Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-461/11/WN
z 5 lipca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-461/11/WN
Data
2011.07.05



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
podatek naliczony
stawki podatku
świadczenie usług
usługi hotelarskie


Istota interpretacji
prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w fakturze dokumentującej zakup usługi hotelowej w celu jej dalszej odsprzedaży



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 31 marca 2011r. (data wpływu 5 kwietnia 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w fakturze dokumentującej zakup usługi hotelowej w celu jej dalszej odsprzedaży – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 kwietnia 2011r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w fakturze dokumentującej zakup usługi hotelowej w celu jej dalszej odsprzedaży.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca jest Spółką, której przedmiotem działalności jest świadczenie usług z zakresu: hotele i restauracje, transport lotniczy, kolejowy i lądowy. W ramach swojej działalności Spółka oprócz rezerwacji i sprzedaży biletów lotniczych oraz kolejowych, poszerzyła zakres oferty o rezerwacje pokoi hotelowych we wskazanych przez zamawiającego miejscach. Spółka we własnym imieniu ale na rzecz osób trzecich - powołując się w zamówieniu na konkretną osobę, rezerwuje noclegi. W tym celu Spółka ma podpisane umowy współpracy z wieloma hotelami, które odsprzedają zarezerwowane pokoje wystawiając fakturę VAT na usługę hotelową opodatkowaną 8% podatkiem VAT. Za wykonaną usługę Spółka wystawia fakturę tytułem usługi hotelowej, powiększoną o prowizję w całości opodatkowując ją 8% podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca rozliczając faktury dokumentujące zakup usługi hotelowej w celu jej dalszej odsprzedaży ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 par. 1 przysługuje prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupionej usługi hotelowej. Usługa ta w całości podlega sprzedaży opodatkowanej. Usługa ta nie stanowi u podatnika pozostałego wydatku ale rodzaj towaru handlowego służącego do dalszej odsprzedaży.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Podstawowe uprawnienie podatnika dotyczące obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zostało zawarte w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, który stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Treść tego przepisu wskazuje, iż:

  • prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikom VAT czynnym,
  • prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikowi „w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.”

Zatem odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza jednocześnie możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku świadczenia czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Ponadto z powyższego wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części (w takim zakresie), w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony, są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku, w jakiej te towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu.

Podatnik w momencie nabycia towarów lub usług powinien dokonać ich kwalifikacji do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi zakupy te są związane. Najistotniejszym bowiem warunkiem, umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

W świetle art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Enumeratywny katalog wyłączeń od wskazanej w ww. art. 86 ust. 1 ustawy zasady uprawniającej podatnika do odliczenia podatku naliczonego ustawodawca zawarł w przepisach art. 88 ustawy.

W myśl art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy, iż obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem:

  1. (uchylony),
  2. nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób.

Jak wynika z zawartego we wniosku opisu stanu faktycznego, Wnioskodawca jest Spółką, której przedmiotem działalności jest świadczenie usług z zakresu: hotele i restauracje, transport lotniczy, kolejowy i lądowy. W ramach swojej działalności Spółka oprócz rezerwacji i sprzedaży biletów lotniczych oraz kolejowych, poszerzyła zakres oferty o rezerwacje pokoi hotelowych we wskazanych przez zamawiającego miejscach. Spółka we własnym imieniu ale na rzecz osób trzecich - powołując się w zamówieniu na konkretną osobę, rezerwuje noclegi. W tym celu Spółka ma podpisane umowy współpracy z wieloma hotelami, które odsprzedają zarezerwowane pokoje wystawiając fakturę VAT na usługę hotelową opodatkowaną 8% podatkiem VAT. Za wykonaną usługę Spółka wystawia fakturę tytułem usługi hotelowej, powiększoną o prowizję w całości opodatkowując ją 8% podatkiem VAT.

Należy podkreślić, że w przedmiotowej sprawie istotnym jest fakt, że Wnioskodawca, jest podmiotem, który działa w branży turystycznej. Spółka za swoim pośrednictwem umożliwia turystom zapoznanie się z ofertą biura podróży, linii lotniczych, restauracji czy hoteli.

W tym konkretnym przypadku mamy do czynienia z nabyciem usługi noclegowej, bowiem poprzez rezerwację noclegu przez Wnioskodawcę, przedmiotowa usługa hotelowa, którą Spółka nabywa w celu dalszej odsprzedaży staje się usługą zakwaterowania czyli noclegową w hotelach, z którymi Wnioskodawca podpisał umowę współpracy.

Odnosząc zatem przedstawiony stan prawny do przedstawionego stanu faktycznego należy stwierdzić, iż Wnioskodawcy nabywającemu usługi hotelowe, nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie przedmiotowych usług, ponieważ usługi te mieszczą się w zakresie usług wskazanych przez ustawodawcę w art. 88 ust. 1 pkt 4, do których nie stosuje się obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj