Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1-443-1081/11-2/EK
z 6 października 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1-443-1081/11-2/EK
Data
2011.10.06



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Obowiązek podatkowy --> Zasady ogólne --> Moment powstania obowiązku podatkowego


Słowa kluczowe
obowiązek podatkowy
umowa agencyjna
wykonanie usługi


Istota interpretacji
Obowiązek podatkowy z tytułu umowy agencyjnej.



Wniosek ORD-IN 398 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 07.07.2011 r.(data wpływu 11.07.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia momentu powstania obowiązku podatkowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11.07.2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia momentu powstania obowiązku podatkowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług agencyjnych. Pośredniczy w zawieraniu umów o dostarczanie telewizji cyfrowej. Zgodnie z zawartą ze zlecającym umową, za wykonanie zobowiązania uważane jest skuteczne zawarcie przez Wnioskodawcę umowy o abonament, której skuteczność zostanie zaakceptowana przez zlecającego oraz, która nie zostanie rozwiązana przed upływem 4 miesięcy od jej zawarcia. Umowa przewiduje również wynagrodzenie dodatkowe z tytułu wyników kwartalnych, oraz akcji promocyjnych. Raz w miesiącu Wnioskodawca otrzymuje (Wnioskodawca drukuje wygenerowany przez system informatyczny zlecającego) raport zawierający zestawienie umów zawartych za pośrednictwem Zainteresowanego, które zostały zaakceptowane przez zlecającego oraz należne Wnioskodawcy za nie wynagrodzenie. Raport ten nie ogranicza się tylko do umów z jednego miesiąca, zawiera zestawienie umów zawartych w kilku miesiącach oraz uwzględnia promocje i wyniki kwartalne. Na podstawie tego raportu Wnioskodawca wystawia dającemu zlecenie fakturę, na podstawie której otrzymuje wynagrodzenie. Bez tego raportu Wnioskodawca nie jest w stanie samodzielnie ustalić należnego mu wynagrodzenia za dany miesiąc. O zawartych skutecznie umowach oraz o przysługującym wynagrodzeniu Wnioskodawca dowiaduje się dopiero z otrzymanego raportu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Kiedy powstaje obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług z tytułu umowy agencyjnej w przypadku gdy o wykonaniu przez Wnioskodawcę świadczenia, polegającego na skutecznym zawarciu umowy, decyduje jego potwierdzenie jako umowy zawartej skutecznie przez dającego zlecenie a nie samo wykonanie przez Wnioskodawcę czynności zawarcia umowy...

W przekonaniu Wnioskodawcy obowiązek podatkowy z tytułu usług agencyjnych w podatku od towarów i usług powstaje w momencie otrzymania przez agenta od dającego zlecenie zestawienia skutecznie zawartych umów. Zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi. Ponieważ, zgodnie z umową zawartą ze zlecającym, umowy, w których agent pośredniczył muszą być zawarte skutecznie, wykonanie usługi przez agenta nie następuje w momencie jej podpisania ale zatwierdzenia jej przez dającego zlecenie jako zawartej skutecznie. Takie potwierdzenie następuje w generowanym z systemu informatycznego zleceniodawcy miesięcznym raporcie. Dopiero w momencie wygenerowania raportu zostaje skonkretyzowana należna Wnioskodawcy kwota wynagrodzenia i w tym momencie zapłata staje się wymagalna. Dopiero od tego momentu wiadomo jaka jest wielkość obrotu a co za tym idzie podstawa opodatkowania podatkiem VAT. Tym samym obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług powstaje zgodnie z art. 19 ust. 4, czyli w dacie wystawienia przez Wnioskodawcę faktury sprzedaży nie później niż 7 dnia od dnia wygenerowania przez zleceniodawcę miesięcznego raportu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu tym podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy definiuje dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, jako przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast przez świadczenie usług – stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy – rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1. Wymienione przepisy określają w odmienny sposób szczególny moment powstania obowiązku podatkowego m. in. w zależności od rodzaju transakcji.

Z kolei zgodnie z art. 19 ust. 4 ustawy, jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi. Przy czym, przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio do faktur za częściowe wykonanie usługi (art. 19 ust. 5 ustawy).

Stosownie do art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Z opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług agencyjnych. Wnioskodawca pośredniczy w zawieraniu umów o dostarczanie telewizji cyfrowej. Zgodnie z zawartą ze zlecającym umową, za wykonanie zobowiązania uważane jest skuteczne zawarcie przez Wnioskodawcę umowy o abonament, której skuteczność zostanie zaakceptowana przez zlecającego oraz, która nie zostanie rozwiązana przed upływem 4 miesięcy od jej zawarcia. Umowa przewiduje również wynagrodzenie dodatkowe z tytułu wyników kwartalnych, oraz akcji promocyjnych. Raz w miesiącu Wnioskodawca drukuje wygenerowany przez system informacyjny zlecającego raport zawierający zestawienie umów zawartych za pośrednictwem Zainteresowanego, które zostały zaakceptowane przez zlecającego oraz kwotę należnego wynagrodzenia. Raport ten nie ogranicza się tylko do umów z jednego miesiąca, zawiera zestawienie umów zawartych w kilku miesiącach oraz uwzględnia promocje i wyniki kwartalne. Na podstawie tego raportu Wnioskodawca wystawia dającemu zlecenie fakturę. Bez tego raportu Wnioskodawca nie jest w stanie samodzielnie ustalić należnego mu wynagrodzenia za dany miesiąc. O zawartych skutecznie umowach oraz o przysługującym wynagrodzeniu Wnioskodawca dowiaduje się dopiero z otrzymanego raportu.

Okoliczności niniejszej sprawy świadczą o tym, że mamy do czynienia z usługami agencyjnymi. Zgodnie z art. 758 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), przez umowę agencyjną przyjmujący zlecenie (agent) zobowiązuje się, w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa, do stałego pośredniczenia, za wynagrodzeniem, przy zawieraniu z klientami umów na rzecz dającego zlecenie przedsiębiorcy albo do zawierania ich w jego imieniu. W niniejszej sprawie nie dochodzi do wydania towaru.

Wskazać należy, że co zasady obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy. Dla określenia momentu powstania obowiązku podatkowego, niezbędne jest określenie chwili wykonania usługi. O tym, czy dana usługa została faktycznie wykonana decyduje zawarta umowa cywilnoprawna. Umowa cywilnoprawna określa bowiem wzajemne prawa i obowiązki stron. O tym, czy dana usługa została wykonana decyduje również jej charakter. Charakter usługi i datę jej wykonania definiują strony umowy cywilnoprawnej, z wyjątkiem, gdy moment ten określa powszechnie obowiązujący przepis prawa, regulujący zasady danego rodzaju usług.

Mając na uwadze przytoczone przepisy prawa oraz opis stanu faktycznego, należy stwierdzić, że ponieważ strony utożsamiają odbiór usług agencyjnych w momencie zawarcia przez Wnioskodawcę umowy abonamentu, której skuteczność zostanie zaakceptowana przez zlecającego oraz która nie zostanie rozwiązana przed upływem 4 miesięcy od jej zawarcia, momentem zakończenia usługi będzie właśnie zakończenie tej procedury. Zlecający generując raz w miesiącu wydruk, potwierdza zgodnie z umową, zaakceptowane przez zlecającego umowy wykonane przez Wnioskodawcę, czyli tym samym zleceniodawca potwierdza wykonanie usługi przez Wnioskodawcę. Wnioskodawca wystawia zleceniodawcy fakturę. Zatem stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie obowiązek podatkowy powstaje na zasadach ogólnych, określonych w art. 19 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu licząc od dnia wykonania usługi, tj. od wygenerowania przez zleceniodawcę miesięcznego raportu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie tut. Organ informuje, iż z podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj