Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-948/11-2/MK
z 4 października 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-948/11-2/MK
Data
2011.10.04



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
podstawa opodatkowania
prawo do odliczenia
przekazanie nieodpłatne
przekazanie towarów


Istota interpretacji
Opodatkowanie nieodpłatnego przekazania towarów związanych ze zwiększeniem sprzedaży produktów oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego



Wniosek ORD-IN 574 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2005r., Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2007r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku (data wpływu 04.07.2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania towarów związanych ze zwiększeniem sprzedaży produktów oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 04.07.2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania towarów związanych ze zwiększeniem sprzedaży produktów oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej N. S.A. produkuje i sprzedaje artykuły spożywcze. W związku z prowadzeniem działalności na bardzo konkurencyjnym rynku, Spółka podejmuje szereg działań marketingowych służących zwiększeniu wolumenu sprzedaży. W ramach tych działań spółka zleca firmom zewnętrznym zajmującym się profesjonalnie świadczeniem usług reklamowych organizowanie oraz obsługę programów marketingowych.

Warunki współpracy w tym zakresie precyzują umowy z Agencjami które wskazują, że ich przedmiotem jest wykonanie przez agencje na rzecz Spółki kompleksowej usługi marketingowej, która obejmuje m.in. następujące działania:

  • przygotowanie koncepcji oraz szczegółowego planu i zakresu akcji reklamowej, w szczególności ustalenia grupy obecnych i potencjalnych kontrahentów spółki objętych akcją promocyjną oraz sposobu i formy przekazywania przez agencję materiałów reklamowych wybranej grupie kontrahentów,
  • dokonanie analizy, wyboru propozycji i ostateczne ustalenie ze spółką przedmiotów, które po ich opracowaniu mogą pełnić rolę materiałów reklamowych,
  • opracowanie i przedstawienie Spółce do akceptacji ostatecznego wzoru materiału reklamowego,
  • wytworzenie lub nabycie materiałów reklamowych,
  • opakowanie materiałów reklamowych,
  • przekazanie materiałów reklamowych wybranym obecnym lub/oraz potencjalnym kontrahentom spółki,
  • prowadzenie ewidencji rozchodów ww. materiałów reklamowych.

Z tytułu aktywności wymienionych powyżej Agencje otrzymuje od Spółki wynagrodzenie z tytułu wykonywanej usługi marketingowej, które zwykle stanowi równowartość:

  1. stałej miesięcznej kwoty netto;
  2. kwoty netto wydatków związanych z zakupem przez agencję nagród, powiększonych o prowizję w wysokości stanowiącej określony procent tychże wydatków.

Spółka pragnie wskazać, iż na żadnym etapie akcji promocyjnej nie staje się właścicielem towarów będących nagrodami w akcjach promocyjnych organizowanych przez Spółkę. Agencja nabywa towary we własnym imieniu. Ponadto, na żadnym etapie nie dochodzi do wydania nagród na rzecz Spółki. Agencja kupuje nagrody w ramach realizacji usługi reklamowej i wydaje je bezpośrednio na rzecz osób do których adresowane są akcje promocyjne, np. zwycięzców w konkursach organizowanych przez Spółkę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

  1. Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, zgodnie z którym wydania nagród dokonywane przez Agencje nie stanowią dla Spółki nieodpłatnych wydań towarów w rozumieniu art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług...
  2. Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, zgodnie z którym przysługuje jej prawo do odliczenia podatku naliczonego od całej kwoty wynagrodzenia udokumentowanego fakturami wystawionymi przez agencje z tytułu wykonania opisanych we wniosku usług marketingowych...

Zdaniem spółki:

  1. Wydania nagród dokonywane przez Agencje nie stanowią dla spółki nieodpłatnych wydań towarów w rozumieniu art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.
  2. Spółka jest uprawniona do odliczenia podatku naliczonego od całej kwoty wynagrodzenia udokumentowanego fakturami wystawionymi przez agencje z tytułu wykonania opisanych we wniosku usług marketingowych.

Uzasadnienie stanowiska spółki

Uzasadnienie odpowiedzi na pytanie 1

Art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, że przez dostawę towarów rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

W związku z powyższym należy wskazać, iż ustawa zrównuje nieodpłatne przekazanie towarów z dostawą towarów w przypadku, gdy następuje wydanie towarów; towary będące przedmiotem tego nieodpłatnego wydania należą do przedsiębiorstwa podatnika oraz jeżeli podatnikowi przysługiwało w całości lub w części prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

W opisanym stanie faktycznym na żadnym etapie akcji promocyjnej nagrody nie stają się własnością spółki. Nagrody w tym przypadku są nabywane przez agencje, która następnie w ramach obowiązków wynikających z zawartej umowy dokonuje ich przekazania na rzecz beneficjentów konkursu. W konsekwencji, w przedmiotowym przypadku nie można uznać, że Spółka dokonuje przekazania nagród. Tym samym, nie można też uznać, że spełniona jest podstawowa przesłanka warunkująca konieczność naliczenia podatku zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o VAT.

Dodatkowo, Spółce nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów, gdyż nabywcą towarów i tym samym podmiotem, który otrzymuje fakturę VAT z tytułu nabycia tych usług jest agencja. A zatem, nie jest także spełniona kolejna przesłanka z art. 7 ust. 2 ustawy o VAT. W konsekwencji, wydania towarów dokonywane przez agencje w zamian za wynagrodzenie nie stanowią dla Spółki nieodpłatnych wydań towarów, które zgodnie z art. 7 ust 2 powinno być przez Spółkę opodatkowane VAT.

Ponadto, wydanie towarów przez agencje jest częścią kompleksowej czynności, tj. usługi reklamowej, obejmującej swoim zakresem nieodpłatne przekazanie towarów, których wartość wkalkulowana jest w cenę usługi reklamowej. Tym samym wartość towarów jest jednym z elementów podstawy opodatkowania usługi reklamowej, opodatkowanym w ramach tej usługi i nie stanowią odrębnego przedmiotu opodatkowania VAT. Spółka pragnie również zaznaczyć, iż przyjęcie założenia, że opodatkowaniu VAT podlegają poszczególne czynności składowe usługi reklamowej prowadziłoby do podwójnego opodatkowania podatkiem VAT odpowiedniej części usługi. W konsekwencji takie rozumowanie byłoby sprzeczne z zasadą neutralności podatku VAT.

Spółka pragnie zauważyć, iż powyższe stanowisko potwierdza także Minister Finansów w następujących pismach:

  • Interpretacja Indywidualna z 7 kwietnia 2009 r. wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu :

„Zatem Spółka, na podstawie zawartej z agencją reklamową umowy, ponosi wydatek związany z zakupem usługi reklamowej, w skład której wchodzą przedmiotowe materiały reklamowe, natomiast sama nie dokonuje przekazania towarów bez wynagrodzenia, tj. czynności, która w świetle przepisu art. 7 ust. 2 rodził obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług.

W konsekwencji, na Wnioskodawcy nie ciąży obowiązek naliczenia przez Niego podatku VAT od towarów przekazanych przez agencję reklamową, w związku ze świadczoną przez nią usługą reklamową, gdyż to nie on wykonał czynności wymienione w art. 7 ust 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Sama zaś agencja reklamowa, w świetle przedstawionego przez spółkę stanu faktycznego, opodatkowuje przekazanie tych towarów jako element składowy wartości usługi.”

  • Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z 10 listopada 2004 r. wydana przez Pierwszy Wielkopolski Urząd Skarbowy w Poznaniu :

„Uwzględniając powyższe, Wnioskująca dokonując tylko zakupu usług marketingowych (na potrzeby reprezentacji i reklamy), nie wykonuje żadnych czynności, które spełniałyby definicję dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust 2 i 3 przywoływanej ustawy bądź świadczenia usług, o których mowa w art. 8 ust 2 ustawy podatkowej. Opodatkowaniu podatkiem VAT podlega kompleksowa usługa marketingowa, a nie poszczególne jej elementy, takie jak przygotowanie koncepcji działań marketingowych, zakup materiałów reklamowych, rozdanie gadżetów reklamowych itp.

W związku z powyższym, Wnioskująca nie musi naliczać podatku VAT z tytułu przekazania przez agencję towarów, gadżetów reklamowych ostatecznym odbiorcom.”

Uzasadnienie odpowiedzi na pytanie 2

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi może mieć charakter bezpośredni lub pośredni. W sytuacji, w której mamy do czynienia jedynie z pośrednim związkiem z czynnościami opodatkowanymi ani ustawodawca krajowy, ani prawodawca unijny nie wprowadzili ograniczeń w zakresie prawa do odliczenia.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z wydatków mających pośredni związek z działalnością opodatkowaną, jako jeden z aspektów zasady neutralności podatku VAT było przedmiotem orzecznictwa Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości . W wyroku Abbey National PLC V. Commissioners of Customs Excise (sygn. C-408/98) ETS wskazał, że system podatku VAT „ma na celu całkowite uwolnienie przedsiębiorców od ciężaru podatku VAT, zapłaconego lub od zapłaty, w ramach prowadzonej wszelkiej działalności gospodarczej, bez względu na jej cel i rezultat, przy założeniu, że ona sama, co do zasady podlega opodatkowaniu VAT”.

Na podobne wnioski wskazuje również praktyka krajowych organów podatkowych i sądów administracyjnych, m.in.:

  • Interpretacja indywidualna z 2 lipca 2010 r. wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy :

„Z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wynika zatem, iż dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług, a prowadzoną działalnością, przy czym związek ten może mieć charakter bezpośredni lub pośredni. O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą można mówić wówczas, gdy nabywane towary lub usługi służą np. dalszej odsprzedaży lub też są niezbędne do wytworzenia towarów lub wykonania usług będących przedmiotem sprzedaży bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Natomiast o związku pośrednim można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa - mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganymi przez podatnika przychodami. Aby jednak można było wskazać, iż określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do obrotu osiąganego przez podatnika, np. poprzez odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie Przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do uzyskania obrotów.”

  • Interpretacja indywidualna z 29 października 2009 r. Wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie :

„Ustawodawca stworzył więc podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, jak i nie zaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy, przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.

Mając na uwadze powyższe należy uznać, że Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup usług reklamowych, marketingowych z uwagi, iż ponoszone wydatki mają na celu zwiększenie sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT.”

  • Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 14 sierpnia 2007 r. :

„Zdaniem Sądu okoliczność, że przekazywane przez podatnika nieodpłatnie towary zgodnie z dosłownym brzmieniem art. 7 ust. 2 u.p.t.u. nie podlegają opodatkowaniu nie pozbawia podatnika uprawnienia do odliczenia od podatku należnego podatku naliczonego przy nabyciu przekazywanych towarów. Określone w art. 86 ust. 1 u.p.t.u. uprawnienie do odliczenia podatku naliczonego należy wiązać z towarami i usługami nabywanymi w celu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. Zatem chodzi tutaj o zakupy towarów, które przez Podatnika w stanie przetworzonym lub nieprzetworzonym są odsprzedawane a także o towary i usługi, które służą wykonywaniu działalności jednakże nie wchodzą bezpośrednio do substancji wytwarzanych przez podatnika towarów i usług np. różne wydatki kosztowe o charakterze ogólnym - najem pomieszczeń biurowych, obsługa prawna, usługi biurowe porządkowe itp. zdaniem Sądu do tego rodzaju wydatków zaliczają się także wydatki na towary, które następnie w formie prezentów przekazywane są różnym podmiotom w ramach prowadzonej akcji promocyjnej. Cel promocji jakim jest zachęcanie nabywców do kupowania wyrobów podatnika przesądza o tym, że wydatki te ponoszone są w celu związanym ze sprzedażą opodatkowaną inaczej rzecz ujmując wydatki te mają na celu generowanie sprzedaży opodatkowanej a zatem w związku z tymi wydatkami podatnik ma prawo do określonego w art. 86 ust. 1 u.p.t.u. prawa do odliczenia podatku naliczonego.”

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Spółki do wydatków o charakterze ogólnym, mających pośredni związek z wykonywaną przez Spółkę działalnością opodatkowaną należy zaliczyć wydatki na nabycie usług marketingowych od agencji. Nie powinien budzić wątpliwości fakt, iż nabycie usług marketingowych ma na celu zachęcenie klientów Spółki do nabywania jej produktów, czyli de facto zwiększenie ich sprzedaży.

Reasumując, Spółka stoi na stanowisku, iż przysługuje jej prawo do odliczenia podatku naliczonego od całej kwoty wynagrodzenia udokumentowanego fakturami wystawionymi przez agencje z tytułu wykonania opisanych we wniosku usług marketingowych.

Biorąc pod uwagę powyższe wniesiono o potwierdzenie stanowiska przedstawionego przez spółkę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W świetle art. 7 ust. 2 ustawy - w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r. - przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny
    - jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Stosownie natomiast do art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu sprawy wynika, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka produkuje i sprzedaje artykuły spożywcze. W związku z prowadzeniem działalności na bardzo konkurencyjnym rynku, Spółka podejmuje szereg działań marketingowych służących zwiększeniu wolumenu sprzedaży. W ramach tych działań Spółka zleca firmom zewnętrznym zajmującym się profesjonalnie świadczeniem usług reklamowych organizowanie oraz obsługę programów marketingowych. Warunki współpracy w tym zakresie precyzują umowy z Agencjami które wskazują, że ich przedmiotem jest wykonanie przez agencje na rzecz Spółki kompleksowej usługi marketingowej. Z tytułu aktywności wymienionych powyżej Agencje otrzymuje od Spółki wynagrodzenie z tytułu wykonywanej usługi marketingowej, które zwykle stanowi równowartość: stałej miesięcznej kwoty netto, kwoty netto wydatków związanych z zakupem przez agencję nagród, powiększonych o prowizję w wysokości stanowiącej określony procent tychże wydatków. Spółka pragnie wskazać, iż na żadnym etapie akcji promocyjnej nie staje się właścicielem towarów będących nagrodami w akcjach promocyjnych organizowanych przez Spółkę. Agencja nabywa towary we własnym imieniu. Ponadto, na żadnym etapie nie dochodzi do wydania nagród na rzecz Spółki. Agencja kupuje nagrody w ramach realizacji usługi reklamowej i wydaje je bezpośrednio na rzecz osób do których adresowane są akcje promocyjne, np. zwycięzców w konkursach organizowanych przez Spółkę.

Z treści powołanych regulacji prawnych wynika, że nieodpłatne wydanie przez agencję reklamową materiałów reklamowych stanowić będzie dostawę towarów w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Jednak w opisanej sytuacji wydanie tych materiałów będzie częścią innej kompleksowej czynności, tj. usługi reklamowej obejmującej swoim zakresem nieodpłatne przekazanie wymienionych we wniosku materiałów reklamowych, których wartość wkalkulowana będzie w jej cenę. Tym samym, wartość tych towarów będzie jednym z elementów podstawy opodatkowania świadczonej przez agencję reklamową usługi reklamowej, opodatkowanym w ramach tej usługi i nie będą stanowiły one odrębnego przedmiotu opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Zatem Spółka, na podstawie zawartej z agencją reklamową umowy, ponosić będzie wydatek związany z zakupem usługi reklamowej, w skład której wchodzić będą przedmiotowe materiały reklamowe, natomiast sama nie dokona przekazania towarów bez wynagrodzenia, tj. czynności, która w świetle przepisu art. 7 ust. 2 rodziłaby obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług.

W konsekwencji, na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek naliczenia przez niego podatku VAT od towarów przekazanych przez agencję reklamową, w związku ze świadczoną przez nią usługą reklamową, gdyż to nie on wykona czynności wymienione w art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Rozstrzygając natomiast kwestię prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wykazany na fakturze od agencji dokumentującej nabycie usług marketingowych (reklamowych) należy przytoczyć przepis art. 86 ust. 1 ustawy, który stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ustawy o VAT, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Mając na uwadze powyższe należy uznać, że Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup usług reklamowych / marketingowych z uwagi, iż ponoszone wydatki mają na celu zwiększenie sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj