Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-1071/11-4/SJ
z 20 września 2011 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-1071/11-4/SJ
Data
2011.09.20
Referencje
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczanie częściowe podatku oraz korekta podatku naliczonego --> Odliczenie częściowe podatku
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku
Słowa kluczowe
cele statutowe
kasa rejestrująca
odliczenie częściowe
proporcja
składka członkowska
usługi związane ze sportem
zwolnienia przedmiotowe
zwolnienia z podatku od towarów i usług
Istota interpretacji
Czy przy wyliczeniu proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z póź. zm.), należy uwzględnić czynności niepodlegające podatkowi VAT?
Wniosek ORD-IN 698 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Związku, przedstawione we wniosku z dnia 16 czerwca 2011 r. (data wpływu 20 czerwca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu wyliczania proporcji zgodnie z art. 90 ust. 3 ustawy o VAT – jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 20 czerwca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu wyliczania proporcji zgodnie z art. 90 ust. 3 ustawy o VAT. W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny. Nowelizacja ustawy o podatku VAT uchyliła dotychczasowy załącznik nr 4 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w którym pod pozycją nr 10, wymieniono jako usługi zwolnione „usługi świadczone przez organizacje członkowskie, gdzie indziej niesklasyfikowane (wyłącznie statutowe)”. W zamian za ww. zwolnienia, nowelizacja wprowadziła w art. 43 ust. 1 pkt 31 ustawy o podatku VAT, zapis zwalniający od podatku usługi oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną, realizowane przez (…) organizacje powołane do realizacji celów o charakterze (…) związkowym (…) lub obywatelskim – w zakresie interesu zbiorowego swoich członków, wykonywane na rzecz ich członków w zamian za składki, których wysokość i zasady ustalania wynikają z przepisów statutowych tych podmiotów, pod warunkiem że podmioty te nie są nastawione na osiąganie zysków, jeżeli zwolnienie nie spowoduje naruszenia warunków konkurencji”. Poza ww. przepisem do artykułu 43 dodano ust. 17, w którym doprecyzowano zakres cytowanego powyżej zwolnienia stanowiąc, że „zwolnienia o których mowa (m.in. w ust. 1 pkt 31) nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:
Związek jest organizacją powołaną na podstawie § 6 Statutu PZW do realizacji celów o charakterze związkowym. W ramach działalności statutowej PZW nie jest nastawione na osiąganie zysków, a ewentualne zyski z działalności gospodarczej przeznaczone są na wspieranie działalności statutowej lub pokrycie straty na działalności statutowej. Wnioskodawca – Związek, to stowarzyszenie wędkarzy (sklasyfikowane wg PKD 2007 pod 94997) posiadające na podstawie statutu podwójną osobowość prawną. Statut PZW w § pkt 3 stanowi, iż okręg jako terenowe jednostki organizacyjne związku mogą posiadać osobowość prawną tak więc sam Związek i jego okręgi są oddzielnymi podatnikami podatku VAT. Okręgi opierają swą działalność na pracy społecznej swoich członków (§ 5 ust. 1 statutu PZW). Obowiązujący Statut PZW w § 14 pkt 8, § 30 pkt 9 i § 46 pkt 8 określił, że członkowie stowarzyszenia opłacają krajową składkę członkowską (tzw. ogólnokrajowa) do dnia 30 kwietnia każdego roku, zapewniając sobie status członka Związku w danym roku kalendarzowym. Pobrane od członków składki ogólnokrajowe przeznaczone są na podejmowanie działań i inicjatyw służących realizacji celów statutowych, którymi są „organizowanie i promowanie wędkarstwa, rekreacji, sportu wędkarskiego, użytkowanie i ochrona wód, działanie na rzecz ochrony przyrody i kształtowanie etyki wędkarskiej” (§ 6 Statutu). Wyżej wymienione cele mają charakter celów ogólnospołecznych (społecznie użytecznych) realizowanych środkami określonymi w § 7 Statutu poprzez m.in.:
PZW usługi statutowe przyporządkowuje do PKWiU 94.99.19.0. Wnioskodawca – w zamian za składki członkowskie – nie dokonuje sprzedaży w rozumieniu przepisu art. 2 pkt 22 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w rozumieniu odpłatnej dostawy towarów lub odpłatnego świadczenia usług na rzecz swoich członków. Oprócz składek ogólnokrajowych członkowie opłacają składkę członkowską okręgową uprawniającą ich do wędkowania w wodach Związku zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa i obowiązującym w PZW „Regulaminem amatorskiego połowu ryb” (§ 13 pkt 5 Statutu) w okresie członkostwa, czyli roku kalendarzowym. Składka ta przeznaczona jest na realizację celów statutowych w zakresie zagospodarowania i ochrony wód. Inne przychody Okręgu PZW – obok składki członkowskiej okręgowej i ogólnokrajowej – to:
Wnioskodawca pobiera również opłaty za wydanie legitymacji członkowskiej stanowiącej dokument potwierdzający przynależność do stowarzyszenia. Jednak Wnioskodawca zajmuje się jedynie dystrybucją tych legitymacji, a wszelkie kwoty pobranie z tego tytułu przekazuje do Zarządu Głównego. Reasumując, Wnioskodawca wykonuje czynności podlegające VAT, zwolnione od podatku VAT oraz opodatkowane VAT. Od czynności związanych bezpośrednio z przychodem niepodlegającym opodatkowaniu nie dokonuje się obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach zakupu dotyczących tych czynności. Od pozostałych czynności, tj. zwolnionych i opodatkowanych Wnioskodawca dokonuje obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikłą z zastosowania art. 90 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług z póź. zm. Wnioskodawca prowadzi ewidencję zakupów umożliwiające określenie podatku naliczonego związanego zarówno z czynnościami w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego, jaki i czynnościami w stosunku do których takie prawo nie przysługuje. W związku z powyższym zadano następujące pytanie. Czy przy wyliczeniu proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z póź. zm.), należy uwzględnić czynności niepodlegające podatkowi VAT... Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do stosowania art. 90 ust. 1-3 ustawy o VAT z dnia 11 marca 2004 r., przy obliczaniu proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 3, nie należy brać pod uwagę wartości sprzedaży niepodlegającej opodatkowaniu. W powołanym art. 90 ust. 3, przy ustalaniu proporcji – zarówno w liczniku, jak i w mianowniku należy uwzględnić obrót, a więc czynności, które są w zakresie uregulowań ustawy o VAT. Czynności, które nie podlegają ustawie nie powinny w jakikolwiek sposób wpływać na jej regulacje. Co znajdzie uzasadnienie w zasadzie neutralności systemu podatku VAT. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe. Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Przez sprzedaż – w myśl art. 2 pkt 22 ustawy – rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów. Art. 86 ust. 1 ustawy stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. W świetle art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:
– z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4. Z treści art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione następujące warunki: odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. do czynności, które generują podatek należny. Prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony nie przysługuje m.in. przy nabyciu towarów i usług:
Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego, może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu. W przypadku, gdy podatnik dokonuje zakupów związanych zarówno z czynnościami w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i z czynnościami w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje, zastosowanie znajdą przepisy art. 90 ustawy. Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10 (art. 90 ust. 2 ustawy). W myśl natomiast art. 90 ust. 3 ustawy, proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo. W świetle art. 90 ust. 4 ustawy, proporcję, o której mowa w ust. 3 określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Zatem, dokonując analizy cyt. wyżej przepisów stwierdzić należy, iż na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy, występuje obowiązek wyodrębnienia podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami w związku z którymi takie prawo nie przysługuje. Natomiast w sytuacji, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do proporcjonalnego rozliczenia podatku naliczonego, zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy. Ponadto należy podkreślić, iż przepisy dotyczące zasad odliczania częściowego, zawarte w art. 90 ustawy o podatku VAT, znajdują zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do czynności wykonywanych w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy. A zatem dotyczą czynności podlegających opodatkowaniu. Natomiast nie dotyczą czynności, których wykonanie nie powoduje konsekwencji podatkowych, gdyż nie podlegają one przepisom ustawy. Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest stowarzyszeniem wędkarzy, które w ramach swojej działalności statutowej przyporządkowanej do PKWiU 94.99.19.0, nie jest nastawione na osiąganie zysków, a ewentualny zysk z działalności gospodarczej przeznacza na wspieranie swojej działalności statutowej lub na pokrycie strat w działalności statutowej. Zainteresowany wykonuje zarówno czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, zwolnione od podatku oraz niepodlegające opodatkowaniu. Od czynności związanych bezpośrednio z przychodem niepodlegającym opodatkowaniu Związek nie dokonuje obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach zakupu dotyczących tychże czynności. Od pozostałych czynności, tj. zwolnionych i opodatkowanych Zainteresowany dokonuje obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikłą z zastosowania art. 90 ust. 2 i ust. 3 ustawy. Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, iż przepisy art. 90 ustawy, znajdują zastosowanie wyłącznie do tej części obrotów i zakupów, która związana jest z działalnością gospodarczą Związku (tj. opodatkowaną i zwolnioną), a nie dotyczą działalności niepodlegającej opodatkowaniu. A zatem, przy wyliczaniu proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy o VAT, nie należy uwzględniać czynności niepodlegających podatkowi od towarów i usług. Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym. Tut. Organ informuje, iż w kwestii stanu faktycznego dotyczącego opodatkowania usług oraz obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej, wydano odrębne rozstrzygnięcia z dnia 20 września 2011 r. nr ILPP2/443-1071/11-2/SJ oraz ILPP2/443-1071/11-3/SJ. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno. Referencje
|
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.