Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-759/11/BJ
z 24 sierpnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-759/11/BJ
Data
2011.08.24



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
dokumentowanie
nota księgowa
obrót
premia pieniężna
usługi marketingowe


Istota interpretacji
Opodatkowanie otrzymywanej premii pieniężnej i sposób jej dokumentowania.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 27 maja 2011 r. (data wpływu 31 maja 2011 r.), uzupełnionym w dniu 8 sierpnia 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymywanej premii pieniężnej i sposobu jej dokumentowania – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 31 maja 2011 roku został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 8 sierpnia 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymywanej premii pieniężnej i sposobu jej dokumentowania.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie handlu, m.in. towarami budowlanymi, sanitarnymi, elektrycznymi. Z dostawcami tych towarów zawiera umowy o współpracy, w celu popierania i zwiększania sprzedaży, za które przysługuje Wnioskodawcy premia pieniężna. Zgodnie z treścią umowy handlowej za przekroczenie u dostawcy pewnego poziomu obrotów w poprzednim kwartale roku kalendarzowego, wynikających ze sprzedaży towarów, dostawca wypłaca Wnioskodawcy ustalony procent wartości kwartalnych obrotów netto. Przykładowo za przekroczenie obrotu w wysokości 10.000 zł - 4%, a przy przekroczeniu obrotu w wysokości 100.000 zł - 6%.Ponadto w przypadku zakupu niektórych asortymentów premia pieniężna zostaje podwyższona o 2 punkty procentowe. Warunkiem otrzymania premii pieniężnej jest terminowe wywiązywanie się z płatności za zakupione towary. W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, że zawiera z przedsiębiorcami umowy, na podstawie których premia przysługuje na różnych warunkach. W pierwszym przypadku otrzymanie premii pieniężnej uzależnione jest od osiągniętego obrotu i terminowych płatności, zaś w drugim przypadku otrzymanie premii uzależnione jest od osiągniętego obrotu, terminowych płatności oraz eksponowania logo marek produktów sprzedawanych, zapewnienia wysokiej jakości prezentacji towarów handlowych.


W związku z powyższym zadano na stępujące pytanie:


Czy otrzymana premia pieniężna od dostawcy towarów handlowych, w związku ze współpracą handlowa polegającą na dostawie towarów w celu ich dalszej odsprzedaży podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i wymaga tym samym wystawienia dostawcy faktury VAT z uwzględnieniem podstawowej stawki podatku, czy też wypłata premii pieniężnej nie podlega opodatkowaniu tym podatkiem, co nakłada na strony obowiązek jej rozliczenia na podstawie noty księgowej...


Zdaniem Wnioskodawcy, udzielenie przez dostawcę premii pieniężnej, w związku ze współpracą handlową, polegającą na dostawie towarów w celu ich dalszej odsprzedaży nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wypłata premii pieniężnej winna być dokumentowana przy użyciu noty księgowej. Z umowy handlowej wynika, iż udzielenie premii pieniężnej nie wypełnia postanowień art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – żaden sposób nie wpływa na obrót Wnioskodawcy wynikający ze sprzedaży towarów dostawcy. Udzielenie premii pieniężnej ma charakter wynagrodzenia za dobrą współpracę, tym samym istnieje oczywista niemożność powiązania premii z konkretną sprzedażą towarów, gdyż celem premii nie jest obniżenie ceny sprzedawanego towaru, a jedynie przyznanie gratyfikacji za obopólnie korzystną współpracę handlową. Wskazane okoliczności przesądzają o tym, iż dostawca nie jest zobowiązany do wystawienia faktury korygującej, zawierającej zestawienie konkretnych i zindywidualizowanych faktur VAT. Tym bardziej nie jest możliwe zdaniem Wnioskodawcy zakwalifikowanie premii pieniężnej jako szczególnego rodzaju usługi, której świadczenie zgodnie z postanowieniami art. 8 ust. 1 ustawy nakładałoby na podatnika obowiązek wystawiania dostawcy faktur VAT z uwzględnieniem podstawowej stawki podatku.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…). Natomiast w świetle postanowień art. 8 ust. 1 cytowanej ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:


  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.


Również art. 24 ust. 1 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L. 347 ze zm.) wskazuje, że „świadczenie usług” oznacza każdą transakcję, która nie stanowi dostawy towarów.

Jak stanowi art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust.1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Uwzględniając powołane wyżej przepisy art. 5 i art. 8 cyt. ustawy, wskazać należy, iż każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu, czy określonym zachowaniu mieści się w definicji usługi. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 powołanej ustawy.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a jej odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść dla świadczącego usługę.

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. „premie pieniężne” nabywcom. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania tych „premii” nabywcom uzależnione są od wielu czynników, m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie te zostały wypłacone, tzn. czy podatnik otrzymuje je w związku z zachowaniem stanowiącym usługę, w rozumieniu wskazanych wyżej przepisów.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca na podstawie zawartych umów otrzymuje od kontrahenta wynagrodzenie w postaci premii pieniężnej. Wnioskodawca – jak wskazano we wniosku - zawiera umowy dwojakiego rodzaju. W pierwszym przypadku, za terminową płatność i przekroczenie u dostawcy pewnego poziomu obrotów w poprzednim kwartale roku kalendarzowego, wynikających ze sprzedaży towarów, dostawca wypłaca Wnioskodawcy ustalony procent wartości kwartalnych obrotów netto. W drugim przypadku premia przyznawana jest od osiągniętego obrotu, terminowych płatności oraz eksponowania logo marek produktów sprzedawanych i zapewnienia wysokiej jakości prezentacji towarów handlowych.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz treść powołanych przepisów prawa, stwierdzić należy, że w przypadku, gdy otrzymywanie premii uzależnione jest wyłącznie od osiągniętego pułapu obrotów w danym okresie rozliczeniowym oraz terminowych płatności i oprócz tego otrzymujący premię nie świadczy żadnych dodatkowych czynności (działań marketingowych), to należy uznać, iż Wnioskodawca nie świadczy usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, a zatem czynności te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, i nie powinny być dokumentowane fakturą VAT. Nie ma przeszkód, aby otrzymanie premii dokumentowano np. notą księgową.

Natomiast w przypadku, gdy na podstawie zawartej umowy otrzymanie premii pieniężnej jest związane z wykonywaniem dodatkowych czynności – usług marketingowych (w tym przypadku eksponowanie logo marek produktów, wysoka jakość prezentacji towarów) - które mają wpływ na wysokość przyznawanych premii, to powoduje, że pomiędzy stronami istnieje relacja zobowiązaniowa, którą należy traktować jako świadczenie usługi przez stronę otrzymującą z tego tytułu określone świadczenie, które to podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych, tj. wg stawki 23%. Czynności te winny być dokumentowane fakturami VAT przez otrzymującego premię.

Końcowo informuje się, iż w niniejszej interpretacji tut. organ nie oceniał stanowiska dotyczącego kwestii ewentualnego uznania wypłacanych przez dostawcę premii za rabat i ich ewentualnego wpływu na wysokość obrotu, bowiem w tym zakresie Wnioskodawca nie jest zainteresowanym.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj