Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/423-557/11-2/AJ
z 23 sierpnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB5/423-557/11-2/AJ
Data
2011.08.23



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Przychody

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Zwolnienia podmiotowe


Słowa kluczowe
fundusz
koszt
przychód
spółka komandytowa
spółka komandytowo-akcyjna
udział
wspólnik


Istota interpretacji
Czy Fundusz I. spełnia warunki określone w art. 6 ust. 1 punkt 10a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm., dalej: „Ustawa o PDOP”) i korzysta w Polsce ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych?Czy w przypadku przychodów i kosztów generowanych przez spółki komandytowe i komandytowo-akcyjne w których Fundusz I. jest wspólnikiem, podatnikiem w stosunku do dochodów osiąganych przez te spółki będzie Fundusz I. proporcjonalnie do posiadanego w nich udziału?



Wniosek ORD-IN 551 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 13.06.2011 r. (data wpływu 15.06.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kwalifikacji prawnopodatkowej dochodów funduszu osiągniętych z udziału w polskich spółkach komandytowych i komandytowo-akcyjnych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15.06.2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dochodów niemieckiego funduszu osiągniętych w Polsce oraz kwalifikacji prawnopodatkowej dochodów tego funduszu osiągniętych z udziału w polskich spółkach komandytowych i komandytowo-akcyjnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:

I. GmbH (dalej: I. ) jest spółką prawa niemieckiego (zarejestrowaną w Niemczech) zarządzającą aktywami i działającą między innymi w imieniu i na rzecz funduszu B. (dalej określane łącznie jako Fundusz I. ). Wyłącznym celem działalności prowadzonej przez Fundusz I. jest zbiorowe inwestowanie środków pieniężnych zgromadzonych w drodze oferty prywatnej głównie w celu zakupu nieruchomości i praw do nieruchomości (zgromadzone środki pieniężne mogą być inwestowane np. w certyfikaty inwestycyjne dotyczące papierów wartościowych i instrumenty rynku pieniężnego).

Fundusz I. został założony dla wybranych inwestorów instytucjonalnych zgodnie z Investmentgesetz (niemiecka ustawa inwestycyjna). W rezultacie Fundusz I. posiada wyłącznie inwestorów instytucjonalnych (tj. nie posiada indywidualnych inwestorów). Relacje między Funduszem I. i inwestorami regulowane są w niemieckiej ustawie inwestycyjnej oraz umowie określającej prawa i obowiązki obu stron.

Aspekty prawne czynności prowadzonych przez Fundusz I. są zasadniczo regulowane przez niemiecką ustawą inwestycyjną. Zgodnie z tą ustawą, B. nie jest uznawana za odrębny podmiot prawny. W świetle tych przepisów B. nie posiada osobowości prawnej i jest reprezentowana dla potrzeb działalności przez I. .

Działalność gospodarcza I. obejmuje wyłącznie następujące czynności:

  • inwestowanie kapitału powierzonego przez inwestorów instytucjonalnych w fundusze specjalne (nieruchomościowe) w imieniu własnym i występowanie we wspólnym interesie inwestorów,
  • zarządzanie portfelami nieruchomości należącymi do inwestorów instytucjonalnych (zarządzanie aktywami),
  • opracowywanie koncepcji nabycia nieruchomości i wyszukiwanie odpowiednich inwestorów oraz
  • zakładanie i zarządzanie specjalnymi funduszami inwestycyjnymi z siedzibą w Niemczech.

I. działa na podstawie ogólnego zezwolenia wydanego przez Niemiecki Urząd Nadzoru Finansowego (Bundesanstait for Finanzdienstleistungsaufsicht, dalej: Urząd Nadzoru) w zakresie zakładania specjalnych funduszy inwestycyjnych (rynku nieruchomości).

Działalność I. podlega przepisom niemieckiego prawa inwestycyjnego i wymogom określonym przez Urząd Nadzoru. Czynności podejmowane przez I. na rzecz Funduszu I. nadzoruje Urząd Nadzoru.

I. działający w imieniu i na rzecz B. jest formalnie właścicielem prawnym aktywów posiadanych przez Fundusz I. . I. zarządza również aktywami Funduszu I. w imieniu B.

Aspekty podatkowe działalności Funduszu I. są regulowane przez niemiecką ustawę inwestycyjną oraz inne niemieckie przepisy podatkowe. Niezależnie od braku osobowości prawnej, na podstawie tych przepisów B. jest podatnikiem i jest zarejestrowana jako podatnik w Niemczech. Podlega ona opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych w Niemczech i korzysta ze zwolnienia z tego podatku w tym kraju. Rezydencję podatkową w Niemczech potwierdzają stosowne certyfikaty rezydencji.

Podsumowując podatkowe i prawne aspekty działania Funduszu I. należy stwierdzić, że mimo iż z organizacyjnego punktu widzenia składa się on z dwóch podmiotów (B. i I. ), z perspektywy funkcjonalnej i operacyjnej należy je postrzegać jako jeden podmiot, tj. Fundusz I.

Zgodnie z niemiecką ustawą inwestycyjną, I. działający w imieniu i na rzecz B. jest obowiązany współpracować z bankiem depozytowym, w którym przechowywane są określone aktywa funduszu (z wyłączeniem nieruchomości).

Do obowiązków banku depozytowego należy:

  • sprawowanie nadzoru nad aktywami inwestycyjnymi (pooling),
  • działanie I występowanie niezależnie od spółki zarządzającej i wyłącznie w interesie inwestorów funduszu,
  • emitowanie jednostek funduszu i ich umarzanie,
  • weryfikowanie i zatwierdzanie następujących transakcji planowanych przez spółkę zarządzającą (I. ), tj.:

(i) zaciąganie określonych pożyczek na rzecz funduszu,
(ii) inwestowanie aktywów funduszu w ramach sald bankowych utrzymywanych winnych instytucjach kredytowych oraz rozporządzanie tymi saldami,
(iii) rozporządzanie i zbywanie nieruchomości należących do funduszu rynku nieruchomości,
(iv) obciążanie nieruchomości należących do funduszu i cesja wierzytelności wynikających ze stosunków prawnych dotyczących nieruchomości,
(v) rozporządzanie I zbywanie udziałów w spółkach rynku nieruchomości lub - w przypadku udziału mniejszościowego - rozporządzanie i zbywanie aktywów oraz zmiany w umowach spółki tych podmiotów.

W Polsce zakres czynności Funduszu I. ogranicza się do inwestowania w nieruchomości. Fundusz l. zamierza nabywać w Polsce nieruchomości komercyjne, które zostaną wynajęte najemcom. W związku z powyższym, głównym źródłem dochodu Funduszu I. w Polsce będzie czynsz z tytułu najmu oraz zyski z tytułu zbycia aktywów oraz wypłaty z zysku (np. dywidendy) z polskich spółek.

Nieruchomości będą należeć do Funduszu I. bezpośrednio za pośrednictwem spółek osobowych (spółek komandytowych lub komandytowo-akcyjnych) zgodnie z niemiecką ustawą inwestycyjną oraz umowach z inwestorami Funduszu I. Właścicielem prawnym nieruchomości lub wspólnikiem w spółkach osobowych będzie I. działający w imieniu i na rzecz B. Zyski uzyskane z aktywów w Polsce uzyska I. w imieniu i na rzecz B. Alternatywnie nieruchomości mogą być posiadane przez spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, w których 100% udziałów posiadać będzie Fundusz I. .

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy Fundusz I. spełnia warunki określone w art. 6 ust. 1 punkt 10a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm., dalej: „Ustawa o PDOP”) i korzysta w Polsce ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych...
  2. Czy w przypadku przychodów i kosztów generowanych przez spółki komandytowe i komandytowo-akcyjne w których Fundusz I. jest wspólnikiem, podatnikiem w stosunku do dochodów osiąganych przez te spółki będzie Fundusz I. proporcjonalnie do posiadanego w nich udziału...

Przedmiotem niniejszego rozstrzygnięcia jest rozpatrzenie wniosku w zakresie pytania oznaczonego nr 2.

W zakresie pytania oznaczonego nr 1 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zakresie pytania oznaczonego nr 2:

Zgodnie z art. 1 ustawy o PDOP podatnikami polskiego podatku dochodowego od osób prawnych są osoby prawne i spółki kapitałowe w organizacji, oraz jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej za wyjątkiem spółek osobowych, tj. spółek cywilnych, jawnych partnerskich, komandytowych i komandytowo-akcyjnych. W przypadku spółek osobowych, podatnikami w stosunku do osiąganych przez nie dochodów są ich wspólnicy. Jak stanowi art. 5 ustawy o PDOP przychody wypracowane przez spółki osobowe łączy się z przychodami każdego wspólnika proporcjonalnie do udziału posiadanego przez tego wspólnika w spółce osobowej (analogicznie rozliczane powinny być koszty uzyskania tych przychodów).

Zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy O PDOP podatnicy nie mający miejsca siedziby lub zarządu na terytorium Polski (spółki zagraniczne) podlegają opodatkowaniu pdop z tytułu dochodów osiągniętych na terytorium Polski.

W omawianej sytuacji przychody w Polsce mogą być osiągane za pośrednictwem spółek osobowych (spółek komandytowych i komandytowo-akcyjnych). Spółki te, pomimo samodzielnego prowadzenia działalności gospodarczej, nie są podatnikami na gruncie ustawy o PDOP. Zgodnie bowiem z postanowieniami art. 5 ustawy o PDOP przychody i koszty zawiązane z działalnością spółki osobowej są bezpośrednio alokowane do wspólników.

W związku z powyższym to Fundusz I. jako wspólnik w spółkach osobowych będzie podatnikiem z tytułu dochodów uzyskanych w wyniku działalności spółek osobowych na terenie Polski.

Za tym stanowiskiem przemawiają również postanowienia art. 1 i art. 4 ust. 1 w związku z art. 7 ust. 1 i art. 3 ust. 1 pkt d polsko-niemieckiej umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania. Zgodnie z tymi postanowieniami podatnikiem w stosunku do dochodów osiąganych przez spółki osobowe na terytorium Polski będzie Fundusz I. .

W świetle powyższego, B. reprezentowany przez I. stoi na stanowisku, iż w przypadku przychodów i kosztów generowanych przez spółki komandytowe i komandytowo-akcyjne podatnikiem zobowiązanym do ich rozliczenia będzie Fundusz I.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zakresie pytania oznaczonego nr 2 uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ podatkowy uznał błędne podanie przez Wnioskodawcę daty uchwalenia ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych za niemające wpływu na rozstrzygnięcie w przedmiotowej sprawie i dokonał sprostowania.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj