Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB1/415-854/11-5/IM
Data
2011.10.06
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Katalog źrodeł przychodów
Słowa kluczowe
budżet gminy
dotacja celowa
gmina
ochrona środowiska
podatek dochodowy od osób prawnych
zadania
zwolnienia przedmiotowe
Istota interpretacji
Podatek dochodowy od osób fizycznych w zakresie zwolnień przedmiotowych.
Wniosek ORD-IN
377 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 30 czerwca 2011 r. (data wpływu 4 lipca 2011 r.), uzupełnionym w dniach 28 września 2011 r. i 3 października 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnień przedmiotowych – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 4 lipca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnień przedmiotowych.
Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 21 września 2011 r., znak ILPB1/415-854/11-2/IM, na podstawie art. 169 § 1 tej ustawy wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia podania bez rozpatrzenia.
Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 26 września 2011 r., a w dniach 28 września 2011 r. i 3 października 2011 r. wniosek uzupełniono.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Gmina może udzielać dotacji celowych na realizacje zadań z zakresu ochrony środowiska i gospodarki wodnej na podstawie art. 403 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska - teks jednolity (Dz. U. z 2008 r. nr 25, poz. 150 ze zm.).
Dotacje udzielane są z budżetu gminy ze środków pochodzących z tytułu opłat za korzystanie ze środowiska i administracyjnych kar pieniężnych pobieranych na podstawie ww. ustawy i przepisów szczególnych. Plan przychodów i wydatków oraz łączna kwota dotacji w danym roku budżetowym uchwalane są przez Radę Miejską.
Udzielana dotacja dla osób fizycznych oraz wspólnot mieszkaniowych zgodnie z zasadami udzielania dotacji ze środków pochodzących z tytułu opłat za korzystanie ze środowiska i administracyjnych kar pieniężnych pobieranych na podstawie ww. ustawy i przepisów szczególnych będzie podlegała szczególnym zasadom rozliczania z przeznaczeniem na realizacje zadań z zakresu ochrony środowiska i gospodarki wodnej, tj.: - budowie przydomowych oczyszczalni ścieków,
- budowle przyłączy do istniejącej sieci kanalizacji sanitarnej.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy dotacja celowa udzielona osobom fizycznym lub wspólnotom mieszkaniowym z budżetu gminy ze środków pochodzących z tytułu opłat za korzystanie ze środowiska i administracyjnych kar pieniężnych pobieranych na podstawie ustawy - prawo ochrony środowiska i przepisów szczególnych będzie stanowiła przychód dla tych osób/wspólnot i będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, a w związku z tym Gmina będzie zobowiązana do wystawienia w roku podatkowym PIT-8C...
Zdaniem Wnioskodawcy, dotacja dla osób fizycznych na zadania z zakresu ochrony środowiska, udzielane z budżetu gminy ze środków pochodzących z tytułu opłat za korzystanie ze środowiska i administracyjnych kar pieniężnych pobieranych na podstawie ustawy Prawo Ochrony Środowiska, na zadania z zakresu ochrony środowiska jest zwolniona z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Powyższa dotacja zgodnie z art. 211 pkt 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, będzie udzielana z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, który jest rocznym planem dochodów i rozchodów, w związku z tym będzie podlegała szczególnym zasadom rozliczenia dotacji w rozumieniu ww. ustawy.
Źródłem finansowania dotacji będą środki pochodzące z tytułu opłat za korzystanie ze środowiska i administracyjnych kar pieniężnych pobieranych na podstawie ustawy Prawo Ochrony Środowiska, jednakże od 1 stycznia 2010 r. po wejściu w życie ustawy z dnia 20 listopada 2009 r. zgodnie z art. 16, został zlikwidowany gminny fundusz ochrony środowiska i gospodarki wodnej, a środki gromadzone na jego rachunku bankowym stały się dochodem budżetu gminy.
Zarówno budżet jak i plan dochodów i wydatków związanych z gromadzeniem środków z tytułu kar i opłat za gospodarcze korzystanie ze środowiska są ustalane w uchwale budżetowej rady gminy. Organem odpowiedzialnym za ich wykonanie jest Burmistrz.
Reasumując powyższe Wnioskodawca uważa, że przedmiotowa dotacja jest dotacją w rozumieniu przepisów o finansach publicznych i otrzymywana z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, dlatego też podlega zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Stosownie natomiast do przepisu art. 14 ust. 2 pkt 2 powołanej ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.
Jednakże stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
Z powyższego przepisu wynika, że skorzystanie z przedmiotowego zwolnienia podatkowego uzależnione jest od źródła finansowania oraz od tego czy przyznawane świadczenie jest w istocie dotacją w rozumieniu przepisów o finansach publicznych. Aby wypłacone świadczenie korzystało ze zwolnienia przedmiotowego oba warunki wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych muszą zostać spełnione łącznie.
W myśl art. 400 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (t. j. Dz. U. z 2008 r., Nr 25, poz. 150 ze zm.) Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, zwany dalej „Narodowym Funduszem”, jest państwową osobą prawną w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240). Natomiast wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej, zwane dalej „wojewódzkimi funduszami”, są samorządowymi osobami prawnymi w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy, o której mowa w ust. 1.
Przepis art. 403 ust. 1 tej ustawy stanowi, iż do zadań powiatów należy finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej w zakresie określonym w art. 400a ust. 1 pkt 2, 5, 8, 9, 15, 16, 18, 21-25, 29, 31, 32 i 38-42 w wysokości nie mniejszej niż kwota wpływów z tytułu opłat i kar, o których mowa w art. 402 ust. 4-6, stanowiących dochody budżetów powiatów, pomniejszona o nadwyżkę z tytułu tych dochodów przekazywaną do wojewódzkich funduszy.
Z kolei, na podstawie art. 403 ust. 2 ww. ustawy, do zadań własnych gmin należy finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej w zakresie określonym w art. 400a ust. 1 pkt 2, 5, 8, 9, 15, 16, 21-25, 29, 31, 32 i 38-42 w wysokości nie mniejszej niż kwota wpływów z tytułu opłat i kar, o których mowa w art. 402 ust. 4-6, stanowiących dochody budżetów gmin, pomniejszona o nadwyżkę z tytułu tych dochodów przekazywaną do wojewódzkich funduszy.
Budżet jednostki samorządu terytorialnego (m.in. budżet gminy) to stanowiący część uchwały budżetowej, roczny plan dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów tej jednostki. Budżet jednostki samorządu terytorialnego jest uchwalany w formie uchwały budżetowej na rok budżetowy.
Zgodnie z art. 126 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240) dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.
Na podstawie art. 127 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, dotacje celowe są to środki przeznaczone na finansowanie lub dofinansowanie: - zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami,
- ustawowo określonych zadań, w tym zadań z zakresu mecenatu państwa nad kulturą, realizowanych przez jednostki inne niż jednostki samorządu terytorialnego,
- bieżących zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego,
- zadań agencji wykonawczych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 3 lit. b,
- zadań zleconych do realizacji organizacjom pozarządowym,
- kosztów realizacji inwestycji.
W przedstawionym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca zamierza udzielić dofinansowania - dotacji dla osób fizycznych na zadania z zakresu ochrony środowiska udzielanej z budżetu gminy ze środków pochodzących z tytułu opłat za korzystanie ze środowiska i administracyjnych kar pieniężnych pobieranych na podstawie ustawy Prawo Ochrony Środowiska. Dotacja będzie udzielana z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, który jest rocznym planem dochodów i rozchodów, w związku z tym będzie podlegała szczególnym zasadom rozliczenia dotacji w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
Zatem w przypadku wypłaty dotacji pochodzącej ze środków własnych Gminy, dotacja ta będzie pochodzić z budżetu Gminy w rozumieniu ustawy o finansach publicznych. Jeżeli zatem dotacja będzie udzielona z budżetu Gminy, należy stwierdzić, iż dotacja ta będzie się mieścić w kategoriach zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy. To oznacza, iż na podstawie powołanego przepisu zwolnione z opodatkowania będzie dofinansowanie pochodzące ze środków własnych Gminy, udzielone na realizację zadań z zakresu ochrony środowiska i gospodarki wodnej, tj. budowie przydomowych oczyszczalni ścieków, budowie przyłączy do istniejącej sieci kanalizacji sanitarnej.
Podkreślić bowiem należy, iż w kategorii zwolnienia wymienionego w treści art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych mieszczą się te dofinansowania, które są przekazywane ich odbiorcom – osobom fizycznym w formie pieniężnej, tj. stanowią dotację w rozumieniu powołanej ustawy o finansach publicznych.
Reasumując, udzielona osobom fizycznym lub wspólnotom mieszkaniowym dotacja celowa z budżetu gminy ze środków pochodzących z tytułu opłat za korzystanie ze środowiska i administracyjnych kar pieniężnych pobieranych na podstawie ustawy - prawo ochrony środowiska i przepisów szczególnych, będzie stanowiła przychód dla tych osób/wspólnot jednak będzie korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym w myśl art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Tutejszy organ informuje, że wniosek w części dotyczącej zapytania: „czy Gmina będzie zobowiązana do wystawienia w roku podatkowym PIT-8C...” został rozstrzygnięty w dniu 6 października 2011 r. odrębnym pismem nr ILPB1/415-854/11-6/IM.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
|