Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-1358/11/EJ
z 10 listopada 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-1358/11/EJ
Data
2011.11.10



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
adaptacja
budynek
czynności
inwestycje
kultura
przebudowa
sztuka


Istota interpretacji
jeżeli faktury VAT potwierdzające nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu wystawione są na inny podmiot, to Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 sierpnia 2011r. (data wpływu 7 września 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „..” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 września 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W związku z realizacją projektu pt. „…” Wnioskodawca uzyskał środki w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR). Zachodzi konieczność dostarczenia interpretacji organów podatkowych co do kwalifikowalności bądź też niekwalifikowaności podatku VAT, tj. czy beneficjent wykonuje czynności objęte projektem, co do których uprawdopodobnione jest odzyskiwanie podatku VAT, tzn. czy Gmina jako beneficjent środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu dotyczącego kompleksowej adaptacji i przebudowy obiektu dawnej elektrowni zlikwidowanej kopalni (nabytej przez miasto w zamian za zobowiązania od Spółki Restrukturyzacji Kopalń).W budynku tym od 2006r. prowadzona jest Galeria Sztuki, odbywają się koncerty, wydarzenia artystyczne. Gmina nie uzyskuje z tytułu prowadzonej działalności żadnych przychodów i w związku z potencjalnym wystąpieniem pomocy publicznej, pomimo rozszerzenia skali działań placówki, nadal nie będzie przychodów z tytułu prowadzonej działalności kulturalnej, edukacyjnej czy turystycznej (np. bezpłatny wstęp na wystawy, wernisaże, bezpłatne korzystanie z pomieszczeń przez organizacje prowadzące działalność kulturalną w obiekcie).

Wnioskodawca będzie stroną umowy o dofinansowanie z Instytucją Zarządzającą Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa, w ramach którego uzyskane zostanie dofinansowanie, tj. z Zarządem Województwa.

Z kolei zakład budżetowy Gminy – Z. pełnił będzie w imieniu miasta funkcję inwestora zastępczego i będzie płatnikiem ostatecznych faktur (wystawianych na Z.) otrzymywanych w ramach projektu. Z. jest czynnym podatnikiem VAT i składa deklarację VAT-7. Efekty projektu będą stanowiły majątek gminy.

Projekt realizowany jest w ramach zadań własnych wynikających z przepisów o samorządzie gminnym, dotyczy spraw:

  • kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami,
  • utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Projektowane przedsięwzięcie zlokalizowane jest w zachodniej części miasta C. i zakłada:

  • wyburzenie części ścian i stropów wskazanych w ekspertyzie budowlanej, wymurowanie nowych elementów konstrukcyjnych, w tym wykonanie nowej klatki schodowej o wysokiej odporności ogniowej i wyjścia ewakuacyjnego (zgodnie z obowiązującymi przepisami);
  • likwidację różnych poziomów stropów (wyburzenia) miedzy poszczególnymi pomieszczeniami celem dostosowania całego obiektu do potrzeb osób niepełnosprawnych;
  • wykonanie ww. klatki schodowej oraz windy celem udostępnienia pomieszczeń na piętrze oraz w adaptowanych piwnicach obiektu dla osób niepełnosprawnych;
  • adaptację pomieszczeń na piętrze na warsztaty artystyczne, magazynu na eksponaty;
  • adaptację piwnic pod ekspozycję oraz pomieszczenia techniczne;
  • dostosowanie obiektu do norm ppoż. – co jest warunkowane wykonanie ww. prac oraz wykonaniem instalacji ppoż., sygnalizacyjnych, uziemienia, nowej instalacji elektrycznej;
  • częściową wymianę deskowania i łacenia dachu, ocieplenie całego dachu z częściową jego wymianą i wykonaniem nowego pokrycia z obróbką blacharską;
  • demontaż starych instalacji oraz wykonanie instalacji sanitarnych: wodnej, kanalizacyjnej, wentylacyjnej, ppoż. (hydrantowej, sygnalizacji ppoż., odgromowej), grzewczej (ogrzewania c.o.), nowej sieci elektrycznej, niskoprądowej, alarmowej, monitoringu; a także niezbędnych przyłączy;
  • osuszenie zawilgoconych fundamentów, murów piwnic i posadzek na gruncie, usuniecie oleju maszynowego z piwnic, odtłuszczenie elementów budowlanych na poziomie piwnicy, likwidacja doświetli piwnic, wykonanie nowych schodów ewakuacyjnych na poziom terenu, izolację, ocieplenie, wykonanie drenażu opaskowego; wymianę warstw podłogi na gruncie;
  • ogólną konserwację obiektu – czyszczenie i wzmocnienie elewacji, uzupełnienia ubytków i przemurowania,
  • wymianę okien i stolarki;
  • wykonanie utwardzeń wokół budynku wraz z miejscami parkingowymi, aranżację terenu;
  • aranżację wnętrza hallu i recepcji dla turystów oraz sali konferencyjnej (multimedialnej);

mające na celu dostosowanie obiektu do współczesnych norm i standardów, wymogów bezpieczeństwa, ppoż., sanitarnych, a także możliwości prowadzenia całorocznej ekspozycji i działań kulturalnych, edukacyjnych i informacyjnych, a także dostosowanie ogólne obiektu do potrzeb osób niepełnosprawnych oraz powiększenie powierzchni użytkowej obiektu do wykorzystania na cele kulturalne, szkoleniowe oraz turystyczne.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy gmina jako beneficjent środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”...

Zdaniem Wnioskodawcy, dostęp do opisanych produktów projektu będzie powszechny i bezpłatny, i Wnioskodawca i Z. (albo inny zarządca budynku w przypadku przekształceń zakładów budżetowych w mieście) nie będą wykonywały w oparciu o ww. produkty projektu działalności opodatkowanej VAT. Prowadzona w obiekcie działalność kulturalna nie generuje przychodów opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Towary i usługi nabyte w celu realizacji projektu nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną VAT, a jedynie z działalnością realizowaną nieodpłatnie w obiekcie przez Gminę oraz Z. jako beneficjenta i podatnika VAT. Dostęp do usług publicznych świadczonych w obiekcie jest i będzie bezpłatny i gmina jako beneficjent nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. z 2011r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi wykorzystywane są do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

  • kultury , w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami (art. 7 ust. 1 pkt 9),
  • utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 15 ustawy).

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt pn. „…”. W budynku tym od 2006r. prowadzona jest galeria Sztuki, odbywają się koncerty, wydarzenia artystyczne. Wnioskodawca będzie stroną umowy o dofinansowanie z Instytucją Zarządzającą Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa, w ramach którego uzyskane zostanie dofinansowanie. Z kolei zakład budżetowy gminy – Z. pełnił będzie w imieniu miasta funkcję inwestora zastępczego i będzie płatnikiem ostatecznych faktur, wystawionych na Z., otrzymywanych w ramach projektu. Z. jest czynnym podatnikiem VAT i składa deklarację VAT-7. Efekty projektu będą stanowiły majątek gminy.

W świetle powyższego należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie rzeczywistym nabywcą towarów i usług zakupionych w ramach realizacji projektu nie będzie Wnioskodawca, lecz Z., będący odrębnym od Wnioskodawcy podmiotem.

Jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a kwotę podatku naliczonego, zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z treścią § 5 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360) faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać:

  • imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;
  • numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11.

Zatem, zgodnie z brzmieniem powołanych przepisów, konieczne jest, aby faktury VAT, jako dokumenty potwierdzające rzeczywiste transakcje gospodarcze, zawierały nazwy określające strony transakcji, ich adresy, a także numery identyfikacji podatkowej.

Mając powyższe na względzie należy stwierdzić, że faktura VAT jest dokumentem potwierdzającym wykonanie pewnej usługi lub dostawy towaru, uprawniającym (po spełnieniu wszystkich warunków wynikających z przepisów prawa) podmiot, dla którego jest wystawiona (nabywcę) do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Podsumowując powyższe należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupów w związku z realizacją projektu, albowiem to nie Wnioskodawca jest nabywcą towarów i usług, faktury dokumentujące nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu będą wystawiane na inny podmiot, tj. Z.

Tym samym nie zostanie w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna wynikająca z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, dająca podatnikowi (nabywcy) z tytułu nabycia towarów i usług związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, możliwości odliczenia podatku VAT.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie należy wskazać, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego.

Niniejsza interpretacja skierowana jest tylko do Wnioskodawcy i nie odnosi się do Z., bowiem każdą czynność, z którą mogą być związane skutki podatkowo-prawne należy rozstrzygać indywidualnie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa St. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj