Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-780/11/AW
z 23 sierpnia 2011 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-780/11/AW
Data
2011.08.23
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
Temat
Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury dotyczące drobnych przedsiębiorstw --> Drobni przedsiębiorcy
Słowa kluczowe
limit
wysokość obrotów
zwolnienia podmiotowe
zwolnienia z podatku od towarów i usług
Istota interpretacji
Możliwość ponownego skorzystania ze zwolnienia od podatku w trakcie roku podatkowego.
Wniosek ORD-IN 3 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 24 maja 2011 r. (data wpływu 2 czerwca 2011 r.), uzupełnionym w dniu 26 lipca 2011 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości ponownego skorzystania ze zwolnienia od podatku w trakcie roku podatkowego – jest nieprawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 2 czerwca 2011 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 26 lipca 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości ponownego skorzystania ze zwolnienia od podatku w trakcie roku podatkowego. W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny. Komenda, jako jednostka budżetowa, świadczy usługi w zakresie szkolenia i najmu. W 2000 r. zrezygnowała z prawa do zwolnienia od podatku od towarów i usług. Część wykonywanych usług korzysta ze zwolnienia od podatku. Z tytułu świadczonych usług Komenda nie osiągnęła w 2010 r. przychodu opodatkowanego w wysokości 150.000 zł. W 2011 r. również nie osiągnie kwoty granicznej w wysokości 150.000 zł. W związku z powyższym, w uzupełnieniu wniosku, zadano następujące pytanie. Czy Komenda, jako jednostka budżetowa, może - zgodnie z art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług - zrezygnować „z bycia podatnikiem VAT” w trakcie roku podatkowego... Zdaniem Wnioskodawcy, wskazującego, iż kwestią zasadniczą jest możliwość „zrezygnowania z VAT” w trakcie roku podatkowego, może zawiadomić urząd skarbowy o zamiarze zaprzestania odprowadzania podatku od towarów i usług, bowiem na podstawie art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług „zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.” W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe. Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W art. 7 ust. 1 ustawy wskazano, iż przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…). Stosownie do postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, świadczeniem usług jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…). W świetle art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza – stosownie do brzmienia ust. 2 ww. artykułu – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku. Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji (ust. 2 ww. artykułu). W myśl postanowień ust. 11 tegoż artykułu, podatnik, który utracił prawo do zwolnienia od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1. W ust. 13 cyt. artykułu wskazano, że zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, świadczenia usług, dla których zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 8 podatnikiem jest ich usługobiorca, oraz podatników:
Treść powołanych wyżej regulacji prawnych wskazuje, iż co do zasady, podatnik może ponownie skorzystać ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem od towarów i usług w sytuacji, gdy spełnione zostaną następujące warunki:
Przepis art. 96 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, że jeżeli dane zawarte w zgłoszeniu rejestracyjnym ulegną zmianie, podatnik jest obowiązany zgłosić zmianę do naczelnika urzędu skarbowego w terminie 7 dni, licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana. Obowiązek ten nie dotyczy przypadków, gdy następuje wyłącznie zmiana danych objętych obowiązkiem aktualizacji na podstawie ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. z 2004 r. Nr 269, poz. 2681 ze zm.). Zdanie drugie nie ma zastosowania w przypadku, gdy zgłaszana zmiana powoduje zmianę właściwości organu podatkowego. Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym, Komenda, jako jednostka budżetowa, świadczy usługi w zakresie szkolenia i najmu. W 2000 r. zrezygnowała z prawa do zwolnienia od podatku od towarów i usług. Część wykonywanych usług korzysta ze zwolnienia od podatku. Z tytułu świadczonych usług Komenda nie osiągnęła w 2010 r. przychodu opodatkowanego w wysokości 150.000 zł. Mając na uwadze powyższe oraz treść powołanych przepisów prawa stwierdzić należy, iż Komenda nie ma prawa w trakcie roku podatkowego ponownie skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113. ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż powrót do zwolnienia możliwy był wyłącznie od początku roku podatkowego, tj. od dnia 1 stycznia 2011 r. Jak bowiem wyżej wskazano, o ponownym wyborze zwolnienia należy poinformować właściwego naczelnika urzędu skarbowego, deklarując zmianę w zgłoszeniu rejestracyjnym VAT-R w terminie 7 dni, licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana. Wobec tego Komenda chcąc ponownie wybrać zwolnienie od opodatkowania powinna złożyć takie zgłoszenie aktualizacyjne do dnia 7 stycznia 2011 r. Skoro jednak nie złożyła aktualizacji VAT-R w ww. terminie i zachowywała się od początku 2011 r. nadal jak podatnik VAT czynny, to należy uznać, iż na rok 2011 nie dokonała wyboru zwolnienia wskazanego w ust. 1 art. 113 ustawy. Skorzystanie ze zwolnienia na podstawie tego przepisu będzie możliwe więc dopiero od dnia 1 stycznia 2012 r., o ile Komenda spełni wszystkie warunki wynikające z obowiązujących w tym zakresie przepisów. Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania niniejszej interpretacji. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.