie, Gmina jest w stanie skłonić mieszkańców do udziału w akcji usuwania ze środowiska produktów wykonanych z azbestu. Osiągnięty dzięki dofinansowaniu Gminy efekt ekologiczny, stanowi korzyść dla wszystkich mieszkańców Gminy, nie tylko dla osób uczestniczących w programie.

Realizując ten program, Gmina nie tworzy nowych urządzeń czy instalacji, z których miałyby korzystać osoby fizyczne uczestniczące w realizacji zadania. Wszelkie koszty powstałe w związku z demontażem elementów wykonanych z azbestu, oraz wykonaniem w ich miejscu nowych elementów, ponosi osoba fizyczna we własnym zakresie.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 14 listopada 2011 r. wskazano, iż:

  • płatnikiem Wnioskodawcą w podatku dochodowym od osób fizycznych jest Urząd Gminy w ….. – NIP ………..,
  • dofinansowanie osobom fizycznym usług usuwania wyrobów zawierających azbest obejmuje odbiór eternitu z posesji, jego transport i składowanie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy dofinansowanie z budżetu Gminy całości kosztów poniesionych przez użytkownika (osobę fizyczną), w związku z usuwaniem wyrobów zawierających azbest z posesji położonych na terenie Gminy, stanowiące dla osoby fizycznej przychód, mieści się w katalogu zwolnień przedmiotowych, wymienionych w art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w związku z czym, płatnik nie ma obowiązku wystawienia informacji PIT- 8C...

Zdaniem Wnioskodawcy, stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolna od podatku dochodowego jest wartość otrzymanych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych (w naturze), finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych, agencji wykonawczych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów.

Mieszkańcy Gminy otrzymają nieodpłatne świadczenie finansowane z budżetu Gminy. Należy mieć również na uwadze fakt, iż przez takie działanie Gmina realizuje jednocześnie rządowy „Program usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest stosowanych na terytorium Polski”, przyjęty przez Radę Ministrów w dniu 14 maja 2002 r., oraz „Program Oczyszczania Kraju z Azbestu na lata 2009-2032”, przyjęty przez Radę Ministrów w dniu 14 lipca 2009 r.

W związku z powyższym, dofinansowanie osobom fizycznym usług usuwania wyrobów zawierających azbest z posesji położonych na terenie Gminy, mieści się w katalogu zwolnień przedmiotowych wynikających z art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i Gmina nie ma obowiązku wystawiania informacji PIT-8C.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Źródła przychodów wymienione zostały w art. 10 ust. 1 ww. ustawy. W myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednym ze źródeł przychodów są inne źródła.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania „w szczególności”, wskazuje, iż definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ww. ustawy. Oznacza to, iż przychodem z innych źródeł będzie każde przysporzenie majątkowe, mające konkretny wymiar finansowy, otrzymane jako świadczenie pieniężne, rzeczowe lub też jako świadczenie nieodpłatne czy częściowo odpłatne.

Stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolna od podatku dochodowego jest wartość otrzymanych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych (w naturze) finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych, agencji wykonawczych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów.

Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że aby podatnik mógł skorzystać ze zwolnienia od podatku określonego tym przepisem musi otrzymać:

  • nieodpłatne świadczenie, bądź
  • świadczenie częściowo odpłatne, bądź
  • świadczenie rzeczowe (w naturze),
  • świadczenia te muszą być sfinansowane (współfinansowane) z konkretnych, ściśle określonych źródeł,
  • otrzymanie świadczeń winno nastąpić w ramach programów rządowych.

Jeżeli zatem podatnik otrzyma takie świadczenie i jest ono finansowane lub współfinansowane m.in. ze środków budżetu jednostki samorządu terytorialnego w ramach rządowych programów, to wartość tego świadczenia jest zwolniona z podatku.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca (Urząd Gminy) przystąpi do zadania pod nazwą „…”. Realizacja ww. zadania będzie polegać na odbiorze eternitu z posesji, jego transporcie i składowaniu przez wykonawcę wyłonionego przez Gminę. Ostatecznymi odbiorcami zadania będą mieszkańcy Gminy, którzy nie będą obciążani kosztami wykonanej w ramach zadania usługi. Powyższe zadanie będzie finansowane ze środków budżetu Gminy oraz z dofinansowania Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Otrzymane przez Gminę środki staną się środkami budżetu Gminy, jako jej dochody własne. Nabywcą usługi dotyczącej usunięcia azbestu z terenu Gminy będzie Gmina natomiast podmiot realizujący usługę wystawi fakturę na Gminę.

W związku z powyższym stwierdzić należy, że osoby fizyczne, tj. mieszkańcy Gminy, otrzymają od Wnioskodawcy nieodpłatne świadczenie w postaci finansowania usług świadczonych przez wykonawcę wyłonionego przez Gminę, obejmujących odbiór eternitu z posesji, jego transport i składowanie. Wartość tychże nieodpłatnych świadczeń, stanowić będzie dla mieszkańców Gminy przychód podatkowy w rozumieniu art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychód ten jednakże, jako finansowany ze środków własnych Gminy – jednostki samorządu terytorialnego, korzystać będzie ze zwolnienia z opodatkowania na mocy art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pod warunkiem spełnienia wszystkich przesłanek określonych w treści ww. przepisu, w tym warunku dotyczącego otrzymywania ww. świadczenia w ramach programów rządowych.

Zgodnie z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Reasumując, w przedmiotowej sprawie Urząd Gminy nie będzie zobowiązany do sporządzenia rocznej informacji o wysokości przychodu PIT-8C.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj