Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB1/415-593/11-4/IF
z 8 września 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB1/415-593/11-4/IF
Data
2011.09.08


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
kredyt
najem
premia
przedsięwzięcie
termomodernizacja
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Przenosząc opisane wcześniej uregulowania prawne na grunt rozpatrywanej sprawy oraz mając na względzie ujęte we wniosku zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, iż przyznana Wnioskodawczyni premia kompensacyjna korzysta ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 133 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i w konsekwencji nie podlega ujęciu w podatkowej księdze przychodów i rozchodów.



Wniosek ORD-IN 473 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 7 czerwca 2011 r. (data wpływu 16 czerwca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych uzupełnionym pismem (data nadania 25.08.2011 r., data wpływu 29.08.2011 r. złożonym na wezwanie Nr IPPB1/415-593/11-2/IF; IPPP3/443-921/11-2/KC z dnia 19.08.2011 r. (data nadania 19.08.2011 r., data doręczenia 23.08.2011 r.) w zakresie skutków podatkowych otrzymania tzw. premii kompensacyjnej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 czerwca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania tzw. premii kompensacyjnej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Jako właścicielka budynku mieszkalnego (kamienicy) Wnioskodawczyni wystąpiła z wnioskiem do Centrum Banku Gospodarstwa Krajowego o przyznanie premii kompensacyjnej ze środków własnych na podstawie ustawy z dnia 21.11.2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów. Zawiadomieniem z dnia 02.02.2011 r. Bank Gospodarstwa Krajowego przyznał Wnioskodawczyni w/w premię. Wypłata przyznanej premii kompensacyjnej nastąpi po zakończeniu, rozliczeniu i kontroli wykonanego przedsięwzięcia remontowego przez Przedstawiciela Banku Gospodarstwa Krajowego.

Wnioskodawczyni nadmienia, że uzyskiwane przychody z najmu opodatkowuje na zasadach ogólnych. Wnioskodawczyni jest również podatnikiem VAT z tytułu najmu lokali użytkowych w tym budynku. Przedsięwzięcie remontowe obejmuje wymianę zużytej instalacji gazowej, wodnej, kanalizacyjnej blacharki domu, przemurowanie zniszczonych kominów, malowanie dachu i elewacji frontowej budynku oraz docieplanie pozostałych ścian zewnętrznych domu. Budynek amortyzowany jest ryczałtowo tzw. metoda uproszczona (od wartości 988 zł za 1 m² pow. najmowanej).

Związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Jak należy opodatkować przyznaną premię kompensacyjną podatkiem dochodowym i podatkiem VAT od towarów i usług...
  2. Czy w podatkowej księdze przychodów i rozchodów oraz w księdze ewidencji nabyć i usług VAT należy wprowadzać zapisy na podstawie otrzymanych faktur „zaliczkowych” lub faktur końcowych od wykonawców robót...
  3. Czy koszty docieplenia budynku można w całości wprowadzić bezpośrednio w koszty uzyskania przychodu czy przez podniesienie wartości początkowej budynku tj. przez odpisy amortyzacyjne...

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie oznaczone we wniosku nr 1 i nr 2 w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. Natomiast odpowiedź na pozostałe pytania w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku od towarów i usług zostanie udzielona odrębnymi rozstrzygnięciami.

Ad.1

Zdaniem Wnioskodawcy nie należy opodatkowywać przyznanej premii kompensacyjnej zarówno w podatku dochodowym i VAT, nie wprowadzając w ewidencję tego przychodu.

Ad.2

Zdaniem Wnioskodawczyni w przypadku niezaakceptowania stanowiska wyrażonego w pkt 1 zapisy ewidencjonujące poniesione koszty remontów należy dokonywać na podstawie faktur końcowych, a nie zaliczkowych od wykonawcy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 11 ust. 1 cytowanej ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Dla celów podatkowych przyjmuje się – co znajduje potwierdzenie w orzecznictwie – że pojęcie nieodpłatnego świadczenia ma szerszy zakres niż w prawie cywilnym. Obejmuje ono bowiem wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne, to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie majątku tej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.

Również zgodnie z utrwalonym orzecznictwem, przysporzeniem majątkowym i przychodem w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (art. 9 ust. 1) są nie tylko aktywa, które ulegają zwiększeniu u podatnika, ale także zmniejszenie jego pasywów.

Równocześnie przepis art. 20 ust. 1 przytoczonej ustawy stanowi, że za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Sformułowanie „w szczególności” dowodzi, iż definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i zasadnym jest aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Na gruncie prawa podatkowego przychodem podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych jest każda forma przysporzenia majątkowego (korzyść) tzn. zarówno pieniężna jak i niepieniężna.

Artykułem 28 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów (Dz. U. Nr 223, poz. 1459) dodano w art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pkt 133. Przepis ten wszedł w życie 19 marca 2009 r.

Zgodnie z literalnym brzmieniem art. 21 ust. 1 pkt 133 wolne od podatku dochodowego są premia termoizolacyjna, premia remontowa i premia kompensacyjna uzyskane na podstawie ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów (Dz. U. Nr 223, poz. 1459).

Zgodnie z utrwaloną linią orzeczniczą sądów administracyjnych, przepisy prawa podatkowego należy interpretować ściśle, zaś ich wykładnia rozszerzająca jest niedopuszczalna. W szczególności przepisy dotyczące ulg i zwolnień, będące odstępstwem od zasady równości i powszechności opodatkowania, nie powinny być interpretowane rozszerzająco.

Przenosząc powyższe na grunt opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż zwolnienie przedmiotowe wynikające z zacytowanego wyżej przepisu można zastosować tylko wówczas, gdy podatnik otrzyma premię termoizolacyjną, premię remontową i premię kompensacyjną na podstawie ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów (Dz. U. Nr 223, poz. 1459).

Ze zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, iż Wnioskodawczyni otrzymała od Banku Gospodarstwa Krajowego zawiadomienie o przyznaniu jej premii kompensacyjnej na podstawie ustawy z dnia 18 grudnia 1998 r. o wspieraniu przedsięwzięć termoizolacyjnych (Dz. U. Nr 162, poz. 1121 z późn. zm.), a więc spełnia warunki do przedmiotowego zwolnienia.

Reasumując, przenosząc opisane wcześniej uregulowania prawne na grunt rozpatrywanej sprawy oraz mając na względzie ujęte we wniosku zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, iż przyznana Wnioskodawczyni premia kompensacyjna korzysta ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 133 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i w konsekwencji nie podlega ujęciu w podatkowej księdze przychodów i rozchodów.

W związku z zaakceptowaniem stanowiska Wnioskodawczyni dotyczącego pytania nr 1 odpowiedź na pytanie nr 2 stała się bezprzedmiotowa.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj