Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-1343/12/EJ
z 12 lutego 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 listopada 2012r. (data wpływu 3 grudnia 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 stycznia 2013r. (data wpływu 22 stycznia 2013r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT dotacji otrzymanej na realizację projektu pn. „..” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 grudnia 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług dotyczącej opodatkowania podatkiem VAT dotacji otrzymanej na realizację projektu pn. „…”. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 16 stycznia 2013r. (data wpływu 22 stycznia 2013r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W 2012r. została utworzona Fundacja. Zgodnie ze statutem Fundacji została ona powołana w celach:

  1. działania na rzecz zdrowia fizycznego i intelektualnego, zapewnienia opieki, rehabilitacji dla osób starszych, samotnych i niepełnosprawnych,
  2. organizacja wydarzeń o charakterze religijnym i etycznym dla osób starszych, samotnych i niepełnosprawnych,
  3. inicjowanie i realizowanie projektów o charakterze opiekuńczym, rehabilitacyjnym, kulturalnym, artystycznym i społecznym na rzecz osób starszych, samotnych i niepełnosprawnych,
  4. działanie na rzecz zmiany postrzegania osób starszych, niepełnosprawnych czy wymagających opieki w społeczeństwie, przeciwdziałania ich alienacji,
  5. organizacja szkoleń i praktyk z zakresu opieki nad osobami starszymi i niepełnosprawnymi dla przyszłych pracowników, wolontariuszy,
  6. ochrona i promocja zdrowia,
  7. wspieranie działalności domów opieki, placówek opiekuńczych i innych obiektów służących realizacji celów Fundacji na rzecz osób starszych, samotnych, niepełnosprawnych,
  8. popularyzacja powyżej zawartych celów wśród społeczeństwa.

Fundacja jest wpisana w rejestrze przedsiębiorców. Fundacja nie jest podatnikiem zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny. Fundacja korzysta z tzw. zwolnienia podmiotowego od VAT, ponieważ zakłada, że nie przekroczy proporcjonalnie w 2012r. kwoty 150.000 zł. Fundacja nie wykonuje czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT, powodujących wyłączenie ze zwolnienia od VAT.

Fundacja realizuje zadanie publiczne na podstawie rządowego programu aktywności społecznej osób starszych (ASOS). Fundacja na realizację niniejszego zadania zawarła umowę z Ministrem Pracy i Polityki Społecznej. Zgodnie z umową Minister Pracy i Polityki Społecznej zlecił Wnioskodawcy zgodnie z przepisami ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności Pożytku Publicznego i o Wolontariacie (Dz. U. z 2010r. Nr 234, poz. 1536 ze zm.) oraz zgodnie z dokumentem „Rządowy program na rzecz aktywności społecznej osób starszych na lata 2012-2013” realizację zadania publicznego pt. „…” w zakresie i na warunkach określonych w niniejszej umowie. Na warunkach określonych w niniejszej umowie Minister Pracy i Polityki Społecznej przyznał Fundacji środki finansowe w formie dotacji, której celem jest realizacja zadania publicznego określonego w niniejszej umowie, w sposób zgodny z postanowieniami tej umowy.

Wnioskodawca zobowiązuje się do wykorzystania otrzymanej dotacji zgodnie z celem, na jaki je uzyskała, i na warunkach określonych umową. Dotyczy to także ewentualnych przychodów uzyskanych przy realizacji umowy, których nie można było przewidzieć przy kalkulowaniu wysokości przekazanych środków oraz odsetek bankowych od przekazanych przez zleceniodawcę środków, które należy wykorzystać wyłącznie na realizację zadania publicznego.

Całkowity koszt zadania publicznego stanowi sumę kwot dotacji, środków finansowych własnych, środków finansowych z innych źródeł oraz wkładu osobowego (w tym świadczeń wolontariuszy i pracy społecznej członków). Wnioskodawca jest zobowiązany zachować procentowy udział dotacji, w całkowitych kosztach zadania publicznego (procentowy udział dotacji w całkowitych kosztach zadania publicznego wynosi nie więcej niż 90%).

Przewidywana kalkulacja kosztów realizacji zadania publicznego składa się z następujących części:

  1. koszty merytoryczne (materiały szkoleniowe, wynajem sali, wyżywienie i zakwaterowanie uczestników, wynagrodzenia wykładowców oraz terapeutów, przygotowanie filmu instruktażowego, wieczór integracyjny, ubezpieczenie NNW uczestników, badania lekarskie).
  2. koszty obsługi zadania publicznego, w tym koszty administracyjne (wynagrodzenia osób realizujących projekt, zakup laptopa, opłaty administracyjne – media, telefon, obsługa księgowa)
  3. inne koszty, w tym koszty wyposażenia i promocji (projekt i druk ulotek, plakatów, ogłoszenia).

Z uczestnikami warsztatów zostaną zawarte umowy na bezpłatny udział w warsztatach profilaktyki upadku. W ww. umowach brak jest jakiejkolwiek wzmianki o bezpośrednim wpływie dotacji na cenę.

Opis działań w zakresie realizacji zadania publicznego:

W ramach projektu przewidziane są wszelkie działania aktywizujące projekt takie jak: przygotowanie materiałów szkoleniowych, nakręcenie filmu o ryzyku i profilaktyce upadków oraz technikach bezpiecznego upadku, przygotowanie materiałów promocyjnych oraz rozpoczęcie rekrutacji. Zadanie będzie realizowane przez udział beneficjentów w bloku zajęć, które odbywać się będą podczas weekendowego (od piątku do niedzieli) pobytu w odpowiednio przystosowanym obiekcie posiadającym zaplecze do realizacji zamierzonych zadań.

Zajęcia obejmują m.in.:

  • - badania lekarskie,
  • - wykład specjalisty obejmujący przyczyny i skutki upadków w podeszłym wieku,
  • - nauka bezpiecznych technik upadków,
  • - reedukacja chodu,
  • - trening podstawy, koordynacji i równowagi,
  • - trening propriocepcji,
  • - projekcja filmu
  • - trening zwiększający siłę mięśni, głównie ćwiczenia mięśni postularnych, rozciągające przykurczone grupy, trening siłowy (z narastającym oporem),
  • - edukację dotyczącą prawidłowego wykonywania czynności dnia codziennego i unikania zewnętrznych czynników ryzyka,
  • - test równowagi – wykonywanie ćwiczenia z asekuracją prowadzącego,
  • - wieczór integracyjny.

Każdy uczestnik poza udziałem w zajęciach będzie mógł korzystać z dostarczonych materiałów szkoleniowych, otrzyma także zaświadczenie o uczestnictwie w warsztatach. Przewidziany jest również kolportaż przygotowanego wcześniej filmu pt. „…” do Domów Opieki, Domów Seniora na terenie kraju.

W piśmie z dnia 16 stycznia 2013r. Wnioskodawca wskazał dodatkowo, że otrzymana przez Fundację kwota dotacji nie ma wpływu na cenę, stanowi dofinansowanie do kosztów realizowanych zadań. Otrzymana dotacja jest więc typową dotacją kosztową.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy otrzymana od Ministra Pracy i Polityki Społecznej kwota dotacji na realizację zadania publicznego stanowi dla Wnioskodawcy obrót opodatkowany w świetle art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, który wlicza się do limitu powodującego utratę zwolnienia podmiotowego od VAT na podstawie art. 113 ust. 9 ustawy o VAT?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Biorąc pod uwagę przedstawiony w sposób wyczerpujący zaistniały stan faktyczny Wnioskodawca uważa, że otrzymana przez Fundację od Ministra Pracy i Polityki Społecznej kwota dotacji nie ma wpływu na cenę (stanowi dofinansowanie do kosztów realizowanych zadań), nie stanowi obrotu, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, a tym samym nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W konsekwencji nie należy jej wliczać do wartości limitu zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…). Według art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Stosownie do dyspozycji art. 29 ust. 1 powołanej ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Powołany przepis stanowi odzwierciedlenie art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L 347.1 ze zm.), z treści którego wynika, iż w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia. Dla określenia, czy dane dotacje są, czy też nie są opodatkowane podatkiem VAT istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Z powyższych regulacji wynika, że włączenie do podstawy opodatkowania dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to dotacja celowa, subwencja lub inna dopłata o podobnym charakterze, związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi.

Nie jest więc obrotem ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Dla określenia, czy dane dotacje są, czy nie są opodatkowane, istotne są zatem szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego dofinansowania. Elementem wpływającym na ewentualne zwiększenie obrotu o otrzymaną dotację jest stwierdzenie, czy są one przekazywane w celu sfinansowania, bądź dofinansowania konkretnej dostawy lub usługi. W efekcie obrót zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni mają wpływ na cenę (kwotę należną). Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, otrzymane dofinansowanie ogólne na pokrycie kosztów nie ma wpływu na wysokość obrotu.

Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku. Według ust. 2 ww. artykułu, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz nieodpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Pod pojęciem sprzedaży rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (art. 2 pkt 22 ustawy).

Wnioskodawca w ramach wykonywanej działalności realizuje założone przez siebie i określone w swoim statucie cele i zadania. Cele te szczegółowo zostały przedstawione w opisie stanu faktycznego. Są to:

  1. działania na rzecz zdrowia fizycznego i intelektualnego, zapewnienia opieki, rehabilitacji dla osób starszych, samotnych i niepełnosprawnych,
  2. organizacja wydarzeń o charakterze religijnym i etycznym dla osób starszych, samotnych i niepełnosprawnych,
  3. inicjowanie i realizowanie projektów o charakterze opiekuńczym, rehabilitacyjnym, kulturalnym, artystycznym i społecznym na rzecz osób starszych, samotnych i niepełnosprawnych,
  4. działanie na rzecz zmiany postrzegania osób starszych, niepełnosprawnych czy wymagających opieki w społeczeństwie, przeciwdziałania ich alienacji,
  5. organizacja szkoleń i praktyk z zakresu opieki nad osobami starszymi i niepełnosprawnymi dla przyszłych pracowników, wolontariuszy,
  6. ochrona i promocja zdrowia,
  7. wspieranie działalności Domów Opieki, Placówek Opiekuńczych i innych obiektów, służących realizacji celów Fundacji na rzecz osób starszych, samotnych, niepełnosprawnych,
  8. popularyzacja powyżej zawartych celów wśród społeczeństwa.

Mając na uwadze powyższe oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że otrzymana przez Wnioskodawcę kwota dotacji nie ma wpływu na cenę, stanowi natomiast dofinansowanie do kosztów realizowanych zadań. W związku z czym otrzymana przez Wnioskodawcę kwota dotacji nie stanowi obrotu, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy, a tym samym nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W konsekwencji otrzymanej kwoty dotacji nie należy wliczać do wartości limitu zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy VAT.

Prawidłowość przedstawionego przez Wnioskodawcę stanowiska potwierdzają również pisemne interpretacje przepisów prawa podatkowego, wydawane przez organy podatkowe (np. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 10 stycznia 2012r. nr ITPP2/443-1520/11/AP).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Dla określenia, czy dane dotacje są, czy też nie są opodatkowane istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy lub świadczenia usługi. Podstawą zatem oceny zasadności opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, jest stwierdzenie czy są one dokonywane w celu sfinansowania czy też dofinansowania konkretnej dostawy lub usługi.

Innymi słowy z powyższych unormowań wynika, iż w sytuacji, gdy podatnik – w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług – otrzymuje dofinansowanie (dotacje, subwencje) stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi (pokrycie części ceny lub rekompensata z powodu obniżenia ceny), wówczas tego rodzaju dofinansowanie pomniejszone o kwotę podatku uznaje się za obrót podlegający opodatkowaniu. Aby jednak tak było, dofinansowanie musi być bezpośrednio związane z dostawą konkretnego towaru lub świadczeniem konkretnej usługi. Natomiast w przypadku braku bezpośredniego związku, dofinansowanie ogólne na pokrycie kosztów działalności nie podlega opodatkowaniu.

Kryterium uznania dotacji (subwencji lub innej dopłaty) za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie czy dotacja (subwencja lub inna dopłata) dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje (subwencje lub inne dopłaty) niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nie stanowią obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy, czyli nie zwiększają podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Reasumując - podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne – na pokrycie kosztów działalności nie podlega opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Według ust. 2 ww. artykułu, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Pod pojęciem sprzedaży, rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (art. 2 pkt 22 ustawy).

W przedmiotowej sprawie, Wnioskodawca na podstawie Rządowego Programu Aktywności Społecznej Osób Starszych realizuje zadanie publiczne pn. „…”. Minister Pracy i Polityki Społecznej przyznał Wnioskodawcy środki finansowe w formie dotacji na realizacje ww. zadania publicznego. Otrzymana dotacja nie ma wpływu na cenę, stanowi natomiast dofinansowanie do kosztów realizowanych zadań. Otrzymana dotacja jest więc typową dotacją kosztową.

Wnioskodawca nie jest podatnikiem zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny. Wnioskodawca korzysta z tzw. zwolnienia podmiotowego od VAT.

Reasumując, w oparciu o przedstawiony przez Wnioskodawcę w tej kwestii opis stanu faktycznego oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że przedmiotowa dotacja otrzymana na realizację projektu pn. „…” nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, zatem nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Tym samym nie należy jej wliczać do wartości limitu zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy.

W konsekwencji powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj