Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-1109/11-2/JK
z 8 listopada 2011 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-1109/11-2/JK
Data
2011.11.08
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku
Słowa kluczowe
nagrody
podatek od towarów i usług
prawo do odliczenia
usługi marketingowe
usługi reklamowe
wydanie towarów
Istota interpretacji
opodatkowanie czynności wydania towarów w ramach akcji marketingowych oraz prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu tych towarów
Wniosek ORD-IN 462 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 01.07.2011 r. (data wpływu 12.08.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności wydania towarów w ramach akcji marketingowych oraz prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu tych towarów - jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 12.08.2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności wydania towarów w ramach akcji marketingowych oraz prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu tych towarów. W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe: Jedynym udziałowcem T. jest B S.A.. B S.A. prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji i sprzedaży produktów leczniczych w Polsce oraz poza jej granicami. W celu zapewnienia efektywnej sprzedaży produktów leczniczych i prawidłowej organizacji ich dystrybucji B S.A. prowadzi aktywną działalność marketingową obejmującą:
W ramach aktywności marketingowej B S.A. podejmuje m.in. następujące czynności:
W ramach działalności marketingowej, w tym m.in. w czasie spotkań promocyjnych, bezpłatnych konsultacji, konferencji a także w ramach wizyt przedstawicieli medycznych B S.A. dokonuje również nieodpłatnych wydań towarów o charakterze reklamowym i promocyjnym, które nie spełniają definicji próbek i prezentów o małej wartości w rozumieniu ustawy o VAT. Biorąc pod uwagę złożony charakter działalności marketingowej w chwili obecnej B S.A. rozważa powierzenie prowadzenia działalności marketingowej T. Zadaniem T. byłaby koordynacja i prowadzenie wszelkich akcji marketingowych na rzecz B S.A., w tym w szczególności przekazywanie próbek, upominków, glukometrów, innych prezentów niespełniających definicji próbek i prezentów o małej wartości, organizacja spotkań, konferencji, szkoleń etc. Do T. wniesiony zostałby zespół składników majątkowych niezbędnych do prowadzenia działalności marketingowej. Dodatkowo w T. zostałaby zatrudniona część osób pracujących w chwili obecnej w dziale marketingu B S.A.. Pozostała część pracowników działu marketingu, pozostając pracownikami B S.A. zostałaby oddelegowana do pracy w T. . T. dysponowałaby wszelkimi środkami pozwalającymi na samodzielne prowadzenie działalności marketingowej na rzecz B S.A.. Jeśli chodzi o produkty marketingowe (próbki, upominki, gleukometry, inne produkty niespełniające definicji prezentów małej wartości i próbek etc.) to w pierwszej kolejności byłyby one nabywane przez T. odpłatnie od B S.A. lub innych podmiotów a następnie byłyby przez T. przekazywane w celach promocji i reklamy. W związku z prowadzeniem działalności marketingowej T. obciążałaby B S.A. wynagrodzeniem z tytułu świadczenia usług marketingowych. Podstawą kalkulacji wynagrodzenia byłyby wszelkie koszty poniesione w związku z realizacją działalności marketingowej, w szczególności koszty osobowe, amortyzacja, ewentualne koszty związane ze świadczonymi usługami, powiększone o ustaloną marżę. Usługi świadczone na rzecz B S.A. byłyby dokumentowane przez T. za pomocą faktur VAT. W związku z powyższym zadano następujące pytania:
Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle przedstawionego powyżej opisu zdarzenia przyszłego przekazywanie przez nią towarów o charakterze reklamowym i promocyjnym, które nie spełniają definicji próbek i prezentów o małej wartości nie będzie stanowiło dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust 2 ustawy o VAT. Jednocześnie zdaniem Spółki, w świetle przedstawionego powyżej opisu zdarzenia przyszłego oraz na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT T. będzie miał prawo do obniżania podatku należnego o podatek naliczony uiszczony przy nabyciu towarów o charakterze reklamowym i promocyjnym, które następnie będą przekazywane w celach promocji i reklamy B S.A.. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 7 ust. 2 ustawy o VAT przez odpłatną dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się wszelkie nieodpłatne wydania towarów (darowizny) jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów. Usługą jest natomiast każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. Mając na uwadze powołane regulacje, zdaniem Spółki w niniejszej sprawie kluczowe dla odpowiedzi na pytanie 1 jest rozstrzygnięcie czy przekazywanie przez T. towarów o charakterze promocyjnym i reklamowym powinno być traktowane jako element usług promocyjnych świadczonych na rzecz B S.A., czy też odrębnie — jako nieodpłatna dostawa towarów na rzecz podmiotów, do których kierowana jest reklama B S.A.. W pierwszej kolejności Spółka pragnie podkreślić, że prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie reklamy (przedmiot działalności: PKD 74 4 — reklama). Przy założeniu, że B S.A. powierzy prowadzenie działalności marketingowej T. , zadaniem T. będzie koordynacja i prowadzenie wszelkich akcji marketingowych na rzecz B S.A.. Działania T. będą miały charakter kompleksowy i w praktyce będą obejmowały wybrane lub wszystkie aktywności podejmowane w chwili obecnej przez B S.A. a wymienione w części pierwszej niniejszego wniosku (stan faktyczny). Wśród podejmowanych przez T. aktywności znajdowałoby się również przekazywanie towarów w celach promocyjnych. Biorąc pod uwagę powyższe, zdaniem Spółki nie ma żadnych podstaw by przekazywanie przez nią towarów w celu wykonania usług świadczonych na rzecz B S.A. mogłoby być traktowane na gruncie ustawy o VAT jako odrębna czynność podlegająca opodatkowaniu tym podatkiem. Podejście takie sprzeciwiałoby się po pierwsze zasadzie, iż żadna czynność nie powinna być opodatkowana więcej niż jeden raz oraz zasadzie, iż w przypadku usług kompleksowych składających się z wielu czynności — w przypadku gdy czynności te w aspekcie gospodarczym tworzą jedną całość i rozdzielenie ich miałoby charakter sztuczny — wszystkie te czynności stanowią jednolite świadczenie dla celów podatku VAT. Stanowisko Spółki w tym zakresie znajduje wprost potwierdzenie w wyroku ETS w sprawie C 68/92 Komisja Wspólnot Europejskich przeciwko Republice Francji, w którym stwierdzono, iż „usługi reklamowe obejmują również nieodpłatne przekazywanie lub sprzedaż towarów po promocyjnych cenach (...). Dotyczy to także wszelkich czynności stanowiących integralną część kampanii reklamowej, które przyczyniają się do reklamy produktu lub usługi, takich jak: wytwarzanie przedmiotów wykorzystywanych w konkretnej reklamie, jak i przekazywanie odbiorcy - w ramach kampanii reklamowej - towarów lub świadczenia usług w trakcie różnych imprez public relations, nawet jeśli towary te lub usługi - rozpatrywane odrębnie - nie zawierałyby treści reklamowych”. Podobny pogląd został wyrażony w wyroku ETS w sprawie C-73/92 Komisja Wspólnot Europejskich przeciwko Królestwu Hiszpanii, w którym stwierdzono, że pojęcie „usług reklamowych” obejmuje działalność promocyjną, np. sprzedaż towarów po niższych cenach, bezpłatne przekazanie towarów, świadczenie usług według stawek obniżonych lub bez wynagrodzenia, organizację przyjęć lub bankietów, jeśli w zakres tych czynności wchodzi informowanie odbiorców o istnieniu firmy oraz jakości oferowanych produktów lub usług będących przedmiotem tych czynności w celu zwiększenia sprzedaży produktu lub usługi. Stanowisko ETS znajduje odzwierciedlenie również w orzecznictwie polskich sądów administracyjnych, w tym między innymi w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie (wyrok z dnia 8 lutego 2007 r. sygn. I SA/Kr 963/05), w którym czytamy, iż sam fakt wręczenia nabytej przez Spółkę nagrody nie stanowi w analizowanym przypadku oddzielnej dostawy towarów (...). Wręczenie nagrody jest natomiast nierozerwalnie związane ze świadczoną przez wnioskodawcę na rzecz zlecającego usługą reklamową. Cytowany wyrok sądu w Krakowie odnosi się również do sygnalizowanej na wstępie zasady, iż niedopuszczalna jest taka interpretacja przepisów w zakresie VAT, która prowadziłaby do podwójnego opodatkowania jednej transakcji. W praktyce, skoro T. będzie obciążał B S.A. wynagrodzeniem z tytułu świadczenia usług marketingowych a podstawą kalkulacji tego wynagrodzenia będą wszystkie koszty poniesione w związku z realizacją działalności marketingowej - w tym koszty związane z nabyciem towarów przekazywanych w ramach promocji i reklamy - powiększone o ustaloną marżę - to przyjęcie, że przekazanie towarów przez T. stanowi czynność opodatkowaną VAT prowadziłoby do podwójnego opodatkowania wydawanych towarów. Poniżej Spółka pragnie powołać wybrane interpretacje prawa podatkowego potwierdzające słuszność zajmowanego przez nią stanowiska.
Podsumowując, zdaniem Spółki przekazywanie przez nią towarów o charakterze reklamowym i promocyjnym, które nie spełniają definicji próbek i prezentów o małej wartości nie będzie stanowiło dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust 2 ustawy o VAT, a w konsekwencji Spółka nie będzie zobowiązana do rozliczenia VAT należnego z tytułu przekazywania tych towarów. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Mając na uwadze powyższą regulację Spółka w pierwszej kolejności pragnie podkreślić, że jej celem jest zapewnienie realizacji podstawowej zasady jaką jest zasada neutralności podatku od wartości dodanej dla podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą. Odliczenie podatku ma na celu całkowite uwolnienie podmiotu gospodarczego od obciążeń z tytułu podatku VAT przypadającego do zapłaty lub zapłaconego w trakcie prowadzenia działalności gospodarczej. Wspólny system podatku VAT gwarantuje w ten sposób, iż wszelka działalność gospodarcza, niezależnie od jej celu lub rezultatu, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny pod warunkiem, że działalność podlega temu podatkowi (wyrok ETS w sprawie C–268/83 (Rompelman). Podobnie ETS wypowiedziała się m.in. w sprawach 50/87 pomiędzy Komisją Europejską a Republiką Francji oraz C-317/94 Elida Gibs) . Zasada neutralności podatku od towarów i usług, wyrażająca się w podstawowym prawie podatnika, jakim jest możliwość odliczenia podatku naliczonego oznacza również, że wszystkie ograniczenia prawa do odliczenia muszą być wyraźnie określone w ustawie a ponadto wynikać z Dyrektywy 2006/112. W konsekwencji zdaniem Spółki uprawnienie do odliczenia podatku naliczonego należy interpretować szeroko, w ten sposób, iż podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w odniesieniu do wszelkich towarów i usług, które są przez tego podatnika wykorzystywane przy dokonywaniu odpłatnej dostawy towarów lub odpłatnym świadczeniu usług. Biorąc pod uwagę, iż:
- należy przyjąć, iż podatek naliczony uiszczony przy nabyciu towarów promocyjnych będzie bezpośrednio związany z czynnościami opodatkowanymi, w związku z czym będzie podlegał odliczeniu w całości. Na zakończenie, Spółka pragnie przytoczyć stanowisko wyrażone w analogicznej sprawie w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 12 lutego 2010 r. (znak: IBPP4/443-1530/091/EJ), w której czytamy: (...) nabywanie nagród jest niezbędne do wykonania przez Wnioskodawcę usługi reklamowej podlegającej opodatkowaniu VAT według stawki 22%. Bez nabycia nagród Wnioskodawca nie mógłby wykonać usługi reklamowej. W związku z tym zakupy nagród służą Wnioskodawcy do wykonywania czynności opodatkowanej, potwierdzonej fakturą VAT. Zatem przyjąć należy, że Wnioskodawca dokonując zakupu nagród związanych bezpośrednio z wykonywaniem czynności opodatkowanej podatkiem VAT, w świetle art. 86 ust.1 ustawy o VAT, nabył prawo do odliczenia podatku naliczonego na fakturze potwierdzającej nabycie przedmiotowych nagród”. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe. Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. nr 177 poz. 1054 tekst jednolity) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m. in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, o której mowa w wyżej wymienionym przepisie, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy), zaś przez świadczenie usług - zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy – zasadniczo rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy. Z dniem 1 kwietnia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – prawo o miarach (Dz. U. Nr 64, poz. 332), która zmienia treść art. 7 ust. 2 ustawy o VAT. W myśl nowego brzmienia tego artykułu, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:
- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów. Stosownie natomiast do art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Z przedstawionego opisu sprawy wynika, iż w chwili obecnej B S.A. – jedyny udziałowiec T. - rozważa powierzenie prowadzenia działalności marketingowej T. . Zadaniem T. byłaby koordynacja i prowadzenie wszelkich akcji marketingowych na rzecz B S.A., w tym w szczególności przekazywanie próbek, upominków, glukometrów, innych prezentów niespełniających definicji próbek i prezentów o małej wartości, organizacja spotkań, konferencji, szkoleń etc. Do T. wniesiony zostałby zespół składników majątkowych niezbędnych do prowadzenia działalności marketingowej. Dodatkowo w T. zostałaby zatrudniona część osób pracujących w chwili obecnej w dziale marketingu B S.A.. Pozostała część pracowników działu marketingu, pozostając pracownikami B S.A. zostałaby oddelegowana do pracy w T. T. dysponowałaby wszelkimi środkami pozwalającymi na samodzielne prowadzenie działalności marketingowej na rzecz B S.A.. Produkty marketingowe (próbki, upominki, gleukometry, inne produkty niespełniające definicji prezentów małej wartości i próbek etc.) w pierwszej kolejności byłyby nabywane przez T. odpłatnie od B S.A. lub innych podmiotów a następnie byłyby przez T. przekazywane w celach promocji i reklamy. W związku z prowadzeniem działalności marketingowej T. obciążałaby B S.A. wynagrodzeniem z tytułu świadczenia usług marketingowych. Podstawą kalkulacji wynagrodzenia byłyby wszelkie koszty poniesione w związku z realizacją działalności marketingowej, w szczególności koszty osobowe, amortyzacja, ewentualne koszty związane ze świadczonymi usługami, powiększone o ustaloną marżę. Usługi świadczone na rzecz B S.A. byłyby dokumentowane przez T. za pomocą faktur VAT. Z treści powołanych regulacji prawnych wynika, że przekazanie towarów stanowi dostawę towarów w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Fakt przekazania poszczególnych towarów nie będzie stanowił jednak, w analizowanym przypadku oddzielnej dostawy towarów w rozumieniu przytoczonego wyżej przepisu, będzie natomiast nierozerwalnie związany z usługą świadczoną przez T. mającą na celu promocję produktów produkowanych i sprzedawanych przez B S.A.. Wartość przekazywanych towarów będzie stanowić element niniejszej usługi marketingowej i wkalkulowana będzie w jej cenę. Oznacza to, że wartość tych towarów będzie jednym z elementów składowych podstawy opodatkowania świadczonej przez T. usługi marketingowej, zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy, opodatkowanym w ramach tej usługi. Tym samym przekazywanie towarów opisanych we wniosku, w związku ze świadczoną usługą nie będzie stanowiło odrębnego przedmiotu opodatkowania podatkiem VAT jako odpłatna dostawa towarów. Zatem art. 7 ust. 1 i ust. 2 ustawy w zakresie przekazywanych towarów nie znajdzie zastosowania. Jednocześnie zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Z opisu sprawy wynika, że nabywanie towarów o charakterze reklamowym i promocyjnym stanowić będzie jeden z elementów składowych świadczonej przez T. usługi marketingowej podlegającej opodatkowaniu VAT przy zastosowaniu stawki podstawowej. W związku z tym zakupy towarów o charakterze reklamowym i promocyjnym będą służyć T. do wykonywania czynności opodatkowanej. Zatem przyjąć należy, że T. dokonując zakupu towarów związanych bezpośrednio z wykonywaniem czynności opodatkowanej podatkiem VAT, w świetle art. 86 ust. 1 ustawy, nabywa prawo do odliczenia podatku naliczonego na fakturze potwierdzającej nabycie przedmiotowych towarów. Reasumując, przekazanie przez T. towarów o charakterze reklamowym i promocyjnym, które nie spełniają definicji próbek i prezentów o małej wartości w ramach świadczonej przez T. usługi marketingowej, nie będzie stanowić odrębnej dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ust. 2 ustawy. Sama dostawa towarów nie będzie podlegać odrębnemu opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż ich przekazanie będzie częścią składową kompleksowo wykonanej usługi marketingowej. Jednocześnie T. nabywając towary, wykorzystywane do wykonywania usługi marketingowej, będzie uprawniony do odliczenia podatku naliczonego z tytułu tych zakupów, na zasadach przewidzianych w art. 86 ust. 1 ustawy. W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.