Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB1/415-850/11-3/AA
Data
2011.10.06
Referencje
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie i wysokość kosztów uzyskania przychodów
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z innych źródeł
Słowa kluczowe
dotacja
Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego
jednoosobowa działalność gospodarcza
koszt
metoda kasowa
przychód
usługi informatyczne
Istota interpretacji
Podatek dochodowy od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodów, oraz w zakresie przychodów.
Wniosek ORD-IN
426 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 29 czerwca 2011 r. (data wpływu 4 lipca 2011 r.), uzupełnionym w dniach 27 września 2011 r. i 28 września 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodów –jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 4 lipca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodów, oraz w zakresie przychodów.
Wniosek nie spełniał wymogów formalnych określonych w art. 14f § 1 i art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 22 września 2011 r. Nr ILPB1/415-850/11-2/AA, wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia podania bez rozpatrzenia.
W dniach 27 września 2011 r. i 28 września 2011 r. wniosek uzupełniono.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie dostarczania usług informatycznych, ewidencję księgową prowadzi w formie podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Podatek dochodowy od momentu rozpoczęcia prowadzenia działalności naliczany był według skali podatkowej. Od stycznia 2011 roku naliczany jest podatek liniowy 19%. Według przyjętych standardów rachunkowych podatnik stosuje kasową metodę zaliczania pozycji księgowych do przychodów i kosztów. W ramach prowadzonej działalności podatnik realizuje projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej polegający na budowie portalu internetowego oraz zatrudnieniu pracowników do obsługi ww. portalu internetowego. Projekt realizowany jest na podstawie umowy z dnia 13 maja 2010 r., zawartej z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości – „Wspieranie działalności gospodarczej w dziedzinie gospodarki elektronicznej Program Operacyjny –Innowacyjna Gospodarka Działalnie 8.1” – w ramach środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Realizacja projektu regulowana ww. umową odbywa się dwojako. Po pierwsze w formie zaliczki na realizację początkowej części zadań z harmonogramu projektu. Po drugie na zasadzie refundacji poniesionych nakładów, tzn. najpierw podatnik ponosi koszty finansując je ze środków własnych, a następnie są one refundowane. Refundacji ze wszystkich kosztów na realizację projektu podlega 84,72% kosztu, pozostała część tj. 15,28% jest finansowana ze środków własnych podatnika. Kosztami w tym przypadku są: - usługi obce,
- zakup środków trwałych,
- zakup wartości niematerialnych i prawnych,
- wynagrodzenia osobowe pracowników zatrudnionych przy realizacji projektu,
- składki ZUS pracowników zatrudnionych przy realizacji projektu.
Przychodami w tym przypadku są: - otrzymane na rachunek bankowy zaliczki na poczet przyszłych wydatków kosztowych,
- otrzymane na rachunek bankowy refundacje poniesionych kosztów.
Podatnik przyjął, że ww. przychody związane z realizacją projektu (zaliczki oraz refundacje kosztów) nie korzystają z jakiegokolwiek zwolnienia wg Ustawy o Podatku Dochodowym od Osób Fizycznych (art. 21), w związku z tym zaliczki oraz refundacje kosztów podatnik zaliczył do przychodów podlegających opodatkowaniu w dacie ich wpływu na rachunek bankowy podatnika. Analogicznie podatnik przyjął, że do kosztów uzyskania przychodów zalicza: - całość kosztów usług obcych udokumentowane fakturami VAT (w kwotach netto bez podatku VAT)
- całość odpisów amortyzacyjnych dot. zakupionych środków trwałych (w kwotach netto bez podatku VAT),
- całość odpisów amortyzacyjnych dot. zakupionych wartości niematerialnych i prawnych (w kwotach netto bez podatku VAT),
- całość wynagrodzeń osobowych wg list płac (wynagrodzeń),
- całość składek ZUS dot. wynagrodzeń wg listy płac (wynagrodzeń).
Wszystkie ww. koszty podatnik zaliczył do kosztów uzyskania przychodów w całości w dacie ich poniesienia (w dacie sprzedaży wskazanej na fakturach VAT otrzymanych od kontrahentów). Podatnik stosując wyżej wymienione założenia dotyczące przychodów i kosztów projektu refinansowanego przez UE, oraz uwzględniając przychody i koszty nie związane z realizacją wyżej wymienionego projektu – odprowadził w roku 2010 oraz odprowadza nadal w roku 2011, stosowne zaliczki na podatek dochodowy w ramach deklaracji PIT-5.
W związku z powyższym zadano następujące pytania w zakresie kosztów uzyskania przychodów.
- Czy podatnik dokonał prawidłowej interpretacji Ustawy o Podatku Dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 1991 r. Nr 80, poz. 350) i poprawnie kwalifikuje koszty w prowadzonej działalności gospodarczej...
- Czy podana interpretacja jest poprawna dla wszystkich wymienionych w zapytaniu kategorii kosztów związanych z realizacją umowy z dnia 13 maja 2010 r. zawartej z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości – „Wspieranie działalności gospodarczej w dziedzinie gospodarki elektronicznej Program Operacyjny – Innowacyjna Gospodarka Działalnie 8.1” – w ramach środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, tj.
Kosztami w tym przypadku są: - usługi obce
- zakup środków trwałych
- zakup wartości niematerialnych i prawnych
- wynagrodzenia osobowe pracowników zatrudnionych przy realizacji projektu
- składki ZUS pracowników zatrudnionych przy realizacji projektu...
Pytanie to wynika z uzupełnienia wniosku.
Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z dnia 26 lipca 1991 r. (Dz. U. z 1991 r. Nr 80, poz. 350) w roku 2010 zaliczył do przychodów prowadzonej działalności gospodarczej i odprowadził należne składki od wszystkich zaliczek otrzymanych zgodnie z umową zawartą z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości. Do przychodów zaliczył także otrzymane refundacje poniesionych kosztów. Natomiast wszelkie poniesione koszty związane z realizacją projektu zaliczył do kosztów uzyskania przychodów związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą.
Wnioskodawca opisuje szczegółowo: Podatnik przyjął, że ww. przychody związane z realizacją projektu (zaliczki oraz refundacje kosztów) nie korzystają z jakiegokolwiek zwolnienia wg Ustawy o Podatku Dochodowym od Osób Fizycznych (art. 21), w związku z tym zaliczki oraz refundacje kosztów podatnik zaliczył w całości do przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym w dacie ich wpływu na rachunek bankowy podatnika. Analogicznie podatnik przyjął, że do kosztów uzyskania przychodów zalicza: - całość kosztów usług obcych udokumentowane fakturami VAT (w kwotach netto bez podatku VAT),
- całość odpisów amortyzacyjnych dot. zakupionych środków trwałych (w kwotach netto bez podatku VAT,
- całość odpisów amortyzacyjnych dot. zakupionych wartości niematerialnych i prawnych (w kwotach netto bez podatku VAT),
- całość wynagrodzeń osobowych wg list płac (wynagrodzeń),
- całość składek ZUS dot. wynagrodzeń wg list płac (wynagrodzeń).
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.
W interpretacji indywidualnej z dnia 6 października 2011 r. wydanej dla Wnioskodawcy tut. Organ stwierdził, iż zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolniczej działalności gospodarczej), uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.
Przychodem z działalności gospodarczej są również m.in. dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych (art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy). Wskazano, iż przychód podatkowy z tytułu przyznanego dofinansowania należy rozpoznać – zgodnie z treścią art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Podano również, iż wolne od podatku dochodowego są: - kwoty otrzymane od agencji rządowych lub agencji wykonawczych, jeżeli agencje te otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa (art. 21 ust. 1 pkt 47c cyt. ustawy),
- dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządy terytorialnego (art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy),
- płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców (art. 21 ust. 1 pkt 136 powołanej ustawy).
Odnosząc się natomiast do kwestii dotyczącej kosztów uzyskania przychodów należy stwierdzić, że zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.
Stosownie do treści art. 23 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na: - nabycie gruntów lub prawa wieczystego użytkowania gruntów, z wyjątkiem opłat za wieczyste użytkowanie gruntów,
- nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie innych niż wymienione w lit. a środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym również wchodzących w skład nabytego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanych części,
- ulepszenie środków trwałych, które zgodnie z art. 22g ust. 17 powiększają wartość środków trwałych, stanowiącą podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych
- wydatki te, zaktualizowane zgodnie z odrębnymi przepisami, pomniejszone o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, są jednak kosztem uzyskania przychodów przy określaniu dochodu z odpłatnego zbycia rzeczy określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d, oraz gdy odpłatne zbycie rzeczy i praw jest przedmiotem działalności gospodarczej, a także w przypadku odpłatnego zbycia składników majątku związanych z działalnością gospodarczą, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 1, bez względu na czas ich poniesienia.
Zatem w świetle ww. przepisu wydatki poniesione na nabycie lub wytworzenie środków trwałych oraz wartości niematerialnych, w myśl art. 23 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów. Stosownie do treści art. 23 ust. 1 pkt 45 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 22a-22o, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie. Na gruncie przedmiotowej sprawy, oznacza to, iż odpisy amortyzacyjne od tej części wartości początkowej środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, która sfinansowana zostanie otrzymanym wsparciem finansowym (nie stanowiącym jak wskazano powyżej przychodu z prowadzonej działalności gospodarczej, na podstawie art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów tej działalności.
Ponadto należy zauważyć, iż do kosztów uzyskania przychodów nie można zaliczyć wydatków sfinansowanych z otrzymanej pomocy przeznaczonych na zakup pozostałych usług nie stanowiących wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, np. usług obcych, wynagrodzeń osobowych pracowników zatrudnionych przy realizacji projektu, oraz składek ZUS pracowników zatrudnionych przy realizacji projektu.
Zgodnie bowiem, z art. 23 ust. 1 pkt 56 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122, 129, 136 i 137. Ze złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca podpisał umowę z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości na realizację projektu „Wspieranie działalności gospodarczej w dziedzinie gospodarki elektronicznej Program Operacyjny – Innowacyjna Gospodarka Działalnie 8.1” w ramach środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Realizacja projektu regulowana ww. umową odbywa się dwojako. Po pierwsze w formie zaliczki na realizację początkowej części zadań z harmonogramu projektu. Po drugie na zasadzie refundacji poniesionych nakładów, tzn. najpierw podatnik ponosi koszty finansując je ze środków własnych, a następnie są one refundowane. Refundacji ze wszystkich kosztów na realizację projektu podlega 84,72% kosztu, pozostała część, tj. 15,28% jest finansowana ze środków własnych podatnika.
Reasumując, Wnioskodawca nieprawidłowo kwalifikuje koszty w prowadzonej działalności gospodarczej. Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że koszty uzyskania przychodów należy rozliczać w sposób następujący: - odpisy amortyzacyjne dotyczące zakupionych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych w części nie pokrytej dofinansowaniem stanowić będą koszty uzyskania przychodów, w pozostałej części – nie będą stanowić kosztów uzyskania przychodów,
- koszty usług obcych stanowić będą koszty uzyskania przychodów – w części nie pokrytej dofinansowaniem, w pozostałej części – nie będą stanowić kosztów uzyskania przychodów,
- koszty wynagrodzeń osobowych pracowników zatrudnionych przy realizacji projektu stanowić będą koszty uzyskania przychodów – w części nie pokrytej dofinansowaniem, w pozostałej części nie będą stanowić kosztów uzyskania przychodów,
- składki ZUS pracowników zatrudnionych przy realizacji projektu stanowić będą koszty uzyskania przychodów – w części nie pokrytej dofinansowaniem, w pozostałej części – nie będą stanowić kosztów uzyskania przychodów.
Jednocześnie tut. Organ zauważa, że w przypadku sfinansowania przedmiotowych wydatków wyłącznie środkami własnymi, poniesione koszty oraz odpisy amortyzacyjne, aż do momentu uzyskania dofinansowania, stanowią w całości koszty uzyskania przychodów w prowadzonej działalności gospodarczej.
Dopiero po otrzymaniu dofinansowania zastosowanie znajdą przepisy art. 23 ust. 1 pkt 45 i pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, co skutkować będzie koniecznością skorygowania kosztów uzyskania przychodów.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Tut. Organ wskazuje, iż wniosek w części dotyczącej podatku dochodowego w zakresie przychodów w dniu 6 października 2011 r. został rozstrzygnięty odrębną interpretacją indywidualną nr ILPB1/415-850/11-4/AA.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
Referencje
|