Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB1/415-730/11-4/MS
z 13 października 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB1/415-730/11-4/MS
Data
2011.10.13



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z działalności gospodarczej

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie i wysokość kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
dofinansowanie
dotacja
Europejski Fundusz Społeczny
kapitał ludzki
koszty uzyskania przychodów
osoba bezrobotna
pomoc de minimis
pozarolnicza działalność gospodarcza
urząd pracy
wyposażenie


Istota interpretacji
Wydatki na nabycie składników majątku niezaliczonych do środków trwałych, niezbędnych do prowadzenia działalności gospodarczej, sfinansowane ze środków otrzymanych z Urzędu Pracy, mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.



Wniosek ORD-IN 358 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm. ) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 09.08.2011 r. (data wpływu 16 sierpnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej wydatków poniesionych na zakup wyposażenia, sfinansowanych ze środków przyznanych bezrobotnemu z Urzędu Pracy na rozpoczęcie działalności gospodarczej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 sierpnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej wydatków poniesionych na zakup wyposażenia, sfinansowanych ze środków przyznanych bezrobotnemu z Urzędu Pracy na rozpoczęcie działalności gospodarczej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca będąc osobą bezrobotną zgłosił się z wnioskiem do Powiatowego Urzędu Pracy o dofinansowanie na rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej. Po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku w dniu 01.07.2011 Wnioskodawca podpisał umowę z Urzędem Pracy o przyznaniu jednorazowo środków na podjęcie działalności gospodarczej.

Szczegóły dotyczące umowy:

Kapitał Ludzki, Narodowa strategia spójności, Europejski Fundusz Społeczny. Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Umowa o przyznaniu jednorazowo środków na podjęcie działalności gospodarczej realizowana w ramach projektu „Praca Twoją przyszłością”. Program Operacyjny Kapitał Ludzki, Priorytet VI. Rynek pracy otwarty dla wszystkich, Działanie 6.1 Poprawa dostępu do zatrudnienia oraz wspieranie aktywności zawodowej w regionie, Poddziałanie 6.1.3 Poprawa zdolności do zatrudnienia oraz podnoszenie poziomu aktywności zawodowej osób bezrobotnych. Umowa ta nie porusza tematu zaliczania w koszty uzyskania przychodu zakupów sfinansowanych z dotacji ani też możliwości odliczenia podatku VAT.

W dniu 01.07.2011 Wnioskodawca podpisał również zaświadczenie o udzielonej pomocy de minimis. W dniu 11.07.2011 Wnioskodawca rozpoczął działalność gospodarczą.

Za pieniądze otrzymane z dotacji Wnioskodawca zakupił następujące zakupy niezbędne do podjęcia działalności gospodarczej (zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie).

  1. Oprogramowanie, koszt 2521,66 zł
  2. Laptop, koszt 3096,00 zł
  3. Dysk zewnętrzny, koszt 1039,00 zł
  4. Telefon komórkowy, koszt 649,00 zł
  5. Monitor, koszt 695,00 zł,
  6. Panel LCD, koszt 2968,00 zł
  7. Palmtop, koszt 1649,99 zł
  8. Biurko, koszt 559,00 zł,
  9. Szafka na dokumenty, koszt 329,00 zł
  10. Drukarka, koszt 1098,99 zł
  11. Skaner, koszt 310,00 zł,
  12. Kanapa do biura, koszt 1250,00 zł
  13. Fotele, koszt 909,00 zł
  14. Strona internetowa, koszt 799,50 zł
  15. Tablice informacyjne, koszt 1500,00 zł
  16. Naklejki magnetyczne na samochód, koszt 600,00 zł

Wszystkie wymienione ceny są cenami brutto, a zakupy były dokonane po rozpoczęciu działalności gospodarczej. Na każdy z powyższych zakupów posiadam fakturę VAT wystawioną na działalność gospodarczą Wnioskodawcy.

Wnioskodawca zgłosił w Urzędzie Skarbowym, iż jest czynnym płatnikiem VAT i wypełnił formularz Vat-R. Wnioskodawca zgłosił również rozliczenie kwartalne Vatu oraz podatku od towarów i usług. W październiku 2011 roku będzie po raz pierwszy rozliczał się, za trzeci kwartał 2011 roku.

W uzupełnieniu do wniosku z dnia 07.10.2011 r. (data wpływu 07.10.2011 r.) Wnioskodawca doprecyzował, iż wymienione przez Niego we wniosku zakupy sfinansowane ze środków z dotacji nie stanowią środków trwałych ani wartości materialnych i prawnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy wyżej wymienione wydatki zrefundowane środkami z dotacji będą stanowić koszt uzyskania przychodu...
  2. Czy mam prawo do odliczenia podatku VAT...

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie 1 odnośnie skutków podatkowych w zakresie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Odnośnie skutków podatkowych w zakresie podatku od towarów i usług zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie (pytanie 2).

Stanowisko Wnioskodawcy

Zdaniem Wnioskodawcy wydatki sfinansowane z dotacji mogą stanowić koszty uzyskania przychodów z działalności gospodarczej. Ograniczenie w tym zakresie dotyczy tylko wydatków na zakup środków trwałych. (art. 23 ust 1 pkt 45 ustawy o PIT). Oznacza to, że pozostałe wydatki, np. na zakup wyposażenia mogą stanowić koszty uzyskania przychodu. Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. tej ustawy. Aby zatem wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodu, winien, w myśl powołanego wyżej przepisu spełniać łącznie następujące warunki:

  1. pozostawać w związku przyczynowym z przychodem lub ze źródłem przychodu i być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.
  2. nie znajdować się na liście wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów wymienionych w art. 23 ust 1 ustawy
  3. być właściwie udokumentowany.

Wszystkie wydatki Wnioskodawcy spełniają powyższe warunki.

Podobne stanowisko odnośnie zaliczania w koszty wydatków finansowanych z dotacji oraz odliczania VAT można znaleźć m.in. w następujących interpretacjach indywidualnych:

  1. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, interpretacja indywidualna nr IBPB1/415-16/08/TK/KAN-130/01/08/KAN-3183/03/08
  2. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, interpretacja indywidualna nr IPPB1/415-1114/10-6/MT
  3. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, interpretacja indywidualna nr ILPP1/443-659/09-3/KG
  4. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, interpretacja indywidualna nr ITPB1/415-279/07/PS
  5. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, interpretacja indywidualna nr lPPB1/415-489/07-4/AZ
  6. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, interpretacja indywidualna nr IPPB1/415-202/07-2/AG i w wielu innych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosowanie do treści art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

W myśl art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 121 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są jednorazowe środki przyznane bezrobotnemu na podjęcie działalności, o których mowa w art. 46 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.

W świetle ww. przepisów, środki finansowe przyznane osobie bezrobotnej na rozpoczęcie działalności gospodarczej, o ile nie zostaną przeznaczone na cele inwestycyjne (zakup lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych), stanowią co do zasady przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, zwolniony jednakże od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 121 ww. ustawy.

W myśl art. 22 ust. 1 ww. ustawy, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Kosztami uzyskania przychodu są więc wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów. Aby określony wydatek mógł zostać zaliczony do ww. kosztów, należy ocenić jego związek z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz możliwość osiągnięcia przychodu z danego źródła.

Poniesiony wydatek może zatem zostać uznany za koszt uzyskania przychodów w myśl powołanego przepisu, o ile spełnia łącznie następujące warunki:

  • pozostaje w związku przyczynowo-skutkowym z przychodem lub źródłem przychodu i został poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu,
  • nie znajduje się na liście kosztów nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, enumeratywnie wymienionych w art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
  • został właściwie udokumentowany.

Fakt sfinansowania wydatków poniesionych na zakup wyposażenia ze środków przyznanych osobie bezrobotnej z Urzędu Pracy na podjęcie działalności gospodarczej nie wyklucza możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów, mimo iż przyznane środki korzystają ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie cytowanego art. 21 ust. 1 pkt 121 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przepis ten nie został bowiem wymieniony w art. 23 ust. 1 pkt 56 ww. ustawy, zgodnie z którym nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122 i 129, 136, 137.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż w dniu 01.07.2011 r. Wnioskodawca podpisał umowę z Urzędem Pracy o przyznanie jednorazowo środków na podjęcie działalności gospodarczej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet VI. Rynek pracy otwarty dla wszystkich, Działanie 6.1 Poprawa dostępu do zatrudnienia oraz wspieranie aktywności zawodowej w regionie, Poddziałanie 6.1.3 Poprawa zdolności do zatrudnienia oraz podnoszenie poziomu aktywności zawodowej osób bezrobotnych. Za pieniądze otrzymane z dotacji Wnioskodawca zakupił rzeczy niezbędne do podjęcia działalności gospodarczej. Składniki majątku zakupione z otrzymanej dotacji nie stanowią środków trwałych ani wartości materialnych i prawnych.

Reasumując, stwierdzić należy, że wydatki na nabycie składników majątku niezaliczonych do środków trwałych, niezbędnych do prowadzenia działalności gospodarczej, sfinansowane ze środków otrzymanych z Urzędu Pracy, mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj