Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/415-544a/11/MK
z 7 września 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB2/415-544a/11/MK
Data
2011.09.07



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z działalności wykonywanej osobiście

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Katalog źrodeł przychodów


Słowa kluczowe
działalność wykonywana osobiście
pracownik
spis
urząd statystyczny
źródła przychodu


Istota interpretacji
Czy dodatki spisowe i nagrody przyznawane pracownikom Urzędu Statystycznego za prace związane z przeprowadzeniem Narodowego Spisu Powszechnego Ludności i Mieszkań stanowią przychód ze stosunku pracy? Jeśli nie, to do jakiego źródła przychodu określonego w art.10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy zaliczyć dodatki spisowe i nagrody za prace związane z przeprowadzeniem narodowego spisu powszechnego ludności i mieszkań?



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 maja 2011 r. (data wpływu – 1 czerwca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 2 września 2011 r. (data wpływu – 5 września 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kwalifikacji do źródła przychodów dodatków spisowych i nagród wypłaconych pracownikom Urzędu Statystycznego oddelegowanym do Wojewódzkiego Biura Spisowego w związku z przeprowadzonym w 2011 r. Narodowym Spisem Powszechnym Ludności i Mieszkań – jest nieprawidłowe,


UZASADNIENIE


W dniu 1 czerwca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kwalifikacji do źródła przychodów dodatków spisowych i nagród wypłaconych pracownikom Urzędu Statystycznego w związku z przeprowadzonym w 2011 r. Narodowym Spisem Powszechnym Ludności i Mieszkań. Wniosek uzupełniono w dniu 5 września 2011 r.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca jest w trakcie realizacji narodowego spisu powszechnego, którego zasady określa ustawa z dnia 4 marca 2010 r. o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2011 r. (Dz. U. Nr 47, poz. 277). Na podstawie art. 20 ust. 4 i 5 wyżej cytowanej ustawy zastępcom komisarzy spisowych, pracownikom jednostek służb statystyki publicznej i jednostek samorządu terytorialnego, oddelegowanym do pracy w biurach spisowych i innym pracownikom jednostek służb statystyki publicznej wykonującym prace spisowe mogą być przyznawane dodatki spisowe i nagrody, a komisarzom spisowym - nagrody. Wnioskodawca dokonuje wypłat dodatków spisowych za prace związane z przeprowadzeniem narodowego spisu powszechnego ludności i mieszkań w 2011 r.

Wypłata nagród spisowych ma charakter fakultatywny i może być przyznana po każdym z etapów określonych w art. 7 ustawy o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2011 r. lub po jego zakończeniu. Na dzień składania niniejszego wniosku Wnioskodawca nie wypłacał nagród za prace spisowe związane z przeprowadzeniem narodowego spisu powszechnego ludności i mieszkań w 2011 r.


Natomiast w piśmie uzupełniającym Wnioskodawca sprecyzował, że wniosek o wydanie interpretacji dotyczy następujących grup pracowników:


  1. pracownicy powołani do pracy w Wojewódzkim Biurze Spisowym,
  2. pracownicy, którzy nie zostali powołani w skład Wojewódzkiego Biura Spisowego, a wykonywali prace związane z przeprowadzeniem Narodowego Spisu Powszechnego Ludności i Mieszkań w 2011 r.,
  3. Dyrektora Urzędu Statystycznego pełniącego funkcję zastępcy Wojewódzkiego Komisarza Spisowego.


Wobec powyższego zadano następujące pytania.


Czy dodatki spisowe i nagrody przyznawane pracownikom Urzędu Statystycznego za prace związane z przeprowadzeniem Narodowego Spisu Powszechnego Ludności i Mieszkań stanowią przychód ze stosunku pracy... Jeśli nie, to do jakiego źródła przychodu określonego w art. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy zaliczyć dodatki spisowe i nagrody za prace związane z przeprowadzeniem narodowego spisu powszechnego ludności i mieszkań...


Zdaniem Wnioskodawcy, kwestię przyznawania dodatków spisowych i nagród regulują przepisy przytoczonej ustawy o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2011 r., a ich wypłatę przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 17 grudnia 2010 r. w sprawie wynagrodzenia za wykonywanie czynności związanych z narodowym spisem powszechnym ludności i mieszkań w 2011 r. (Dz. U. Nr 239, poz. 1595).


Ustawa o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2011 r. przewiduje, że pracownicy jednostek służb statystyki publicznej:


  1. są wyznaczani ad hoc do wykonywania czynności spisowych,
  2. wykonują prace spisowe w drodze delegowania do biur spisowych.


W opinii Wnioskodawcy, oddelegowanie pracownika do pracy w biurze spisowym ma odmienny charakter od pojęcia „delegowania" definiowanego przez przepisy Kodeksu pracy. Pracownicy Wnioskodawcy poza obowiązkami wynikającymi ze stosunku pracy dodatkowo wykonują prace związane z przeprowadzeniem spisu powszechnego. Zgodnie z art. 20 ust. 4 przytoczonej ustawy pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia u swojego pracodawcy, którym nadal pozostaje Dyrektor Urzędu Statystycznego pełniący funkcję Zastępcy Wojewódzkiego Komisarza Spisowego. Pracownik wyznaczony do wykonywania czynności spisowych nie traci statusu pracownika i nadal w zakresie norm czasu pracy, dopuszczalnej ilości godzin pracy na dobę i minimalnego okresu wypoczynku obowiązują go przepisy ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. Nr 227, poz. 1505 ze zm.) uzupełnione zasadami Kodeksu pracy. W przekonaniu Wnioskodawcy dodatek spisowy ma charakter dodatku zadaniowego, ma on bowiem na celu zrekompensowanie pracownikowi dodatkowego obciążenia związanego z wykonywaniem prac spisowych. Art. 88 ustawy o służbie cywilnej przewiduje możliwość przyznania członkowi korpusu służby cywilnej dodatku zadaniowego na okres wykonywania dodatkowych zadań powierzonych mu przez pracodawcę. Wysokość dodatku zadaniowego zależy m.in. od pracochłonności i złożoności dodatkowych zadań. Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie wynagrodzenia za wykonywanie czynności związanych z narodowym spisem powszechnym ludności i mieszkań w 2011 r. w § 3 określa zasady przyznawania dodatków spisowych. Przy przyznawaniu dodatku spisowego bierze się pod uwagę m.in. funkcję pełnioną w spisie, złożoność wykonywanych zadań oraz stopień odpowiedzialności za ich realizację. Specyfika rekompensaty w postaci dodatku spisowego sprowadza się m.in. do tego, iż jest on przyznawany za czas przepracowany w danym miesiącu na rzecz spisu i ulega proporcjonalnemu obniżeniu w przypadku niewykonywania prac spisowych, zatem to sam ustawodawca przesądził, że jest on nierozerwalnie związany z przepracowanym faktycznie czasem pracy. Ponadto w świetle przedstawionej organizacji pracy, formy wynagradzania pracowników zarówno wchodzących w skład Wojewódzkiego Biura Spisowego jak i niebędących jego członkami, a także struktury zatrudnienia przy jednoczesnym braku formalnego oddelegowania w aktach osobowych pracowników Wnioskodawca jednoznacznie stoi na stanowisku, że dodatki i nagrody spisowe wypłacane pracownikom są bezsprzecznie związane ze stosunkiem pracy.

Ponadto Wnioskodawca wskazuje, że Ministerstwo Finansów w piśmie Departamentu Wynagrodzeń i Ubezpieczeń Społecznych z dnia 16 listopada 2010 r. znak: WU1/063/571 (457)MPS/10/519 WU uzależnia zakwalifikowanie dodatków i nagród spisowych do przychodów z działalności wykonywanej osobiście od faktu oddelegowania pracowników służb statystyki publicznej do pracy w biurach spisowych. Z pisma tego wynika, że brak jest podstaw prawnych do wydania interpretacji w sprawie osób nieoddelegowanych, a wykonujących prace na rzecz spisu.

W przekonaniu Wnioskodawcy brak jest przesłanek do zakwalifikowania przychodu pracowników Urzędu Statystycznego pracujących na rzecz spisu do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, dodatki spisowe i nagrody wypłacane pracownikom Urzędu Statystycznego wykonującym prace na rzecz spisu są przychodem ze stosunku pracy (art. 10 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy). Art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych określa, że za przychody ze stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne bez względu na źródło finansowania.

Niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie pracowników Urzędu Statystycznego oddelegowanych do Wojewódzkiego Biura Spisowego, natomiast w pozostałym zakresie zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zasady organizacji i realizacji przeprowadzonego w 2011 r. Narodowego Spisu Powszechnego Ludności i Mieszkań w 2011 r. zostały uregulowane przepisami ustawy z dnia 4 marca 2010 r. o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2011 r. (Dz. U. Nr 47, poz. 277) i aktów wykonawczych do ww. ustawy.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2011 r. na terenie województwa pracami spisowymi kieruje wojewoda - jako wojewódzki komisarz spisowy, zaś zastępcą wojewódzkiego komisarza spisowego jest właściwy miejscowo dyrektor urzędu statystycznego. Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 2 powołanej ustawy do wykonania prac spisowych wojewódzcy komisarze spisowi tworzą wojewódzkie biura spisowe. Natomiast w myśl art. 17 ust. 2 tej ustawy w skład biur spisowych wchodzą oddelegowani przez komisarzy spisowych pracownicy jednostek służb statystyki publicznej i jednostek samorządu terytorialnego.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ww. ustawy prace spisowe są finansowane ze środków budżetu państwa ujmowanych w części dotyczącej Głównego Urzędu Statystycznego. Natomiast z ust. 4 tego artykułu wynika, że pracownicy jednostek służb statystyki publicznej i jednostek samorządu terytorialnego, oddelegowani przez komisarzy spisowych do pracy w biurach spisowych, za czas wykonywania prac spisowych zachowują prawo do wynagrodzenia u swojego pracodawcy. Ponadto osobom, o których mowa w ust. 4, zastępcom komisarzy spisowych i innym pracownikom jednostek służb statystyki publicznej wykonującym prace spisowe mogą być przyznawane dodatki spisowe i nagrody, a komisarzom spisowym – nagrody (art. 20 ust. 5 ww. ustawy).

Na podstawie art. 20 ust. 6 ustawy o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2011 r. Rada Ministrów wydała rozporządzenie z dnia 17 grudnia 2010 r. w sprawie wynagrodzenia za wykonywanie czynności związanych z narodowym spisem powszechnym ludności i mieszkań w 2011 r. (Dz. U. Nr 239, poz. 1595).

W myśl § 3 ust. 1 rozporządzenia dodatek spisowy jest przyznawany za poprawne wykonanie prac, o których mowa w art. 7 ww. ustawy, zwanych dalej „pracami spisowymi”. Przy przyznawaniu dodatku spisowego bierze się pod uwagę – stosownie do treści § 3 ust. 2 – funkcję pełnioną w spisie, złożoność wykonywanych zadań, stopień odpowiedzialności za ich realizację oraz liczbę podległych osób pracujących na rzecz spisu. Omawiany dodatek jest przyznawany zgodnie z § 3 ust. 3 za czas przepracowany w danym miesiącu, w wysokości od 20 % do 120 % kwoty przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w kwartale poprzedzającym przyznanie dodatku, ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” na podstawie art. 20 pkt 2 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 153, poz. 1227 oraz z 2010 r. Nr 40, poz. 224, Nr 134, poz. 903 i Nr 238, poz. 1578), zwanego dalej „przeciętnym wynagrodzeniem”. W przypadku zaś okresowego niewykonywania prac spisowych dodatek spisowy jest przyznawany w wysokości proporcjonalnej do czasu przepracowanego na rzecz spisu (§ 3 ust. 4).

Jeśli zaś chodzi o nagrody za wykonanie prac spisowych mogą one być przyznane na podstawie § 4 ust. 1 rozporządzenia po zakończeniu poszczególnych etapów prac spisowych, o których mowa w art. 7 pkt 1-4 ustawy o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2011 r., przy czym w myśl § 4 ust. 2 ww. rozporządzenia przy ich przyznawaniu bierze się pod uwagę zakres wykonywanych zadań i stopień odpowiedzialności oraz inicjatywę i zaangażowanie w wykonywanie prac spisowych. Wysokość nagrody za wykonanie prac spisowych jest określana zgodnie z § 4 ust. 3 rozporządzenia według przeciętnego wynagrodzenia. W przypadku pracowników jednostek służb statystyki publicznej wykonującym prace spisowe mogą być przyznane nagrody w wysokości nieprzekraczającej miesięcznego przeciętnego wynagrodzenia, o czym mowa w § 4 ust. 4 pkt 3 ww. rozporządzenia.

Na gruncie przepisów podatkowych zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W art. 10 ust. 1 ww. ustawy zostały określone źródła przychodów, gdzie w pkt 1 wymienia się: stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, pracę nakładczą, emeryturę lub rentę, zaś w pkt 2 – działalność wykonywaną osobiście.

Stosownie do treści art. 12 ust. 1 ww. ustawy za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Użyty powyżej zwrot „w szczególności” oznacza, że wskazane kategorie przychodów zostały wymienione jedynie przykładowo. Przychodem ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych są więc wszelkiego rodzaju wypłaty i świadczenia skutkujące u podatnika powstaniem przysporzenia majątkowego, mające swoje źródło w łączącym pracownika z pracodawcą stosunku pracy lub stosunku pokrewnym.

Natomiast, jak stanowi przepis art. 13 pkt 6 przywołanej ustawy za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychody biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym oraz płatników, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 10, i inkasentów należności publicznoprawnych, a także przychody z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 9.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż na podstawie art. 20 ust. 4 i 5 wyżej cytowanej ustawy o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2011 r. zastępcom komisarzy spisowych, pracownikom jednostek służb statystyki publicznej i jednostek samorządu terytorialnego, oddelegowanym do pracy w biurach spisowych i innym pracownikom jednostek służb statystyki publicznej wykonującym prace spisowe mogą być przyznawane dodatki spisowe i nagrody, a komisarzom spisowym - nagrody. Wnioskodawca dokonuje wypłat dodatków spisowych za prace związane z przeprowadzeniem narodowego spisu powszechnego ludności i mieszkań w 2011 r. Wypłata nagród spisowych ma charakter fakultatywny i może być przyznana po każdym z etapów określonych w art. 7 ustawy o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2011 r. lub po jego zakończeniu.

Ponadto na dzień składania niniejszego wniosku Wnioskodawca nie wypłacał nagród za prace spisowe związane z przeprowadzeniem narodowego spisu powszechnego ludności i mieszkań w 2011 r.

Biorąc powyższe pod uwagę oraz wskazane przepisy prawa stwierdzić należy, iż dodatki spisowe i nagrody za wykonanie prac związanych z Narodowym Spisem Powszechnym Ludności i Mieszkań przyznane pracownikom Urzędu Statystycznego oddelegowanym do pracy w Wojewódzkim Biurze Spisowym nie stanowią przychodów ze stosunku pracy. Świadczenia te otrzymane zostały w związku z wykonywaniem przez nich prac zleconych przez inny podmiot niż pracodawca, dlatego też przychód z tego tytułu należy zaliczyć do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, tj. do źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).


Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj